'beroemde' bitloze wedstrijdruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

'beroemde' bitloze wedstrijdruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 16:21

Ik was eigenlijk wel benieuwd of er 'beroemde' mensen zijn in de wedstrijdsport die bitloos rijden.
Dus of in de springsport, of in de westernsport, of nog wat anders.
Weet iemand dat? :D Ben beniewd!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:42

In de westernsport kun je maar beperkt bitloos starten, als het paard 5 is moet je met een scharenbit starten, daarvoor mag je ook met een bosal werken. In de springsport wordt wel bitloos (meestal hackamore) gestart, maar dat is meestal geen principiële keuze, dat heeft gewoon te maken met het hanteren van dat paard.
Bij de endurance en TREC kan het wel tot hoog niveau, maar dat zijn over het algemeen genomen volstrekt onbekende ruiters (voor het grote publiek, dus) :+

Laverda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:46

Sodeletuut

Re: 'beroemde' bitloze wedstrijdruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 16:48

Waratje: Oh dat van dat ze bij springen alleen met hacks rijden uit controle redenen wist ik niet, beetje jammer..

Laverda: Dankjewel, ik zal even kijken!

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:08

Er is ook een springruiter, weet even niet hoe die heet, die alleen met neck rope rijd. :j

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 17:09

GR: Wat gaaf! Zou je er achter kunnen komen wie dat is?

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:12

ik zat al even op google te zoeken maar nog niet tegengekomen.. zal het zo even aan me zusje vragen. Die kent hem beter.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:26

Er zijn menig springruiters die hun paarden bitloos rijden.
Volgens mij rijdt Meredith Beerbaum Joey (Checkmate) bitloos.
Ook rijdt David de Wispelaere (GP dressuurruiter) zijn paarden regelmatig bitloos :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:27

Rijdt Carmen Römer (endurance kampioene) ook niet bitloos?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 21:33

GreenRider: Dankjewel alvast!

Puchje: Ook bedankt, ik zal even googlen op de namen! :D

Arabesk: Goh, leuke naam :') (Ik ben ook Carmen :+ ). Dankje, ik google haar ook even. :D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 21:46

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:46

David de Wispeleare heeft een keer bitloos (met een dr cook hoofdstel of iets wat erop lijkt) gereden. Ik heb m later gesproken en gevraagd wat hij er nou van vond: bitloos vond hij wat lastiger, zeker om een paard altijd mee te rijden leek het hem lastiger, want de band op de neus is comfortabeler dan een bit, en een paard zou daar op kunnen gaan hangen.
Ik neem aan dat ik hem goed begrepen heb, en ik blijf het wel een goede ruiter vinden, maar deze uitleg vond ik toch wel jammer. Mij lijkt het wel fijner/beter om zonder constante aanleuning te rijden, en dat kan volgens de standaard dressuur regels ook niet echt goed zijn volgens mij. Dus we zullen wel zien.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:17

Vaag, want klassieke dressuur werkt altijd met een kaptoom in de africhting van een paard, dus ze kennen het wel toch?

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:21

een bit kunnen ze net zo goed op hangen ;) licht aan je eigen rijkunsten :)
kijk eens op youtube onder
alexander nevzorov
Honza Blaha..
zijn behoorlijk bekent ;) en kunnen geweldig rijden in mijn ogen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:48

laura1986 schreef:
Mij lijkt het wel fijner/beter om zonder constante aanleuning te rijden, en dat kan volgens de standaard dressuur regels ook niet echt goed zijn volgens mij.

Wat noem je "aanleuning"? De meeste mensen denken dan toch aan een behoorlijk voelbare hoeveelheid druk op de teugel, terwijl dat helemaal niet nodig hoeft te zijn. Hangt deels af van het paard (de aanleuning is in principe van het paard en niet van de ruiter), hoeveel "druk" die prettig vindt, maar aanleuning kan zelfs bestaan aan een in een boogje hangende teugel (zeldzaam, geef ik direct toe ;) )
De rijkunsten van Honza Blaha en Alexander Nevzorov kun je van alles van vinden, ik ben er niet onverdeeld juichend over....

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:56

Laverda schreef:
Springruiter Jurgen Krackow rijdt zijn paard Looping met een bosal.
Op zijn website staan foto's.

http://www.ja-horses.de/g/

Zeer indrukwekkend wat hij daar doet, inderdaad, heb hem al eens aan het werk gezien. Echter is Jürgen wel van mening dat dit lang niet bij alle paarden kan, ze hebben volgens hem daar bepaalde karaktereigenschappen en een bepaalde vorm van intelligentie voor nodig. Hij rijdt dus ook genoeg paarden gewoon met bit...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:40

Arabesk schreef:
Vaag, want klassieke dressuur werkt altijd met een kaptoom in de africhting van een paard, dus ze kennen het wel toch?

Volgens mij is David niet zoo klassiek, ik heb hem iig nog niet met een kaptoom zien werken of gehoord dat hij hiermee werkt.

spottie schreef:
een bit kunnen ze net zo goed op hangen ;) licht aan je eigen rijkunsten :)
kijk eens op youtube onder
alexander nevzorov
Honza Blaha..
zijn behoorlijk bekent ;) en kunnen geweldig rijden in mijn ogen

Wat David zei over het hangen / leunen was dat het bit daar veel minder comfortabel voor is (goh echt, lijkt me eerder pijnlijk....).
Wat ik van Nevzorov en Blaha heb gezien (op enkele foto´s van Nevzorov met bit, schijnbaar oudere foto´s) zijn foto´s en filmpjes met neckrope of zonder iets. Prachtig, maar dan is er ook niks om op te leunen. Dit lijkt me voor mezelf ook wel erg hoog gegrepen.

Waratje schreef:
laura1986 schreef:
Mij lijkt het wel fijner/beter om zonder constante aanleuning te rijden, en dat kan volgens de standaard dressuur regels ook niet echt goed zijn volgens mij.

Wat noem je "aanleuning"? De meeste mensen denken dan toch aan een behoorlijk voelbare hoeveelheid druk op de teugel, terwijl dat helemaal niet nodig hoeft te zijn. Hangt deels af van het paard (de aanleuning is in principe van het paard en niet van de ruiter), hoeveel "druk" die prettig vindt, maar aanleuning kan zelfs bestaan aan een in een boogje hangende teugel (zeldzaam, geef ik direct toe ;) )
De rijkunsten van Honza Blaha en Alexander Nevzorov kun je van alles van vinden, ik ben er niet onverdeeld juichend over....

Laat ik het zo stellen: ik hou zelf niet van druk op de teugels, zeker niet constant. Dus ik streef naar het boogje, met en correct gaand paardje! Misschien iets te hoog gegrepen, maar dat is wel wat ik uiteindelijk zou willen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:56

laura1986 schreef:
Wat David zei over het hangen / leunen was dat het bit daar veel minder comfortabel voor is (goh echt, lijkt me eerder pijnlijk....).

En toch zijn er vrij veel paarden die er zelf voor kiezen om op het bit te hangen, dus zo pijnlijk is het dan ook weer niet. Bij die paarden is het aan de ruiter om ze er vanaf te rijden en helaas zijn er veel ruiters die daar geen benul van hebben, want dan ga je het hebben over balans overbrengen naar de achterhand. Dan kun je niet meer aan de voorkant trekken tot het op een krul lijkt, maar dan moet je je aandacht naar de achterhand verplaatsen..... :P

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:28

Waratje schreef:
laura1986 schreef:

En toch zijn er vrij veel paarden die er zelf voor kiezen om op het bit te hangen, dus zo pijnlijk is het dan ook weer niet. Bij die paarden is het aan de ruiter om ze er vanaf te rijden en helaas zijn er veel ruiters die daar geen benul van hebben, want dan ga je het hebben over balans overbrengen naar de achterhand. Dan kun je niet meer aan de voorkant trekken tot het op een krul lijkt, maar dan moet je je aandacht naar de achterhand verplaatsen..... :P

Lees die onderzoeken eens op bitloos.nl .
En denk maar dat David wel aandacht heeft voor de achterhand, maar om dat nu hier te gaan bespreken lijkt me te veel off topic.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:15

laura1986 schreef:
Lees die onderzoeken eens op bitloos.nl .
En denk maar dat David wel aandacht heeft voor de achterhand, maar om dat nu hier te gaan bespreken lijkt me te veel off topic.

Waarom moet ik onderzoeken op bitloos.nl gaan lezen als ik zelf kan voelen wat een paard doet en de bijbehorende reacties kan zien? :? Ik heb genoeg paarden gereden die het deden en dat deden ze zonder ook maar enig signaal van pijn. De signalen van irritatie kwamen vooral als ik er niet in meeging en ze ging lastigvallen met ideeën over zichzelf dragen :D
Of David daar aandacht voor heeft, is in dit kader niet van belang, ik heb het over paarden die je gewoon zelf tegen kunt komen. En ja, op een zachte neusriem kunnen ze ook onbehoorlijk gaan hangen als je probeert met contact te rijden. Dat vergt dus heel veel gevoel van de ruiter om het te voorkomen. Ik kan mij de reactie van David dus goed voorstellen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:48

Ben volledig mee met Waratje.

Zelf geloofde ik nooit dat paarden met een harde mond geboren werden, tot ik er zoeen tegenkwam.

En die is inderdaad pas lichter in de hand geworden toen hij zo sterk werd dat de achterhand tot dragen kwam. Voor die tijd bleef het echt tobben. Ik heb namelijk spierreuma, dus zo lekker is het niet zon grote kop te dragen dan...

Sommige paarden zoeken ook gericht naar extra aanleuning als ze meer op de achterhand gezet worden, omdat ze dan steun ervaren. Pijn komt er niet bij te pas in dat geval...

Ik denk dat je niet veel bitloze dressuurruiters zult vinden, omdat die het uiteindelijk toch met bit zullen moeten doen, en het africhtingstechnisch ook niet heel handig is.
Hoewel je ieder goed afgericht paard op een halster kunt rondrijden, dus zo vreemd is het nou niet om dat een poos te doen als het paard bijvoorbeeld wisselt of de tandarts is net geweest.

Bij springen is het inderdaad meer een controlekwestie. Het is in mijn ogen dan ook zeker niet meer of minder knap of je nou met of zonder bit een parcours rondkomt.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:59

Het gaat (mij iig) ook niet om knapper, maar fijner voor het paard. Ik geloof simpelweg niet dat een bit geen pijn doet..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:00

Een bit kan best pijn doen...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:05

Een touwhalster ook.......

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:07

Lukt mij ook nog wel zonder. :D :Y) (maar ik word nog weleens unaniem door de andere gebruikers van het naturalforum gebannen.... :+ )