[AR] Marathon rijden en springen ohz gaat dat samen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hindo2

Marathon rijden en springen ohz gaat dat samen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 16:21

Hallo allemaal,

Mijn vriend rijd met ons span SMW. Zelf rijd ik ze onder het zadel.
Omdat ik het belangrijk vind dat de paarden veel afwisseling krijgen én ik het zelf ook wel leuk vind, zit ik er aan te denken om de paarden ook wat te gaan springen. Nu reageerde een aantal mensen op de vereniging daar erg verschrikt op. Het zou volgens hen namelijk kunnen dat als ik de paarden ohz ga springen dat ze dat in de marathon bij een "tegen de hindernis aan loop" - situatie ook gaan springen (wat natuurlijk niet echt handig is want de kar springt niet mee...)

Zijn er bokkers die hier ervaringen mee hebben? Ik wil namelijk niet bewust problemen voor mijn vriend gaan creeren omdat ze net zo lekker gaan in de marathon .

Anoniem

Re: Marathon rijden en springen ohz gaat dat samen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:24

Je vergroot wel de kans dat ze tegen een hindernis aanvliegen in plaats van er tussen door.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:25

ik heb er geen "echte" ervaring mee, maar een paard springt van nature ook wel over hindernissen, maar als hij voor de wagen staat niet. Ik denk dat het ook aan de ervarenheid en manier van mennen van de menner gaat. Ik heb wel eens gement met paarden die ook konden springen, maar als je ergens tegenaanrijd met de wagen is het toch anders dan besust op een hindernis aanrijden...

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:28

Vorig jaar een combinatie er van door zien gaan, nadat ruiter en groom van de kar waren gestuiterd. Paard rende weg en sprong over een boom die een bospad afsloot. Is goddank goed afgelopen. Dus op zo'n moment gaat er echt geen knopje bij dat paard om, wat waarschuwt voor de kar. Je kunt nog zo'n ervaren menner zijn, maar realiseer je wel dat je vanaf de bok toch altijd minder te zeggen hebt dan vanuit het zadel, omdat je geen gebruik kan maken van been- en zithulpen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:31

suleilitha schreef:
Vorig jaar een combinatie er van door zien gaan, nadat ruiter en groom van de kar waren gestuiterd. Paard rende weg en sprong over een boom die een bospad afsloot. Is goddank goed afgelopen. Dus op zo'n moment gaat er echt geen knopje bij dat paard om, wat waarschuwt voor de kar. Je kunt nog zo'n ervaren menner zijn, maar realiseer je wel dat je vanaf de bok toch altijd minder te zeggen hebt dan vanuit het zadel, omdat je geen gebruik kan maken van been- en zithulpen.

In dit geval gaat een paard helemaal op instinct, en dan realiseerd het zich niet meer dat er een kar achter hangt. Net als dat hij onder het zadel de ruiter vergeet. Dus dat is niet helemaal te vergelijken, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:38

Ik haalde dit even aan als voorbeeld. Zit zelf ook aardig dicht bij het vuur in het marathongebeuren en het wordt zelfs door een instructeur die ik ken, sterk afgeraden. Verder worden de meeste paarden (bijna alle) die ik ken wel onder het zadel gereden, dressuur en buitenritten, maar van al diegenen is er niemand die er echt mee springt. Het hangt er natuurlijk wel vanaf wat je wilt, een paar cavaletjes is natuurlijk wel iets anders dan een parcours laten lopen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:51

Ik geloof niet dat je hier nadeel van zult hebben hoor. Ik denk niet dat een paard meteen op een hindernis afrent als hij die ziet staan, ondanks dat hij voor de wagen staat. Je zal een paard toch een hulp geven voordat je hem ohz over een hindernis laat springen, wanneer hij deze hulpen niet krijgt, zal hij dus niet over een hindernis heen springen.
En dan in het achterhoofd dat je als recreatiespringer geen 1,5 meter zult springen, denk ik niet dat het paard van plan is om over de marathonhindernissen heen te springen.

Lekker doen dus!! Alleen maar goed voor het paard.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:55

Sjonniej schreef:
Ik geloof niet dat je hier nadeel van zult hebben hoor. Ik denk niet dat een paard meteen op een hindernis afrent als hij die ziet staan, ondanks dat hij voor de wagen staat. Je zal een paard toch een hulp geven voordat je hem ohz over een hindernis laat springen, wanneer hij deze hulpen niet krijgt, zal hij dus niet over een hindernis heen springen.
En dan in het achterhoofd dat je als recreatiespringer geen 1,5 meter zult springen, denk ik niet dat het paard van plan is om over de marathonhindernissen heen te springen.

Dan heb je de mijne nog niet gezien. Zodra er een hindernis opgebouwt wordt is hij niet meer te houden zo graag wil hij er overheen. En dan heb ik een koudbloed die ook voor de wagen staat.
Ik zou het je persoonlijk dus niet aan raden.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:59

moet zeggen dat ik het heb meegemaakt, dat het voorspan van 4 zo hup over de hindernis heen ging. Moet er wel bijvertellen dat de menner in kwestie laat was met sturen omdat hij had verwacht dat ze aanleuning van het hek zouden nemen en dat het hek erg laag was.. was wel een grappig gezicht btw..
deze paarden hadden beide m gesprongen en ook al werd dit niet tegelijkertijd met het mennen gedaan ik heb ze het nooit eerder of later nog eens zien doen.
ik denk niet dat het veel kwaad kan maar ik zou voor de zekerheid niet te hoog gaan springen

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:02

ladymagic schreef:
Sjonniej schreef:

Dan heb je de mijne nog niet gezien. Zodra er een hindernis opgebouwt wordt is hij niet meer te houden zo graag wil hij er overheen. En dan heb ik een koudbloed die ook voor de wagen staat.

Zoals ook blijkt uit het commentaar is het natuurlijk ook afhankelijk van het paard Lachen Mijn paard was zo enthousiast met springen dat als er een hindernis ik de bak stond meneer meteen vrolijk begon te lopen en aanrijden was hem met zijn hoofd naar de sprong zetten. Ja met zo'n paard is het inderdaad niet slim om te mennen, met een paard dat gewoon lekker luistert en niet overenthousiast is kan het prima.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 19:04

Bedankt voor de reacties.

Ga het denk ik gewoon maar proberen. Vind het gewoon fijn om de paarden veel afwisseling te kunnen geven zowel in het mennen (enkelspan, tweespan, ritje op de straat, dressuurles, pionnen oefenen) als ohz (dresuur, longeren, lekker ff op los, buitenritje en nu ook een sprongetje.. Haha! ) Heb inderdaad ook niet te inspiraties om 1.50 parcoursen te gaan springen.. .. gewoon netjes opleiden tot een B parcoursje en dan zien we wel weer verder...

Mochten er nog meer mensen zijn met ervaringen hiermee hoor ik het natuurlijk graag!

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:32

Ik heb mijn pony ook leren springen. En in plaats van te stoppen voor een plas, springt ze er nu over als ze voor de kar staat. Ik denk dat het kan, zolang er een duidelijk onderscheid is tussen de marathon hindernissen en de spring hindernissen. Ik zou er dus geen cross mee gaan rijden.
Het karakter van het paard is ook belangrijk. Als het er eentje is die enorm graag springt en als hij nog maar een hindernis ziet, er over wilt, lijkt het me geen goed idee.
Ik zou het ook zeker met je vriend overleggen en de risico's met hem bespreken.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:41

MLoeser schreef:
ladymagic schreef:

Zoals ook blijkt uit het commentaar is het natuurlijk ook afhankelijk van het paard Lachen Mijn paard was zo enthousiast met springen dat als er een hindernis ik de bak stond meneer meteen vrolijk begon te lopen en aanrijden was hem met zijn hoofd naar de sprong zetten. Ja met zo'n paard is het inderdaad niet slim om te mennen, met een paard dat gewoon lekker luistert en niet overenthousiast is kan het prima.

Ach, zolang we op de openbare weg geen gestreepte hindernis balken tegen komen gaat het allemaal prima. En het was al zo toen ik hem kreeg, maar ik zou dus zelf niet het risico nemen. Helemaal niet als er serieus wedstrijden met de paarden worden gereden waar ze ook blokkades tegen komen waar ze omheen ipv overheen moeten...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 07:51

Mijn pony's springen, dressuren ohz, gaan op buitenrit langs de weg/bos/strand ohz en voor de wagen, dressuren voor de wagen, tuigen, rijden vaardigheid en soms indoor marathon.

Ik ben nog nergens in de knoop gekomen. Zelfs nog niet tussen het dressuren voor de wagen en het tuigen.
Als ze in paniek raken springen ze toch wel, maar in normale situaties niet hoor.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:51

De eigenaar van de paarden die ik rijd wilde het nooit, die vond het risico van springen voor de wagen te groot...

Maar ik weet dat ze bij Gerard gewoon springen met de paarden die dat nodig hebben voor de afwisseling.
Deze paarden lopen op het hoogste niveau aangespannen samengesteld en er is volgens mij nooit iets mis gegaan...

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:39

springt je paard dan onder het zadel ook over de omheining van de bak

er zullen vast wel uitzonderingen tussen ziten, maar over het algemeen lijkt het me geen probleem. als je maar duidelijk je grenzen stelt tegenover je paard.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:53

MIjn pony word zo wel onder het zadel gewoon gesprongen en rij er gewoon wedstrijden mee geen problemen mee

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:14

xElienx schreef:

Haha! Haha!

Met mijn pony spring ik tot ongeveer 50 cm. We hadden laatst in de vaardigheid een (te) krap gebouwde schaapskooi (met balken opgebouwd dus) ik moest dus echt op de balken aansturen en dacht "als ze nu maar niet gaat springen" maar ze was absoluut niet met springen bezig en liep dus ook keurig door.

Ik zou dus gewoon springen, vind de afwisseling juist fijn voor een paard Ja

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:29

Misschien is alleen cross training een minder goed idee Tong uitsteken Heeft een kennis geprobeerd, en at bleek geen slimme combo te zijn

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:43

xElienx schreef:

er zullen vast wel uitzonderingen tussen ziten, maar over het algemeen lijkt het me geen probleem. als je maar duidelijk je grenzen stelt tegenover je paard.

Zo denk ik er ook over... Idem voor crosstraining. De haflinger die hier het meest voor de koets staat (recreatief, dus (nog) geen marathon ervaring) wordt meestal bereden, er word tmee gesprongen en een zeldzame keer gecrosst. Bij het mennen heb ik daar nog nooit last van gehad...

Misschien is het idd geen goed idee met eentje die naar de hindernissen trekt en onhoudbaar wordt, maar normaal gezien moet het denk ik lukken.

Groeten, SuSEQ

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:30

MLoeser schreef:
Misschien is alleen cross training een minder goed idee Tong uitsteken Heeft een kennis geprobeerd, en at bleek geen slimme combo te zijn

SuSEQ schreef:
xElienx schreef:

Zo denk ik er ook over... Idem voor crosstraining. De haflinger die hier het meest voor de koets staat (recreatief, dus (nog) geen marathon ervaring) wordt meestal bereden, er word tmee gesprongen en een zeldzame keer gecrosst. Bij het mennen heb ik daar nog nooit last van gehad...

Misschien is het idd geen goed idee met eentje die naar de hindernissen trekt en onhoudbaar wordt, maar normaal gezien moet het denk ik lukken.

Groeten, SuSEQ

Die opmerking van mij hoef je niet te serieus te nemen, alleen die meid die heeft een beetje lomp op een schaapskooi aangereden, en toen wou haar paard toch even kijken of de kar nog achter hem zat als hij erover heen was. Gelukkig had mijn vriendin het nog een beetje bijtijds door... Ze is toen wel laatste geworden, waarom weten we niet Knipoog

Edit, ze reed het hele pacours al een beetje overdreven.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:24

Ik heb een Fries waar ik ohz het zadel alles mee doe, dressuur, springen (ohz en vrij), buitenritten enz. Sinds afgelopen weekend loopt hij voor de wagen. Wil in de toekomst misschien eens een marathon rijden... Denk niet dat hij in de marathon anders zal zijn omdat hij het springen kent. Want denk dat wanneer een paard op een hindernis afloopt wegens verkeerd uitkomen hij meestal wel zal proberen te springen.

Daentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 14:36

Onze Shifra won twee jaar terug een marathonwedstrijdje (Meddo) en had de dag ervoor dressuur, springen en viertal gelopen op de gelderse kampioenschappen. Bovendien is ze vorig jaar en het jaar ervoor gelders kampioen samengesteld (ohz) geweest (B en L). Hoe bedoel je veelzijdig. Ik heb er geloof ik wel eens een topic over gehad. Ik zal eens opzoeken

Daentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 14:39

dia248

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:55

Ik rijd ook dressuur, spring B paarden, L SGW en rijd daarnaast klasse 1 SMW. Mijn paard is wel heel attent als hij hindernissen ziet, maar trekt er voor de kar nooit op af, wat hij onder het zadel wel doet. Heb afgelopen weekend op zaterdag een SGW gereden in Nijeberkoop en op zondag de oefenmarathon, waarbij de marathonhindernissen tussen de SGW hindernissen door waren gebouwd en dit gaf geen problemen. Je moet natuurlijk zelf altijd wel zo sturen dat je paard snapt dat hij erlangs en niet erover moet, maar volgens mij is het dan prima te doen. Ik rijd ook elk jaar crosstrainingen en men 1 tot 2 keer per week en dat gaat ook prima.

Succes ermee!