Zelf natuurlijk bekappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamer_S

Zelf natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 18:32

Ik zit al heel lang op bokt, en heb eigelijk me nog nooit echt verdiept in het natural omgaan met je paard.
Nu ben ik van plan om over een paar maanden een eigen paard aan te schaffen en ben dus aan het kijken naar de verschillende manieren en methodes die er worden gebruikt. Nu gaat mijn interesse toch wel uit naar dat natural.
Ik zal niet zeggen alles maar om te beginnen dus de 'uitrusting' van je paard.

Ik heb zitten lezen,lezen,lezen en nog eens lezen hierover ook op paardnatuurlijk.nl en vond hier érg veel dingen waarvan ik dacht; oh dat wist ik niet,daar zit wel wat in.

Nu vroeg ik mezelf inderdaad ook vaak af waarom een paard eigenlijk op ijzers loopt en waarom paarden zo vaak struikelen en problemen krijgen met hun benen ed. terwijl wilde paarden ook gewoon rondrennen in rotsachtige gebieden en kuilen en hobbels ed.

Nou dat was dus precies wat ik vond op die site en zij zeggen dus eigelijk dat je het beste zonder ijzers kunt rijden.
Natuurlijk bekappen.
En dat je dat het beste zelf kunt doen.
Nou vroeg ik me af of er mensen zijn met ervaring hierin? (misschien iemand ook de cursus gedaan die ze aanbieden op paardnatuurlijk.nl ?)

Hoe lang heeft je paard voor je zonder ijzers ging rijden mét ijzers gelopen?
Hoe reageerde je paard toen je de ijzers eraf had gehaald?
Hoelang heb je last gehad van gevoeligheid van de hoeven? (Heb je toen ook die hoefschoenen gebruikt?)
Had jou paard een zogenoemde beschadigde witte lijn? en zo ja, hoelang heeft het geduurd voor dat weer hersteld was?
Hoe vaak rasp je de hoeven bij?
Hoe word er gereageerd op de stal waar je staat?

Dat zijn dus dingen die ik graag zou willen weten, eventuele tips ed. natuurlijk altijd welkom:)

[edit] dit is een link naar de site waar ik de info vandaan heb gehaald : http://www.hoefnatuurlijk.nl/voorwie/index.htm

jesito

Re: Zelf natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:57

Ik denk maar zo: een smid heeft vaak een jarenlange studie gedaan om goed smid te zijn en dit is niet voor niks.
tussen een smid en een smid is ook nog verschil.
Ik heb al verschillende wantoestanden gezien door mensen die zelf gaan knutselen aan een paardenhoef.
Deze mensen komen dan toch weer terug bij een smid die het dan maar weer goed moet proberen te maken.
Een paard in de natuur heeft geen ijzers nodig maar onze paarden leven niet in de natuur en er wordt op gereden iets dat wij van ze verlangen en dus ook niet natuurlijk is.
Hierdoor slijten hoeven sneller en zullen sommige paarden hoefijzers /schoenen nodig hebben.
Dus ik zeg niet aan beginnen.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:03

Ik heb zelf heel veel buitengereden met mijn paard, over asfaltweggetjes zonder ijzers. Maar wél bekapt door een goede hoefsmedin-in-opleiding. De hoefsmedenopleiding gaat veel dieper in op wamr beslag, koud beslag en probleemgevallen. Zo'n cursu bij hoefnatuulijk is prima als ze zelf bij wilt vijlen, maar neem er wel een goede gediplomeerde hoefsmid bij die je werk controleerd!

Mijn paard heeft jaren vierkant op ijzer gestaan omdat 'dat zo hoort'. Op een gegeven moment lagen mijn ijzers voor de zoveelste keer in de sloot en toen dacht ik: dan maar zonder! Bleek dat ik niet eens in de berm hoefde te rijden zonder die dingen, met 1 keer in de week over een asfalt weggetjes hoefde mijn hoefsmid alleen nog 1 keer per 3 maanden wat bij te veilen.

Geen NB voor mij dus, maar ook geen ijzers. Ik heb liever iemand die wel verstand van zaken heeft.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:58

Goh zelf bekappen... Laat dat maar over aan mensen die er goed voor opgeleid zijn... Op zo'n cursusje leer je nooit heel het mechanisme van de hoef en het been kennen en kan je meer mis doen dan dat je goed doet.

Je kan uiteraard zelf wel bijvijlen maar laat de rest over aan een hoefsmid...

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 21:01

het is alleen ook best moeilijk om een hoefsmid te vinden die zeg maar 'natuurlijk' bekapt. tenminste heb nog niet echt gezocht maar dat las ik wel op die site,dat er daar weinig van zijn.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:11

Elke goed opgeleide smit moet een paard zo kunnen beslaan dat hij zonder ijzers kan lopen. En vergis je niet... sommige paarden hebben wel degelijk ijzers nodig (door onze manier van paarden houden). Maar dat zie je dan wel Lachen.

Die site is wel dapper... die beweren meer te kunnen dan een goed opgeleide smit Cool.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:37

Mijn paard wordt natuurlijk bekapt. Ik laat het doen. Eens in de 6 weken. Daarnaast rijdt ik zelf regelmatig een stukje over harde weg en ik vijl af en toe bij. Eens in de 2 weken ongeveer. Ik heb mijn paard sinds juni. Zijn hoeven zijn een stuk verbeterd sinds ik hem heb. Ze brokkelen minder af en worden steeds sterker. Op steentjes loopt hij nog wat gevoelig, maar ook hierin merk ik al wel vooruitgang. Ook is zijn manier van lopen erg verbeterd. Of dat komt door het bekappen, door de osteopaat of door training? Geen idee. Ik denk een combinatie van factoren!

Het is trouwens niet zo dat natuurlijk bekappers geen opleiding volgen. Er zijn ook mensen die alleen een cursusje doen en dan gaan bekappen, maar de bekapper die bij mij komt gaat echt geregeld op cursus, ook in het buitenland.

Je zou eens op deze site kunnen kijken http://www.natuurlijkbekapper.nl/ De bekapper die bij mijn paard komt staat daar ook tussen. Ben echt zeer tevreden over zijn manier van werken en ook de omgang met mijn paard.
Ik heb een paard met een moeilijk verleden die vaak erg onrustig en angstig wordt zodra er 'vreemden' bij hem in de buurt komen, maar bij deze bekapper wordt hij altijd superontspannen en houdt hij zijn hoeven nog makkelijker omhoog dan bij mij Tong uitsteken

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:15

diphranil schreef:
Je zou eens op deze site kunnen kijken http://www.natuurlijkbekapper.nl/ De bekapper die bij mijn paard komt staat daar ook tussen. Ben echt zeer tevreden over zijn manier van werken en ook de omgang met mijn paard.

Op natuurlijkbekapper.nl staat een lijst van nb bekappers. De meeste van hen hebben een traditionele achtergrond.

Ik heb van een aantal van hen het werk gezien en zie het nog soms.
Prima werk, deze mensen weten goed waar ze mee bezig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:18

Die jij aanhaalt zijn ook geschoolde mensen, Henny. Dat kun je van het andere alternatief hier in dit topic genoemd niet zeggen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:19

ik laat de hoefsmid komen voor het echte werk, maar vijl zelf wel bij (zonder cursus, maar ik vraag steeds aan mijn hoefsmid waar ik op moet letten, wat ik moet doen ed en ik doe niet te veel)

zonder ijzers bevalt mij prima. mijn paard loopt elke dag wel een uur over het harde. ook draven, en ze heeft geweldige hoeven...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 07:47

lindake schreef:
Elke goed opgeleide smit moet een paard zo kunnen beslaan dat hij zonder ijzers kan lopen.

interressante theorie Cool

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 07:53

maar zonder ijzers is niet hetzelfde als nb...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 09:41

Natuurlijk of traditioneel maakt niet uit, maar ik ben voorstander van zelf bekappen -na het volgen van een cursus- en je daarbij laten begeleiden door een ervaringsdeskundige tot het moment dat je het zelfstandig aan kunt. Het maakt dan deel uit van de verzorging van je paard en de voldoening is groot. Wanneer je gemotiveerd bent, behoudend, geduldig en leergierig, dan gaat er een wereld voor je open .... voor jou en je paard. Ik ga nu met een gerust hart over de verharde weg, zonder dat ik bang ben voor te grote slijtage. Haar hoeven zijn niet van suiker, ze zijn wel voortdurend aan het aanpassen aan de omstandigheden. Omdat ze al ijzerloos was, heb ik geen overgangsperiode gekend. Mijn stalgenoten zijn het inmiddels wel gewend.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 09:47

hmm ik zou t nooit zelf hebben gedaan, mijn pony moest wel op ijzers, dat was hij gewend, en hij kon daardoor beter lopen. Dusja.. Dan heb ik dat liever dan dat ik zelf aan het prutsen ga:)

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:10

pinuts schreef:
hmm ik zou t nooit zelf hebben gedaan, mijn pony moest wel op ijzers, dat was hij gewend, en hij kon daardoor beter lopen. Dusja.. Dan heb ik dat liever dan dat ik zelf aan het prutsen ga:)

IJzers zelf onderslaan lijkt me ook wat lastig Tong uitsteken
Maar vraag me af waarom zelf doen meteen als prutsen wordt bestempeld. Als je goed begeleid wordt en je paard heeft niet hele moeilijke hoeven met afwijkingen, dan zie ik niet in waarom je het niet zelf zou kunnen doen. (bijhouden in ieder geval)
Je zou het kunnen vergelijken met nagels vijlen. Sommige mensen doen het zelf en anderen gaan naar een manicure Knipoog

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:12

Ben jij voor het goed lopen afhankelijk van je nagels? Ik niet. Als ik het dan verpest is het jammer, en ziet het er niet zo mooi uit, maar ik ga dan geen verkeerde houding aannemen, heb geen problemen met mijn afrol punt....

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:19

Ik bekap zelf, al jaren, en het is echt geen probleem om dat zelf te leren. Er zijn wel wat voorwaarden om het goed te doen. Je hebt aan het begin echt even les, en vervolgens begeleiding nodig. Verder valt er veel te leren van ervaren mensen, dus als je een goeie smid of natuurlijk bekapper hebt die je wat uitleg wil meegeven is dat mooi meegenomen. En tot slot, je moet je met beperkte ervaring niet wagen aan niet-normale omstandigheden of voeten die nog in de groei zijn. Ik laat voor de veulens ook iemand komen die kapt zoals ik het zelf zou doen maar wel 10 paarden per dag ziet en dus veel meer referentie heeft.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:19

eilleen333 schreef:
Ben jij voor het goed lopen afhankelijk van je nagels? Ik niet. Als ik het dan verpest is het jammer, en ziet het er niet zo mooi uit, maar ik ga dan geen verkeerde houding aannemen, heb geen problemen met mijn afrol punt....

Teennagels in zekere zin wel ja. Heb jarenlang aan stijldansen gedaan en als je je teennagels niet goed bijhoudt groeien ze in of worden te lang en gaan dan in naastgelegen tenen drukken, waardoor pijn ontstaat. Dan krijg je dus ook problemen met lopen.

En let wel: Ik schrijf: onder goede begeleidingdat is dus niet, zelf maar wat aanprutsen

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:22

diphranil schreef:
eilleen333 schreef:

Teennagels in zekere zin wel ja. Heb jarenlang aan stijldansen gedaan en als je je teennagels niet goed bijhoudt groeien ze in of worden te lang en gaan dan in naastgelegen tenen drukken, waardoor pijn ontstaat. Dan krijg je dus ook problemen met lopen.

Kom op, een teennagel is wel wat anders dan een paardenhoef... Teennagels is over het algemeen gewoon een kwestie van snoeien en zo lang je niet in het leven zit kan het bijna niet te kort. Dat is bij mijn paard toch wel anders.
Nagels en hoeven zijn dan wel van vergelijkbaar materiaal, maar niet te vergelijken in onderhoud...

tjestolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:23

mij pony is al 4 jaar niet bij een hoefsmid geweest
1x voor een klein veiltje.
hij zegt dat het natuurlijk is bekapt .........
maar ik stap ook veel over het asvalt , dat scheelt ook weer

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:34

diphranil schreef:
Je zou het kunnen vergelijken met nagels vijlen. Sommige mensen doen het zelf en anderen gaan naar een manicure Knipoog

Nou dat lijkt me dus niet! Een paard loopt op z'n hoeven en belast ze dus. Een mens loopt op de zool van z'n voeten en niet op z'n nagels. Een nagel verknippen of een hoef vervijlen is dan ook heel wat anders. Beetje appels met peren vergelijken. Knipoog

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:21

Ik zeg WEL zelf doen OK dan! .

Het is leuk, het is leerzaam en, mits je het goed aanpakt, ook nog eens ontzettend goed voor je paard en zijn/haar hoeven. Je vragen in de openingspost zijn niet echt op mij van toepassing omdat mijn paard nooit ijzers heeft gehad (duhu, ze is één jaar en drie maanden Tong uitsteken), maar ik heb wel de cursus van paardnatuurlijk gevolgd en ik vind het een aanrader.

Als ik jou was zou ik de cursus ook gewoon gaan doen om er een beeld over te vormen. De meesten die je hier in dit topic advies geven hebben weinig tot geen ervaring met natuurlijk bekappen en de cursus niet gevolgd. Ik vind daarom dat ze geen recht van spreken hebben Bloos en negatief zijn over iets dat ze helemaal niet kennen.

Ik spreek uit eigen ervaring en ben zeer positief. Ieder normaal welnadenkend persoon kan de hoeven van zijn/haar paard bijhouden.

Als advies wil ik je meegeven een paard aan te schaffen dat nooit op ijzers heeft gestaan. Zo bespaar je jezelf maar vooral je paard een hoop ellende (wat dat is wat ijzers zijn; ellende!).

Toch nog even een edit: Zorg uiteraard wel voor goede begeleiding en laat een eerste bekapping altijd uitvoeren door een ervaren iemand. Als je zelf de hoeven bij wilt houden schaf dan een paard aan dat al beschikt over de perfecte hoeven.
Laatst bijgewerkt door Dani_ op 07-11-08 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:49

Mijn paard heeft 8 jaar full-time op ijzers gestaan ivm menwerk en daarna ivm stifgaten. Vorig jaar moest ze geopereerd worden en heb ik ze laten verwijderen. Binnen een week was ze eraan gewend. Omdat ze vervolgens gedekt is heb ik de ijzers eraf erafgelaten (rij nu toch geen wedstrijden) en de voeten zijn geen sikkepit anders geworden. Ze zijn nog altijd mooi rond en hard en groeien als een idioot. Kiezels zijn ook geen probleem.
Ik had trouwens wel echt een waanzinnig fijne smid en ik geloof wat dat betreft ook idd dat een goede smid zo beslaat dat het paard ook zonder kan. Ik verloor zelden een ijzer, maar als ik er 1 verloor liep ze door zonder probleem.
Bijvijlen doe ik zelf wel af en toe, maar hakken en zagen begin ik niet aan, dat laat ik door een ervaren persoon doen. Ik moet wel zeggen dat het paard gezegend is met genetisch goede voeten. Er kan dus ook niet zo veel mis mee gaan. Ik zou trouwens ook nooit een paard kopen dat geen goede en vooral gelijke voeten heeft.
Mijn veulen voetjes blijf ik vanaf, dat laat ik zeker over aan een ervaren persoon.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:05

Sizzle schreef:
Ik had trouwens wel echt een waanzinnig fijne smid en ik geloof wat dat betreft ook idd dat een goede smid zo beslaat dat het paard ook zonder kan. Ik verloor zelden een ijzer, maar als ik er 1 verloor liep ze door zonder probleem.

Denk ik ook. Het is alleen erg moeilijk om een vakman van een knoeier te onderscheiden als je zelf echt niets aan achtergrond hebt. Dus eigenlijk, of je het nu zelf gaat doen of niet, volg ergens les over hoeven, kennis heb je nooit teveel Knipoog

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 21:09

Met 1 bekap beurt kun je paard beroerd op zijn voeten zetten, het kost meerdere bekapbeurten om dit weer enigszins in orde te maken....