Longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

angela123

Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 08:24

Goedemorgen allemaal,

Ik stel even mijn vraag hier, ben bang op de andere locaties op dit forum verkeerde reacties te krijgen.

Dit is een vraag met betrekking tot longeren, de laatste tijd kan ik door een slecht passend zadel niet meer rijden op mijn merrie, heb al een afspraak met een zadelmaker, maar helaas heeft die pas over 4 weken tijd. Tot de tijd wil ik mijn paardje lekker bezig houden d.m.v. longeren.
Nu zijn er talloze manieren om je paard d.m.v. bijzetteugels ed krom te trekken om ze zo te trainen. Dit is echter niet mijn manier.
Daarom mijn vraag, hebben jullie manieren en vooral paardvriendelijke methodes, hoe ik een paard bitloos toch de juiste beweging kan geven, en ook meteen haar rug spieren sterker kan maken.
Hoop dat jullie mij iets verder kunnen helpen.

Alvast bedankt

siskeh

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 08:27

ik denk eigenlijk dat je dat niet kan....
als je nog niet met een andere methode kan werken is het moeilijk om dat goed te gaan doen.

maar als je daar de middelen tot hebt zou ik zeggen dubbele lange lijnen....
is een onderdeel van de trainingen van emiel voest

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 08:45

Oke, ik heb veel over dubbele lijnen gelezen, en wil best iemand zoeken die me daar verder ik kan helpe.
Alleen ik werk altijd bitloos, hoe lossen jullie dit op d.m.v. een kaptoom of iets?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 08:47

touwhalster....( ik kwam er ook pas later achter dat je dubbele lange lijnen MET bit kon doen)
waar ergens woon je trouwens?

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 09:05

Mijn paard staat in Rockanje,
Ik heb een touwhalster, of eigenlijk touwhoofdstel, met kruislings onder de kin en met 2 ringen voor teugel aansluiting, ik rij daar ook regelmatig mee.
Ik wil wel de juiste middelen bezitten voordat ik iemand in huis haal.
Ook heb ik denk ik een longeersingel nodig he, op de lijnen doorheen te halen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 09:26

Ik ben tegen longeren en al helemaal tegen bijzetten :(

Longeren is zeer belastend voor spieren en pezen. Beter is om je paard te leren naast een fiets of step mee te laten lopen. Kun je hem prima beweging geven zonder dat ie steeds moet draaien.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 09:46

@angela123:
mmm ik weet niet of een kruislingshalster geschikt is...
een longeersingel is wel makkelijker....
bij dubbele lange lijnen hoef je ook niet persee rondjes te lopen dus dat vind ik wel een voordeel!

je zou kunnen kijken of er een voesttrainer in de buurt zit....

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 10:14

Oke, ik ga gewoon eens rond bellen, en ik vraag dan gewoon wat ik moet kopen om bv een cursus te volgen.
Bedankt voor de info, als er nog mensen zijn met andere optie ed laat het gerust weten.

Arabest: Naast de fiets loopt ze ook met regelmaat, ik zoek nu alleen iets die haar rugspieren sterker maakt, voordat ik er op ga zitten.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:32

Veel rechttoe rechtaan bewegen is beter en minder belastend :j.

Longeren is je paard pesten, dodelijk saai en afgemat worden op een véél te klein cirkeltje :(.

Gymnastiseren kun je op vele andere manieren. Bijna alle grondwerk oefeningen maken het paard sterker, voordeel hiervan is dat je deze straks weer mee kunt nemen ohz.

Rug bol maken en dus aanspannen en dus sterker maken is een gevolg van een ondertredende en sterke achterhand.

Daar voor zijn vele oefeningen voor zoals; balkjes lopen, heuvel op en af wandelen, vrijspringen, overgangen halt-draf of stap-galop en vice versa, achterwaarts lopen, wijken, wendingen maken, schouderbinnenwaarts etc.

Neem eens les in lange teugelen :j. Een kaptoom werkt heel fijn.

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 12:01

Dani62, bedantk voor je bericht.
Lange Teugelen, sorry maar wat moet ik me daarbij voorstellen.
Ik heb me eigenlijk nooit zo bezig gehouden met longeren,heb een gruwelijke hekel aan de bak, rij veel en veel lekker buiten door de bossen.
Door meerdere mensen waaronder een veearts is mij aangeraden te proberen mijn paard haar rug sterker te maken d.m.v. trainen. Uiteraard heeft hij mij ook tips gegeven hoe ik dat moest doe, nou ik kan je vertellen daar ga je niet vrolijk van worden. Vandaar mijn vraag hier.

Eigenlijk zoek ik dus oefeningen op welke vriendelijke manier dan ook die haar rugspieren sterker maakt.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:43

Ik bedoel hetzelfde; aan de dubbele lijnen dus :).

De oefeningen die ik hierboven aangaf zijn ook prima te doen in het bos bv, hoor :j. Gebruik je fantasie en de saaiste training wordt enorm leuk :D.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:45

@ dani62: idd!
heel goed mogelijk in het bos! het is eigenlijk mennen zonder kar( en als je bitloos doet zonder bit:P)
op de stal waar ik veel ben doen ze meestal schriktraining aan de lange lijnen.
maar ook wel zijwaarts en alle andere dingen oefenen!

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 13:00

Oke, dat lijkt mij al veel beter klinken, gewoon lekker in het bos en door de polder aan het werk.
Wat gebruiken jullie allemaal voor deze oefeningen.
Ik rij zelf met een hoofdstel zoals deze: http://www.aleashop.be/details.asp?lang ... tID=539029

Zou het te doen zijn om met dit hoofdstel de oefeningen uit te voeren, of raden jullie en touwhalster eerder aan.
En verders heb ik nodig 2 longeerlijnen en een longeersingel toch?

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:10

siskeh schreef:
ik denk eigenlijk dat je dat niet kan....
als je nog niet met een andere methode kan werken is het moeilijk om dat goed te gaan doen.

maar als je daar de middelen tot hebt zou ik zeggen dubbele lange lijnen....
is een onderdeel van de trainingen van emiel voest

mee eens (overigens werkt parelli ook met iets dergelijks)

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 13:18

El_vis en Siskeh: dus jullie bedoelen eigenlijk dat er geen andere manier van longeren ed is dan de eigenlijk zoals we noemen de normale manier?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:30

jahh dat ook, longeren is longeren... en extra bijzetdingen wil je niet....

maar het moeilijkste is het goed leren longeren! ( en andere dingen ook)

edit: over dat hoofstel... ik heb geen idee, maar het lijkt me niet ideaal

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 10:24

Goed longeren is niet "paard pesten", maar paard trainen. Je kunt training geestdodend doen of juist interessant maken voor het paard, is een eigen keuze.

Als je de training die je normaal onder het zadel doet, nu vanaf de grond wil doen, dan is lange teugel werk het meest geschikt. Je kunt er voor kiezen om naast de romp te lopen met dus een arm over de zadelplek heen of je kunt er achter gaan lopen. Gebruik een dressuurzweepje om als beenhulp aan te tikken.
Een boekje dat hierbij kan verduidelijken is Werk aan de hand van Richard Hinrichs (uitgeverij Tirion), mocht je interesse hebben, wij hebben hem dubbel in de kast staan.

Bedenk wel dat als je je paard sterker moet trainen, dat je er niet komt met een beetje buiten wandelen en een heuveltje op en af gaan. Dat heuveltje heeft alleen maar nut als je zorgt dat het paard dit met correct spiergebruik doet.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 10:34

en hoe doe je dat dan waratje?

ik doe ook veel heuveltjes, en ben van mening dat alleen simpel een heuvel op en af toch ook al een soort van training is. je paard gebruikt spieren anders dan hij zal doen op een vlakke ondergrond, dus train je die spieren toch?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:50

Je paard kan een heuveltje op 2 manieren op en af (nou ja, kort door de bocht gezien):
1. hij trekt zich omhoog aan de voorbenen en de achterhand komt mee (naar beneden zelfde effect, voorbenen proberen het lijf voor te blijven), dit gaat bij voorkeur op een holletje;
2. hij kantelt het bekken en zet de achterbenen er serieus onder om te dragen waardoor de voorbenen rustiger en beheerst neergezet kunnen worden.

De meeste paarden geven zelf de voorkeur aan de eerste manier, als je ze dat dus laat doen bouw je er niets mee op en in het ergste geval krijg je overbelasting van de voorbenen.

Om een paard het heuveltje correct te laten nemen, moet je in ieder geval zorgen dat je tempo-controle hebt, er wordt niet een heuveltje op of af gerend, maar bewust pas voor pas in stap. Dan kun je namelijk ook zien (als je ernaast loopt) wat het paard doet en eventueel met je hand of een stokje stimuleren om de kont "in te trekken". Doordat ze de kont "intrekken" (= bekken kantelen) spannen ze de buikspieren en bollen ze de rug op. Precies wat je wilt voor een paard dat een mens moet kunnen dragen.

bunny116

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 10:02

Hoi.

Wat ik heb geleerd van de dierenarts voor een paard met rugproblemen is dat je het paard gewoon met een halster aan moet longeren en dan alleen maar laten joggen. Op zijn eigen tempo laten draven. Geen zweephulpen of stem gebruiken. Zorg dat ie in draf gaat en laat het op zijn eigen tempo lekker joggen. Dat kan heel langzaam gaan, klik met je tong als ie bijna overgaat in stap, houd 'm in een langzame draf. (geen galop, stappen kun je natuurlijk tussendoor eens doen.)Dan zal ie naarmate op een gegeven moment als de rug los genoeg is, zijn hals laten zakken. Je traint zo ook zijn buikspieren en de rug word er super los van. Nadeel vinden sommige mensen dat het paard teveel op zijn voorhand zou lopen. Volgens de dierenarts geen probleem. Het paard knapt hiervan echt op. Ik heb er verschillende gezien met kissing spines die op deze manier een paar weken werden gelongeerd en die lopen weer volop mee in de sport.. Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt, dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd..

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:36

Even een stipje, ik zoek ook een goede manier om bitloos te longeren..

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:43

Ik longeer ook vaak met dubbele lijnen en paardje vind dit ook veel leuker dan met 1 lijn wat ik trouwens niet erg fijn vind.
Ik gebruik daarbij dit halster. Super fijn ding. je maakt de lijnen aan de ringen vast en kan toch zonder bit een duidelijke hulp geven.

Afbeelding

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:28

Dat is een mooi halster! Lijkt me erg handig voor het longeren, waar koop je zoiets? En is de werking vergelijkbaar met een kaptoom?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:19

Ik gebruik nu een bitstukje als kaptoom, beter is natuurlijk een goede kaptoom (ja ik ga er ook 1 kopen, wacht de Equitana af, dit werkt toch best redelijk). Methode boek gelezen en een aantal keren de DVD van Bent Brabderup bekeken. Dan gewoon aan de slag. Ik oefen altijd kort, 3 tot 5 minuten zeg maar, in verband met een jong paard en gebrek aan les, waardoor ik niet verder kom. Daarnaast wandel ik ook regelmatig, zou dit niet wat voor je zijn?

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:33

tisby schreef:
Dat is een mooi halster! Lijkt me erg handig voor het longeren, waar koop je zoiets? En is de werking vergelijkbaar met een kaptoom?

Als ik me niet vergis is dit Monty Roberts z'n Dually halster.
Over de inwerking durf ik me niet uitspreken.. er zijn zoals overal voor en tegenstanders..:)