KImberley aan de pessoa met slowmotionbok!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

skabelpunk

KImberley aan de pessoa met slowmotionbok!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 19:33

Hallo allemaal!

Ik kon m'n vriend gisteren zo ver krijgen mee te gaan en foto's te maken :mrgreen: Ik ben met Kim de laatste tijd niet meer aan het rijden. We hebben er beiden niet echt plezier aan en ik zit ook niet zo lekker in het zadel wat er nu op ligt waardoor ze last van haar rug krijgt. Ook heb ik niet genoeg geld :roll:

anyways, ik mag gelukkig nog wel gewoon langskomen en dan longeer ik haar of ga ik even wandelen of clickeren. Gister was ze aan de longeerlijn. Ze loopt altijd heel lekker met pessoa al heb ik hem volgens mij erg los staan. Wat vinden jullie daarvan?
Ik wil haar ook niet teveel in een houding dwingen want dan gaat ze er geheid tegenin hangen en ik wil het leuk houden voor ons allebei. Ze doet ook echt haar best. Ze is een beetje uit conditie omdat ze al een paar maanden niet zoveel doet. Maar daardoor is ze wel weer lekker bijgekomen. Ze was echt erg mager toen ik haar elke dag reed.

Ik ga proberen ze op volgorde te zetten. photobucket heeft ze een beetje door elkaar gehusselt geloof ik.

Galopje
Afbeelding

laag drafje, Ik laat haar altijd eerst gewoon lopen zonder de longeerlijn aan de singel te zetten. Na een tijdje vraag ik haar dan met draf en galop wat naar binnen te kijken. Daar ben ik pas mee begonnen maar ze vind het moeilijk hoor! En ik ook want dan laat ze die achterhand er weer helemaal bijhangen. Maar we komen er wel denk ik. Ze moet gewoon wat meer kracht krijgen. Daarom doe ik ook altijd erg veel galop aan de longeerlijn. Met het rijden gaat het heel slecht en ze aan de longeerlijn laat ze haar rug ook veel sneller los.
Afbeelding

Hier nog niet helemaal zoals ik haar hebben wil. Ze kantelt nu haar hoofd een beetje. Meestal laat ze dan daarna los en gaat ze gelijk ook een stuk lager lopen met haar hoofd.
Afbeelding

even de benen strekken :mrgreen: ONderaan staat een filmpje en daarin zit een bok in slowmotion dat ziet er echt gaaf uit!
Ik ben altijd blij als ze begint te bokken aan de longeerlijn want ze bokt niet vaak en het is voor mij toch een teken dat ze lekker in haar vel zit en ze geen pijn heeft. Zijn jullie het daarmee eens? Het is namenlijk zo dat ze toen ik haar net verzorgde heel stijf liep en dus alleen bokte onder het zadel met aanspringen in galop. Dat deed ze later niet meer en toen ze vaker bewoon begon ze aan de longeerlijn wat meer te bokken. En dat ziet ze er ook echt vrolijk uit. zo van 'haaaa ff lekker rennen'.
Afbeelding

Ik heb weinig foto's van het stappen. Wel veel gedaan en ik wissel ook echt altijd tachtig keer van kant. haha ik denk altijd maar zo van als ik duizelig begin te worden moet zij dat ook worden :mrgreen:
Ik had de pessoa hier op de hogere stand gezet(in de gebruiksaanwijzing is dit speciaal de galopstand maar ik vind dat ze er in draf ook lekker op loopt). Ik begin altijd met de lage stand daar doe ik ook gewoon galop mee.
Afbeelding

draf
Afbeelding

andere kant draf
Afbeelding

Galop is ze niet zo heel goed in. Onder het zadel vervalt het eigenlijk altijd in scheuren en plat door de bochten. Toen ik haar nog elke dag reed kon ik haar af en toe wat meer verzamelen maar meer als twee rondjes of twee voltes hield ze niet vol. Aan de longeerlijn gaat het een stuk beter maar ze maakt zich nog steeds erg lang.
Afbeelding

lekker voorwaarts drafje
Afbeelding

Ik denk toch dat ik die pessoa ietsje strakker moet zetten want ze maakt zich hier helemaal lang en de pessoa doet niks zegmaar. Wat denken jullie?
Afbeelding

plat-door-de-bochtje, wat een iel nekje heeft ze op deze foto! Heeft ze ook wel in het echt haha :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

En als laatste nog een Slow motion filmpje. In draf zie je dat ze dat ze met haar achterhoef niet over of in de afdruk van de voorhoef stapt. Ik heb haar eerder wel erin zien stappen maar echt sporadisch. Hoe denken jullie dat ik dit beter kan trainen aan de longeerlijn?
In de eerste galop zie je haar op het einde eruit vallen dat doet ze onder het zadel ook. Dat ziet er ook precies zo uit. Aan de longeerlijn springt ze nu vanuit zichzelf aan. Dat vind ik echt heel knap van haar.
En de laatste galop een bokje haha ziet er echt stoer uit zo in slowmotion.

Het beeld is wel een beetje vervormd maar anders was ie wat te groot om up te loaden.
(krijg hem er niet embedded in dus maar even een linkje)
http://www.youtube.com/watch?v=YL99QgK0X_g

Wat denken jullie? Hoe kan ik haar beter laten lopen en waar zien jullie iets dat verbeterd kan worden?
Laatst bijgewerkt door skabelpunk op 01-03-09 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

hrokur

Re: KImberley aan de pessoa met slowmotionbok!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:37

Ben ik nou abuis, maar de musketon met het katrolletje moet toch aan de bitring?

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 19:42

Volgens de gebruiksaanwijzing moet hij hier.
Als je hem aan het bit zet dan kan je hem alleen op de lage stand zetten omdat de katrol anders niet goed doorloopt.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:42

In het filmpje is goed te zien dat je te veel meeloopt, waardoor je haar eigenlijk meer laat 'leiden' ook maakt ze zo grotere voltes waardoor het minder traingericht gaat.

Ook hangt de lijn vaak angstig slap, waarbij ik soms bang kijk of ze er niet in zal stappen als ze bijv. wegspringt uit angst en in de lijn springt.

Voorderest ziet het er vrij netjes uit, achterhand mag er inderdaad wel meer onder, maar ik zie haar toch wel met goede momenten netjes lopen.

Leuk paard ook :9

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 19:44

je hebt gelijk! in het filmpje hang ie inderdaad erg slap!
Ze heeft in galop de neiging om naar binnen(naar mij toe)te lopen. Ik probeer de lijn altijd gelijk in te halen of haar weer naar buiten te sturen. Zodoende is het ook nog nooit gebeurd dat ze erin is gestapt.

Dat meelopen is mij ook erg opgevallen. Ik denk dat het komt omdat ik bang ben dat ze naar binnen valt daardoor richt ik me teveel op haar hoofd terwijl ik me meer op haar achterhand moet richten!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:59

Je hoeft je natuurlijk niet te verontschuldigen :D, je moet eens weten hoeveel last ik ervan heb gehad, op een gegeven moment heb ik mezelf aangeleerd 1 voet op de zelfde plaats houden en de ander eromheen mee laten bewegen, zo sta je stil, en heb je gelijk een 'dominante' < dus voortbewegende houding zodat het paard ook wat gerichter op je 'kan' zijn.

De lijn ja ik ken het ook met paarden die naar binnen komen, op mijn stage bedrijf hebben sommige paarden dit ook, probeer haar goed voorwaarts te houden, en zodra ze ook maar de nijging heeft naar binnen te komen, gelijk naar buiten sturen, dit mag ook wel met een 'dominante' uitdrukking, dus een extra zwieper je hoeft haar niet gelijk te raken trouwens hoor.

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 20:13

Dat is een goede tip van dat blijven staan! wie z'n voeten beweegt verliest right? :P

Ik weet trouwens niet wat ik over een kleinere volte moet denken. Kim is een lang paard die moeite heeft met buigen. Als ik haar op een klein rondje ga zetten ga ik die buiging forceren in plaats van die van haar te vragen totdat ze hem zelf aanbied. Ik denk dat dat de verkeerde weg is.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:14

Je hoeft ook niet in eek keer een kleinere volte maken, dit kan met fase's, juist doordat je langzamer aan op de kleinere volte gaat word ze lekker flexibel en dit is ook heel goed voor het paard, dan zal ze veel fijner in haar vel zitten, want zoals ik nu denk dat jij het zecht is ze wat 'stijfjes' ?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:17

Er zijn vele soorten bokken, uit vreugde, uit pijn, uit verzet, uit niet begrijpen, etc.
Maar een dergelijke bok aan de pessoa geeft wel een flinke ruk in de mond denk ik dus dat zou ik dan liever niet zien. Als we in vrijheid werken vind ik een bok niet erg, is wel leuk om te zien.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:21

De musketon met katrolletje moet idd aan het bit.
Bij mij kan ik hem dan op alle standen zetten en doet ie het prima.
En zo hangt ie er een beetje voor jan ... bij.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:32

zerena schreef:
De musketon met katrolletje moet idd aan het bit.
Bij mij kan ik hem dan op alle standen zetten en doet ie het prima.
En zo hangt ie er een beetje voor jan ... bij.

Jan met de korte achernaam :D

Dat was ik inderdaad vergeten te vermelden omdat ik me zo op dat filmpje focusde :o

Bokken kan uit verzet en/of pijn zijn, ook uit vreugde of te veel energie, inderdaad zie je dit niet graag als er hulpteugels e.d. aanwezig zijn, hierbij kunnen ze hun eigen mond flink zeer doen als ze niet te vaak bokt zou ik me echter geen zorgen maken.
Wanneer bokt ze het meest ?

De pessoa mag inderdaad ook wat strakker zodat die wat meer werking heeft.

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 21:31

Mm.. ik heb me aan de gebruiksaanwijzing van deze pessoa gehouden maar als ik het nu google vind ik inderdaad ook aan het bit. Ik ga het volgende keer even proberen en kijken hoe het werkt. Het lijkt me nog steeds vreemd om hem dan hoog vast te zetten. Qua werking maakt het denk niet zo gek veel uit aangezien het touw ook heel makkelijk door de bitring glijd.

Over dat bokken hebben jullie inderdaad gelijk. Ik denk dat ze met hoe de pessoa nu zit er weinig last van heeft in haar mond omdat hij nog zo los zit. Anders had ze het de tweede keer wel gelaten denk ik als ze een harde ruk in haar mond had gehad :P

In kims geval weet ik zeker dat deze bokken niet van pijn zijn. Dat deed ze in het begin bij het aanspringen en nu is het echt vreugde(en soms als ze iets nieuws moet doen wat ze moeilijk vind. wat het in dit geval niet was).

Bedankt voor jullie commentaar het is goed om is dubbel na te denken over wat je aan het doen bent.

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:37

Officieel hoort het katrolletje wel bij het bit,maar ik maak hem ook altijd op deze manier vast. Het gerammel van zo'n katrolletje vlak bij de mond lijkt me niet fijn voor een paard en idd de touwtjes glijden heel makkelijk door de bitring heen.
Ook zou ik m wat strakker zetten, maar dan zou ik de galop even overslaan als je m laag hebt bijgezet, want dan krijgt ze elke keer een ruk in haar mond als het buitenachterbeen achter is zeg maar. Waardoor ze dus erg naar buiten gesteld gaat worden.
Heel veel succes met longeren

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:40

ik zie trouwens op het filmpje dat ze zich niet echt een ruk lijkt te geven maar netjes binnen het doosje bokt :D

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 21:46

ja inderdaad dat had ik ook nog even nagekeken. Komt omdat ie wat los staat dan!

Dankjewel voor je commentaar knock out, zover had ik nog niet gedacht. Ik vind de galop ook een lastige gang om te beoordelen wanneer ze nou goed loopt. Als ik hem strakker ga zetten moet ik hem voor de galop dan gewoon op de hoge stand zetten en ik denk dat ze dan wanneer ze bokt ook minder in haar mond getrokken word omdat ze dan iets meer ruimte heeft.
Het word even opletten dan denk ik!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:47

Ik zie niets vrolijks aan dat bokje. Volgens mij doet ze het puur vanwege een gebrek aan kracht en balans. In het filmpje zie je haar in eerste instantie overkruist galopperen. Later galoppeert ze niet overkruist, maar na het bokken weer wel. In draf vind ik haar ook erg kort bewegen. Het totaalbeeld vind ik helemaal niet fijn. Weet je zeker dat ze momenteel geen last meer van haar rug heeft? Als ik jou was zou ik dat eerst willen uitsluiten en haar vervolgens sterker maken in draf voordat ik haar weer zou laten galopperen. Als je daar weer mee begint zelf ook goed opletten of ze niet overkruist gaat want dat is niet bevorderlijk.

Edit: ik had niet goed gekeken, je paard zit inderdaad 'gewoon' in de verkeerde galop. Ik sluit me verder aan bij wat zap heeft gezegd.
Laatst bijgewerkt door goeroe op 01-03-09 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:56

Wat mij opvalt in het filmpje is dat je paard vaak verkeerd galoppeerd. Het paard gaat rechtsom, maar galoppeerd links.

Overigens denk ik dat de bok toch wat anders te betekenen heeft dan joligheid of vrolijkheid. Het paard galoppeerd voor de bok namelijk rechts (dus goed) maar na de bok galoppeerd het paard links (en dus verkeerd). Kan toeval zijn, maar kan ook een teken zijn dat je paard het gewoon heel moeilijk vindt om rechtsom te galopperen en zijn binnenachterbeen eronder te zetten (lijkt me logisch aangezien het paard ook vaak verkeerd zit). Dat wil dus zeggen dat hij door middel van bokken onder het moeilijke uit wil komen om weer gemakkelijk links te galopperen.

Dit kan je oplossen door kleine stukjes te galopperen. Voordat het paard omspringt ga je al terug naar de draf en spring je weer opnieuw aan. Verkeerd door galopperen is bij mij echt 'verboden' en mijn pony moet gelijk terug en goed aanspringen.

Op het moment dat je paardje goed kan galopperen (dus goede galop) dan ga je veel overgangen rijden in de galop, dus weg en weer terug. Hierdoor moet het paard het binnenachterbeen steeds meer onder de massa zetten.

tender_yon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:06

ik ken dit paard en word ik niet vrolijk van beestje heb absuluut pijn
en kijk je uit met die boom je bent niet de eerste die er tegen aan valt

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 22:25

Die boom staat inderdaad in de weg ja, maar ik heb er met longeren nooit last van gehad. Hij staat iets aan de andere helft van de bak.

Het klopt dat ze de rechtergalop heel moeilijk vind. Dat heb ik ook geprobeerd te omschrijven in de tekst.
Ik ben gestopt met rijden omdat ik dacht dat ze last van haar rug heeft(ik ben verder niet de eigenaar en heb geen geld voor dierenarts of osteopaat dus ik doe wat ik kan, heb ook heel veel aan jullie commentaar).

@goeroe, je hebt misschien wel gelijk. Ze mist heel veel kracht en ook die balans vandaar dat ze onder het zadel(en aan de longeerlijn iets minder) begint te scheuren. Dat is ook waardoor ik haar een zo groot mogelijke ronde laat galopperen een klein rondje zal gewoon te moeilijk zijn voor haar op dit moment.

Ik weet niet of het misschien voor jullie meer duidelijkheid geeft maar deze 3 filmpjes zijn denk ik na ongeveer een kwartier longeren gemaakt. Ze staat ook nog laag bijgezet. In de latere galopfoto's zit ze ook niet meer in de foute galop. Ik wacht meestal eerst eventjes af of ze zelf weer terugspring want ze doet erg haar best aan de longeerlijn ook wanneer ze uit de galop valt springt ze vaak zelf weer aan.

Tender_yon: ik ben benieuwd waar je Kim van kent. Misschien kan jij me meer duidelijkheid geven waarom ze is zoals ze is. Ik denk dat jij je dan ook wel kan voorstellen dat het allemaal niet zo makkelijk gaat met Kim. Vooral omdat er veel is wat ik niet kan veranderen haar situatie. Zou je misschien kunnen onderbouwen waarom je denkt dat ze pijn heeft?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:56

Als ik longeer doe ik veel oefeningen om mijn pony sterker te maken. Het is ook minder saai. ;) Wat je kunt doen zijn bijvoorbeeld tempowisselingen, overgangen, verkleinen en vergroten van de volte en een combinatie van deze dingen, zoals de volte verkleinen terwijl je het tempo verlaagt, daarna een paar passen rechtuit en flink voorwaarts en dan natuurlijk niet vergeten om op tijd weer op te vangen voordat je weer verder gaat. Met balkjes kun je ook veel dingen doen. Als ik jou was zou ik met zulke oefeningen aan de gang gaan. Als je merkt dat ze sterker wordt kun je haar bijvoorbeeld vanuit de kleine volte laten aangalopperen. Dan is de kans groter dat ze meteen goed aanspringt. Als ze het moeilijk vindt, sta haar dan gewoon toe om de volte te vergroten op het moment dat ze eenmaal in de goede galop zit. Kleine stukjes! Probeer te voorkomen dat ze omspringt voordat je haar terugvraagt naar draf. Haar laten doorgalopperen in de verkeerde galop in de hoop dat ze het zelf oplost is niet verstandig en eigenlijk ook niet eerlijk. Jij traint haar, dus als ze het niet goed doet moet jij haar corrigeren. Hetzelfde geldt voor het uit zichzelf aangalopperen, dat is ongehoorzaamheid en moet je niet toestaan. Als ze dat doet is de kans groot dat ze op dat moment al te snel en uit balans draaft. Op die manier is het voor haar bijna onmogelijk om in de goede galop aan te springen. Als ze in de verkeerde galop zit dus niet laten aanmodderen maar terugnemen naar de draf, de rust opzoeken en pas weer laten aangalopperen als jij dat wilt. Zoals knockout1 zegt moet je ook goed uitkijken dat de pessoa er niet voor zorgt dat ze naar buiten kijkt, want dan is de kans ook groot dat ze in de verkeerde galop aanspringt.

Hoewel ik dit paard niet ken zou het mij trouwens ook niet verbazen als ze pijn heeft. Kun je niet overleggen met de eigenaar? Ik vind het er oncomfortabel uitzien. Misschien kun je het door trainen verbeteren, maar het kan ook zijn dat je het juist alleen maar erger maakt.

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 23:03

Dat zijn handige tips. Ik ben met de meeste al bezig vooral tempowisselingen gaan steeds beter. Het vergroten en verkleinen van de volte is een stuk moeilijker! Vooral omdat je op deze manier met 1 longeerlijn werkt. Dan zou een dubbele longeerlijn beter werken. Misschien dat ik dat kan doen om af te wisselen.

Balkjes draven met een pessoa lijkt me ook geen succes :P

Dat van het zelf aanspringen. tsja, wat jij zegt makes sense maar ik vind het niet fout van haar dat ze zelf weer aanspringt. ze vind de galop erg moeilijk en het is niet zo dat ze maar gaat galopperen omdat ze geen zin heeft om te draven. Het is een stukje eigen initiatief en dat moedig ik juist. Natuurlijk wel in een gecontroleerde omgeving. Als ik met haar buitenrijd laat ik het absoluut niet toe dat ze uit zichzelf aangaloppeerd maar wanneer ik haar longeer juich ik het toe als ze zelf iets probeerd. Is het fout dan neem ik haar terug en corrigeer het. Is het goed dan laat ik haar begaan. En ik merk dat ze het daardoor ook leuker vind.

Ik heb de foto's nog eens goed doorgekeken maar ik kan er niet echt uithalen dat ze pijn heeft. Kunnen diegene die dat zeggen misschien een foto quoten en beschrijven hoe ze dat zien?
Ze heeft vaak een wat oogopslag die je als triestig kan ervaren maar verder zie ik het gewoon niet. Haar oren zijn ontspannen opzij tijdens het longeren en vaak ook naar voren. Er is spanning in haar lijf dat weet ik daarom probeer ik haar nu eerst aan de longeerlijn los te krijgen maar ik zie geen pijn. Als jullie het kunnen aanwijzen graag. Misschien kan ik er iets van leren.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 23:20

skabelpunk schreef:
Dat zijn handige tips. Ik ben met de meeste al bezig vooral tempowisselingen gaan steeds beter. Het vergroten en verkleinen van de volte is een stuk moeilijker! Vooral omdat je op deze manier met 1 longeerlijn werkt. Dan zou een dubbele longeerlijn beter werken. Misschien dat ik dat kan doen om af te wisselen.

Ik doe het ook gewoon met een enkele longeerlijn hoor. Ik loop zelf trouwens ook veel tijdens het longeren. Als ik longeer gebruik ik de hele bak. Volgens sommige mensen is dat dus verkeerd, maar ik zou niet weten waarom. Ik vind het erg fijn en ondertussen krijg ik zelf ook nog wat beweging. :+

skabelpunk schreef:
Balkjes draven met een pessoa lijkt me ook geen succes :P

Waarom niet?

skabelpunk schreef:
Dat van het zelf aanspringen. tsja, wat jij zegt makes sense maar ik vind het niet fout van haar dat ze zelf weer aanspringt. ze vind de galop erg moeilijk en het is niet zo dat ze maar gaat galopperen omdat ze geen zin heeft om te draven. Het is een stukje eigen initiatief en dat moedig ik juist. Natuurlijk wel in een gecontroleerde omgeving. Als ik met haar buitenrijd laat ik het absoluut niet toe dat ze uit zichzelf aangaloppeerd maar wanneer ik haar longeer juich ik het toe als ze zelf iets probeerd. Is het fout dan neem ik haar terug en corrigeer het. Is het goed dan laat ik haar begaan. En ik merk dat ze het daardoor ook leuker vind.

Ik begrijp je wel. Mijn pony springt tijdens buitenritten wel eens in de verkeerde galop aan, dan neem ik haar terug en als ze dan de kans krijgt springt ze meteen weer aan. In de galop die ik oorspronkelijk bedoeld had, ze is niet achterlijk. ;) Op zulke momenten corrigeer ik dat ook niet. Veel mensen zouden dat wel doen, maar ik vind een beetje eigen initiatief ook geen probleem. Het probleem in jouw situatie is dat het paard wat gespannen raakt van het moeten galopperen en als ze verkeerd galoppeert is dat voor haar ook niet fijn. Ze raakt daardoor een beetje in de stress en vanuit die enigszins gespannen toestand springt ze dan weer opnieuw aan. Hierdoor heeft ze een grotere kans op falen omdat ze in de draf al niet goed in balans is. Op zo'n moment moet je haar in mijn ogen wel meteen corrigeren. Niet om het eigen initiatief de kop in te drukken maar wel om haar de kans te geven om te leren om vanuit ontspanning in de goede galop aan te springen.

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 23:24

ja! ik denk dat wij het met elkaar eens zijn. Wanneer ze in de verkeerde galop zit neem ik haar ook terug. Ik denk dat ik het op het moment van het filmpje gewoon niet in de gaten heb gehad!

Mmm. misschien met een ander paard dat je wel balkjes kan lopen met pessoa maar Kim heeft er wat moeite mee en ik wil niet dat ze struikelt met die pessoa om. Het lijkt me gewoon niet veilig.

Doe jij het wel?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 23:33

Meestal ben ik te lui om met balken te slepen :o maar ik heb het wel eens gedaan. Gaat prima hoor, maar het is dan inderdaad wel fijner als je een paard hebt dat gewend is om balken te lopen en niet allerlei noodsprongen maakt. Je kunt natuurlijk ook eerst zonder pessoa met die balkjes oefenen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:14

Hee dat is leuk om Kim weer eens te zien. Heb haar ongeveer een jaar gereden, denk wel 7/8 jaar terug. Het was altijd een wat nukkige merrie, vooral op stal. Had je haar eenmaal te pakken, dan was het ook klaar.
Van mannen moest ze niets hebben toen en dat was duidelijk te merken. Om te rijden was het wel een leuk paard. Jammer was wel dat ze altijd bij de bakrand stil ging staan (wat je ook deed).
Over het rijden weet ik niet meer heel goed hoe ze was, maar de moeilijkste zal ze niet geweest zijn.

Maar goed, vind het wel leuk om haar weer eens te zien na zoveel jaar en om te zien dat ze qua uiterlijk geen steek is veranderd en zo te zien qua innerlijk ook niet :)

Lees nu op je profiel dat ze 15 is, geloof dat ze 7/8 jaar geleden ook al over de 10 zat :+