Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
laurahi schreef:Hoi,
Mijn pony (waarmee ik sinds zomer vorig jaar op de manier van hempfling werk) toont ook aggresief gedrag. Ik ben die zomer met haar een weekje naar cuscus geweest en het ging heel erg goed en daarna in die vakantie ook. Ze reageerde op de fijnste impulsen en we hadden een goeie band in één maand gekregen. Maar na de zomervakantie toonde ze aggresief gedrag met grondwerk en ze wil geen zadel op haar rug. Een tijdje geleden is het me weer gelukt om een beetje te beginnen met grondwerk en liet ze zadel en iemand die op haar rug zat weer even toe maar nu is het aggresieve gedrag weer terug gekomen en waarschuwt ze niet meer maar begint meteen te bijten. (ik ben al twee keer gebeten, geluk dat ik een dikke jas aan heb en er daardoor niks aan over gehouden). Volgens mijn lerares die ook een keer langs gekomen is komt het doordat ik niet goed in het hier en nu ben en met mijn gedachten ergens anders. Want toen zij met haar aan het werk ging, ging het allemaal heel erg goed, een daarna toen ik met haar aan het werk ging ook. Maar meteen de dag erna lukte het niet meer. Verzorgen ging tot nu toe goed maar laatst beet me ze toen ik één van haar voorhoeven wou pakken om uit te krabben. Nu denk ik dat, dat komt omdat ze last heeft van één van haar voorhoeven (want ze liep met grondwerk soms op de éne hand kreupel). Met wandelen is er niks aan de hand en luistert ze op de lichtste commando's.
Ik denk dus niet de hij je gewoon uitprobeert. Ik denk dat het komt door een fysiek probleem bij hem of een emotioneel, of ander probleem bij jouw. Misschien kan je eens proberen (zonder vooroordelen) Is met hem aan de gang te gaan en te bedenken dat al het gedrag dat hij toont (dan ook alles) doet om jouw iets te laten zien, dat alles wat hij doet iets betekent. En denk er ook aan dat paarden dit ook bij jouw zien, alle kleine lichaamssignalen die je laat zien betekenen iets voor het paard. Het kan ook zo zijn dat je emotie,gevoelens onderdrukt en dat hij daarom dat aan jouw wil laten zien (omdat roofdieren dit zelfde gedrag ook tonen)
Groetjes Laura
randalinpony schreef:Staat hij nog bij je merrie? Soms vertonen ruinen verdedigend gedrag naar 'hun kudde' en reageren erg jaloers.
Als hij met ontblote tanden op je af komt, zorg je dat je altijd een longeerzweep bij je hebt of een mestvork of bezem of zo, zodat je hem op gepaste afstand kan houden.
Maak jezelf heel groot, brul zo hard je kan, en sla zo hard mogelijk, zolang dat maar niet op benen of hoofd is.
Niet zielig, dit is wat hij in de kudde ook zou ontvangen van een hoger in rang geplaatst dier, dat zou ook echt haar eigen gevoelens niet gaan onderzoeken en zich allerlei filosofische vragen stellen.
Wat de oorzaak van dit gedrag ook mag zijn, het is heel erg gevaarlijk en totaal ongepast gedrag!
Hij heeft hier ook al 2! maanden de kans toe gekregen, dus er is kans dat hij dit gedrag niet meteen opgeeft als jij een keertje je tanden laat zien.
Even volhouden dus.
Is er geen niemand die je kan helpen? Als je dit zelf niet durft of weet hoe je het aan moet pakken, niet blijven modderen hoor!
Jouw veiligheid is het belangrijkste!
@Laurahi: jouw verhaal is eigenlijk een beetje schokkend. Jij bent al een paar keer door jouw pony gebeten. Dus kennelijk heb je een zeer groot probleem met de rangorde.
Een paard kan met hoeven of tanden grote schade aanrichten en je verminken voor het leven. Hun eerste les moet dus altijd zijn die thuis te houden.
Een paard kan op genoeg andere manieren zijn eigenaar iets duidelijk maken als die ervoor open staat, dus een beetje basisbeleefdheid is niet te veel gevraagd.
Als ik jou was, zou ik heel snel zorgen dat je pony leert dat bijten not done is. Ik heb een litteken van een merrie op mijn arm, wilde haar veulen verdedigen en de eigenares wilde haar na het bijten niet straffen, ze verdedigde immers het veulen?
Nou, deze merrie snapte het signaal: ze heeft later ook nog een VA en hoefsmid gebeten en was als kinderpony onverkoopbaar.
Als je verstandig bent geef je de volgende keer minstens een brul, liefste een heel harde tik. Voor ze je in je gezicht grijpt....
blue_sky schreef:GreenRider echte paardenmensen, van voor de tijd dat er gesproken werd van Naturals, blijken vaak instinctief/vanuit traditie hetzelfde te handelen als zogenaamde naturals. Het maakt niet uit welke naam je eraan geeft. Ook een andere ervaren verstandige trainer kan dit probleem zonder geweld oplossen en zal dit paard echt niet verpesten.