Overgang op bitloos.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lithium

Overgang op bitloos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 19:54

Hey allemaal,

Rond maart ergens mag ik weer een paardje kopen (nu gaat het nog niet omdat we het financieel nog niet voor 100% aan zoude kunnen, maar dat doet er nu niet toe)

Ik zou dan super graag men lievelingspaardje van de manege kopen (als dat zou gaan)
Ze is 13 jaar en heeft tot nu toe altijd al met bit gereden, zou het dan nog mogelijk zijn over te gaan naar bitloos rijden met haar?
Ze is wel vrij gevoelig in de mond en verdraagt het niet als je in haar mond trekt, daarom ook dat ik haar dan eventueel bitloos wil gaan rijden.

En zelfs al zou ik haar niet kopen zou ik het nog interesant vinden te weten of een met bit opgeleidt paard, bitloos gereden kan worden, en hoe je dan die overgang moet maken van bit tot bitloos..

Alvast bedankt xXx

lique

Re: Overgang op bitloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:57

tuurlijk kan dat ...misschien moet je even de site lezen..
www.bitloos.nl daar staat het allemaal op

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:58

Mijn paardje heb ik eerst in de wei geprobeerd, en toen zo de Eperpaardenvierdaagse gereden.
Zij had nl. na 2 dagen wat last van haar mond en heb de derde dag een sidepull om gedaan, een rondje door de wei heen en ben toen zo gestart.

Moet zeggen ze loopt er veel makkelijker op (buiten) omdat ze de neiging heeft om het bit vast te pakken.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 21:40

Met mijn haflinger was dat geen probleem, zij was dan geen 13 jr, maar 5 jr toen ik dr kocht en ingereden met bit.
Dit vond ik niet soepel gaan met haar en ben toen overgestapt op bitloos, dit gaf geen probleem.
Tuurlijk moest ze wennen, maar omdat er veel meer ontspanning was dan voorheen, pikte ze mijn been/zithulpen extra goed op.
Ik heb wel les genomen in het bitloos rijden, omdat ik er zelf nog niet zso heel veel ervaring mee had, leek me dat verstandig, dit heeft zeker tot het resultaat wat er nu is geleid dat het prima werkt.

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 21:42

Ok bedankt voor de reacties Lachen

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:15

Mijn paard was 11 jaar toen ik de overstap naar bitloos gemaakt heb, dat is nu bijna een jaar geleden. Ze reageerde er vanaf het begin prima op. Ik zou het zeker proberen! Lachen

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 07:54

ik heb het eigenlijk ook altijd gewoon zo gedaan. Sidepull erom en rijden maar. 2 maanden terug heb ik mijn huidige verzorgpony zadelmak gemaakt met een sidepull als hoofdstel en dat ging hartstikke goed. Ze is 9 jaar en heeft alleen maar voor de kar gestaan maar geen moment problemen met de sidepull. het moeilijkste vindt ze het feit dat ik haar op de zit stuur want dat is ze niet gewend maar dat gaat wel steeds beter.

dorientje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 07:57

overgang naar bitloos is bij mij heel soepel gegaan. Mijn 5 jarige merrie had een ontsteking in haar mond waardoor ik niet met bit wilde en kon rijden. Toen heb ik een bitloos hoofdstel geleend en dat pakte ze goed op. Nu rijd ik al 3 weken bitloos en ik wil niet meer terug naar bit, alleen voor af en toe om wel het gevoel te houden aangezien je tijdens wedstrijden niet bitloos mag...
Een bekwame ruiter wisselt regelmatig af in tuig en harnachement...
Succes met je paardje.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 08:10

Ik ben ook van de ene op de andere dag over gestapt van bit naar bitloos. Mijn pony was een half jaar onder het zadel en we werden allebei gek van het bit (hoofdschudden). Dus 1 keer bitloos en ik was om.

Ik zou het gewoon eens proberen in een omheinde omgeving, liefst gelijk met een bitloos hoofdstel. Ik heb heel erg gemerkt dat een touwhalster of stalhalster weer heel anders rijdt, daar komen de hulpen veel minder goed mee door.

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:22

Ik heb altijd met bit gereden, maar heb 2 weken geleden mijn eerste les bitloos gereden. Omdat we nog een beetje in de beginfase zijn, rijd ik thuis nog gewoon met bit, of anders gwn met halster en touw..
Ondanks mijn weinige ervaring met bitloos rijden, ben ik ervan overtuigd dat het voor ieder paard een positieve vooruitgang kan betekenen! Mijn pony was altijd heel snel, reageerde totaal niet op mn zit en als het bit te hard inwerkte, dan sperde ze gewoon haar mond open. Nu na 1 les bitloos is ze al veel rustiger en gaat de overgang vn draf naar stap en omgekeerd al gewoon op mijn zit, zonder andere hulpen.
Ik ben nu op zoek naar een bitloos hoofdstel om dan helemaal over te stappen op bitloos! Lachen

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 21:28

Wat leuk Haha!

Ik heb ooit op school met een halster en touw op een Shetlander moete rijden maar dat ging toch niet hoor.
Maarja we reden toen gewoon in de wei met gras en die pony denkt alleen maar aan eten Haha!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:33

Ja hoor is heel goed te doen!
Ik heb ondertussen al heel wat paarden die altijd bitloos hebben gereden naar een bitloos hoofdstel begeleid.
Zelfs het paard van mijn vriend welke 10 jaar bij de manege heeft gestaan, is zonder problemen overgegaan.

Het is wel even goed voelen en kijken wat voor hoofdstel het paard op reageerd, de een kan te scherp zijn, de ander weer te zacht.

Succes alvast Knipoog

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 21:57

Bedankt Haha!

En hoe weet je dan wat te scherp of te zacht is?
Moet je dan eerst alle bitloze hoofdstellen kopen en uittesten eer je weet met welke je door kan gaan? Verward
Wie kan dan zegge welke goed is voor men toekomstig paardje?

angela48

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 00:40

ik heb er een van barefoot maar die vind ik eigenlijk te hard , stug leer. die van emiel voest schijnen veel soepeler te zijn dus ook makkelijker contact maken met je paard

angela48

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 00:41

ben trouwens ook in een keer van bit naar bitloos gegaan toen ik hem kocht en het is geen jonkie meer. maar het gaat erg goed, zijn hals eindelijk ontspannen en een vrolijk hoofd! Pling
ik moest wel even leren anders "te sturen".

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:21

onze merrie was 18 dat we overstapten Knipoog

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 13:13

Ik ben ook zo overgestapt (paard is 14), geen probleem! Knipoog
Ik heb eerst af en toe met een CRB (soort touwhalster) gereden, daar reageerde ze niet super op, en nu rijd ik met een hoofdstel van ruitersportshop.com . Echt zo mee weg te rijden, heerlijk Ja

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:30

Ik rijd in mijn lessen met een Natural Hackamore (touwhalster met leadrope en teugels) en ga er eentje aan Sinterklaas vragen Bloos Dan kan ik thuis ook oefenen.
Eerst wou ik een ander soort bitloos hoofdstel kopen, eentje dat het meeste op een gewoon hoofdstel leek. Maar dan heb ik wat sites bezocht en informatie&ervaringen gezocht over deze hoofdstellen. Toen bleek dat de inwerking van een touwhalster veel duidelijker is dan met zo'n ander bitloos hoofdstel. Dus hou ik het voorlopig nog bij een Natural Hackamore en wie weet later dat ik nog iets anders koop..
Dus ik denk dat beginnen met Natural Hackamore wel aan te raden is, maar ik heb verder zelf geen ervaring mee! Enkel opgezocht op internet.

EDIT: dit is het onderzoek van de verschillende bitloze optomingen:
http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/index.htm en dan doorklikken naar Bitloze optomingen

ansjeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:35

Mijn ruintje is 15 en bij de vorige eigenaar met bit gereden. De eerste keer bitloos ging eigenlijk meteen helemaal super Haha! Rij met de Cook.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:34

Waneer zie je of dit een goed hoofdstel is voor jou en je paard kan je zien als hij er lekker bij loopt, dus niet met zijn neus er tegen in gaat drukken om de druk te verminderen.
En dat je paard reageerd op de teugelhulpen die je van hem/haar vraagt.

Persoonlijk ben niet tevreden met de DR Cook en alle andere kruislingse hoofdstellen omdat als je de teugels aanneemt er druk ontstaan en op moment dat je de druk van de teugels afhaalt er weinig of geen release is (oftewel, de druk blijft op de kaak of onder de kin)

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 09:53

De overstap is goed te maken hoor. Lachen
Mijn paard is een jaar of 5 gereden met bit en sinds een maand of 8 rijd ik bitloos.
Ik ben er gewoon mee begonnen van de ene op de andere dag.

teve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:20

Vandaag kwam een droom uit die ik heb sinds ik weer paardrij( nu ruim een jaar). Ik heb nu ruim een maand mijn eigen paardje en vandaag heb ik hem voor het eerst bitloos gereden. Toen ik erop ging vond ik het nog wat griezelig, maar eigenlijk reageerde hij vrij normaal. Alleen toen ik aan ging draven kwam hij een aantal keren met zijn voorkant omhoog, niet echt steigeren, ik weet niet waarom hij dat deed, zijn er andere die hier ervaring mee hebben. Het was voor mijn paard ook de eerste keer bitloos. Ik reed met een geleend hoofstel met onder de kin gekruisde riempjes met daaraan ringetjes waar ik mijn touwteugels aan heb geklikt.
Pling Ik wil hier zeker mee doorgaan. Pling

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:29

Hoi Mensen,

Vandaag voor het eerst mn paardje bitloos gereden en het is me prima bevallen.Ze is 13 en daarvoor altijd met bit gereden.
Maar het verbaasde me hoe fijn ze reageerde en de rem deed het ook nog prima. Heb echt heel fijn gereden paard luisterde en reageerde goed (misschien wel beter)En was ook nageefelijk en ontspannen te rijden.
Zou er op deze manier ook prima mee buiten kunnen rijden al oefen ik eerst wat in de bak voorlopig.

Maar ook ik ga hier zeker mee door!
Jammer dat het niet op wedstrijd mag

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:34

Ik ben met mijn paard op haar 20e overgestapt, en heb geen enkel verschil gemerkt. We rijden er ook mee buiten en ook dat gaat super. Eigenlijk is ze alleen maar makkelijker en liever geworden zonder bit.
Ik rijd met het ruitershophoofdstel of met de marylot bloem. Beiden werken super.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 10:55

Ik heb gister een bitloos hoofdstel besteld voor mijn 27 jarige fjord. Ik ben erg benieuwd! Heb er veel vertrouwen in, aangezien ik haar nu 14 jaar rijd, en ik haar door en door ken.