[AR] vervoer paarden en koets.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wyko

vervoer paarden en koets.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 10:25

Omdat wij ooit ook nog wel eens in een andere omgeving willen gaan rijden (bijvoorbeeld met vakantie) zijn we ons een beetje aan het verdiepen hoe we dat het beste kunnen gaan doen.

We hebben 2 ijslanders en dus een marathonwagen.
Ik heb al een 2 paardstrailer en een auto die hem mag trekken, met beide ijslanders erin.
Ik heb mijn E-rijbewijs, mijn vriend niet..

Onder het zadel is het makkelijk, dan kunnen we alles in de auto en trailer kwijt, maar hoe doen jullie dat als de kar ook nog mee moet?

We zitten een beetje over van alles te denken.
We hebben nu een Volvo S70.

Je hebt trailers met koetsenframe, maar als we die hebben, moeten we ook een andere trekauto hebben... Ik ga ook regelmatig met de trailer weg, voor de les, dan vaak maar met 1 paard. Dus dan een koetsenframe erbij lijkt mij niet echt wat.

Hier in de buurt rijden ook wel aardig wat Pick-ups dat lijkt ons ook wel een optie. Dan kan de kar op de auto en dan moet je dus een pickup hebben die genoeg mag trekken voor een 2 paardstrailer met 2 ijslanders...
Maar de Volvo is natuurlijk gewoon zo zonder trailer ook een erg fijne prettige auto om mee te rijden, denk dat de pickup dat iets minder heeft op de lange afstanden..

Dus hoe lossen jullie het probleem op. Als mijn vriend ook E rijbewijs gaat halen, dan kunnen we nog niet met 2 auto's op pad, omdat mijn Twingo geen aanhanger kan/mag trekken...

Wat is dus een goede oplossing om met de 2 paarden en kar op pad te gaan...

Anoniem

Re: vervoer paarden en koets.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:28

Gewoon de Twingo inruilen voor een Clio met trekhaak en een licht koetsenaanhangertje kopen Haha!
Zo gaan wij ook altijd op pad, de Korando voor de trailer en de Clio voor de koetsenaanhanger.
Voor die laatste combi heb je misschien niet eens een BE rijbewijs nodig want je blijft waarschijnlijk wel onder de 750 kg als je wagen niet te zwaar is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:35

Ik heb een heel klein licht koets aanhangertje gehad wat zonder E te rijden was en wat ieder klein auto'tje(zoals een Twingo) in principe kon trekken. Dat was ideaal om mee te beginnen, maar je moest wel met 2 auto's op pad.

Nu heb ik een Ford Connect, verhoogd en verlengt (ook voor mijn werk). Daar gaan mijn beide wagens (niet te gelijk uiteraard, zo groot is hij ook niet) in en dan de trailer er achter. Lamoen is dan zeuren, maar die krijg je er ook nog bij. Maar die zet ik meestal in de punt van de trailer. Ik heb zelf een niet al te grote wagen en de auto is er op gekocht.
Ik ga dus nu op wedstrijd met 1 auto.

Ik denk dat voor jullie nu de makkelijkste oplossing een koets aanhangertje is. Zeker als je niet veel op pad ga. Ik vond het zelf te gek worden om het hele land door te crossen met 2 auto's voor wedstrijden.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 10:53

Heb net even op de site van de RDW gekeken en de gegevens van mijn Twingo ingevoerd.
Blijkt dat hij 375 ongeremd mag hebben en 450 kg geremd.

Onder de Twingo zit wel gewoon een trekhaak, want voor het stukje van huis naar stal (3 km) hebben wij een trekdissel? aan de kar zitten, die je eraf kan halen.
Dan gaat de kar dus gewoon achter de auto aan, met een verlichtingsbalk met licht, knipperlicht en remlicht en natuurlijk het kenteken van de auto. (foto in profiel)
Alleen dit is dus geen goede oplossing voor de lange afstanden.

Wat weegt een lichte koetsen aanhanger? zou dat te redden zijn incl wagen tot max. 375 ongeremd - 450 kg geremd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:56

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:08

Wij hebben een Humbaur trailer met marathonframe en het is ideaal!
Mijn man rijd het hele land door voor wedstrijden, ik ga niet mee, dus hij moet selfsupporting zijn, wat prima lukt zo.
Als we met mijn paard naar les gaan, staat er maar 1 paard in, dat rijd ook net als een gewone trailer, ook leeg geen probleem, er staat dan wel een V70 voor, die trekt lekker.
Wij gaan ook met het hele spul op vacantie, dwz 2 shetten en 1 rijpaard en marathon wagen, dat past er in/op, nadeel is dan wel, dat we voor het mooie te zwaar zijn, maar voor die 2 keer per jaar.....
We hebben ook gekeken voor een klein vrachtwagentje, maar voor een goeie betaal je de hoofdprijs en heb je alsnog keuringskosten en benzine en verzekering.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:16

Ik krijg volgende maand (eindelijk) mijn verhoogde versie van de 'kleinveeaanhanger met koetsenframe' thuis Haha!. Deze weegt veel minder dan een grote trailer, maar er kunnen wel twee pony's in Lachen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:14

Ik heb nu een Nissan Micra met trekhaak waar mijn aanhangwagen achter gaat met kar. Totale combinatie aanhangwagen incl kar weegt ongeveer 400 kg. Het is wat ongezellig met 2 auto's maar voor een trailer met koetsenframe heb ik even geen pingping liggen
Hier was die nog ongeschilderd, tegenwoordig is mijn aanhangwagen ook mooi zwart/geel
Afbeelding

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:37

Als je nog een grotere auto en trailer moet kopen dan kun je net zo goed een klein vrachtwagentje nemen.
Voor €5.000,- tot €10.000,- heb je een heel leuk ding.
Voordeel van een paardenvrachtwagen is dat je alles in één keer mee kunt nemen en voor de belasting en verzekering kun je hem in het hobbytarief doen, dat wil zeggen dat je een kwart van normaal betaald.
Nu is mijn vrachtwagen ook nog eens 26 jaar jong en valt onder de oldtimers; belastingvrij!!
Wel heeft een vrachtwagen B-E het nadeel dat het vaak bijna geen laadvermogen meer heeft maar hier wordt niet echt streng op gelet volgens mij.

Maar ik denk dat zoals jullie maar een paar keer per jaar gaan dat het eenvoudiger is om de marathonwagen op een aanhangertje te zetten achter de kleine auto.

bandosxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:31

http://farm4.static.flickr.com/3068/301 ... bd.jpg?v=0 wij doen het op deze manier,de trailer is omgebouwd bij http://www.toeran.nl en weegt leeg 800 kilo op kenteken. wij rijden onze paarden ook onder het zadel en gaan er meer mee weg zonder koets als met, ik vind het geen belemmering dat de trailer iets langer is geworden,het is zelfs makkelijk om als je gaat opzadelen je spullen op te leggen!

gr martijn

MenFreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:13

Grappig dat ik nu net dit topic zie.. Wij hebben nu net een afspraak gemaakt om morgen bij dit (b-rijbewijs) vrachtwagentje te gaan kijken. Als het goed is moet hier de pony's + koets in kunnen. En als de koets eruit is hebben de pony's boxen van 2,10 bij 2,10 op de vrachtwagen.

http://link.marktplaats.nl/210564131

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:14

@ menfreak, ziet er leuk uit, ik hoop voor je dat het wat is! Wij hebben sinds dit jaar ook een B-vrachtwagentje. Ik vind het ideaal. Het is niet de allermodernste, maar wagen en pony''s kunnen in 1x mee, en bij een tweedaagse hebben de ponies 2 boxen waar ze kunnen overnachten.

Het is de kleinste Tong uitsteken en zelf liggen we in de tent ernaast!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IWX8FDVN.jpg

Voorheen reden wij ook altijd met 2 auto's. Mijn man heeft ook geen b/e rijbewijs, maar mocht wel gewoon rijden met zo'n licht aanhangwagentje.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 23:27

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 23:40

@menfreak: Let je wel op het laadvermogen, zoals bij elk b-vrachtwagentje is dat niet veel, ik heb het even opgezocht, en die wagen weegt leeg al 2920 kg, dus blijft er 580 kg over voor jezelf, bagage en pony's.
Is wel erg krap, let hier dus goed op, anders zou het zomaar kunnen dat je onverzekerd rondrijdt omdat je te zwaar bent.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 23:42

Mijn overburen hebben hetzelfde "probleem".
Zij hebben nu een pick-up met een trailer erachter. Ideale oplossing.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 09:51

Een vrachtwagentje met B rijbewijs zijn erg leuk, maar zoals al een paar keer wordt gewaarschuwd, kan je dus eigenlijk nog niet alles meenemen. Of ik moet net het geluk hebben dat de paarden (ongeveer 800 samen) wel erin mogen en dan een trailer/aanhanger met de kar.

Het ombouwen van de trailer naar koetsenframe ziet er ook wel mooi uit, alleen dan is het grote probleem, dat het geheel te zwaar wordt voor onze auto. Hij zou het vast zonder probleem kunnen trekken, maar vind het niet prettig als ik een paar honder kilo te zwaar wordt.. Dus dan hebben we ook een ander auto nodig...
Misschien de Twingo inruilen voor een pick-up.
Alleen als je op internet kijt, bijv. site RDW en kenteken invoeren, staat bij het merendeel van de pick-ups niet hoeveel ze mogen trekken (geremt en ongeremt) dus wat mag een pickup normaal gesproken hebben, hoe kan je erachterkomen als het niet op de RDW bij kenteken gegevens staat?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:28

Maar ons trailertje wordt erg licht maar wel mét koetsenframe. Je kan er geen grote paarden is zetten, daarvoor is hij te laag. Maar ijslanders kan wel Ja. Wij zaten namelijk met exact hetzelfde probleem als jullie. Onze auto mag wel een tweepaardstrailer trekken, maar met koetsenframe wordt het te zwaar Lachen

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:50

Wij reden met twee auto's: een Ford Transit voor de trailer, en een Peugeot 306 station voor een koetsaanhangertje. We hebben trouwens zo'n zelfde aanhangertje als Lia_ laat zien in de link, ook van Doornebal. Bij ons is het echter de dichte variant, dus met zijschotten.

Omdat onze bus aan vervanging toe was hebben we een nieuwe Transit gekocht, enkele cabine/semi-verhoogd dak. Hier gaat voortaan de koets in, en dan de trailer er achter.

Met beide combi's (twee auto's, of 1 auto met trailer/koets) was prima te rijden, alleen is het op langere afstanden wel wat saai om achter elkaar aan te rijden.

Iemand bij ons op de menclub heeft pas een nieuwe trailer met koetsframe gekocht, dit is een heel klein licht dingetje. Ik denk net zoiets als Yinari beschrijft. Het is een soort veewagentje, dus wat lager dan een standaard trailer, maar wel met een klein koetsframe. Hij heeft er een Welsh-A in staan, maar tot D-pony past er ook in. Er zit een tussenschot in dus twee pony's moet ook kunnen.

Het merk weet ik zo niet, maar het is een erg mooi handig ding.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:04

Je s70 kan wel gewoon een trailer trekken met je 2 pony's toch? Dan zou ik op zoek gaan naar een heel licht aanhangwagentje, menwagen erop en achter de twingo. Wij hebben zelf ook zo een enorm lichte aanhanger, zelf gebouwd, weegt echt helemaal niets. Die zou je zo incl. je menwagen, die ook niet veel meer dan 250 zag wegen, achter je twingo hangen.

BE-vrachtwagen kan inderdaad erg weinig laden. Hier wordt nauwelijks op gecontroleerd. Maar je hebt wel een enorm groot probleem als je een ongeluk oid. krijgt, je rijd dan immers onverzekerd rond.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:21

Wij hebben speciaal hiervoor de auto van mijn vriend ingeruild voor een bus waar onze wagen precies in past.
Trailer erachter en klaar!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:22

Sjonniej schreef:
Je s70 kan wel gewoon een trailer trekken met je 2 pony's toch?

Het gaat om het laadvermogen van een trailer en niet om het gewicht dat er daadwerkelijk in staat.
Je zult dan dus wel een kleine trailer moeten hebben.

MenFreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:51

stefanvi schreef:
@menfreak: Let je wel op het laadvermogen, zoals bij elk b-vrachtwagentje is dat niet veel, ik heb het even opgezocht, en die wagen weegt leeg al 2920 kg, dus blijft er 580 kg over voor jezelf, bagage en pony's.
Is wel erg krap, let hier dus goed op, anders zou het zomaar kunnen dat je onverzekerd rondrijdt omdat je te zwaar bent.

Ik weet dat het zeer waarscheinlijk is dat we over het gewicht heen gaan, al zal het geen honderden kilo´s zijn. En we moeten het er toch maar op gokken.. voor de rest ziet het er allemaal goed uit.

P.s kijken is nog een dag uitgesteld..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:12

BlackDevils schreef:
Sjonniej schreef:

Het gaat om het laadvermogen van een trailer en niet om het gewicht dat er daadwerkelijk in staat.

Ja klopt. Maar een s70 is toch wel in staat om een 2 paardstrailer of eventueel 1.5 paards te trekken?

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 09:26

ja, de s70 mag de trailer met mijn 2 ijslanders gewoon hebben.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 09:33

BlackDevils schreef:
Sjonniej schreef:

Dit stond bij de FAQ TAO.
Citaat:
Mag je auto 1500 kg trekken, dan mag je aanhanger dus maximaal 1500 kg wegen. Je mag hier best een 2-paardstrailer met een MTM van 2000 kg achter hangen als je je BE-rijbewijs hebt. Je moet dan wel zorgen dat je met beladen niet over die 1500 kg heen gaat, maar 1 paard laden dus. Bij twijfel op de weegbrug!

Voorbeelden zijn te vinden op de website van het CBR