maar ik kon hem zelf niet vinden. heb er altijd zo'n hekel aan, 100x dezelfde vragen..
maar iniedergeval:
ik heb een lieve verzorgpown, we rijden met en zonder (boom)zadel, met bit en bitloos (heel mooi van een
halster genaaid, want met zo'n dus touwhalster kun je niet echt fijn dressuren dan loop je zo te snijden).
Bitloos dus. Gaat prima, had ook niet anders verwacht.
Nu ben ik op het idee gekomen om ook hoofdstelloos te rijden (ja met toestemming van de eigenaar, en ja
zo veilig als wat eerst in de bak e.d.) maar mijn vraag gaat over dat aanleren. Hoe hebben jullie dat gedaan?
Door wat voor hulpen vervang je de teugelhulpen dan? Mijn plan is als volgt

Ik wil beginnen vanuit het bitloze hoofdstel, zodat mocht het paard terwijl je met het bitloze hoofdstel rijd, opeens
zich gaat 'gedragen' alsof we hoofdstelloos rijden je dat wel kan belonen, maar je met ons hoofdstel met bit het kan
negeren zo dat hij snap dat het echt om andere dingen gaat.
Wat ik eraan gooi is (evt. zadel) een halstertouwtje om de nek en het bitloze hoofdstelletje met teugels. ik wil beginnen
met sowieso de teugelhulpen afbouwen, en ze te vervangen door je hand op de hals te leggen. Ik houd zowel de teugels
als het touwtje vast en heb beide handen (hoog) op de hals liggen, net zoals je met teugels contact met de mond houd,
houd je nu contact met de hals, wil ik dat mijn poown naar rechts gaat, druk ik dus met mijn rechterhand.
Snappen jullie wat ik bedoel? Uiteraard veel uitgebreider hoor, meer stappen er tussen en veel belonen enz. enz.
Ik was gewoon erg benieuwd naar jullie ervaringen en/of misschien kunnen jullie de gaatjes in mijn plan als die er zijn vindne
en het is iets wat ik ook zonder hoofdstel hoop te bereiken.
) hard is, kun je er denk ik wat duidelijkere signalen mee geven.
ik wil echt alleen 'met mijzelf' sturen. beetje
moet eerst zien dat het niet gaat werken zonder halsring voordat ik er eentje aanschaf hihi