[AR] Mennen voor de jeugd: dat valt tegen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hafjelinger

Mennen voor de jeugd: dat valt tegen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 17:01

Hey paardenlovers!

Ik ben zelf 13 en druk aan het mennen. Ook wedstrijden, marathon en vaardigheid en ik wil ook SGW gaan doen. Maar wat me opvalt, er zijn maar weinig jeugdrubrieken. Ook zijn er weinig jeugdige menners. Bij onze menclub bijvoorbeeld: 150 leden, waarvan 3 kinderen. Daarom staat de mensport bij mensen die er niks van weten ook bekend als 'de ouwe-banketstaaf.' En dit is niet de enige menclub.

Kinderen moeten gemotiveerd worden: Méér jeugdrubrieken of speciale jeugdwedstrijden en jeugdmenclubs. De volwassenen die het nu in stand houden, stoppen er een keer mee en dat is het afgelopen met de mensport. Nog een voorbeeld: Ijsbrand Chardon is al 20 keer Nederlands Kampioen geweest. Ik vind dat niet kunnen. Daardoor is het minder interessant. Er moeten gewoon méér jonge menners komen! En dat lukt zo niet.

Met andere woorden: De mensport kinderen gaan aansporen.Wat vinden jullie?

groetjes hafjelinger

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:06

Voordat je een topic als dit opent moet je je eerst eens op het wedstrijdgebeuren verdiepen..

Ten eerste ?Chardon is de beste menner ter wereld en de jonkies...Koos....enz rijdt hij er gewoon uit, niets aan te doen
Daarnaast zijn er heel veel jeugdige menners en die komen op alle wedstrijden, gaan met elkaar uit hebben enorm veel plezier met elkaar
Dat er buiten geen jeugdrubrieken zijn is heel logisch, er zijn rubrieken genoeg voor maar max 90 deelnemers want ohz verwerk je er honderden in een weekend.

En de kinderen van menners die hebben aansporing zat

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:13

Ik zag op je andere site dat je bij mij in de buurt woont; er zijn genoeg jeugdrubrieken in de buurt hoor! staat alleen niet altijd in het vraagprogramma, maar ik kom ze overal tegen hoor! Als er aanmeldingen zijn, maken ze wel een rubriek ;)(http://www.geldropsemenclub.nl , noord limburgse aanspanning http://memebers.home.nl/nla , http://www.districtmennenzuid.nl , http://www.regiocompetitiewestbrabant.nl , http://www.decoovelsemenners.nl )
kijk eens op die sites!

edit: kinderen van menners worden inderdaad voldoende aangemoedigd.
Je noemt nu wel een paar voorbeelden ;) je moet er ook maar net het juiste paard(en) voor hebben. Het is een dure sport, (paardensport over het algemeen) niet voor iedereen weggelegd.
Laatst bijgewerkt door hebrino op 19-01-09 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:15

Hier in de buurt zijn ook regelmatig kinderrubrieken. Afgelopen zaterdag was er bij de indoormarathon te aalsmeer op stal wennekers een kinderen rubriek en was super leuk!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:16

Hebrino dat zijn geen officiele knhs samengestelde wedstrijden, ik denk dat ze het daarover heeft..
Kinderrubrieken zijn sinds kort alleen bij de indoors

@ ts het woord oudelu llensport vind ik een beetje denigerend zeker wanneer je ziet dat er een jeugtalentenplan is
Er internationaal al veel jongeren rijden.....

hebrino

Re: Mennen voor de jeugd: dat valt tegen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:21

tsja, je moet toch ergens beginnen, waarom gelijk officieel.... ervaring is o zo belangrijk toch? Dat kan net zo goed op een onderling wedstrijdje (ik vind onderling zelfs beter nog, het gaat allemaal wat gemoedelijker, maarja ik ben nu eenmaal voor de plezier aan de men ;) )
er staat niet voor niets een minimum leeftijd...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:26

Ze heeft het over dat de mensport kinderen moet stimuleren, daar lees ik de officiele mensport uit, want iedere club heeft onderling veel voor hun jeugd op het programma staan.
En dat Chardon vervangen moet, is toch echt officiele wedstrijdsport

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:38

jaja dat begrijp ik ;) is bij ons niet anders, maar ik vraag me af of het handig is om zo jong chardon te willen verslaan (en dan nog, valt die toch in een andere categorie ;) )
begin onderaan zou ik zeggen...doe eerst eens wat ervaring op, maar dat doet ze al wel. Het is altijd goed om een doel te hebben natuurlijk :) Er is idd het talentplan, dus er wordt wel degelijk wat aan gedaan, maar om nou wedstrijden te gaan organiseren voor jeugdmenners die er toch "niet" zijn? ;)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:43

Ben moeder van 2 mensters een die inmiddels volwassen is en een jonkie die ook gewoon begonnen is zonder jeugdrubrieken enz..
Ze weet best te relativeren dat ze jonger is dan de meeste, maar er zijn genoeg leeftijdgenoten alleen rijdt niet iedereen hetzelfde soort aanspanning.
Dus jeugdrubrieken 1/2/4span en tandem zou je dan moeten hebben, dat is niet te doen voor een organisatie

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:38

AUB niet nóg meer rubrieken, er zijn er al veel te veel....

Daarnaast vind ik dat jongeren in de mensport vaak prima presteren, juist omdat ze het voordeel hebben van hun leeftijd.
Jongere mensen zijn veel vlugger en hebben vaak meer lef, je bent dus alles behalve in het nadeel wanneer je als 'jonkie' tussen de 'bejaarden' meedoet in de wedstrijdsport.

Het imago dat de mensport voor oude banketstaaf is, is echt wel verleden tijd.
Wie zo'n opmerking plaatst heeft volgens mij nog maar bitter weinig rond gekeken op (officiele) menwedstrijden.

Ik zou dus willen zeggen, gewoon een startkaart aanvragen en hup rijden, dan zul je zien dat je echt het enige jonkie bent ;)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 18:53

Ik snap wat jullie zeggen, maar ik wil gewoon officieel rijden. Niet in de 'nepjeugdrubrieken'. En er zijn best veel jeugdrubrieken, maar niet officieel. Dat vind ik gewoon niet leuk. Waarom zou het te veel werk voor de organisatie zijn om er een officiele rubriek bij te doen? Is dat nou zo moeilijk? De meeste jeugdrubrieken worden er een beetje bij gedaan voor de lol, en worden soms niet zo serieus genomen, dat gevoel krijg ik. Dat vind ik gewoon jammer. En ik wil graag rijden tegen kinderen die net zo goed zijn als ik, want anders vind ik het winnen gewoon niet leuk, snap je?

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:02

Waarom moet je winnen van alleen maar jonge mensen?

Ik ben zelf ook 16 en rijd sgmw ik vind het altijd wel gezellig om ook tegen oudere te rijden want de de leeftijd van de meeste jeugdige menners ligt tussen de 14-25 en dan moet je zeker een jeugdrubriek maken tot de 18? dan heb je misschien 4 deelnemers per wedstrijd: Nou wat een plezier heb je dan!

En als je tegen kinderen wilt rijden die net zo goed zijn als jou kun je net zo goed tegen oudere rijden , waarom zouden die beter zijn?

Als je echt geniet van de mensport moet je genoegen nemen met wat er is. En plezier is toch het belangrijkste?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 19:11

De rubriek tot de 18: ja, dan heb je weinig deelnemers: omdat er maar weinig jeugdige menners zijn! Tussen de volwassenen rijden vind ik gewoon minder leuk. Daarom hoop ik dat er wat meer aandacht aan de jeugd geschonken word. ;)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:18

Begin eerst eens en heb dan pas commentaar..

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:20

hafjelinger schreef:
Waarom moet je winnen van alleen maar jonge mensen?

Ik ben zelf ook 16 en rijd sgmw ik vind het altijd wel gezellig om ook tegen oudere te rijden want de de leeftijd van de meeste jeugdige menners ligt tussen de 14-25 en dan moet je zeker een jeugdrubriek maken tot de 18? dan heb je misschien 4 deelnemers per wedstrijd: Nou wat een plezier heb je dan!

En als je tegen kinderen wilt rijden die net zo goed zijn als jou kun je net zo goed tegen oudere rijden , waarom zouden die beter zijn?

Als je echt geniet van de mensport moet je genoegen nemen met wat er is. En plezier is toch het belangrijkste?

De rubriek tot de 18: ja, dan heb je weinig deelnemers: omdat er maar weinig jeugdige menners zijn! Tussen de volwassenen rijden vind ik gewoon minder leuk. Daarom hoop ik dat er wat meer aandacht aan de jeugd geschonken word. ;)[/quote]

Als je niet tussen de ouderen wilt rijden moet je maar een andere disipline zoeken denk ik.
Waarom vind je het zo erg om tussen de ouderen te rijden?

Ja, er zijn weinig jeugdige menners omdat de sport in vergelijk met dressuur/springen minder wordt beoefent.
Maar je rijdt de wedstrijden toch voor je plezier niet persee voor die eerte plek?

En waarom zouden ouderen beter zijn? Jongeren presenteren ook hardstikke goed.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:59

hafjelinger schreef:
En ik wil graag rijden tegen kinderen die net zo goed zijn als ik, want anders vind ik het winnen gewoon niet leuk, snap je?

MMmmmm eerst maar eens starten nietwaar.

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:29

Echwel schreef:
hafjelinger schreef:
En ik wil graag rijden tegen kinderen die net zo goed zijn als ik, want anders vind ik het winnen gewoon niet leuk, snap je?

MMmmmm eerst maar eens starten nietwaar.

Rijd je dit jaar ook mee in Greven? rijden ook genoeg jongeren die denk ik net zo goed zijn als jou.

MenFreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:03

Ik ben zelf ook 16, en begin net met samengesteld.
Maar heb er echt helemaal geen problemen mee dat ik met ´ouderen´ rijdt.
Zeker nu, rijd ik de wedstrijden alleen voor het plezier. De wintercompetitie hier op Texel rijd ik wel tussen alle ´ouderen´, maar zie weinig verschil tussen de menners die onder ouderen vallen en mijzelf. Misschien vind ik het soms wel beter, ik kan van veel menners nog een hoop leren!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:36

Ik denk dat de grotere jeugd (>12 jr) weinig nadeel heeft t.o.v. oudere beginners. Het is op die leeftijd makkelijker nieuwe dingen aan te leren en als ze een beetje steun hebben van ouders/begeleiders zouden ze het ook goed moeten kunnen doen in de gangbare rubrieken.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:55

Kan me vergissen hoor, maar ik vind het aantal "jeugdmenners" behoorlijk groot op officiele wedstrijden.

Vorig jaar heb ik mijn eerste officiele wedstrijdjaar gestart, en gezien de vergrijzing bij mijn eigen menclub had ik verwacht dat op wedstrijden ook tegen te komen: alleen maar ouwe lui en dat ik tot de jongere garde zou behoren. Nou, mooi niet dus! Er rijden genoeg jongeren mee, en als ik dan de uitslagenlijsten er bij pak zie ik ook niet het nut in van aparte jeugdrubrieken.

Oke, ik snap best dat je 8-jarigen niet laat starten tussen volwassen (afgezien van het feit dat ze dan nog niet eens mogen starten), maar waarom zou een 14-15 jarige niet kunnen wedijveren met volwassenen? Ik zie het verschil niet met een 18 jarige hoor!

Het is namelijk niet zo als met bijv. voetbal, dat je een behoorlijke lichamelijke voorsprong hebt als je volwassen bent, tov een kind. Het gaat bij het mennen om de kunde van de koetsier, hoe deze met zijn paard weet te presteren, en iemand die 14 is KAN in staat zijn om net zo goed te rijden als iemand van 40, of zelfs nog beter. Tuurlijk zijn ze minder ervaren, maar juist door met ouderen te rijden kunnen ze ook heel veel leren.

En de opmerking:"ik wil gewoon rijden tegen kinderen die net zo goed zijn als ik, want anders vind ik het winnen gewoon niet leuk" vind ik van dat kaliber dat ik zou zeggen: vraag een startkaart aan en stort je in het wedstrijdgeweld om alle oranje lintjes weg te kapen en binnen een paar jaar kl.4 te rijden, want ik denk dat IJsbrand nu wel heel nieuwsgierig wordt ;).

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:01

Er zijn (voor zover ik weet) ondertussen 2 jeugdplannen.
Indoormarathons worden uitgeschreven voor jeugd.
Op SMW/D/V zijn er te weinig deelnemers om er een rubriek van te maken.
Je hebt sowieso ook nog eens te maken met minimale leeftijden i.v.m. veiligheid.
Mennen is daarnaast een dure sport, zeker als je het vergelijkt met voetbal, maar ook als je het vergelijkt met dressuur. Daarnaast kan je niet alleen mennen, waardoor kinderen dus een vaste, goede en betrouwbare groom moeten hebben.

Ik start zelf vanaf mijn 12e menwedstrijden en heb me absoluut nooit benadeeld gevoelt. Het is juist een kick om van die volwassenen te winnen met je pony. Waarom alles vanuit het negatieve bekijken? Het is toch juist gaaf als jij als klein meisje het van een grote vent kan winnen? Daarnaast is een beginner een beginner, een klasse 1 rijder van 14 jaar is naar mijn idee niet minder dan een klasse 1 rijder van 40 jaar. Tenminste ik zie het verschil niet.

MenFreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:05

Sjonniej schreef:
Daarnaast is een beginner een beginner, een klasse 1 rijder van 14 jaar is naar mijn idee niet minder dan een klasse 1 rijder van 40 jaar. Tenminste ik zie het verschil niet.

Precies! Dat bedoelde ik ook..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:41

Ik ben niet bekend met de wedstrijden, maar zoals ik hier begrijp mag je ook gewoon tussen de volwassenen rijden?
Waarom moet er dan een speciale jeugdrubriek zijn? Dan start je daar toch als je graag wilt?

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:47

hafjelinger schreef:
Ik ben zelf 13 en druk aan het mennen. Ook wedstrijden, marathon en vaardigheid en ik wil ook SGW gaan doen. Maar wat me opvalt, er zijn maar weinig jeugdrubrieken. Ook zijn er weinig jeugdige menners. Bij onze menclub bijvoorbeeld: 150 leden, waarvan 3 kinderen. Daarom staat de mensport bij mensen die er niks van weten ook bekend als 'de ouwe-banketstaaf.' En dit is niet de enige menclub.

Maar meid, wat kan jou het schelen wat mensen 'die er niks van weten' ervan zeggen? Ik (en ik denk emedere met mij) mag ook x-keer aanhoren dat paardrijden geen sport is. Laat toch lekker banketstaaf.

hafjelinger schreef:
Kinderen moeten gemotiveerd worden: Méér jeugdrubrieken of speciale jeugdwedstrijden en jeugdmenclubs. De volwassenen die het nu in stand houden, stoppen er een keer mee en dat is het afgelopen met de mensport.

De mensport is op het moment een van de snelst groeiende takken binnen de paardensport, dus dat het afgelopen zou zijn als mensen zoals IJs het loodje leggen, lijkt me overtrokken.

hafjelinger schreef:
Nog een voorbeeld: Ijsbrand Chardon is al 20 keer Nederlands Kampioen geweest. Ik vind dat niet kunnen. Daardoor is het minder interessant. Er moeten gewoon méér jonge menners komen! En dat lukt zo niet.

Joh bel ' m op en deel ' t ' m mede...
Daarnaast heeft IJsbrand een zoon van 15 die bepaald niet overdienstelijk vierspan rijdt (NL kampioen kl 2 2008). Tussen de volwassenen idd. En horen we geklaag uit die hoek?

Winners train, losers complain...

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:16

Er is te weinig verschil in de mogelijkheid in presteren in de mensport tussen jeugd en volwassenen. Dwz een 14 jarige kan hetzelfde bereiken als een 40 jarige. Er zijn gewoon weinig jeugdmenners omdat je als jongere toevallig met de mensport in aanraking moet komen om daar ook intresse in te hebben. Voor het rijden onder het zadel kan je voor twee tientjes elke week op een manege rijden. Voor de mensport zit je vaak al weer vast aan een eigen paard en materiaal. Niet echt een goedkope sport dus je zal toch ouders moeten hebben die dusdanig enthousiast zijn om jou daar in te willen sponseren.
Ik vind de samengestelde wedstrijd sport niet echt een ouwe banketstaaf sport. Dan moet je toch eens beter rond kijken.
Ik zou zeggen: presteer eerst zelf maar eens voor dat je jezelf de hemel in prijst en kijk dan eens hoe je mening dan is.