[AR] Is mijn shet goed ingespannen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chuleta

Is mijn shet goed ingespannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 00:59

Hoi.

Ik heb absoluut geen ervaring met het inspannen van Shetlanders en al helemaal niet met tweewielers.
Nu probeer ik een beleerde Shet goed in te spannen zodat ze geen last heeft als we ermee op pad gaan.
En ik heb zo het idee dat ik toch ergens iets heb verkeerd gedaan.
Als ik tegen de rugleuning aanleun, gaat de kar in de lichtogen zweven en komt al het gewicht op de buikriem.
Maar ze (de Shet) loopt wel liever zo dan wanneer ik naar voren leun en het gewicht op de lichtogen (dus op haar rug) komt te hangen. Als ze gewicht op haar rug krijgt gaat ze vertragen.

Ik voeg er een paar fotootjes bij om jullie de kans te geven eens goed na te kijken wat er mis is.

Afbeelding
Hier zie je hoe het lamoen zweeft in de lichtogen en het gewicht op de buikriem komt te hangen.

Afbeelding
Met minder gewicht in de kar hangt ze dus netjes in de lichtogen.

http://lh5.ggpht.com/_AJ0pJAX2lgU/SVF6K ... %20004.JPG
Hangt alles netjes zoals het hoort? Staat ze niet te dicht/te ver van de kar?

PS: Ik weet dat dit topic in Mennen thuishoort, maar daar mag ik nog niet posten.
PPS: Hier in Spanje bestaat er niet zoiets als mencursussen. Ik leer het allemaal via internet.
Jullie hebben me in verschillende posts al goed geholpen.
PPPS: Ik weet al dat velen van jullie dit karretje niet goed genoeg vinden, maar dít heb ik en hiermee moet het lukken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-12-08 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's ter illustratie.

pri_lady

Re: Is mijn shet goed ingespannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 01:33

Wat een droppie van een shet. Ik moet er ook aan geloven en onze shet eens inspannen, vroeger (30 jaar geleden) deed ik niet anders, althans grote tuigpaarden. Maar ik zou het ook niet meer weten, daarom stel ik het steeds uit. In april gaat onze shet met een verhuizende stalgenoot mee dus voor die tijd moet ze wel geregeld voor de kar hebben gestaan!

Ik hoop dat je hier voldoende tips krijgt en hou dit topic ook voor mezelf in de gaten!

Veel menplezier!

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 01:42

Nee deze arme pony is niet goed opgetuigd.
Neem alsjeblieft les, of vraag advies bij een goede menner. Voor er ongelukken gebeuren.

Die wagen is te laag. Pony hoort geen zware druk te ondervinden van het lamoen, en de kar voort te trekken aan de strengen. En daarin moet hij niet gehinderd worden door het lamoen. Wat nu wel het geval is.
Laatst bijgewerkt door RoosIris op 24-12-08 01:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 01:43

smokey17 schreef:
Nee deze arme pony is niet goed opgetuigd.
Neem alsjeblieft les. Of vraag advies bij een goede menner. Voor er ongelukken gebeuren
mee eens

Chuleta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 01:53

Lachen Ik heb hier in de buurt geen mensen die afweten van dít soort karretjes.

Op dit forum lopen een boel mensen rond die wél van dit soort karretjes afweten.
Hopelijk komen daar ook reacties van.

Bedankt voor je bijdrage, Smokey17, ik besef dus dat de kar niet goed hangt, vandaar deze post.

Hoe zou jij dit ongemak voor deze arme pony oplossen, zonder meteen een ander karretje te kopen?

Er ís een mogelijkheid het lamoen hoger of lager in te stellen, zoals je op de foto kan zien.

Dus... hoger? of lager?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 08:22

HAR --> AR.

En jij moet hier gewoon kunnen posten. Hier zit geen restrictie op.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 08:33

Bij een tweewieler hoort het lamoen wel te zweven in de lichtogen (zoals op foto 1), maar daarbij hoort de buitensingel niet omhoog getrokken te worden. Hier heeft de pony met lopen last van.

Op foto 1 lijkt het lamoen veel te hoog te hangen, de positie op foto 2 is beter.

Het afstellen van een sulky is lastig, daar heb ik zelf verder ook geen ervaringen mee.
Hier op bokt rijdt onder andere xElienx met een sulky, pb haar anders eens.

Het tuig lijkt op de foto's aardig goed te hangen, de borst hangt voldoende hoog en de broek hangt ook op juiste hoogte.
Hoe ver (of dichtbij) je een pony voor de wagen inspant is ook een beetje persoonlijke keus. Liefst geen meters er voor, maar ook weer niet zo dicht dat ie de wagen raakt als ie loopt.

Ik mis alleen stophaken op je lamoen???

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:51

Nou, het ziet er best aardig uit hoor en soms moet je je nu eenmaal redden met de middelen die je hebt.

De bomen horen inderdaad te zweven in de lichtogen.
Alleen heb je de buitensingel te lang vast waardoor het zaakje gaat schuiven. Dit verergerd het effect van naar achteren doorslaan. De buitensingel moet gewoon strak zitten.
Wanneer je dan goed op de kar zit en de kar heeft nog te veel de neiging achterover te gaan moet je de lichtogen een gaatje lager gespen aan de buitensingel.
Je pony kan dan wel last krijgen van de uiteinden die in haar nek kunnen prikken. Deze zouden dan wat uitgebogen moeten worden.

Stophaken zijn inderdaad ook niet overbodig. Het is gewoon een veiligheid, mocht er iets met de broek gebeuren.

Verder ben ik wel jaloers dat je nu in Spanje zit. Beter dan ons kouwe kikkerlandje op dit moment, hoewel het daar ook pas niet zo best schijnt te zijn geweest Knipoog.

Als je meer vragen hebt stel je ze maar.

Veel succes!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:00

De borst zit goed op hoogte
De broek kan ik niet heel goed beoordelen maar die lijkt wel goed op hoogte te zitten (handbreedte onder de zitbeenknobbel)
De lenderiem zou nog een stukje naar voren mogen (iets voor het hoogste punt van de rug van de pony ongeveer)

Het probleem met dit wagentje is dat je zwengel/spoorstok iets te hoog zit waardoor de strengen ook omhoog lopen. Het zou mooier zijn als die onder het lamoen zou komen zodat de strengen naar beneden lopen

Tevens mis je stophaakjes waardoor het lamoen ook niet stabiel in de lichtogen blijft liggen en het evenwicht daardoor wordt verstoort. Soms staat de pony daardoor te kort op de wagen (kans om de wagen op de hakken te krijgen, lamoen tegen zijn hoofd en een kar die achterover dreigt te klappen)

Je buitensingel kan nog wel strakker worden aangesingeld.

Het is goed dat je hier even naar advies vraagt.

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:52

Waar zit je in Spanje? Heb mss nog wel adressen, ligt eraan hoe serieus je wilt gaan rijden.

'Arme pony': Ik moest lachen toen ik dit las. Beestje ziet er niet bepaald arm en zielig en verwaarloosd uit....in tegenstelling tot veel andere Spaanse pony' s & paarden.

@ Cinnepin: reageer je hier niet af omdat TS opmerkingen over je rijstijl had in HAW. Heeft niet zoveel nut.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:35

Zoals anderen al zeiden; buitensingel strakker en stophaken plaatsen... Als je de buitensingel strakker doet, kun je eventueel je strengen er niet bij nemen, zodat de pony niet gehinderd wordt doordat de strengen vast koemn te zitten. De zweng verzetten zou goed zijn, maar is een meer ingrijpende wijziging aan de kar. Ik zou niks veranderen aan de positionering van het lamoen.

Verder heb je wel stevige wielen onder het karretje zitten, wat niet altijd het geval is bij dit soort chinezen. Lachen

Groeten, SuSEQ

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:42

ik sluit me aan bij de voorgaande reacties.verder wil ik er nog aan toevoegen dat je volgens mij al vrij dicht tegen een goede balans aan zit, als de sulky bij het achterover leunen gaat zweven. door het zwaartepunt iets verder naar achteren te brengen, komt hij ook in balans als je gewoon rechtop zit.

de pony zou wel iets verder van de wagen mogen. door hem wat langer in de strengen te zetten, de broek iets strakker en het gebruik van stophaken op het lamoen, krijgt je pony van achter wat meer ruimte.

het lamoen zelf zie ik aan de achterkant liever wat breder, zodat je pony zn lichaam kan buigen in de wending. ook is het verstandig de uiteinden iets uit buigen en af te ronden. deze zijn vrij scherp en prikken in de wending in de hals.

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:57

Ziet er goed uit hoor. Ik zou inderdaad wel stophaken eraan maken, dat is een stukje veiligheid.
misschien heb je nog iets aan deze site: http://www.mencursus.net/
heel veel plezier met je knappe shet Haha! (ik ben gek op bont)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 03:59

Elske_D schreef:
Waar zit je in Spanje? Heb mss nog wel adressen, ligt eraan hoe serieus je wilt gaan rijden.

'Arme pony': Ik moest lachen toen ik dit las. Beestje ziet er niet bepaald arm en zielig en verwaarloosd uit....in tegenstelling tot veel andere Spaanse pony' s & paarden.

@ Gast9373: reageer je hier niet af omdat TS opmerkingen over je rijstijl had in HAW. Heeft niet zoveel nut.

wie zegt dat ik dat doe dan? Als de pony verkeerd is ingespannen is dat gewoon zo, dat heeft niks met mijn topic te maken denk ik zo Lachen En als ik dan toevalligmet iemand eens bent dat ze les moet nemen?
Als je een pony verkeerd opgezadelt ziet zeg je toch ook niet dat t goed is? Ik zie het verband niet hoor Knipoog Je moet geen conclusies trekken die er niet zijn Knipoog

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 07:06

Je hebt al goede tips gehad.
Ik heb er twee in gebruik. Ik twijfel of je bitje niet een halve maat te klein is. Het lijkt me erg smal. Maar dat is lastig te beoordelen van een foto.
Verder mag mijn zoon niet zonder cap op de kar. Als ze er vanaf vallen heb ik liever dat zijn hoofd goed beschermd is. Zeker in Spanje met al die steentjes op de weg.

Succes met je pony en het menavontuur.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 07:16

Zitten er geen zeer ervaren menners op bokt die in zijn voor een weekendje spanje Haha!

TS het is erg moeilijk om alles via internet te leren.
Misschien kun je een week vakantie aanbieden aan mensen die je hiermee komen helpen?

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 11:18

Cinnepin schreef:
wie zegt dat ik dat doe dan? Als de pony verkeerd is ingespannen is dat gewoon zo, dat heeft niks met mijn topic te maken denk ik zo Lachen En als ik dan toevalligmet iemand eens bent dat ze les moet nemen?
Als je een pony verkeerd opgezadelt ziet zeg je toch ook niet dat t goed is? Ik zie het verband niet hoor Knipoog Je moet geen conclusies trekken die er niet zijn Knipoog

Mijn NEDERIGE excuses Gestoord Maar je affiniteit met mennen was me voorheen nog niet opgevallen...

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 20:28

Wat een leukerd!
Mijn tips: je kruisriem hoort op het hoogste punt te liggen van je pony, deze ligt nu te ver naar zijn staart aanzet toe.
De lenderiem ligt er voor. Dat is nu ook zo, zal dan dus ook mee naar voren schuiven, dit hoort ook zo.
Tevens hoort de broekriem in een rechte lijn te lopen naar het lamoen, nu zit er een knik in van ongeveer 45°.
Ik kan niet beoordelen of het beter is je strengen buiten de buitensingel te laten lopen. Dan loopt wel alles vrij, nu heb je kans dat het gaat haken als het ware en dat is niet fijn voor je pony.
Ook lijkt het of je bitje wel wat groter mag zijn, lijkt aan de kleine kant.
Ook mag de pony wel wat verder voor de wagen staan, maar dit is ook al aangegeven.
Voor je strengen zou je evt. strenggeleiders aan je wagen kunnen doen, geen idee of dit met deze sulkie nodig/handig is.
Kan gewoon een stukje touw zijn, rubber of zo iets dergelijks waar je de streng door heen laat lopen.
Succes met alle tips en met het leren mennen en met je kanjer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 23:21

Elske_D schreef:
Anoniem schreef:

Mijn NEDERIGE excuses Gestoord Maar je affiniteit met mennen was me voorheen nog niet opgevallen...

Laten we zeggen dat ik wel een paard kan inspannen Knipoog
En als mijn shet oud genoeg is ga ik t zelf ook doen Knipoog

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 01:10

Cinnepin schreef:
mee eens

zeg nou zelf, als iemand om tips vraagt en je geeft dit als antwoord..
in de volgende reactie begin je over dat de pony gewoon verkeerd staat ingespannen, maar zeg je vervolgens nog niks..
vervolgens zeg je dat je wel een paard kan inspannen en dat je je eigen shet ook gaat doen, maar verder?

wat is nou helemaal de toegevoegde waarde van jou reacties in dit topic?

voel je dan ook niet aangevallen als mensen daar wat van zeggen, daar kan ik zo slecht tegen.

maar om weer op het onderwerp terug te komen..
misschien kan je nog proberen om het lamoen 1 gaatje hoger te zetten (1 gaatje naar achter) waardoor de zitting iets meer naar voren kantelt waardoor je minder snel naar achteren klapt. (zie dat je iets kan verstellen op het lamoen met 5 gaatjes..)
pas dan wel op dat het niet teveel op de rug van de pony gaat stuiteren.
verder sluit ik me aan bij de rest

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:18

palousa_boy schreef:
Cinnepin schreef:
mee eens

zeg nou zelf, als iemand om tips vraagt en je geeft dit als antwoord..
in de volgende reactie begin je over dat de pony gewoon verkeerd staat ingespannen, maar zeg je vervolgens nog niks..
vervolgens zeg je dat je wel een paard kan inspannen en dat je je eigen shet ook gaat doen, maar verder?

wat is nou helemaal de toegevoegde waarde van jou reacties in dit topic?

voel je dan ook niet aangevallen als mensen daar wat van zeggen, daar kan ik zo slecht tegen.

Dank je PB Lachen

Verder houdt TS zich anders ook heel stil, maar mss is die hard aan het oefenen Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:38

Moderatoropmerking:
Kunnen we het misschien hier gewoon bij de vraag van de TS houden en geen andere dingen erbij halen? TS schiet niet echt wat op met een hoop gekissebis over dingen die niet met dit topic te maken hebben. Lachen

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:42

Was ook leuk geweest als TS überhaupt nog op Bokt zou verschijnen...ik geloof dat we al drie dagen ins blaue Hinein advies geven cq kissebissen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 00:35

wellicht heeft TS drukke kerstdagen? PC gecrashd? Iets heel anders?
Kom zeg, je kan iemand toch niet verplichten om op bokt te komen?
T wordt steeds gekker hier

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 09:16

Ik geloof dat je me nu woorden in de mond legt...waar heb ik het over verplichten????

Maar sorry Stefje , ik wil niet dat je denkt dat het hier steeds gekker wordt Huilen