Parelli audition Level 3 Liberty

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

callippo

Parelli audition Level 3 Liberty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 17:16

Zonder speciale voorbereiding of locatie, gewoon een filmpje van een play-sessie @liberty met mijn RB-i paardje Shafaï
Zoals je ziet, gaat niet alles perfect, maar de zachtheid en de communicatie zijn mij meer waard dan perfecte oefeningen. Of dit goed genoeg is voor Level 3, zal ik nog wel horen.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:31

Geweldig filmpje +:)+
Behalve dat ik sowieso je paard al geweldig vind, zijn jullie ook echt een enorm leuk stel :j
De rust straalt er vanaf! Heerlijk motiverend altijd zulke filmpjes :D

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:08

Wat een enorm mooi filmpje. Prachtig om de rust en samenspel tussen jullie te zien. Mooi hoofdje heeft t paardje!

Super ook dat je zelfs je hond aan het figure 8-en krijg :P

Het is jammer dat je niet dichterbij mij woont, ik zou graag les willen.

Sodeletuut

Re: Parelli audition Level 3 Liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:17

Geweldig! Ik vind jullie echt een prachtig stel, wat een combi!

En inderdaad geweldig, die hond er achteraan telkens! :')

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:23

Geweldig filmpje! :j

Echt heel knap!!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:16

Wauw!

Kan ik als, level 1-2 klungelaar, alleen maar jaloers naar kijken. Wat een mooi filmpje, wat een rust! super...

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:33

Whoo!

Gaaf gaaf gaaf, wat een enorm leuk dier! Mooi hoe ze bij (iets voor) 6.00 min op je af komt gegaloppeerd nadat ze even de andere kant op ging!
Heerlijk die rust, vertrouwen, de uitstraling..

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:23

Ik weet niet zo heel veel van parelli, maar heb het een en ander gezien bij een vriendin die nu geloof ik op eind level 2 zit en dat vind ik al héél erg gaaf om te zien.
Wat een superleuk fimpje! Die rust en het vertrouwen...!
Hoe oud is je paardje?

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 18:44

Bedankt allemaal voor jullie leuke commentaren :)

yvvv schreef:
Ik weet niet zo heel veel van parelli, maar heb het een en ander gezien bij een vriendin die nu geloof ik op eind level 2 zit en dat vind ik al héél erg gaaf om te zien.
Wat een superleuk fimpje! Die rust en het vertrouwen...!
Hoe oud is je paardje?

Shafaï is nu 13 jaar, ik heb hem gekocht toen hij 8 was.

Hé, jij hebt een ook Connemara van Westland. Mooi paardje!

De mijne is van 2001 en is nu een half jaar bij mij. Ik ben met hem ook bezig met Parelli, maar met hem zal het nog wel even duren voor we dit at liberty kunnen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:22

Dank je! Geweldig karakter ook!! Nu ben ik natuurlijk harstikke nieuwsgierig in je profiel gaan neuzen, maar kan er niks over vinden? Ook geen fotootjes! Ben benieuwd :D. Wat is zijn naam? En zijn ouders?

Die vriendin waar ik het over had, mag van mij met mijn pony ook wat parelli gaan proberen, ik ben benieuwd hoe hij het vindt. Als hij het nou echt leuk vindt, zit ik eraan te denken of ik het dan ook ga doen. Zulke fimpjes halen me echt over, alleen de prijs totaal niet! Vandaar dat ik eerst even wil kijken hoe hij erop reageert, want een aantal dingen doen we al, zoals stilstaan, meerennen en dan stilstaan en achteruit, longeren op stemgeluiden ed, maar ik vind dat gewoon bij de opvoeding horen.

xDjailo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:29

Yv (ik als de vriendin:P) weet dat moon het leuk vind.. het ging toen op de krekel toch ook goed! ik gaat wel ff kijken en dan kunnen we lekker samen aan de slag:P

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 10:09

yvvv schreef:
Dank je! Geweldig karakter ook!! Nu ben ik natuurlijk harstikke nieuwsgierig in je profiel gaan neuzen, maar kan er niks over vinden? Ook geen fotootjes! Ben benieuwd :D. Wat is zijn naam? En zijn ouders?

Hij heeft officieel Flashmoon Westland, maar is omgedoopt tot 'Skyflier' (Sky, in het kort) toen hij bij mij kwam. Zijn ouders zijn Marvel van Graaf Janshof en Evening Moon.

Citaat:
Die vriendin waar ik het over had, mag van mij met mijn pony ook wat parelli gaan proberen, ik ben benieuwd hoe hij het vindt. Als hij het nou echt leuk vindt, zit ik eraan te denken of ik het dan ook ga doen. Zulke fimpjes halen me echt over, alleen de prijs totaal niet! Vandaar dat ik eerst even wil kijken hoe hij erop reageert, want een aantal dingen doen we al, zoals stilstaan, meerennen en dan stilstaan en achteruit, longeren op stemgeluiden ed, maar ik vind dat gewoon bij de opvoeding horen.

Parelli kan voor alle paarden leuk zijn, het gaat er meer om of JIJ het leuk vindt om op die manier bezig te zijn. In de nieuwe DVD's wordt veel aandacht besteed aan de verschillende karakters van paarden en wat er nu precies goed is voor welk type paard. Zo leer je een 'lui' paard motiveren en een bang paard kalmeren. Elk type heeft weer andere oefeningen en een andere benadering nodig.
Shafaï is bijvoorbeeld van nature behoorlijk sceptisch en introvert, wat betekent dat ik veel langzaam en met herhaling moet doen, om zijn vertrouwen te vergroten. Mijn Connemara is juist erg brutaal, maar niet zo voorwaarts, dus met hem doe ik veel afwisselende, nieuwe taken, in korte sessies. Zo maak ik het voor elk paard leuk om samen met mij te spelen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:29

Okee! Ook een grijsje zeker :)?

Ja, dat weet ik inderdaad ook niet. Als ik het resultaat zie, weet ik wel dat ik er geduld voor op zou kunnen brengen... Maar of ik het écht leuk vindt, dat weet ik niet, daarvoor zou ik het eerst eens moeten proberen.

Ik heb eens zitten googlen op parelli en ik begrijp dat je dus alles uit de DVD's haalt? Maar hoe krijg je dan te horen wanneer je lichaamshouding goed of fout is? Dat kun je niet door een DVD leren? Stel je voor: Ik wil mijn paard stil hebben staan, maar ik leer hem dit door zelf te bukken (bijv!). In de praktijk werkt het, maar volgens de DVD's is dit niet goed... (Lijkt me dan hoor, ik ken de DVD's niet) Wie corrigeert mij dan?
Maar eigenlijk is het karakter van mijn paard al perfect. Nouja, ten opzichte van mij dan. Hij is niet lui, hij is niet te actief, hij is braaf, maar houdt ook van een dolletje. Als ik 'm laat gaan, kan hij ook echt wel lekker uit z'n stekker gaan. Hij is niet bang, maar lekker nieuwsgierig. Om de band tussen ons sterker te maken, hoeft het niet, dat zit denk ik wel goed. Het lijkt me gewoon leuk, voor 'erbij'. Of zou je het met zo'n instelling afraden? Voor mijn moeder zou het misschien wél wat zijn, haar neemt hij nog weleens in de maling. Maar wordt de band tussen hun dan niet sterker dan de band tussen mij en Moon? Als ik zie hoe die van die vriendin met haar paard is, wil ik absoluut niet dat iemand anders dat met de mijne krijgt zeg maar... Dan wordt ik jaloers haha..

xDjailo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:46

Ja, dat weet ik inderdaad ook niet. Als ik het resultaat zie, weet ik wel dat ik er geduld voor op zou kunnen brengen... Maar of ik het écht leuk vindt, dat weet ik niet, daarvoor zou ik het eerst eens moeten proberen.
ik kan je toch een beetje helpen.. ik vond L1 niet zo maar dat is om je 'safety' te krijgen.. in L2 wordt alles leuker, meer spel

Ik heb eens zitten googlen op parelli en ik begrijp dat je dus alles uit de DVD's haalt? Maar hoe krijg je dan te horen wanneer je lichaamshouding goed of fout is? Dat kun je niet door een DVD leren? Stel je voor: Ik wil mijn paard stil hebben staan, maar ik leer hem dit door zelf te bukken (bijv!). In de praktijk werkt het, maar volgens de DVD's is dit niet goed... (Lijkt me dan hoor, ik ken de DVD's niet) Wie corrigeert mij dan?
Je paard :P.. hij laat je wel weten hoe je het doet. daarbij is het toch een idee om zo nu en dan te filmen en te plaatsen hier of op het nhforum.. dan krijg je vanzelf tips!

Maar eigenlijk is het karakter van mijn paard al perfect. Nouja, ten opzichte van mij dan. Hij is niet lui, hij is niet te actief, hij is braaf, maar houdt ook van een dolletje. Als ik 'm laat gaan, kan hij ook echt wel lekker uit z'n stekker gaan. Hij is niet bang, maar lekker nieuwsgierig. Om de band tussen ons sterker te maken, hoeft het niet, dat zit denk ik wel goed. Het lijkt me gewoon leuk, voor 'erbij'. Of zou je het met zo'n instelling afraden?

het is meer dat je natuurlijk in de vorm van lichaamstaal met je paard communiceerd (wat je in feite ook doet bij hel haar lessen). dit is leuk en erg handig met grondwerk en brengt je ook nog is naar een fantastische relatie met je paard gebaseerd op rust, liefde, leiderschap enz. je kan spelen en naar alles wat je graag wil doen met je paard toe werken.. bijvoorbeeld slalommen, zeiltjes op en om je paard, noem maar op.

Voor mijn moeder zou het misschien wél wat zijn, haar neemt hij nog weleens in de maling. Maar wordt de band tussen hun dan niet sterker dan de band tussen mij en Moon? Als ik zie hoe die van die vriendin met haar paard is, wil ik absoluut niet dat iemand anders dat met de mijne krijgt zeg maar... Dan wordt ik jaloers haha..

Ik denk niet dat dat gebeurd.. wel is het zo dat het leiderschap van je moeder verbeterd waardoor zij dus beter kan communiceren met moon. dan weet moon wat hij aan haar heeft en kan je moeder veilig op pad met hem.

Je weet wat parelli voor mij en Djailo heeft gedaan.. ik kan het je alleen maar aanraden!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:05

Okee...
Maar ik heb naar de 'test' gekeken van level 1 en eigenlijk al die dingen beheersen we wel. Ik kan m aanraken waar ik wil, hij gaat met gemak de trailer in, zeiltjes zijn niet boeiend, slalommen gaat (met halster) enz... Je kan zeker niet bij level 2 beginnen ;)?
Nouja, ik denk denk ik teveel erover na, we proberen het gewoon volgende week ofzo.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 16:33

Sky is een valkje (mijn lievelingskleur :D )

Veel mensen beginnen met Parelli omdat ze problemen hebben met hun paard, dat is wel jammer, want daardoor lijkt het vooral een methode om problemen op te lossen (dat gebeurt natuurlijk ook wel ;) ) Maar als je nu al een goede band hebt met je paard, zal die er alleen maar beter van worden!
Als je al die dingen die je beschrijft al kan, dan kun je in een paar weken doorstromen naar Level 2. Voor jou zou het wellicht het handigst zijn om je aan te melden bij de Savvy Club, ipv een pakket te kopen. Daar kun je namelijk zoveel info op vinden! En het kost maar iets van 17 euro per maand (beetje afhankelijk van de dollarkoers).

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:00

Prachtig hoor!! Zoveel vertrouwen en rust :j
Je hond wil ook Parelli leren ;)

Parelli is voor mij een geweldige steun en basis bij mijn trainingen. Toch ben ik geen Parelli-er die het hele programma volgt. Ik heb wel eerst level 1 met mijn merrie gedaan voordat ik haar ging beleren. we zijn nu halverwege level 2 gekomen en ik probeer nu de Patterns te gebruiken maar dat vind ik niet eenvoudig.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:55

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ +:)+

meer kan ik niet zeggen, ik doe ook wel grondwerk op mijn eigen houtje, maar je doet alles zoooo subtiel! ik heb daar meer lichaamstaal voor nodig :D maar ook wel zacht hoor!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:00

Super goed! Heerlijk om naar te kijken :)

Wel jammer dat je dit filmpje niet in kan sturen, want er mag absoluut niet in geknipt worden...

Annettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:41

Super filmpje. :D Prachtig paardje ook!

elinetjee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:46

super filmpje! geweldig om er naar te kijken, die rust en wat een prachtig paardje :D

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:16

Waanzinnig mooi! Ik heb met kippenvel zitten kijken en ben echt ontroerd door de zachtheid waarmee jullie met elkaar bezig zijn. Zo mooi .... ik doe ook parelli, maar wat moet ik nog vreselijk veel leren als ik dat zie, heel inspirerend hoor! :D

Ik vind dat je paardje ook een heel lief koppie heeft!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:19

Je bent geslaagd, lees ik!
Gefeliciteerd meid!!! :oo

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 08:38

Super. Kan niet anders zeggen... Wat ik bewonder is je vermogen om geen overbodige bewegingen te maken, waardoor je zo duidelijk bent en zoveel rust uitstraalt en dat overbrengt op je paard. Dat vind ik nog het allermoeilijkst: De rust en het controleren van iedere beweging die je maakt (ben een beetje druk van mijzelf)

Bovendien is de hond ook al aardig parelli getraind. :D

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:50

Alicia2u schreef:
Super goed! Heerlijk om naar te kijken :)

Wel jammer dat je dit filmpje niet in kan sturen, want er mag absoluut niet in geknipt worden...

Dat laatste blijkt toch niet het geval, zijn al meerdere mensen geslaagd aan de hand van een geknipt filmpje. Zo ook Callippo ;)