[AR] beleren voor de wagen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

beleren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 15:49

Sinds kort ben ik stanley aan het beleren voor de wagen. Mijn vermoeden dat hij het al eerder heeft gedaan wordt steeds groter.

Ik heb al een wagentje voor stanley een 2 wielswagentje. Alleen de lamoenen moeten nog verbouwd worden.

Maar eerst stap 1.Het tuig: Stanley heeft al enkele keren het tuig om gehad en hij vond het allemaal prima. Vandaag 22 maart 2009. Ging ik weer oefenen met het tuig. Dus ook achter hem gelopen enz. Hij reageert er allemaal goed op.

Ook hebben we vandaag voor het eerst gekeken hoe Stanley zou reageren als iemand aan de strengen ging hangen. Stanley deed het super hij deed geen stappen achteruit en toen ik voorwaarts zei, stapte hij keurig naar voren en sleepte hij mijn stalgenoot mee. Hij hing vollop met zijn hele gewicht aan de strengen. Ook toen ik Stanley liet stilstaan bleef hij keurig stil staan,en ging hij niet naar achterwaarts.

Ook mijn stalgenoot die met zijn haf ment, vermoed dat hij het allemaal wel al eens gedaan heeft.

Helaas geen foto’s van dat me stalgenoot in de strengen hing en ik hem voorwaarts hield en hem stuurde.

Hier paar foto's
Stanley in het tuig.
Afbeelding
Als hij dat rond staan nou eens met rijden deed :P

Afbeelding

Afbeelding

Iemand nog tip hoe ik kan zorgen dat die plukken niet voor zijn ogen komen.En volgens mij moet ik ook zijn neusriem wat lager doen.

En zo zie je stanley als je achter hem loopt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Samy

Re: beleren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:59

Hey Willeke, wat gaaf dat ie het allemaal zo makkelijk oppakt. Benieuwd naar de volgende foto's als er iemand achterhangt :)

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 16:37

Dat staat 'm helemaal niet verkeerd, Willeke :D
Misschien kun je een vlechtje maken in z'n voorpluk, zodat het niet in de weg hangt?

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 16:43

hey wat gaaf! Ik heb mijn eigen haffie ook helemaal zelf beleerd voor de wagen en die van mij was groen. Als je zijn kuif eerst in een elastiekje doet, en dan kan je hem precies door die dingen heen trekken. zo doe ik dat ook. over de frontriem, en dan kuif splitsen in links en rechts van die lepel. Ik heb die lepel niet, dus das nog makkelijker in die zin. Leuk dat hij het zo leuk doet joh! Jah, mooi uitzicht he? Ik ben er ook verslaafd aan geworden, men 3x per week! Sinds de herfstvakantie

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:54

Ontzettend leuke haflinger heb je zeg! Ziet er goed uit allemaal. Je kunt de voorpluk gewoon invlechten.

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:14

(ik vind haffies met vlechtjes en knotjes, uhmmm, dan net mietjes worden, helemaal zo'n flinke ruin als deze) maargoed, das mijn mening, hahah

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 19:25

Tja vind ik dus ook haha, heb met rijden al vlechten in haha. En net met het tuig ook. En als ik dan ook nog de voorpluk ga doen :S komt niet goed hoor :P hahah

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:28

leuke fotos :)
't is kiezen of delen natuurlijk met die voorpluk, maar een stiekje erom en dan het hoofdstel aan doet een hoop, bij mijn fjord ook het geval
en ik weet niet of ik het goed zie maar de broek hangt misschien wat laag? :o

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:56

Leuk dat je je haflinger beleerd voor de wagen ;)! En bij zijn voorpluk zou ik gewoon een elastiekje in doen...

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:59

Voorpluk kan je een stiekje in doen of een vlechtje, dat staat hem best :j

Neusriem mag iets lager, maar niet veel als ik het zo kan zien. Verder heb je een mooi tuig, zeker met die doorlopende strengen, dat heeft mijn Ideal niet :n

Succes ermee!

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:02

inderdaad, doorlopende strengen wil ik de volgende keer ook

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:10

Hij wordt een beetje "bedekt" door het tuig, maarre... mooie Haflinger!

Broek mag iets hoger, neusriem eventueel iets lager.

Tips over de voorpluk zijn al genoeg gegeven ;). Als je een vlecht niet mooi vindt: gewoon een staartje, met het elastiekje net onder het frondeel. Dan lijkt het nog redelijk natuurlijk.

@Liberty: Heb hier ook nog een Ideal liggen met doorlopende strengen. Bij de aankoop werd me gevraagd of ik doorlopend of niet wilde. Lijkt toch net wat mooier :))

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 22:06

WAt is verschil met doorlopend en niet doorlopend?

edit:VErschiil al ondekt :P

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 08:02

Zeker als je het vermoeden ebt dat hij al eens voor de wagen heeft gestaan zou mij heel voorzichtig maken
Want waarom is dit niet verteld..
Is er dan iets mee gebeurd en zo ja wat..

Ik zou dus heel voorzichtig zijn met de wagen erachter zetten

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 11:49

Echwel schreef:
Zeker als je het vermoeden ebt dat hij al eens voor de wagen heeft gestaan zou mij heel voorzichtig maken
Want waarom is dit niet verteld..
Is er dan iets mee gebeurd en zo ja wat..

Ik zou dus heel voorzichtig zijn met de wagen erachter zetten

Dat komt omdat. Stanley waarschijnlijk de eerste 3 jaar bij de fokker heeft gestaan. Toen verkocht is: daar is hij waarschijnlijk ingereden en voor de wagen gestaan. Toen is hij na 1.5 jaar bij de handelaar gekomen als hengst (toen was hij ongveer 6), Toen hij net 6 was is hij naar de manege gegaan en is hij geruind. En toen een jaar later kocht ik hem

Dus waarschijnlijk heeft die handelaar niet aangegeven dat hij voor de wagen heeft gestaan.

Dus dat zegt nog niks. En als de manege het wist, Dan hebben hun het niet door gegeven. Dus dat betkend nog niet dat hij er een nare ervaring over heeft gehad.

Verder doen we gewoon rustig aan.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:56

ze zegt ook niet dat hij zo'n ervaring móet hebben
maar dat je bedacht moet zijn op de kans dát het zo is! ;)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:49

Ik zeg ook alleen maar dat je voorzichtig moet zijn, in die drie jaar kan een hoop ellende zijn gebeurd, zeker met aangepannen rijden...

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 14:50

ow jawel ik bedoelde het ook niet aanvallend.

Maar daarom doe ik nu ook voorzichtig aan. Vele op stal zeggen gewoon er voor zetten. Ik zet hem er toch pas voor waneer ik vind dat hij er klaar voor is.

En mocht hij een slechte ervaring hebben. Ben ik van plan om met veeel geduld het op te lossen. En evt. dan naar een beleerstal brengen die daar ervaring mee heeft

En als hij een slechte ervaring heeft gehad, had ik het toch gemerkt met tuig op doen? of niet? of maakt dat niet uit?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:24

Nee dat merk je pas als de wagen erachter hangt, tuig wil niet zeggen dat hij de wagen voelt/hoort enz...
En denk niet dat een beleerstal een paard met slechte ervaring wil heropvoeden die is er voor het beleren van paarden, juist omdat er zoveel zijn waarbij het mis is gegaan zijn ze heel voorzichtig geworden
Je moet natuurlijk wel eerlijk zijn en ze dat zeggen
plutolover schreef:
ow jawel ik bedoelde het ook niet aanvallend.

Maar daarom doe ik nu ook voorzichtig aan. Vele op stal zeggen gewoon er voor zetten. Ik zet hem er toch pas voor waneer ik vind dat hij er klaar voor is.
En wanneer vind jij dat hij er klaar voor is???

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 15:29

Als er iemand nog een paar keer aan de leidsels gehangen heeft. Als meneer niet op rare geluiden achter hem reageert.

Ben van plan om keer met een sleutelbos of wat anders wat rammelt achter hem te gaan lopen en kijken hoe hij daarop reageert.

zowizo ga ik hem er niet zelf voor zetten maar met iemand die 26 jaar ervaring heeft.

ook als andere in de bak rijden, met hun wagens reageert stanley er niet echt op. Hij wordt alleen soms wat entausast met rijden. Maar het is geen angst.

Verder kan ik als er iemand aan het rijden is met de wagen en ik er gewoon op zit. Kan ik zo dicht bij de wagen komen dat ik bijwijze van zo op de wagen kan springen. OOk als ik in de wagen zit en loopt er achter geef hij er niks om. alleen als ze gaan draven wilt hij nog wel eens entausas reageren, wilt hij graag mee doen.

Verlopig is me wagentje nog niet klaar. heb een 2 wielswagen. Heb er juist een 2 wiel genomen omdat die minder gouw omklappen.

Mocht hij naar beleerstal gana omdat het niet gaat, Dan zegt ik dat gewoon eerlijk.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:35

wat een stoere haf!
cool dat hij het al zo goed doet!

alleen zit het borsttuig niet te hoog?
vooral op de eerste foto lijkt het een beetje dat zijn hals een beetje afgeklemt wordt.(ik heb er verder geen verstand van hoor)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:36

Nou ik zou niemand aan de leidsels laten hangen, dan verknal je hem gelijk
Ook een tweewieler kan omgaan hoor, die moet trouwens heel goed uitgebalanceerd zijn wil hij je paard niet belasten

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 15:52

ik bedoel strengen. ik raak alltijd in de war met de naam ervan. En we letten idd erg goed op dat die wagen goed gebalenceerd is. Het is echt niet mijn bedoeling om me paard naar de poedersuiker te helpen. Ik doe het ook niet alleen. Ik ga ook een mencurses volgen. Verlopig als hij voor de wagen ga ga ik het samen met iemand doen die dan mij les gaat geven.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:00

leuke haf heb je! en zoals je zegt lijkt t erop dat hij t eerder gedaan heeft, maar blijf wel alert! (alhoewel dat altijd moet denk ik dan) maar merk ook wel eens aan mezelf, dat als je paard wat meer gewend is of je dat denkt, je in sommige dingetjes wat makkelijker wordt, en mede daardoor hebben wij vorig jaar een flinke schade gehad aan onze wagen, het gaat zo snel! succes, en ben benieuwd naar de volgende foto's...

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:24

ik heb het zo gedaan: Mijn haffie was helemaal groen: Ik had geen ervaring en heb het ook zelf gedaan.
Eerst erachter lopen en sturen met het tuig erop. Zo leer hem hem het sturen. Daarna longeerlijnen in je handen erbij nemen, met hoefijzers en van allerlei rammelends eraan, en dan over de stenen. zo wende hij aan het geluid. Daarna de bomen losgekoppeld van het tuig, en die in de lichtogen gehangen. en iemand hield dit vast. Zo kan hij wennen aan de burrys tegen zijn kont. dit vond hij eng. Ook heb ik voor de band geoefend, maar dit geluid vond hij enger dan het trekken zelf. Zo kon hij wennen aan het feit dat hij moest trekken. Toen hij deze 4 aspecten dus niet meer eng vond heb ik hem er voor gezet, en hij liep zo weg. Op mijn site bij nieuws vanaf oktober 2008 kun je foto's zien hoe ik dat gedaan heb. Mocht je geinteresseerd zijn...