[AR] Yara (shetxnmprs) voor de 2e x voor de kar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hebrino

Yara (shetxnmprs) voor de 2e x voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 23:01

Van de eerste keer zijn helaas geen foto's...wel balen dat t zo donker is 's avonds, maar dat mag de pret niet drukken!
Yara is nu 2,5 jaar, ze kent de basis van het sturen, reageert SUPER op stemhulp (daar kan Onyx nog wat van leren) Ze is erg leergierig en pakt alles erg goed op, alsof ze er voor gemaakt is (he caro Knipoog )
Vanavond hebben we 10 minuutjes gewandeld over de weg. Het ging weer voortreffelijk, knappe pony!
(t tuig zit niet op alle plaatsen even goed, er is een nieuw tuig in aantocht, slagriem zit er meer voor mijn gemoedsrust dan dat het nodig is, broek zat nog los)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Napie

Re: Yara (shetxnmprs) voor de 2e x voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 01:16

Wat zijn die kleintjes toch braaf he?
Het schoftje lijkt erg te knijpen dus ik hoop dat dat op het nieuwe tuig beter zit. Persoonlijk heb ik er wel voorkeur voor om iemand met leidsels op de bok te zetten, heb je net wat meer te vertellen.

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 01:25

wat lief!
schattige foto's:)

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 08:19

@ napie; ja mooi he! leidsels komen de volgende keer denk ik, tis ook meteen gewicht wat ze dan extra moet trekken Knipoog (in mijn hoofd blijft ze toch nog een beetje baby) maar je hebt gelijk, dan heb je meer te vertellen. We hebben ervoor gekozen om 1 ernaast en 1 bij de kar (om ff mee te duwen/ af te remmen indien nodig) ze is ontzettend aanhankelijk, loopt bij wijze van steeds met haar neus tegen je aan te duwen om te vragen of ze het goed doet. Bij me weglopen heeft ze nog nooit gedaan (maarja, als ze schrikken....begin me er niet over)
t nieuwe tuig wordt de leathertech combi (heb kunstof in mn handen gehad, maar van het 3x niks, zo plastic...)
tis de bedoeling dat ze met Onyx in het tweespan komt te staan, maar alvast wat wennen kan geen kwaad Haha! (wachten is nu op t tuig...)

@ alisaaa; ja ze is idd erg lief. fotos zijn technisch bagger, maarja, dat krijg je als je in een donker gat schiet en maar af moet wachten wat je uiteindelijk op t plaatje te zien krijgt Knipoog

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 08:22

tip: misschien extra verlichting aan brengen op je kar en pony. Want je schrikt je als fietser of automobilist te pletter als je zo weinig licht ziet en dan in eens een aanspanning.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 08:41

Vind je haar niet een beetje jong om nu al zover te beleren? Ze is pas 2,5, lijkt mij toch dat als ze met aanspanning rijdt ze extra druk krijgt op haar rug en acterhand, zou je dan niet even wachten?

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 10:24

@ yanouk; we hadden fietslampjes achterop de kar en op de persoon die naar yara liep Knipoog 't is inderdaad 1 zwarte bedoeling die niet opvalt in het donker Cool

@xx_Horsiex; druk op haar rug en achterhand? Als je goed leest, zie je dat er iemand naast de kar loopt om te duwen en af te remmen. Jong? ik denk dat dat per pony verschilt. Zij is er (mentaal) helemaal rijp voor, ze wil erg graag. (heb haar vanaf dag 1, dus ons kent ons!)Overvragen doe ik haar niet, alles stapje voor stapje. Nu is ze nog niet zo sterk, maar dat betekent ook dat het wennen makkelijker gaat, omdat ik nu haar nog in de hand heb. Ik zou er ook voor kunnen kiezen om haar eerst op conditie te brengen, goed sterk te maken, maar dan weet ik dat áls ze schrikt, ik echt niks meer te zeggen heb! En wat is "zover"? Ik ga echt geen kilometers met haar mennen, ze stapt alleen nog maar, over de weg, niemand op de kar (nou, ok de hond van 7 kg) dus minimale trekkracht. Ik denk juist dat als iemand er op gaat zitten, het veel zwaarder is, nu loopt ze eigenlijk alleenmaar tussen de burry om te wennen! (ze draagt niets en trekt minimaal)Straks voor het "echte" werk gaat ze in het tweespan. Dus te jong? Nee, ik denk het niet!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:58

hebrino schreef:
@ yanouk; we hadden fietslampjes achterop de kar en op de persoon die naar yara liep Knipoog 't is inderdaad 1 zwarte bedoeling die niet opvalt in het donker Cool

@xx_Horsiex; druk op haar rug en achterhand? Als je goed leest, zie je dat er iemand naast de kar loopt om te duwen en af te remmen. Jong? ik denk dat dat per pony verschilt. Zij is er (mentaal) helemaal rijp voor, ze wil erg graag. (heb haar vanaf dag 1, dus ons kent ons!)Overvragen doe ik haar niet, alles stapje voor stapje. Nu is ze nog niet zo sterk, maar dat betekent ook dat het wennen makkelijker gaat, omdat ik nu haar nog in de hand heb. Ik zou er ook voor kunnen kiezen om haar eerst op conditie te brengen, goed sterk te maken, maar dan weet ik dat áls ze schrikt, ik echt niks meer te zeggen heb! En wat is "zover"? Ik ga echt geen kilometers met haar mennen, ze stapt alleen nog maar, over de weg, niemand op de kar (nou, ok de hond van 7 kg) dus minimale trekkracht. Ik denk juist dat als iemand er op gaat zitten, het veel zwaarder is, nu loopt ze eigenlijk alleenmaar tussen de burry om te wennen! (ze draagt niets en trekt minimaal)Straks voor het "echte" werk gaat ze in het tweespan. Dus te jong? Nee, ik denk het niet!

Mentaal is ze dus rijp, maar lichamelijk? Nee, ik vind dat ze er nog niet aan toe is, maar het is jouw pony, jij zal het wel het beste weten, succes er mee!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:08

een pony mag toch met 2,5jaar al voor de kar gespannen worden? Verward

ziet er erg leuk uit, van dat tuig ken ik niet dus daar ha ik zeker niets over zeggen :

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:13

Tuurlijk mag dat, maar zal het goed zijn dat is een andere kweste.
En daarom opent de ts helemaal geen topic.

Vindt het er ontzettend snoepig uitzien, en denk wel dat je weet wat je doet. Je kent nou eenmaal de pony het beste!!
Hopelijk als jullie nieuw en beter passend tuig hebben het helemaal goed komt, en jullie over een tijdje haar in het twee span zetten Lachen
Ga je haar ook nog beleren onder het zadel? dit is natuurlijk een hele mooie voor bereiding daarvoor, ze leert daarbij ook op eigen benen lopen en het is helemaal niet zwaar.
Groetjes

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 23:42

Pony is nog geen 2.5, en ik geloof absoluut dat TS de pony kent... maar toch krijg ik er altijd een onprettig gevoel bij. Mede omdat ik zelf naief genoeg ben geweest om eenzelfde fout te maken...
Vind haar wel superbraaf, maar nog heel erg "puppy"

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 09:33

Wat een snoepje.
Ziet er lekker ontspannen uit.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 14:36

Wat een schatje zeg! Lovers
Veel plezier er nog mee!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:40

Leuke pony maar ik vind het niks om haar met 2,5 al in te spannen. 3 jaar is vroeg genoeg. Zeker omdat ze ook nog een flinke kar mee moet trekken...

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 00:41

Napie schreef:
Wat zijn die kleintjes toch braaf he?
Het schoftje lijkt erg te knijpen dus ik hoop dat dat op het nieuwe tuig beter zit. Persoonlijk heb ik er wel voorkeur voor om iemand met leidsels op de bok te zetten, heb je net wat meer te vertellen.

daar sluit ik me bij aan!
verder vind ik 2,5 ECHT te jong. waarom laat je hem niet nog een half jaartje staan?

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 11:53

@ zus jacobs; idd, daarom heb ik ook enorm getwijfeld of ik het erop zou zetten. Gelukkig heeft iedereen een eigen mening en eigen ervaring (en daar kan ik ook weer van leren!) Beleren onder het zadel, als ik een goed rijdend passend formaat ruitertje kan vinden wel, anders alleen voor de kar Knipoog

@ sappos; waarom wel met 3 en niet met 2,5? De kar weegt 165 kg, en als je goed leest, hoeft ze die niet alleen te trekken, er loopt iemand langs. Als ie eenmaal rolt, trekt ze nagenoeg niets. (en daarnaast gebeurt dit 1x in de twee weken, 10 minuutjes, tis niet dat ze nou lichamelijk ineens overbelast wordt; ze is puur en alleen aan het wennen, het echte werk komt van de zomer!)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:11

zowel mentaal als fysiek is het nog een kleuter.
dat hij nu nog geen 2,5 is, betekend dus dat hij krap 2 was toen je met het beleren bent begonnen.
verder zijn ze op deze leeftijd volop aan het wisselen, wat problemen kan geven met het bit.

waarom wacht je niet gewoon tot hij 3 is? ik zie dit puur als eigenbelang.

je geeft inderdaad aan dat hij in het 2-span gaat, maar op de foto's staat hij echt alleen voor de wagen hoor. dan vind ik 165kg behoorlijk pittig.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:20

3 jaar is ook nog vroeg zat maar 2,5 is gewoon echt nog heel jong. 165 kilo voor enkelspan is daarbij echt belachelijk zwaar. Mijn 3,5 jarige loopt enkelspan met een sulky van 30 kg. Die heeft daar geen moeite mee over de straat ed maar hij vindt het duidelijk zwaar op mul zand ed.

Ik zie ook niet wat de reden is om een pony al met 2,5 voor de wagen te hebben dan alleen voor jezelf. 3 jaar is het echte minimum imo.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:47

Leuk merrietje. Lachen

Ik moet me wel een beetje bij mijn voorgangers aansluiten: voor een mini is 2,5 jaar echt jong om te trekken.

Reken uit dat ze waarschijnlijk niet meer dan 150 kg zal wegen(als ze het haalt, op de fotos is wel te zien dat ze nog heel teer beenwerk heeft), en de kar dus al meer weegt dan zijzelf.

Ik vind dat heel anders dan bij de tuigers van vroeger. Die werden ook licht betuigd met 2,5, maar die wogen zelf 500 kg, en dan ging er ook maar een lichte tweewieler achter.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:51

Ik ben het er niet mee eens dat ze op deze manier voor de koets komt! Een paard wat voor de koets komt moet een hoop grondwerk achter zich hebben waar o.a. gewerkt is met dubbele longe of lijnen. Ik zou zeggen: Doe nog een half jaar grondwerk tot ze drie en en daarna meteen goed: Iemand op de kar met de leidsels en een of meer begeleiders...!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:54

Mag ik vragen hoe groot de pony is trouwens?

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 17:12

Wat een negatieve ondertoon proef ik hier, ik heb dit topic hiervoor niet geopend en t voelt nu echt alsof ik me moet gaan verantwoorden zeg... maar goed, blijkbaar heb ik het zelf niet duidelijk uitgelegd dan...(of er wordt niet goed gelezen, dat kan ook)
Yara is 2,5. ze heeft nu voor de 2e keer voor de kar gestaan, over de verharde weg, iemand er langs, iemand die de kar mee aanduwt en afremt. In feite is het ENIGSTE wat ze daarmee gedaan heeft, tussen de burries in gestaan, tegen haar aangevoeld en gewandeld, want dat was het, meer niet.... Een aantal van jullie tips waren bruikbaar, maar ik krijg nu echt het gevoel afgekraakt te worden, alsof ik haar afbeul, ik er geen verstand van zou hebben en geen idee heb waar ik mee bezig ben?! maar goed...

@ xElienx; ja dat klopt, en een kleuter gaat toch ook niet voor niks naar de kleuterschool, om te wennen? Je trekt een conclusie, is mij niet duidelijk waarvan, hoezo ben ik met 2 jaar begonnen met "beleren" en wat versta je daaronder? Wat heeft wisselen met 1x in de zoveel tijd 10 minuten voor de kar staan te maken? Omdat ze een bitje in heeft? Dat heeft ze ook als ze gelongeerd wordt, of als ik er mee ga wandelen.

@ sappos; 165 kg belachelijk zwaar? dat weegt iedere fatsoenlijke kar, ik vind dit persoonlijk veiliger dan een tweewielertje. (maar ieder mag zijn voorkeur hebben Knipoog ) Als het eenmaal rolt, is het geen 165kg trekkracht, en daarbij, ik liep er langs om de kar te duwen en tegen te houden, zodat ze amper in haar borsttuigje kwam!

@randalinpony; zie boven, ze heeft amper zelf getrokken

@adil18; lees je ff al de bovenstaande reacties? ze is aan de longe, dubbele lijnen etc.

@sappos; dat mag, ze is (pas opgemeten Haha!) 95 cm

Nogmaals, ik kan best wat hebben, maar de toon die nu gezet wordt, vind ik te negatief. Als ik nou elke week flink aan de bak zou gaan met dr, kan ik jullie reacties voorstellen, maar wat is er mis met wat (lichamelijk echt NIET zwaar, dus niet overbelastend) voorbereidend werk, als ze er plezier in heeft?!?

@ stef, wat is er fout gegaan dan? deed je hetzelfde, alleen wennen, of was het meer?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:25

hebrino schreef:
@ xElienx; ja dat klopt, en een kleuter gaat toch ook niet voor niks naar de kleuterschool, om te wennen? Je trekt een conclusie, is mij niet duidelijk waarvan, hoezo ben ik met 2 jaar begonnen met "beleren" en wat versta je daaronder? Wat heeft wisselen met 1x in de zoveel tijd 10 minuten voor de kar staan te maken? Omdat ze een bitje in heeft? Dat heeft ze ook als ze gelongeerd wordt, of als ik er mee ga wandelen.

je wou toch niet zeggen dat je haar zo uit het land hebt geplukt (even heel zwart-wit) en voor de wagen hebt gezet. hier gaat een heel traject aan vooraf. te denken aan longeren, lange lijnen, oefenen aan het bit, slepen etc etc. nu is ze bijna 2,5 maar hoe oud was ze toen je met de voorbereidingen begon?

wat betreft het wisselen. ik doelde niet zo zeer op het feit dat ze voor de wagen loopt met een bit in, maar dat ze uberhaupt een bit in heeft. rond de leeftijd van 2,5 wisselen ze de tanden die problemen kunnen geven met het dragen van een bit. het is beter om pas met een bit te beginnen als ze minimaal 3 zijn

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:41

Daarbij ik heb helaas dezelfde fout gemaakt maar hij heeft maar 2x voor een sulky gestaan toen. Toen zat er een jaar tussen voordat hij weer voor de kar ging. Mijn pony is 90 cm dus maakt niet heel veel uit. Maar ik ben nog steeds van mening dat een 2 jarige niet voor de kar hoort.

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 19:09

@xElienx; dan ben ik al begonnen met beleren toen ze ong. 1 maand was; wandelen. Bitje in met wandelen(met 2 jaar), idd longeren en lange lijnen de afgelopen 3 mnd. (max 1x per week) met slepen heb ik weer geen goede ervaring, dus als een pony niet schrikt als er achter hem/haar iets gebeurd maar beter meteen een kar erachter. Principe is hetzelfde.

@sappos: Iedereen mag zijn/ haar eigen mening hebben en dat respecteer ik ook.