Ervaringen gevraagd over longeren met pessoa

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vadalma

Ervaringen gevraagd over longeren met pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 19:36

Hallo medebokkers :D

Ik zit te dubben of ik wel of fniet mijn paard ga longeren met behulp van een pessoateugel.
Mijn merrie vind het moeilijk om onder het zadel te ontspannen en drukt veel haar rug weg. Bovendien heeft zij vaak last van een vastzittende rug, waardoor ik een tijdje niet kan rijden. Dit is ook nu weer het geval en ik heb besloten dat ik het longeren anders wil gaan aanpakken.

Voorheen longeerde ik haar met touwtjes. Dit is een tijdje goed gegaan, maar op een gegeven moment begon ze erg aan de touwtjes te trekken. Ik vind dit een beetje eng worden. Ze brengt dan haar hoofd omlaag en haalt haar hoofd heen en weer. Hierdoor ben ik bang dat er ongelukken gebeuren en dat wil ik niet. De touwtjes zijn daarnaast niet zo gemakkelijk te verstellen.

Goed nu zit ik dus te dubben of het verstandig is om mijn paard met een pessoa te gaan longeren. Ik heb er al het één en ander over gelezen, maar wil ook graag ervaringen van mensen horen. Is hij makkelijk in het gebruik, heb je het snel onder de knie. Vinden de paarden het fijn om mee te werken en zijn er paarden die ook weleens tegen de teugel in verzet komen en hoe heb je dit dan opgelost?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Mocht er trouwens een centraal topic zijn over dit onderwerp dan graag de link :D

Maartje1990

Re: Ervaringen gevraagd over longeren met pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:41

Zover ik weet is er geen centraal topic over.
Ik longeer af en toe met pessoa ik vind 't erg prettig en m'n haflinger lijkt er ook geen problemen mee te hebben. Ik heb 'm gewoon standaart altijd aan de longeersingel vastzitten want als je steeds moet wisselen etc dan is het wel lastig in gebruik etc. En als je 't bijv bij andere paarden gebruikt (wat kan) moet je 'm natuurlijk steeds weer goed op maat maken. Maar als je 't maar op 1 paard gebruikt en steeds laat zitten hoef je 't maar 1 keer op maat te maken en kun je 't daarna gewoon iedere keer zo erop leggen.
Het kan natuurlijk dat je paard bijv het bontje achter z'n kont niet fijn vind oid. Maar goed dat is per paard verschillend die van mij vind 't niet vervelend die vind 't alleen dolkomisch om er áltijd even op te poepen :+

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:43

ik heb destijds mijn fries met de pessoa gelongeert en ik had er heel veel baat bij, begonnen op de laagste stand en dan steeds verder. haar achterhand is mooi actief geworden met de pessoa.

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 19:44

Ik ben van plan om hem enkel bij mijn eigen paard te gebruiken. Is het moeilijk om hem op maat te maken?
Jij hebt dus niet meegemaakt dat ze eraan gaat trekken begrijp ik.
Ja het bontje, daar zal ze wel even aan moeten wennen. Maar ik denk dat daar het enge gauw genoeg van af is :D
Bedankt voor je reactie ;)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:45

als je een keer weet hoe het moet is het makkelijk, er zit ook een schema bij als je zoiets koopt, althans bij ons dan.

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 19:45

@Bari:
Het verschilt natuurlijk per paard, maar pakte ze het snel op? Was ze er snel aan gewend om met deze teugel te werken?
Laatst bijgewerkt door Judje op 26-01-09 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig, meestal is het noemen van de gebruikersnaam voldoende.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:47

ze had het zo maar door, ik had er geen problemen mee maar ze was vroeger ook aangespannen dus dat ding achter haar kont deed haar niets. ze had het wel ff moelijk met de middenste stand, de stelling dan. maar dat ging steeds beter en ik zag ook echt snel resultaat met rijden. vaak heb ik het zo gedaan dat ik 20 min longeerte en even nog ging narijden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:50

Het is wel slim er even iemand bij te hebben de eerste keer die je kan helpen wat de juiste maat is, of je zou er voor kunnen kiezen dat je 't zelf op maat probeert te maken en dan foto's op bokt plaats voor advies oid (dat je de bokkers laat 'checken' of 't juist is)
Begin wel eerst los dat je de haken nog niet vastzet het is sowieso niet goed om meteen maar 'hard te beginnen' en zeker als je paard dat nog niet gewent is kan die zo beter aan 't bontje achter z'n kont wennen.

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 19:53

@Maartje1990:

Dat is idd wel een goed idee om even iemand om raad te vragen.
Ik wil sowieso niet meteen hard beginnen, juist omdat mijn merrie niet zomaar alles pikt. Ik denk dat ze best wel even eraan kan gaan trekken. En idd de eerste keren gewoon even met het bontje erachter en de rest los.
Laatst bijgewerkt door Judje op 26-01-09 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig, meestal is het noemen van de gebruikersnaam voldoende.

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 19:54

@Bari:

Hoe kon je aan haar zien dat ze het moeilijk hadmet die stand? Wilde ze niet ontspannen?
Laatst bijgewerkt door Judje op 26-01-09 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:55

Ik heb ook een pessoa en vind het wel een goed systeem.
Als het paard zijn achterhand mooi onder het lichaam plaatst laat de teugel van voren mooi los. Als het paard dus ontspant dan "ontspant" de teugel ook. Het zelfde geld voor als je paard zich er tegen verzet (kop de lucht in) dan voelt hij vanzelf dat er kracht op de achterhand komt en om dat te ontlasten moet hij van voren ontspannen.
Ik vind het alleen wel rot om de pessoa te verstellen. Je moet dan steeds met die touwtje zitten kl*ten, er zit zeg maar niet een klipsysteem op dat je verschillende standen hebt. En ik heb snel dat de touwtjes wat bij de benen langs hangen, dan stop je ze wel in het bontje maar als je steeds wilt verstellen moeten ze er weer uit. Je kan de pessoa wel op 1 stand zetten maar je begint met loswerken toch altijd met de iets lagere stand en dan bouw je steeds op naar wat meer verzameld. Dat hadden ze dus wel wat handiger mogen bedenken.
Laatst bijgewerkt door Pebblesther op 26-01-09 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:56

Ik heb de pessoateugel bij een 5tal paarden in gebruik en geen enkele heeft problemen gehad om het te leren. 1tje gooit af en toe eens zijn kont omhoog owv het bontje maar verder geen probleem.
Ik heb wel ervaren dat nerveuze paarden er minder baat bij hebben.
Diegene die sneller ontspannen lieten hun rug vrijwel direct los en liepen mooi actief in de achterhand... De nerveuzere gingen soms wat opgedrukt lopen (rug weg) en dat duurde veel langer voor ze ontspannen liepen, maar dat was nu ook wel het geval met andere manieren van longeren, dus dat lag zeker niet aan de pessoa.
Ik denk dat een pessoa veel hulp kan bieden voor het trainen van rug en achterhand.
en ik vind het gemakkelijk in gebruik :)

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 19:57

@Pebblesther:

Ja dat vind ik ook een positief punt van de pessoa. Het vraagt je paard in zijn hele lijf te werken. Met de touwtjes heb ik het idee dat ze van voren veel gevraagd worden en als ze dan naar beneden gaan met het hoofd ontspant het touwtje wel maar gebeurt er nog niets met de achterhand.
Hmm en ik za met het verstellen ook wat handigheid moeten krijgen vrees ik :Y)
Laatst bijgewerkt door Judje op 26-01-09 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 20:00

@Karennnn:

Mijn merrie is niet zo zeer nerveus, maar ze vind het gewoon heel moeilijk om te ontspannen. Ze heeft de houding waarin ze loopt zichzelf een beetje aangeleerd en is niet anders gewend dan in de "ik druk lekker mijn rug weg en ontspan vooral niet houding" te lopen. Met het longeren met de pessoa hoop ik dat ik haar kan leren om haar rug beter te gebruiken en dat op die manier van lopen het werken veel comfortabeler is. Zodra ze dit met longeren goed oppakt kan ik daar met rijden natuurlijk verder in werken :D
Laatst bijgewerkt door Judje op 26-01-09 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:01

@Vadalma:

Ja precies, met alleen touwtjes voor heeft het denk ik niet zo veel zin. Je paard loopt dan van voren wel "in een krul" maar als hij de achterhand er niet onder heeft heeft het niet zo veel zin want dat is juist het belangrijkste.
Laatst bijgewerkt door Judje op 26-01-09 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 20:03

Ja idd! Ze moet juis gaan leren om ook met haar rug te werken en mij te dragen in plaats van in een gootje te drukken.

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:05

Leuk topic! :)
Ik zit al een tijdje te twijfelen om mijn verzorgpaard ook met pessoa te gaan longeren. Ze wil graag gaan hangen in de teugels en doet dat dus ook in de touwtjes als ik haar met touwtjes longeer. Met een pessoa teugel kan ze dat natuurlijk niet en moet ze met haar hele lijf werken.
Ik heb al eerder (andere paarden) met pessoa teugel gelongeerd en ik was er altijd heel tevreden over, wel is het verstellen inderdaad niet heel makkelijk.

Iemand nog de gouden tip waar ik goedkoop een pessoa teugel kan krijgen? ;)

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 20:07

@Mirjammie:

Goede vraag Mirjammie, dat zijn natuurlijk ook tips die welkom zijn.
Je schrijft dat je verzorgpaard niet kan hangen in de pessoa, waarom niet? Ik heb werkelijk nog nooit gewerkt met een pessoa, dus het kan een beetje een domme vraag zijn :p :+

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:09

Hoe kon je aan haar zien dat ze het moeilijk hadmet die stand? Wilde ze niet ontspannen?[/quote]

dat klopt, ze probeerde zich weg te drukken of eronderuit te komen. ik heb opgebouwt, eerst laag begonnen en dan de laatste 5 min op middenstand en de volgende keer nog eens 5 min langer en zo maar door. op een gegeven moment lukte dit prima. maar ja als frieszijnde wou ze toch graag met borst vooruit en kop omhoog gaan lopen, maar zo hebben we het aardig weggetraind en met rijden ging het na een maand of 3,4 al stukken beter hoor.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:11

het is niet moeilijk, en het werkt wel goed bij de meeste paarden :j

de eerste keren kunnen ze wel even bokken tegen dat gekke ding wat ineens achter hun kont hangt ;)

misschiem kan je eerst eens een paar weken er eentje lenen van een kennis die er een heeft ofzo? kan je het ff uitproberen ;)

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:11

Ofwel moet jij beter leren longeren ;)
Jij moet ervoor zorgen dat je paard gaat lopen, zowel bij het longeren als bij het rijden.
Ik werk met mijn jonge merrie enkel met bijzets; de reden?
In een pessoa gaat ze pas hangen en verliest alle activiteit...
Jij bent degene die er voor moet zorgen dat je paardje niet kan gaan hangen, zowel tijdens het longeren als rijden.

Goed longeren is ook een kunst hoor, hulpteugels kunnen daarbij handig zijn, maar ze zijn geen wondermiddelen.

Nuja; het hangt van paard tot paard af. Mijn BWP'er met vastzittende rug heeft er ook baat aan gehad, maar met zijn 1.77m paste hij dus niet super in de pessoa... Heb ik dus nog een stukje moeten bijzetten.
Trouwens zou ik het instappen/ losmaken niet doen met een vaste pessoa, dan laat ik hen vanvoor nog lekker los. Pas wanneer we wel degelijk beginnen werken doe ik hem vast.

Ik zou trouwens enkel onder begeleiding met een pessoa beginnen. Het is in het begin allemaal nogal ingewikkeld met die katrolletjes en clipjes en die ganse meters touw... :+
Na een degelijke uitleg van mijn vorige instructeur, een demo en een paar lessen verder was het al heel wat anders om te gebruiken.

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 20:17

Het klopt idd dat ik beter moet leren longeren. Toevallig vandaag boekkie van Lammer Haanstra gekocht :D Nu kan ik natuurlijk niet alles uit een boek leren, maar wel wat handige basis vaardigheden.

Heb voor mezelf een klein plannetje uitgestippeld hoe ik het will gaan aanpakken. Sowieso eerst mn paard maar eens voorwaarts krijgen met goede stemhulpen alvorens er hulpteugels aan te hangen. Dat is wel zo verstandig.

Toen ik met de touwtjes longeerde liet ik de ook altijd de eerste 10 minuten los en liet Vadalma eerst wat stappen en draven en een klein galopje.

Hmm en tja hangen. Het is niet zozeer hangen wat ze doet, maar ze trekt. Zoals ik in mn openingspost al schreef brengt ze dr hoofd naar de grond en beweegt haar hoofd dan heen en weer. Ik probeer dit te corrigeren door haar voorwaarts te drijven met de zweep.

Hulpteugels zijn idd geen wondermiddelen en ze zullen pas baat hebben bij goed gebruik, maar ieder beetje hulp is welkom om mijn paard wat meer te leren ontspannen ;)

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:19

Goed boek trouwens dat je hebt gekocht, het heeft voor mij veel "verklaring" gebracht van hoe en wat.
Nuja, ik zie dat je er verantwoord mee omgaat allemaal, dus ben er wel zeker van dat het gaat goedkomen hoor!

Laat je nog weten hoe het longeren dan is gegaan? :)

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:22

@Vadalma:

Hier een plaatje, dan is het misschien duidelijk: http://www.horseyshopping.nl/images/items/Npessoa.jpg
Op het moment dat het paard gaat hangen in de teugel wordt het bontje strakker aangetrokken, dus voelt het paard druk aan de achterkant. Dit gaat alleen weg als ze minder druk van voren op de teugel leggen.
Bovendien kan je paard de pessoa niet strak trekken zoals bij touwtjes wel kan, als je met touwtjes longeert kan je paard de touwtjes gewoon strak trekken en er dus in hangen. Bij de pessoa wordt dan het bontje strakker tegen het paard aangetrokken, maar komt het geheel niet zo strak te staan.
Hoop dat het zo duidelijker is!

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 20:23

Ja idd ik heb vandaag al een stukje gelezen. Ik wil vooral ook leren zien dat mn paard goed loopt en leren hoe ik ervoor kan zorgen dat ze dus goed gaat lopen als ze lekker in dr oude vertrouwde wegdrukhouding loopt.

Ja, ik zal jullie op de hoogte houden van het longeren. Zal alleen pas over een week of drie beginnen met de pessoa. Ik heb deze week het longeren weer opgepakt nadat Vadalma met oud en nieuw weer stil kwam te staan. Om dr dan gelijk in de hulpteugels te hangen leek me niet zo'n goed plan. Bovendien wil ik ook eerst zelf nog even het één en ander leren. Volgende week ga ik twee weken op vakantie en zal daarna dus weer opnieuw moeten beginnen met opbouwen. Hmm zal dus nogwel een week of 4 duren voordat er een pessoa aanhangt. :D