Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Marigold schreef:alles voor de show blijkbaar..
mijn ervaring is dat die knie-actie op wedstrijden vanzelf wel komt als het paard goed op dreef is, het zit er gewoon in.
Sjonniej schreef:Marigold schreef:alles voor de show blijkbaar..
mijn ervaring is dat die knie-actie op wedstrijden vanzelf wel komt als het paard goed op dreef is, het zit er gewoon in.
Alleen van nature krijg je niet de gangen als die op wedstrijd getoond worden.
newton schreef:alles voor de show blijkbaar..
sjonniej schreef:Alleen van nature krijg je niet de gangen als die op wedstrijd getoond worden.
Myfairytale schreef:Het zijn dieren, geen machines.
newton schreef:Wat doen de dressuur en springruiters dan met een slof e.d. een keer een kettingkje om de benen lijkt me dat het paard daar minder last van heeft dan van een slof.
Ze zijn inderdaad bedoeld om de paarden de benen wat hoger op te laten beuren dan normaal zodat ze de beenspieren wat extra gebruiken dan normaal, een tuiger heeft natuurlijk van nature ook de beweging mee maar moet net zoals alle andere atleten zijn spierkracht hiervoor wel op peil houden, ik gebruik hier altijd de vergezochte vergelijk van een sterken man die gewichten opdrukt om zijn spierkracht op peil te houden.
Wij hebben overigens een stukje binnenband van een fiets om de kettingkjes zodat het vel van de benen niet tussen de schakels kan komen.
Sjonniej schreef:MyFairyTale; Denk je dan dat er ooit 1 paard is geweest dat er zelf voor gekozen heeft om in een stal te staan, om bereden te worden???? Nu weet ik niet alles, maar volgens mij is het áltijd de mens geweest die er ervoor gekozen heeft om een paard tot huisdier te maken, om hem op te sluiten, om hem te beleren, om hem kunstjes te laten doen.
Het is logisch dat er naar andere disciplines wordt gekeken, dat is immers hetzelfde principe. In de sport worden dingen gevraagd van paarden wat ze van nature wel kunnen. Paarden kunnen springen, paarden kunnen stap/draf/galop, sommige rassen tillen de benen hoog op. Echter is het niet voldoende op wedstrijd om het paard niet verder te trainen dan het basisniveau dat hij heeft. Paard A kan bijv. uit zichzelf 1 meter springen, maar door hem te trainen kan hij 1.60m springen. Paard B kan uit zichzelf langzaam en snel draven, maar door hem te trainen kan hij verzamelen en uitstrekken in draf, nog meer training en hij kan passage en piaffe. Paard C tilt zijn benen op tijdens het lopen, maar door hem te trainen tilt hij zijn benen nóg hoger op.
Persoonlijk zie ik niet het theoretische verschil tussen paard A, B of C. Daarom snap ik ook niet waarom er niet vergeleken kan worden met andere disciplines?
Dat jij het niet eens bent met de trainigsmethoden staat geheel hierbuiten. In alle takken van sport zijn een heleboel verschillende trainingsmethoden, sommige staan je aan, andere staan je niet aan.
Babje_84 schreef:Veroorzaakt deze keting geen pijn? Of de band met ringetjes? Ik heb ze wel eens in de winkel gezien maar ik vraag me altijd af hoe dat nou in zijn werk moet gaan??? Bij TWH is bijvoorbeeld een hele lange geschiedenis van 'soring' bekend. Is de werking van de ketting het zelfde (en veroorzaakt het dus pijn) of is het inderdaad het geluid dat het hem doet?

Napie schreef:Trek je hond sokken aan en hij tilt zijn voeten ook hoger op
Komt eigenlijk op hetzelfde neer.