hoe zetten jullie je paard 'bij' tijdens het longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

hoe zetten jullie je paard 'bij' tijdens het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 06:45

hallo allemaal,

ik wil graag serieus aan de slag gaan met het longeren van mijn pony,1 tot 2x per week als aanvulling op de gewone training.
hoe zetten jullie je paard 'bij' tijdens het longeren?
ik lees veel over de pessoa,maar ik zie ook mensen voorbij komen die graag een gogue gebruiken,of een slof.

wat zouden jullie adviseren?

ponyparadijs

Re: hoe zetten jullie je paard 'bij' tijdens het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 06:47

Ik longeer met pessoa maar ook met een touwtje. Niet samen natuurlijk maar de ene keer met touwtje en de andere keer met pessoa.
Touwtje maak ik tussen de benen, door het bit naar de zijkant vast. Dit zou je dus ook met een slof kunnen doen.
Verder longeer ik jonge paarden altijd met halsverlenger!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 06:49

ik longeer de mijne vaak met dubbele longe, om hem lekker los en soepel te krijgen :)
ik begin altijd met ''gewoon'' en dan even 10 minuutjes bijgezet zoals met het touwtje in de post hierboven, alleen heb ik de touwtjes dan vast ;)

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 06:50

ik zet meestal mijn paard bij doormiddel van bijzetteugels ;)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 07:15

ik gebruik een pessoatuig of dubbele longe

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 07:23

Ik longeerde altijd met pessoa, maar toen ze gewend raakte aan het bontje zag ik er de meerwaarde niet meer van in
Op het moment longeer ik met bijzetteugels

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 07:27

het pessoatuigje is toch om de achterhand meer te activeren tijdens het longeren?

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 07:28

ik zet mijn paard bij met touwtjes. heel simpel en werkt goed, wordt ook altijd aangeraden door mijn instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 07:32

Nibbit schreef:
Ik longeerde altijd met pessoa, maar toen ze gewend raakte aan het bontje zag ik er de meerwaarde niet meer van in
Op het moment longeer ik met bijzetteugels

hoezo niet ? het is echt niet zo dat ze omdat ze "bang" zijn van het bondje dat ze hun kont er onder houden hoor... moet je maar eens gaan kijken naar een pessoa dat als de achterhand er niet onder zit dat ze voor ook minder ruimte hebben, en dat moeten ze gaan snappen dat kont eronder= meer ruimte voor en kont er niet onder = minder ruimte voor.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 07:59

nee mijn paard ging zich opkrullen aan de pessoa ipv de achterhand er onder te zetten ;)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 08:35

die slimmerikken heb je natuurlijk ook :D ik ken meer paarden die "tussen" de pessoa gaan lopen, dan heeft hij inderdaad geen inwerking.
bij uris werkt ie wel goed :j

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 08:39

Ik ben ook wel benieuwd hoe jullie dit doen met een jong paard? Hoe leer je ze dit in alle rust?
Ik heb wel bijzet teugels maar die gebruik ik nooit. Vind het eng om die er aan te doen omdat ik dan bang ben dat ze het niet snapt en gaat stijgeren.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 08:42

ik ben met romy toen begonnen met de pessoa, eerste keer alleen bontje erachter en voorkant helemaal los (gewoon aan de singel vastgemaakt) toen ze het bontje accepteerde ben ik de voorkant vast gaan doen, gewoon nog losjes zodat ze nog in haar eigen houding kon lopen. elke volgende keer heel ietsje strakker gezet zodat ze kon wennen aan de druk op het bit. ze pakte het echt super op. toen ze uiteindelijk zadelmak was liep ze onder het zadel ook supergoed nagevelijk :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:13

Met mijn paard hebben we de pessoa inderdaad omgedaan zoals LiSSy omschrijft. Die was echter wel al aan een elastiek (halsverlenger) gelongeerd. Daar begin ik eigenlijk altijd mee. Ge woon niet te strak doen de eerste keer!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 20:13

hmm lastig...........een elastiek leek me zo stug om een of andere manier,nogal 'dwingend'

een pessoa spreekt me het meeste aan,ik wil graag trainen op een krachtigere achterhand.
onder het zadel is dat nog best moeilijk,ik wil haar helpen door ermee te oefenen aan de longe.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:15

ik heb de mijne ook een paar keer met pessoa gedaan, maar hij ging ertegen vechten... behalve als hij zo los zat dat hij gewoon zijn snuit in de lucht stak en nog geen bontje voelde :))
[GVL-ITP] Diddle @dubbele longe. werk terug oppakken
zo longeer ik hem dus tegenwoordig :)

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:16

Ik gebruik een chambon. Deze gaat eerst op het allerlangst en na mate ik langer bezig ben en hij lekker los komt steeds ietsje strakker. Werkt bij mijn paard goed.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:18

Ik longeer mijn paard nu op advies van manuele arts zo:
Touwtjes van de bitringen, tussen de voorbenen door en dan op de schoft vastknopen. En dan verder zonder longeersingel oid.
Moet zeggen dat mij(en mijn paard) dit prima bevalt.
Touwtjes zitten verder vrij losjes, maar zo dat ze er bij ontspanning niet op de touwtjes kan staan en dat ze wel druk voelt als haar hoofd echt (!!) te hoog gaat.

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:23

ik gebruik meestl een coque met longeren. Heb wel eens met de pessoa geprobeerd maar ze flipte helemaal, vind het een beetje eng als ze op een of andere manier achter de touwtjes ofzo komen met hun benen.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:23

Ik longeer liefst met pessoa. Soms ook met slof zoals je met touwtjes longeert, dat is vaak net voor ik ga rijden, dan kan ik longeren met het zadel er op en dan bevestig ik de slof langs de zijkanten, dan door het bit en dan onder de borst aan de singel zoals je een slof altijd vast maakt.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:24

ik gebruik ook een pessoa.. sinds me is uitgelegd welke spieren je kan trainen door bepaalde kleine
aanpassingen.. Het is eigenlijk ideaal om een paard te beleren.. bijzetteugels of elastieken van singel naar
bit vond ik altijd al een beetje eng omdat ik met veel jonge paarden werkte en bang was dat ze zich te erg
gingen verzetten..
een gogue is meer voor als je een paard echt verder wilt trainen in de sport.. en je wilt concentreren op de
halsspieren. de pessoa kun je aanpassen en de achterhand meetrainen..
het nut van bijzetteugels heb ik nooit echt gezien.. die kun je vaak ook maar op een lengte vastmaken en
je kunt niet rustig beginnen en dan verder werken..
met de pessoa wel.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:26

Ik gebruik een touwtje, tussen der benen vast door het bit en dan aan de zijkant vast.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:34

Wij longeren de jonge paarden eerst met een elastiek wat het zelfde werkt als het bijzetten met touwtjes, als ze die druk dan kennen gaan we over op de touwtjes, dit werkt altijd goed.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:38

Het voordeel van een elastiek is dat er rek in zit. Daardoor is het zeker voor jonge paarden heel fijn. Vindt ik tenminste. Ze leren omgaan met druk op het bit zonder dat het echt vast zit. Want met een ruk geeft hij namelijk mee.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:57

Ik maak het liefst gebruik van de dubbele longe om verschillende redenen:
-je kunt ze van voren makkelijk regelen
-je kunt ze van achter mooi begrenzen (zwaait niet uit)
-hierdoor mooiere stelling en buiging te verkrijgen
-je kunt ook ophoudingen geven
-je kunt makkelijk van kant wisselen, dus doe je dit ook meer, is weer beter voor de training.
En anders gebruik ik het touwtje, ik vind dat je paard daardoor stiller aan de voorkant loopt dan met de pessoa. Doordat je niet steeds links/rechts druk hebt, maar gelijke druk.
Vind trouwens wel dat als je bijzet je wel een goede longeersingel om moet doen, liefst met staartriem, anders trekken ze al snel de singel naar voren als je een keer druk geeft.