Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Sjonniej schreef:Ga asjeblieft nergens mee beginnen als je er geen verstand van hebt. Een fout is zo gemaakt, het rechtbreien ervan duurt echter veel langer of lukt zelfs niet.
Je kan hem aan de (dubbele) longe wel alvast de commando's aanleren, dat zal je erg helpen. Gebruik duidelijke commando's per gang, niet een overgang laten maken op klikken oid.
Longeer hem ook eens met zijn menhoofdstel en menbit (wees wel heel voorzichtig met de stang!!).
Je kunt hem laten wennen aan een staartriem.
De rest zou ik lekker overlaten aan de prof. Dan weet je zeker dat het goed gaat en dat je niet een geshockeerd paard krijgt.
Sjonniej schreef:Ga asjeblieft nergens mee beginnen als je er geen verstand van hebt.
GamblersCup schreef:Sjonniej schreef:Ga asjeblieft nergens mee beginnen als je er geen verstand van hebt.
Ergens verstand van krijgen, gebeurt niet door er nooit aan te beginnen. Ik vind dit dus klinklare onzin. Maar doe het wel onder begeleiding van iemand. Zo kun je weinig fout doen en steek je er zelf ook een hoop van op!
Echwel schreef:En ik ben dus niet te eigenwijs om hulp te vragen, voordat het mis gaat.
We zijn nl niet van die mensen die doordrukken en slechte ervaringen kweken
en ja, daar kan ik pissig over worden
suikermeisje schreef:...en wie is hier een "prof" iemand die 20 jaar al in de paarden en het mennen zit, of iemand die Z ment en denkt dat die alles is, maar die zn eigen paard net een rondje kan sturen en die een Z paard heeft gekocht. Iemand die paarden snapt die weet hoe een paard kan reageren op de strengen etc. dan lijkt mij meer dat je weet wat je moet doen, dan iemand die zo "goed" kan mennen
Pasterza schreef:Als je zelf geen menervaring hebt hoe kun je dan je paard beleren in het tuig![]()
Ik raad je aan om zelf eerst ervaring op te doen met ervaren paarden en dat leer je niet in enkele lesjes. Daar heb je veel meer lessen voor nodig en als je dat onder de knie hebt zou je kunnen gaan denken om zelf je paard te beleren, liefst dan nog onder begeleiding.
suikermeisje schreef:mennen is niets makkelijker dan onder het zadel, maar een "prof" wil alles zo vlug mogelijk voor zoveel mogelijk geld, ik ken van die mensen, en die brengen 1000 euro er voor weg. En dan komt het paard terug kan een karretje trekken, maar vliegt nog in de sloot als die mensen er zelf mee beginnen, dus je kunt beter iemand die er genoeg verstand van heeft vragen te helpen en het samen met jou JOUW paard te leren, want anders kan jepaard het wel, maar jij zelf nog niet, en met een paar menlesjes en het koetssiersbewijs kom je er ook niet...
Elske_D schreef:Krijg de indruk dat men een beetje scherper gaat reageren dan strikt noodzakelijk.