Clickertraining, paard erg gericht op snoepje/beloning.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nelly_555

Clickertraining, paard erg gericht op snoepje/beloning.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 15:15

Ik heb een verzorgpaardje waarmee ik wil beginnen met clickertraining. Ik ken het paard nog niet lang en ben vanmiddag (met eigenaresse erbij natuurlijk) voor het eerst begonnen met de kennismaking met clickertraining.
Maar nu is het paard (Rocco) dus enorm gericht op lekkers en zodra je dat in je hand hebt wil die het meteen van je pakken. Ik ben dus al vrij snel van het "klik en meteen beloning geven" overgegaan naar het zorgen dat hij de beloning negeert. Dus stukje wortel in m'n hand en zolang hij blijft happen m'n hand gesloten houden en "nee" zeggen, en dan als hij wegkijkt klikken en snoepje geven. Doe ik dat zo goed? en leert het paard dan ook dat de klik betekent dat hij het goed doet? Heb hem ookal een paar keer enkele passen achteruit laten lopen en dan klikken en belonen, opzich ging dit wel goed.
Maarja ik wil dus niet dat hij bij mij blijft plakken en om die beloning blijft vragen, of dat hij happerig of zeurderig wordt naar de beloning. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? En is het paard dan wel geschikt voor clickertraining omdat je toch telkens iets lekkers bij je hebt als beloning? Hij is het type paard van ookal heb ik 2 kilo wortels voor me neus, dan wil ik toch net die ene wortel die naar het andere paard gaat -__- oftewel, nooit genoeg lekkers :P .
Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel :P en tips voor me hebben wat ik de volgende keer kan doen?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:44

Ik zou ipv wachten met eten iets anders aanbieden. Laat hem maar iets doen om een snoepje te verdienen!
Neem bv een pion en laat hem deze op commando aanraken met z'n neus, als beloning krijgt ie een snoepje (na je click ;) )

Tip: koop het boek van Miriam Nieuwe Weme: Vrijheidsdressur, van apporteren tot zitten.
Is een heel leuk een leerzaam boek. Je kunt op internet ook heel veel vinden over vrijheidsdressuur/clickertraining.

Daihyo

Re: Clickertraining, paard erg gericht op snoepje/beloning.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:46

Ik heb ook een happerige haflinger die gericht is op eten. Met de clicker werken gaat zoiezo al super. Hij leert dan niet te schooien maar dat hij pas een beloning krijgt na de klik.
En het helpt ook om hem niet altijd snoepjes te geven. Ik geef alleen een snoepje als hij het echt heel goed doet.
En anders een klopje op de hals en beloning met de stem. Dat werkt voor mijn door-eten-geobsedeerde-haflinger heel goed :D

nelly_555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 23:54

gillian schreef:
Ik zou ipv wachten met eten iets anders aanbieden.

Ik snap even niet wat je hiermee bedoelt...

gillian schreef:
Tip: koop het boek van Miriam Nieuwe Weme: Vrijheidsdressur, van apporteren tot zitten.
Is een heel leuk een leerzaam boek.

Die heb ik al heel lang in de kast liggen ;) ben ook blij dat ik er nu eens gebruik van kan gaan maken :P .

Maar gelijk al targetten met een pion, is dat niet al wat hoog gegrepen? Het paard heeft vandaag pas voor het eerst kennisgemaakt met clickertraining. Ik wil het eerst vooral makkelijk en leuk houden zodat hij ook het nodige zelfvertrouwen krijgt en er vooral ook lol in heeft. Als ik meteen begin met iets moeilijks wat hij wellicht niet snapt... dan is het ook niet leuk voor hem.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:02

Je bent nu bezig met het aanleren dat ie moet wachten met eten, dwz dat hij pas het snoepje mag pakken op jouw commando. Die oefening heet wachten met eten ;)
Dit is wel een begin oefening, maar omdat je paard zo hebberig is kun je hem het beste voor een beloning laten werken. Als ie dat een beetje snapt kun je idd verder met het wachten met eten.
Hij moet nl eerst leren wat het clickje betekend, dat hij er iets voor moet doen om een beloning te verdienen.
Targetten is een hele leuke startoefening daarvoor ;) Je kunt ook je hand laten targetten ipv een pion, was gewoon een voorbeeldje.

Lees dat boek maar eens goed door!! Is echt heel leuk en leerzaam!! ;)

nelly_555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 18:05

Ok Gillian, bedankt!
Hier kan ik wat mee ;) . Volgende keer weer verder oefenen :D .

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:22

Graag gedaan!
Is leuk en verslavend he, dat vrijheidsdressuur :D
En hoe meer ze leren hoe verslavender het wordt haha :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 02:56

Lees eens het boek grondwerk van teblick, die legt dit haarfijn uit :j

cooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:56

Hoi!
Ik ben ook pas begonnen met clickertraining, vind het helemaal geweldig maar heb zelf nog een hoop te leren. Ik ga je vertellen hoe ik het aanpak en hoe dit bij mij werkte:
Vanaf het moment dat hij het systeem klik = beloning begrijpt, ga je hem vragen iets te doen voor die beloning. Bij mij hield dat in dat ik een keer of 10 geklikt heb waarop meteen een stuk wortel volgde. De eerste oefening die hierna meteen op volgde was het targetten.
Ik had een oude schoen die hij moest aantikken. Hij had echt enorm snel door dat hij eerst de schoen moest aantikken om de klik te horen en dus zijn beloning te krijgen.
Toen dat er goed inzat maakte ik de oefening moeilijker/uitdagender: de schoen, hoger of lager, langer aantikken of ipv 1malig 2 keer laten aantikken alvorens de klik, enz. En zo verder naar de schoen iets verder van je hand houden en deze afstand steeds verder uitbouwen.
Ik ben eigenlijk ook heel snel begonnen met de oefening NIET ETEN, ook omdat ik bang was dat hij zou gaan bedelen.

Maar mijn ervaring (pas op dat is nog niet veel hoor!) leert me tot nu toe dat hij niet bedelt zo lang hij weet wat er verwacht wordt, en dat hij weet dat hij steeds een beloning krijgt na het goed uitvoeren van een oefening.

Oja, ik heb het ook niet bij een schoen gehouden, maar gebruik ook andere dingen; een transportbeschermer, een oude lap... eigenlijk alles wat hij gemakkelijk kan vastnemen.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:15

Wat leuk om te lezen, ik ben er gister mee begonnen en ik dacht dat het het handigste was als ik hem meteen aanleerde dat hij iets aan moest tikken, dan klik, dan wat biks.
Ik had als target een knaloranje microfiber poetshandschoen met van die rare draadjes eraan gebruikt, valt lekker op dacht ik, nou mijn paard keek me echt zo aan van: ja wat wil je nou dat ik doe? je ruikt naar voer, je klikt en dan krijg ik voer en je staat met die stomme handschoen te wapperen hihihi.
elke keer liep hij weer weg om eens rond te kijken en dan bleef ik staan en na een halve minuut werd ik weer interessant haha.
Maar ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat mijn paard het spannender zou vinden, maarja hij is ook niet echt een voedselmonster, moet iets bedenken wat hem echt prikkeld, wat hij echt super vind als beloning, aaien en door zijn manen kroelen als beloning werkt ook altijd wel goed, maar zou dat de truuc doen?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:54

Het is vooral belangrijk dat je timing erg goed is zodat hij weet dat het ZIJN gedrag is dat ervoor zorgt dat de klik komt, en dat de klik op zijn beurt signaal is dat het goed is!
Ik gebruikte mijn hand als eerste target.

Sophie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:29

Hey,

Ik heb zelf een hengst ( Andalusiër) van 1.5 jaar en een Shetlander van 9 jaar. Zondag 22/3 komt er bij mij iemand voor clickertraining ook door het boek vrijheidsdressuur te lezen ;) .
Ik volg meer de methode van Monty Roberts. Hij zegt dat door voedsel te geven uit de hand een paard gaat bijten dus zoals jullie al kunnen denken is dit tegenstrijdig met wat men doet/zegt bij clickertraining.

Clickertraining is ook meer klassieke conditionering en ik maak me een beetje zorgen. Ik wil geen paard krijgen dat traint omwille van het voedsel....

Wat vinden jullie ??

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:39

Geen klassieke maar operante conditionering, je moet niet zomaar met termen gaan gooien ;)

Elk paard werkt mee omdat ze er zelf beter van worden hoor... monty werkt voornamelijk met negatief bekrachtigen, bij werken met voer voeg je daar positieve bekrachtiging zo massaal aan toe dat je echt een groot voordeel hebt. Maar... krachtige motivators vragen om duidelijke regels :j Je paard moet leren dat bedelen nooit beloond wordt en dat voer enkel volgt na een click.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:47

eerlijkgezegt zou ik nooit aan clikkertraining beginnen, je maakt er een echte schooiknol van in mijn ogen.
ik zie het persoonlijk zo: de gene die het hoogste in de rang staat eet eerst, de rest wacht.
de gene die lager in de rang zit staat het eten af aan de leider.

het paard is echt niet achterlijk ;) die beesten zijn slim en kunnen ook best iets leren zonder clikker.
het enigste wat wel zo is is dat de clikker erg snel effect heeft omdat het erg eenvoudig in elkaar steekt maargoed ik vind het persoonlijk een niet goede manier van trainen.

stel kleine doelen, overvraag het paard niet.. pas als hij het ene doeletje goed onder de knie heeft ga je pas beginnen met een nieuw doel. doe het rustig aan, wissel af,
heb geduld,ben streng, duidelijk, consequent, rechtvaardig en dan kom je al een heel eind ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:50

Das vreemd, hoe meer ik met eten werk, hoe minder ze bedelt?

Paarden zijn idd slim, ook slim genoeg om te leren dat voedsel in de buurt geen enkele reden is om lastig of hyper te worden. Ik kan een paard voor een berg wortels zetten en ze kijkt er niet naar, omdat ze eerst haar oefening wil doen.

Eerst in rang staan gaat over bepalen wat er gebeurt: ik bepaal nog steeds wanneer ze eet en wat we gaan doen.

Je redenering vind ik omgekeerd :)

migo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 06:48

waar kan je zo`n clicker halen?

nelly_555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 08:01

Meestal wel in de dierenwinkel.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:25

Je kunt ook gewoon je steml gebruiken, ik zeg "eks" (van excellent), dan heb je altijd je handen vrij, bovendien kan ikzelf een stuk beter timen met mijn stem.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:00

poes schreef:
Je kunt ook gewoon je steml gebruiken, ik zeg "eks" (van excellent), dan heb je altijd je handen vrij, bovendien kan ikzelf een stuk beter timen met mijn stem.

Les gevolgd bij 2 lazy 7 toevallig? Daar gebruiken ze dat namelijk ook.
Of komt het uit een boekje? :)

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:20

Hoe een paard reageerd op clickertraining, verschilt uiteraard per paard.

Omdat ik van mijn paard weet dat ie alles voor eten doet, heb ik hem het 'kunstje' eten op commando aangeleerd.
Heel simpel, je steek je hand met voer voor hem uit, (niet clickeren uiteraard!!) en zodra hij het wil pakken zeg je duidelijk NEE. werkt dat niet, dan een tikje op de neus. Zodra hij ook maar zn hoofd weg doet, clickeren. En belonen met t voer.
Dit heb ik net zo lang gedaan, dat mijn paard nu een halve minuut naar een emmer kan staren zonder dat hij het opeet. Omdat ik niet altijd mijn clicker bij me heb, gebruik ik ook het het commando 'okee' Ook op buitenritten gaat hij niet meer met zijn hoofd zomaar richting het gras.

Het duurt lang, en geduld is vereist, maar bij mijn haflinger werkte het :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 10:43

Ik heb het uit het boek van teblick :)

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:28

Het boek vrijheidsdressuur, van zitten tot apporteren is ook echt een aanrader ;)

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:39

poes schreef:
Ik heb het uit het boek van teblick :)

Ha ok, en Wendy van 2 lazy 7 volgt les bij Inge, vandaar dus :)

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:56

moniekk schreef:
eerlijkgezegt zou ik nooit aan clikkertraining beginnen, je maakt er een echte schooiknol van in mijn ogen.
ik zie het persoonlijk zo: de gene die het hoogste in de rang staat eet eerst, de rest wacht.
de gene die lager in de rang zit staat het eten af aan de leider.

het paard is echt niet achterlijk ;) die beesten zijn slim en kunnen ook best iets leren zonder clikker.
het enigste wat wel zo is is dat de clikker erg snel effect heeft omdat het erg eenvoudig in elkaar steekt maargoed ik vind het persoonlijk een niet goede manier van trainen.

stel kleine doelen, overvraag het paard niet.. pas als hij het ene doeletje goed onder de knie heeft ga je pas beginnen met een nieuw doel. doe het rustig aan, wissel af,
heb geduld,ben streng, duidelijk, consequent, rechtvaardig en dan kom je al een heel eind ;)

Hier ben ik het mee eens. In de meeste gevallen gaat het paard denken dat hij/zij hoger in de rang staat, omdat hij/zij als eerste eten krijgt. Ik train mijn pony's sinds een tijdje zonder de beloning van een snoepje. Wat ik als beloning geef? dat zijn twee dingen: rust en een krabbel op de nek.
Met rust hoeven ze even niks voor me te doen.. dit word als een beloning beschouwd.
Ook de krabbel in de nek is belonend, een paard vind het prettig om 'gekrabd' te worden op plaatsen waar hij/zij niet bijkan.

Altijd had ik gedacht dat een snoepje de beloning was, maar paarden worden er meestal hebberig van en zijn alleen gefocust op het snoepje. Dit heb ik ergens gelezen op een site waarvan ik niet meer de naam weet nu(die link ik wel hierheen als ik hem weer weet) ;) Ook merkte ik het wel aan me pony's.
Op die site staan ook meerdere redenen op, waarom meestal het snoepje niet de beloning is.. paarden kunnen het ook leren zonder :Y)

Edit: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... esting.htm

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:51

horse321: paarden leren door beloning en straf. Of die beloning een krabbel is of een snoepje maakt niks uit. Behalve dat de meeste paarden het snoepje net iets motiverender vinden en meer hun best doen. Schooien heb je compleet zelf in de hand.