[AR] 2,5 jaar en betuigd, kan dit?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammetje_

2,5 jaar en betuigd, kan dit?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 15:41

Ik ben opzoek naar een paard en pluis regelmatig de advertentiewebsites uit. Nu kwam ik een advertentie tegen van een wat kleinere Fries die 2,5 jaar is. Hij is niet ingereden maar al wel helemaal betuigd. Kan dit? Is dit niet slecht voor een paard van 2,5 dat nog niet uitgegroeid is?

Graag jullie mening! Haha!

RosaNur

Re: 2,5 jaar en betuigd, kan dit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:43

Hallo,

je kan een paard best betuigen op z'n 2,5 jaar dit vergemakkelijkt zelfs het zadelmak maken op latere leeftijd.

Zolang het paard niet te zwaar belast wordt en er heel rustig wordt op gebouwd kan het naar mijn mening weinig kwaad.
Voor lichte sulky is er weinig aan de hand.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 15:44

Oke, bedankt voor de info. Omtrent zadelmak maken hoor je nogal wat discussie wanneer te beginnen e.d. en ik was benieuwd hoe dit nou met betuigen zat!

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:46

ik denk dat betuigen een leuke manier van beginnen met werken is! dit kun je zo zwaar maken als je zelf wil! rolt n karretje eenmaal dan komt t wel goed! en kleine stukjes!

NinTaJeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:47

Ik vind het goed om een paard eerst in het tuig te beleren. Zo leert hij ook eerst in een goed evenwicht op zn eigen pootjes te lopen. En natuurlijk moet het werk niet te zwaar en te vaak zijn!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:57

Die van mij is ook betuigd geweest voordat hij werd ingereden, ook tussen 2,5 en 3 jaar.
Een karretje trekken kunnen die jonkies prima Lachen Het is niet zo heel zwaar, geen gewicht op de rug, geen moeilijke oefeningen, maar ze leren wel alle commando's en wennen aan het verkeer en aan allerlei enge dingen.
Het enige nadeel is dat ze (bijna) altijd een menbit zijn gewend, en daardoor nogal ongevoelig in de mond zijn. Dat kun je er wel uit rijden door een aantal maanden gewoon niet aan het bit te zitten en alleen op zit te gaan rijden, dan leren ze snel weer op lichte druk te reageren.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:07

Ik ben heel lang uit de paardensport geweest (25 jaar) maar ik merk dat de sport in Nederland enorm geëvolueerd is.

Het aanrijden of betuigen van paarden onder de 4-5 was 25 jaar geleden not done. In Amerika was dit echter in sommige kringen heel normaal om je paard vanaf 2 te beleren.

Met het overwaaien van het Western-rijden is heeft dit Amerikaanse idee m.i. hier ook aan terrein gewonnen. Dat je paarden best jonger dan 4-5 kan beleren en betuigen.

Of dit nou voortschrijdend inzicht is, ik twijfel. Misschien heeft het meer met mode te maken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:15

Nou, dan is dat 25 jaar geleden een heel korte tijd hype geweest, want zo'n 30 jaar geleden, toen mijn opa nog als boer met de paarden werkte, was het heel normaal om paarden met 2 á 3 jaar te betuigen. En toen mijn opa nog echt jong was, en er nog met paard en wagen op het land werd gewerkt, was het heel normaal dat paarden al begonnen te werken als ze sterk genoeg waren, en dat was vaak al met 1 jaar oud..

Toen ik begon met rijden, zo'n 15 jaar geleden, toen was het ook al doodnormaal dat paarden met 3 jaar werden ingereden. Handelaren begonnen toen al met 2,5 om zo snel mogelijk geld te verdienen. Vaak genoeg meegemaakt.
Ik merk juist dat sinds een aantal jaren steeds beter wordt gelet op leeftijd. Toen ik 4 jaar geleden een paard ging kopen hoorde je hier en daar nog wel eens 'och dat kunnen ze wel hebben met 2,5. Tinkers zijn sterke paarden' Maar nu hoor ik dat nooit meer, en zie ik juist veel vaker dat er pas vanaf 3,5 of 4 jaar wordt begonnen met rijden.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:39

Ik denk dat dit ook weer mode was. De scheidslijn liep toen misschien tussen "boeren" en die deden maar wat met die dieren in de ogen van "paardenmensen" die andere inzichten verkondigden, die naar hun idee diervriendelijker waren.

Ik kom uit de Albasserwaard, ik reed bij een van de oudste rijverenigingen van Nederland maar dit is wat ik van toen onthouden heb: Ponies inrijden met 3-4 paarden met 4-5 en gangenpaarden met 6 jaar. Tsja, ik heb de wijsheid hierover niet, het valt mij op dat deze inzichten zo aan verandering onderhevig zijn.

lLiekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:30

het gebeurt vaker...ik zou het paard persoonlijk niet kopen, hij kan vanalles hebbne, als hij zon zware kleus opgelegt krijgt zo jong, bv kan zijn ruggengraat fout zijn gegroiet.!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:34

MysticTinker schreef:
Die van mij is ook betuigd geweest voordat hij werd ingereden, ook tussen 2,5 en 3 jaar.
Een karretje trekken kunnen die jonkies prima Lachen Het is niet zo heel zwaar, geen gewicht op de rug, geen moeilijke oefeningen, maar ze leren wel alle commando's en wennen aan het verkeer en aan allerlei enge dingen.
Het enige nadeel is dat ze (bijna) altijd een menbit zijn gewend, en daardoor nogal ongevoelig in de mond zijn. Dat kun je er wel uit rijden door een aantal maanden gewoon niet aan het bit te zitten en alleen op zit te gaan rijden, dan leren ze snel weer op lichte druk te reageren.

ben ik het niet mee eens, een paard kan heel licht zijn in de mond ook al is hij met een menbit gereden, dat er een stang inhangt wil niet zeggen dat hij erop moet hangen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:38

IK ben zelf bezig om twee tweejarigen (ze zijn van juli) te betuigen. Tot nu toe gaat het prima. We doen rustig aan. Ik heb het al vele malen zo gedaan. Je kunt het niet vergelijken met onder het zadel rijden.
Het verhaal over een ongevoelige mond, daar ben ik het totaal niet mee eens. Een ongevoelige mond wordt niet veroorzaakt door het bit wat je in de mond hangt, maar door de handjes die aan het bit zitten.
Mijn knollie loopt ook voor de wagen met een Liverpoolstang, onder het zadel op een licht dubbelgebroken bitje en echt, je kan hem op je pinken rijden.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 13:37

Leuk om de verschillende verhalen te horen! Ik dacht zelf ook altijd dat je pas bij 3, 4 jaar kon beginnen met betuigen... Zo leer je weer eens wat Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:46

Zo zie je maar weer dat er een groot verschil is tussen betuigen en erop rijden, Princesje. Een paard in tuig heeft op de rug niks te verduren en ze gaan er echt niet dood van als ze als tweejarige af en toe even wat moeten doen.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 18:56

Nee precies, nouja dat idee had ik ook niet helemaal hoor suleilitha maar meestal zijn er zoveel discussies over te vroeg inrijden en te vroeg het paard oppakken... Dus toen kwam ik dit tegen! Leuk om te weten! Lachen

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:41

betuigen en met een licht karretje kan je best al gaan als je paard het maar leuk vind (dat geld natuurlijk voor alle leeftijden en voor alle soorten paarden sport).

Princesje schreef:
Ik ben opzoek naar een paard en pluis regelmatig de advertentiewebsites uit. Nu kwam ik een advertentie tegen van een wat kleinere Fries die 2,5 jaar is. Hij is niet ingereden maar al wel helemaal betuigd. Kan dit? Is dit niet slecht voor een paard van 2,5 dat nog niet uitgegroeid is?

Graag jullie mening! Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:42

-> AR

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 23:13

Deze discussie is al tot in den treure gevoerd (recent nog, zelfs) en de uitkomst is altijd dat er voor en tegenstanders zijn, waarbij de tegenstanders meestal in de meerderheid zijn. Zij zeggen ook wachten tot 3 à 4 jaar, met als hoofdargument dat jonge paarden psychisch nog niet klaar zijn om te werken.

Groeten, SuSEQ

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:50

Net als onder het zadel is hier aangespannen net zo veel discussie over wanneer er met paarden begonnen moet worden.
Persoonlijk ben ik er niet weg van om een 2,5 jarige al voor de kar te zetten. Dat hij het lichamelijk aankan heeft niets te maken met het mentale feit.

Maar het is goed mogelijk dat dit paard op 2,5 jarige leeftijd is beleerd voor je wagen. Maar wat ik nu de toegevoegde waarde van dit topic?

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:09

MysticTinker schreef:

Hier gaan mijn nekharen recht van overeind staan Boos!

Maar even ontopic. 2,5 jaar is vrij vroeg, maar het word wel gedaan. Ik heb zelf mijn pony's ook zo vroeg beleerd, maar daarna wel met rust gelaten om echt 'volwassen' te worden.

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:28

Wij hebben ook al heel wat paarden beleerd, en je kan best met 2 1/2 jaar beginnen, maar dan met oefeningen die nodig zijn voor het beleren, want het zijn en blijven jonge dieren die ook een heleboel in hun koppie moeten verwerken. Wij zetten ze dan ook daadwerkelijk pas voor de wagen als ze 3 zijn, dan hebben ze al de oefeningen al goed kunnen verwerken, en dan verloopt het voor de wagen zetten ook altijd eigenlijk heel soepeltjes, met als gevolg een fijn en vertrouwd paard die zijn koetsier ook vertrouwd.
Het verhaal van een menbit, ik denk dat iedereen nu wel weet dat ieder bit net zo scherp is als de hand van de menner/ruiter. Haha!

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:30

Ben er zelf niet echt een voorstander voor maar heb je bijvoorbeeld een hengst staan wat echt gewoon beweging moet hebben en gewoon al mooi uitgegroeid is kan ik het nog wel redelijk begrijpen. Maar snap gewoon niet waarom mensen niet nog even dat halfjaartje meer geduld hebben Knipoog
Bij ons op stal gaat er iemand maar haar welsh hengst binnenkort ook voor de kar beginnen 2.5jaar, kan het wel redelijk begrijpen ding is gewoon bordevol energie en moet aan t werk omdat hij ook nog is lastig wordt.
En over het menbit ik rijd mijn pony met menbit voor de kar en onder het zadel loopt ze super met dun gebroken bitje hoor Knipoog Ligt idd aan jezelf.

janakaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:43

ik vind 2,5 jaar erg jong, lichamelijk en geestelijk zijn ze nog niet uitgegroeid, om al niet van zijn mond te spreken, is gevoelig. Leer hem eerst maar goed luisteren aan de hand veel oefeningen doen gewoon verder laten uitgroeien, hoe langer je wacht des te meer plezier heb je straks van hem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:45

Heb je dan minder plezier van een paard wat als tweejarige licht is betuigd?
Kun je dat bewijzen? Zo ja, graag Haha!

janakaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:22

nou, lichamelijk kan je aardig wat verprutsen, denk maar aan botten en pezen en om niet te denken aan het geestelijk effect. Ze hebben toch aardig wat te verwerken in hun hoofd, zie maar eens ook wat er met dravers gebeurd.