[AR] waarom niet een gewone trens? en persee met stang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

waarom niet een gewone trens? en persee met stang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 20:19

ik zou graag nog een keer duidelijk willen weten waarom er meer voor dan tegenstanders zijn van het mennen met een gewone trens (een enkelgebroken trens of ongebroken trens)

en waarom je dan toch persee met een stang moet mennen.

terwijl bijvoorbeeld je pony beter reageert op die gebroken trens of ongebroken trens.
en op de stang alleen maar 'heftig' reageert en het bit niet wil accepteren....

xElienx

Re: waarom niet een gewone trens? en persee met stang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:34

ik vind de woordkeuze "persee een stang" niet helemaal kloppen.
met een stang heb je net iets meer te vertellen, maar dit wil niet zeggen dat je persee een stang moet gebruiken. dit is sterk afhankelijk van het paard/de pony. ieder dier is anders.

1 van mijn pony's moet ik echt geen liverpool in hangen. die accepteerd dat echt niet. een trensje is eigenlijk al te heftig voor haar. daar in tegen weet ik niet of het bij een andere pony van me goed komt als ik daar een simpel trensje in hang.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:10

Ik ga mee met de reactie van Elien.
Verder is het idd niet 'persé een stang', alleen heb ik persoonlijk zoiets als je pony goed reageert op een trensje maar óók op een stang (dus niet te heftig hierop reageert) dan zou ik echt liever voor de stang kiezen, omdat je er toch wat meer mee te vertellen hebt idd.

Ik zou mijn pony niet echt 100% vertrouwen op een trensje; heb nu een dunne liverpool (niet met zo'n dik mondstuk wat zo'n beetje alle liverpools in shetmaten hebben) met pompwerking, 2 sleuven en lichte tongboog voor m'n pony.

Op rit kan ze tijdens de galop toch best even heeeulll erg heet en sterk worden, en dan moet ik écht alle zeilen bij zetten om haar weer op tijd terug te krijgen. En soms heb ik dan dus mijn leidsels bij voorbaat al in de 1e of 2e sleuf omdat ze zo heet is. Met zo'n liverpool krijg ik haar dan met de grootste moeite een keer eens terug, maar ik zou er níet aan moeten denken wat ik allemaal wel niet zou moeten doen om haar terug te krijgen als er een simpel trensje in zou hangen....

En wat véel mensen vergeten en/of over het hoofd zien: een stangbit ís helemaal geen scherp bit! Bij stangbitten als een liverpool heb je ontzettend veel mogelijkheden; gesp je je leidsels in de bril, en dan niet om de hefboom heen maar alleen in de ring v/d bril zeg maar, dan heb je eigenlijk zo'n beetje precies dezelfde inwerking als een trensje.

Verder is het bit natuurlijk zo scherp als de hand v/d menner.

Persoonlijk vind ik een liverpool gewoon één van de fijnste menbitten die er is, mits je paard het er goed op doet. Ik zweer bij die verstelmogelijkheden; als ik van te voren of tijdens de rit merk dat ze wat sterk en heet is, dan vergesp ik soms m'n leidsel eventjes een sleufje naar beneden.....

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:13

juist! het bit is zo scherp als de hand van de menner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:16

Een trens wordt makkelijker door de mond getrokken bij mennen en bovendien kun je vanaf de bok met je zit niks uitrichten.
Een kundig menner werkt met een liverpoolstang net zo zacht in als vanonder het zadel met een trensje. Er is niks mis met deskundig gebruik van een stangbit in tuig.
Ik denk trouwens dat je iets hebt omgedraaid, de meeste mensen zijn niet voor een trens met mennen maar juist tegen!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:26

suleilitha schreef:
Een trens wordt makkelijker door de mond getrokken bij mennen en bovendien kun je vanaf de bok met je zit niks uitrichten.
Een kundig menner werkt met een liverpoolstang net zo zacht in als vanonder het zadel met een trensje. Er is niks mis met deskundig gebruik van een stangbit in tuig.
Ik denk trouwens dat je iets hebt omgedraaid, de meeste mensen zijn niet voor een trens met mennen maar juist tegen!

dan zou je een kneveltrens kunnen gebruiken om dit te voorkomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:30

Een kneveltrens is geen menbit maar een bit wat afkomstig is uit de rensport Knipoog
Verder heb je ook dan geen kinketting en de werking van een kinketting is dat vooral het bit stil ligt in de mond en er niet doorheen wordt getrokken, de inwerking van de ketting is verder nihil, de werking van een bit als een liverpool is vooral de hefboomwerking en die "werkt" achter de oren, vergelijk het met wat je onder het zadel doet met je zit en benen.
Verder is het een fabel dat voor de kar een stangbit een wreed middel is. Met juist gebruik is er niks mis mee en prefereer ik een liverpool of andere stang boven een trens. Vergeet niet dat ook een trens bij onoordeelkundig gebruik een martelwerktuig kan worden!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:38

Kneveltrensen worden tegenwoordig ook vrij veel ohz. gebruikt volgens mij...

Maar verder ben ik zowiezo niet zo'n fan van enkelgebroken trensjes, en al helemaal niet voor de wagen. Vanwege het feit dat dit zo lekker in het gehemelte kan gaan prikken. Neem dan dubbelgebroken, nagenoeg zelfde werking maar stuk fijner voor de mond.

Enkelgebroken stangbitten lijkt mij dat er vrij weinig mensen zijn die daar voorstanders van zijn.... vanwege het bekende 'notenkraker-effect' door de combi enkelgebroken + hefboomwerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:41

Een enkelgebroken stang is geen menbit maar een rijbit, je praat nu over een pelham bit en die zijn niet gemaakt voor aangespannen rijden!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 21:41

@ suleilitha, heb het inderdaad omgedraaid.
sorry

@ Joyce, ik bedoel niet een enkelgebroken stangbit.
ik bedoel een ongebroken trens, dus eigenlijk een soort van simpel stangetje

Mijn pony heb ik dus geprobeerd te 'sturen' met z'n B-stang.
ik doe heel voorzichtig, maar hij blijft zijn mond opengooien en lastig te sturen.
heb de kinketting losser gedaan, strakker gedaan.
hielp niet.
Op zijn gebroken trensje reageert hij voor mijn gevoel goed.
of dat het goed genoeg is voor de wagen, weet ik niet zeker.
maar denk dat ik dat niet zeker kan weten tot hij voor de wagen staat.
een dunne liverpoolstang in zijn maat heb ik niet kunnen vinden (nog niet)
de meeste zijn zoals joyce zeg simpelweg te dik voor een shettenmondje.
die van mij heeft niet echt een smal mondje (10 of 10,5cm+bitringen) maar hij heeft niet echt veel ruimte in zijn mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:44

Als je pony zijn mond opent is dat een teken dat het bit waarschijnlijk niet goed past, in de meeste gevallen duidt dit erop dat het te dik is. Ik zou dan toch eens rond gaan kijken voor een klein liverpooltje en kan je verzekeren dat het met de kinketting niet veel te maken kan hebben.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 21:45

het B stangetje is praktisch net zo dun als zijn ongebroken trensje.
ik heb nog wel een liverpoolstang liggen van mijn andere pony, maar die is nog dikker...
en ik heb ze nog niet dunner gezien.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:58

gewoon kijken waar de pony goed op loopt.... en moet wel goed passen uiteraard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:58

Ook met een passend B stangetje is niks mis, al denk ik dat je niet over een B stangetje hebt maar over een Utrechts bitje.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 21:59

ik heb het in de winkel gekocht als B stang

zou ik eventueel een zeempje kunnen proberen? of is dat alleen maar 'vervelender' ?

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 22:00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:01

Met een zeem maak je het bit alleen maar dikker, lijkt me niet handig als het om een dier gaat wat al een klein muizebekkie heeft.

Je hebt inderdaad een B stangetje. Als je pony er goed op loopt is dit een prima menbitje!
In welk gat heb je de leidsels?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-01-09 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:01

de een vindt zeem erom fijn, zachter, maar de ander weer niet omdat het bit dan dikker wordt.
Denk toch dat het per pony verschilt en je zelf even moet proberen wat voor die van jou het beste werkt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:07

in amerika rijden ze mini's standaard op trens, maar dan zit er zogezegt voor de veiligheid weer wel een check aan

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:09

dat wou ik net zeggen stef Knipoog dat zijn die half-check bitjes.

in de springsport zie je overigens ook regelmatig kneveltrenzen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 22:10

wat heeft zo'n half cheeck dan te maken met de veiligheid?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:11

het bit wordt minder snel door de mond getrokken

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 22:43

en wat is de overeenkomst tussen een halfcheeck en bijvoorbeeld een liverpoolstang?
want bij een half cheeck heb je toch geen pompwerking en geen kinketting?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:44

dat heeft dus absoluut niks met een check te maken. Een check voorkomt bijv dat het paard met het hoofd tussen de benen gaat lopen bokken (hoofd kan niet (ver) omlaag. Vergelijk het met de opzet bij hackney's.

Ivy: Een liverpool kan je ook gewoon half cheek zetten, heb m zelf eigenlijk altijd half cheek zitten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:46