[AR] Nu al tuig opleggen om volgend jaar te beleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Nu al tuig opleggen om volgend jaar te beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 13:06

Hoi,
Het gaat dus over mij 2-jarig welsh hengstje die ik graag wil beleren voor een koetsje.
Ik ben ook lid van de haflingerclub, daar kennen ze mijn hengstje ook allemaal. Gisteren was ik bij de club, en kwam iemand me vragen hoe het met mijn hengstje was. Ik vertelde dat ik aan het denken ben om hem voor een koetsje op te leren.
Nadat ik zei dat ik hem evt wil laten opleren door iemand, zei hij dat hij een vriend had die pony's opleert voor een koetsje. Die vriend had ook zijn welsh pony's opgeleerd, en hij was er heel tevreden van.
Hij zei dat hij evt kon proberen om wat van de prijs af te doen, aangezien ik een jonge student ben. Voor weekendwerk heb ik praktisch geen tijd omdat het te zwaar is met school, dus veel geld binnenkrijgen zit er niet in. In juli en augustus doe ik wel ieder jaar vakantiewerk.

Die man raadde me aan om nu al een koetstuig te kopen, zodat ik dat al eens kon opleggen. Over een paar maandjes zou ik dan eens moeten proberen om eens in het bos te gaan wandelen met een lange lijn.
Als mijn hengstje dit al gewoon zou zijn, zou het opleren alleen maar sneller gaan zei hij. En dan zou hij minder lang bij die man moeten blijven.

Wat vinden jullie hiervan? Is het inderdaad beter als ik hem hier al aan laat wennen? Of moet ik alles overlaten aan die man?
Groetjes!

Sjonniej

Re: Nu al tuig opleggen om volgend jaar te beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:45

Hij heeft er wel gelijk in dat het sneller zal gaan als hij het tuig al gewend is. Maar als hij pas 2 jaar is, laat hem asjeblieft nog lekker kind zijn. Je laat een peuter ook niet alvast de letters leren, zodat hij in groep 3 makkelijker kan leren schrijven.
Begin volgend jaar rustig met het aanleren van commando's aan de longe en leg hem eens een tuigje op, laat hem wennen aan een hoofdstelletje met oogkleppen en een bitje. Het is prettig voor je pony als hij dat bij een bekende leert en als hij daar ruim de tijd voor krijgt. Dan hoeft die man alleen nog wat puntjes op de i te zetten en hem uiteindelijk voor de wagen te zetten.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 20:24

Ik zeg niet dat je ongelijk hebt hé, maar iedereen maakt vergelijkingen met mensen, wat ik niet altijd vind kloppen.
Er zijn zat mensen die hun peuter al wat leren lezen, dat zal heus niets kwaad doen aan het kind hoor. De meeste kinderen vinden dat zelfs geweldig. Ik ga vaak babysitten, en ik heb het vaak genoeg gezien dat kinderen konden lezen voordat ze dit op school leerde. Er is zelfs een gezin waar de kinderen leren lezen in het Nederlands + Grieks(papa is Griek en zou het fijn vinden als de kinderen de taal zouden kunnen) terwijl ze het op school nog niet leren.
Die kinderen zijn echt trots op zichzelf dat ze dat kunnen.

Dit wil wel niet zeggen dat ik je ongelijk geef hé...Ik wou dit gewoon even kwijt. Ik vind er persoonlijk niets mis mee als ik mijn pony al eens een tuigje opleg, en na een half jaartje gaan beginnen met aan de lange lijn te lopen(enkel rechte stukken).
Nu bedoel ik ook niet dat ik dit ga doen, want ik heb trouwens nog geen tuig... Dit wil ik eerst op mijn gemakje doen. Waarschijnlijk begin ik pas in het latere voorjaar om te gaan zoeken naar een tuigje.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:19

Als jij al van mening bent dat je hem gemakkelijk een tuigje op kan leggen, waarom vraag je ons dan te reageren? Die link leg ik even niet.

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:23

als jij denkt dat hij al een tuigje op kan, waarom niet Knipoog zo veel paarden die voor de sulky/koets staan worden al beleerd als 1 of 2 jarige (meestal wel zonder kar), kan later van pas komen als het goed word gedaan Knipoog Haha!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 15:25

@ Sjonniej: Omdat ik er niet zeker van ben of het wel gezond is voor het beestje...
Maar ik vind steeds die vergelijkingen met mensen niet echt gepast. Je kan heus wel een vergelijking vinden met mensen waardoor het wél kan.
En ik lees ook wel eens dat men paarden niet steeds moet vergelijken met mensen, hoewel er toch tal van mensen dit doen...

Je kan dan ook zeggen dat je een paard geen bit moet aandoen, want dat doe je toch ook niet bij kinderen als je wil dat ie luistert?

Ik zou graag een antwoord krijgen over het feit of ik mijn pony al een tuigje moet opleggen nu hij 2 jaar en een paar maanden is, of dat ik best nog even wacht. Dit antwoord zou ik graag krijgen zonder een vergelijking met de mens.

Dit is echt niet aanvallend bedoeld hoor, voor niemand, maar ik ben eigelijk niet met die vergelijkingen met de mens...

maaikj schreef:
als jij denkt dat hij al een tuigje op kan, waarom niet Knipoog zo veel paarden die voor de sulky/koets staan worden al beleerd als 1 of 2 jarige (meestal wel zonder kar), kan later van pas komen als het goed word gedaan Knipoog Haha!

Ik denk persoonlijk dat hij het psychisch wel aankan, want hij is nooit echt onder de indruk, en hij blijft overal erg rustig bij. Ik weet ook dat dit niet hoeft te betekenen dat hij er psychisch klaar voor is, maar toch.
Toen ik hem vandaag van de wei gaan halen, had ik een jas bij, maar ik had die niet aan omdat het te warm was. Ik haalde het plots in mijn hoofd om die jas eens over zijn hoofd te leggen, zodat hij niets meer zag. Ik dacht dat hij wel zou reageren, maar hij bleef me netjes volgen. Na een 10-tal meter heb ik de jas van zijn hoofd afgenomen en op zijn rug gelegd. Ook hier reageerde hij totaal niet op, hij keek er zelfs niet naar. Die jas heeft op zijn rug gelegen tot we aankwamen aan de stal.

Ik denk dat als ik een licht tuigje koop, dat het voor hem niet echt kwaad kan om het eens op te leggen. Ik weet niet hoe jullie hierover denken, daarom dat ik dit topic hier dus op bokt zet Knipoog

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:48

Opleggen op zich kan zeker geen kwaad... Het is misschien nog wat vroeg om er effectief iets achter te knopen, maar gewoon opleggen en evt. rondsturen is geen probleem.

Als je nu toch een tuigje wilt kopen, haal dan een goed tuig, ipv nu een licht tuigje en straks een degelijk...

Groeten, SuSEQ

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 15:57

SuSEQ schreef:
Opleggen op zich kan zeker geen kwaad... Het is misschien nog wat vroeg om er effectief iets achter te knopen, maar gewoon opleggen en evt. rondsturen is geen probleem.

Als je nu toch een tuigje wilt kopen, haal dan een goed tuig, ipv nu een licht tuigje en straks een degelijk...

Groeten, SuSEQ

Het is niet de bedoeling om er gewicht achter te hangen, dat zeker nog niet. Maar die man had me de raad gegeven om een tuig op te leggen en dan wat gaan wandelen in het bos met de lange lijn. Zodat de pony het gewoon wordt om voorop te lopen terwijl hij iemand achter zich heeft lopen.

Even over het tuig: maakt het gewicht van het tuig iets uit? Of zijn de meeste tuigen goed draagbaar voor een welsh van 1.20m? Over tuigen heb ik niet veel verstand, ik weet meer af van het optuigen en het mennen zelf..(wat ik toch wel iets belangrijker vind Clown )

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:29

Ik geloof dat jij iets teveel waarde hecht aan mijn vergelijking met kinderen. Maar kinderen zijn nu eenmaal een bekend fenomeen, waardoor het dus gemakkelijk vergelijken is.

Wat niet wegneemt dat ik nog steeds bij mijn standpunt blijf; Een pony van 2 jaar hoort lekker te kunnen spelen, rennen, ravotten, ontwikkelen en socializen met andere paarden. Een pony van 2 hoor niet met een tuigje rond te lopen, doe dat lekker als hij 3 is. Dan is hij daar zowel geestelijk als lichamelijk veel beter aan toe, dan op dit moment.
Als je het geduld niet hebt om dat jaar te wachten, koop dan voortaan geen pony's meer onder de 3 jaar.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 16:42

Sjonniej schreef:
Als je het geduld niet hebt om dat jaar te wachten, koop dan voortaan geen pony's meer onder de 3 jaar.

Dat heb ik ook nooit gezegd. Ik heb gezegd dat iemand me die raad gegeven had. Nu wou ik daar jullie mening over horen.

Ik heb bewust gekozen om een veulen te kopen, en ik heb hier nog geen moment spijt van gehad. Ik ben echt niet ongeduldig hoor.
Het enige wat ik heb gedaan, is een topic geopend, meer niet. Mijn pony staat nog steeds in de wei hoor zoals jij het graag ziet Knipoog

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:52

Je kunt met een tweejarige pony best 1-2 x in de week b.v. 20 minuten aan het werk gaan hoor; tuigje op, even wandelen, tuigje af en de wei weer in. Als dat allemaal "gewoon" is, hoofdstelletje erbij met kleppen, weer wandelen. Bit kan er wel in maar niet er aan geleiden, halster er onder. Zodra hij alles weer accepteert als normaal, strengen er aan en er ruim achter gaan lopen, strengen eventueel verlengen zodat je buiten bereik van de achterbenen blijft. Je kunt ook met het hoofdstel beginnen, en eerst naast hem lopen en dan steeds een stukje naar achteren.
Als je het kort houdt, en elk nieuw stukje genoeg herhaalt, zie ik echt niet in waarom dat met een tweejarige niet kan.
Als hij dit allemaal kent, gaat het volgend jaar veel sneller. Maar dan wel weer even alles herhalen uiteraard.
zo kun je hem spelenderwijs een heleboel leren, en op een volle week kan dat best 2 x 20 minuten hoor, er blijft voldoende tijd over om te spelen!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:08

Maar waarom al beginnen als een pony 2 is en waarom niet gewoon met die 2x20 minuten beginnen als hij 3 is?? Je hebt daarna nog zeker 20 jaar om verder met het beestje te werken. Waarom mag hij dan niet nog dat 2e levensjaar ook lekker groeien, ontwikkelen en paard zijn. En vanaf zijn 3e aan het werk? Hij heeft nog zoveel jaren voor zich waarin hij kan werken, laat hem lekker genieten van die 2 jaartjes paard zijn en geef hem de tijd zich lekker te ontwikkelen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 19:12

Ik vind dat Linky wel een punt heeft, maar jij (Sjonniej) zeker ook. Ik zou geen antwoord kunnen geven op je vraag...
Maar om nu even moeilijk te gaan doen Vork : waarom dan niet gewoon wachten tot ze 6-7 jaar zijn, en ze dus volledig volgroeid zijn?
Dit is niet bedoeld om een discussie te wekken, maar gewoon even geïnteresseerd.

Maar ik vind echt wel dat je een punt hebt. Maar Linky haar standpunt is zéker te begrijpen. Ik vind ook wel dat 1 of 2 keer in de week 20 minuutjes echt niet veel is... Hierbuiten is er nog veel tijd om paard te zijn.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 07:02

Klopt zeker, maar ik snap alleen niet waarom je daar al op 2 jarige leeftijd mee wilt beginnen. Op 3 jarige leeftijd is hij lichamelijk en geestelijk (eigenlijk het belangrijkste van het hele verhaal) gewoon een stuk verder, waardoor hij alles makkelijker kan gaan verwerken.
Iedereen wil alles altijd zo snel mogelijk doen, hoppa met 1 jaar kan hij helemaal getoilleteerd worden, kan hij aan de hand mee het bos in. Met 2 jaar gaat hij aan een bit wennen, tuig wennen, commando's leren. Zodat hij op 3jarige leeftijd meteen voor de wagen gezet kan worden.
Waarom niet alles lekker een jaartje opschuiven. Waarom moet alles snel, sneller, snelst? Je pony zal er alleen maar meer plezier van hebben als hij nog een jaar de tijd krijgt om te groeien (mentaal en fysiek).

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 17:47

Ik wil nog graag even benadrukken dat ik echt wel niet zo snel mogelijk aan het werk wil met hem.
De reden waarom ik dit topic heb geopend is dat iemand me die raad had gegeven...
Ik vroeg me af wat nu eigelijk het beste is: op 2.5 jarige leeftijd tuigje opleggen zodat er met ruim 3jarige leeftijd aan de slag kan gegaan worden, of op 3jarige leeftijd tuigje opleggen om daarna pas aan de slag te gaan.

Jij geeft dus duidelijk de tip om het tweede te doen. Dat lijkt me ook vrij logisch, maar het bracht me een beetje aan het twijfelen.
Je hoort van beide kanten verschillende verhalen...
Ik ken verschillende mensen die op 2-jarige leeftijd zijn begonnen met hun paard te laten wennen aan het tuig, zonder ruiter of koets.
Je hoort ook vaker dat mensen al beginnen werken met hun 2-jarigen... Ik ken zelfs een meisje die al met haar twee 2-jarigen al 1 meter springt. Ik wil me niet afvragen hoe die 2 paardjes gaan eindigen...
Als je tussen die 2 gevallen moet kiezen, zou ik toch eerder kiezen voor het eerste.

Maar het zal waarschijnlijk altijd uitdraaien zoals jij zegt: het is altijd beter voor het paard om vanaf 3-jarige leeftijd te beginnen van het begin.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 23:39

Ik heb nu een 20 maand oude hengsten veulen en ik ga ook van de zomer rustig een tuigje op legen 1 keer in de week en rondje in de bak lopen( zonder wagen ) ... omdat ik dit bij al mijn paarden gedaan heb en ik vind dit fijn ..Hier worden ze makelijker van en word het een gewoonte en is het minder stress vol als je het spelende wijze doet ..

Als ik mijn andere pony op tuig of af tuig staat de kleine jonge heer soms er bij en leg ik wel is het schofje op en maak hem is vast ook met de dekens doe ik is zweet deken op en af zo worden de paarden pony,s makelijker ..

Wat denk je wat er gebeurt als je je paard tot 3 jaar aan weinig dingen laat wenen
En je wil er op eens mee aan de gang hoe gestress het paard word

Ik ben dus wel een voor stander om dingen op spelde wijs te leren klein rondje buiten lopen met andere pony voor op leg het tuig je keer op en haal weer af maar doe het nooit meer al 10 a 15 minuten zo 1 keer per week

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:49

Maar als een pony 3 jaar is kan je dat soort dingen ook op spelenderwijs leren Pling

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:10

Maar als jij een pony van af veulen al veel in handen heb is het voor paard veel minder stressen dan dat je hem naar 3 jaar pakt en dan alles moet leren.
Ik denk dat we hier heel lang kunnen over door kunnen gaan maar denk toch dat iedereen moet doen wat die beste vind

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 16:11

Ik sta er een beetje tussen in.
Ik vind namelijk dat RRteam ook wel gelijk heeft... Het is misschien inderdaad beter voor een paard als je van jongs af aan begint met het laten wennen van alles. Dit zal het op 3-jarige leeftijd makkelijker maken voor het beestje(op mentaal vlak dan).

Natuurlijk zullen er dan ook weer mensen zijn die zeggen: begin dan op 3-jarige leeftijd met het laten wennen, en begin met beleren op 4-jarige leeftijd...

Dan moet ik inderdaad doen wat mij het beste lijkt.

Maar ik heb hier dus de vraag gesteld omdat ik het niet zeker weet. Ik wil gewoon doen wat voor mijn pony het beste is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:15

Ik mijn 2 1/2 jarige shet al beleerd voor de wagen (ze wordt in maart 3). Ze heeft er nu een paar keer eventjes voor gestaan en dat is genoeg. Ze gaat nu een paar maanden de begrazing in (op vacantie) en dan kan ik haar volgend jaar zo weer oppakken.

Laat ik het zo zeggen met een 2 jarige, werken: NEE
Wennen: ja

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:24

Ik weet van zien horen en mee maken dat zo dra paard 3 is mensen het allemaal te snel willen
Want dan denk iedereen hij is 3 kan makkelijk. Dan is het vlug vlug vlug
En voor de pony/paard lijkt mij het fijn als het rustig gaat gewoon als die 2 is keer op tuigen verder niks weer af tuigen dit doe je paar weken dat het gewoon word dan keer rondje lopen en dan dit een paar weken doen en dan is die 2 half kun je proberen er achter te lopen in de bak en dan met 3 1 keer per week voor de koets en 1 keer in de week aan de lange lijnen zo train ik de paarden en beleer ik de paarden misschien heb je er wat aan

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 16:31

@RRteam: bedankt, ja ik ben er inderdaad wel wat mee.
Het is ook niet mijn bedoeling om nu met hem weet ik veel wat allemaal te gaan doen 3x per week. Dat gaat trouwens ook niet met dat triestige weer hier Clown
Ik ben rustig eens aan het kijken naar een tuigje, als ik dat eens heb, ga ik proberen te doen zoals jij zonet hebt beschreven. Wat ik nu wel al doe, is eens een zadeldekje opleggen, of een jas op zijn rug leggen. Hier kijkt hij werkelijk niet naar om, het kan hem echt niets schelen. Ik kan zelfs een jas over zijn gezicht leggen zodat hij niets meer ziet, hij blijft doodskalm en hij volgt me als ik hem dat vraag. (dit zou ik echt niet verwachten van een 2jarige hengst)

Ik weet wel dat dit me niet mag gaan beïnvloeden(dat het hem niets kan schelen als hij iets op zijn rug krijgt ofzo), want de verleiding kan snel groot worden om een stapje verder te gaan. Maar ik blijf altijd denken in het standpunt van pijn pony.(hoe hij het allemaal vindt, en of het allemaal binnen de grenzen blijft)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:34

Niks mis mee hoor, om een tweejarige tuigmak te maken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:59

sander_lotte schreef:
@RRteam: bedankt, ja ik ben er inderdaad wel wat mee.
Het is ook niet mijn bedoeling om nu met hem weet ik veel wat allemaal te gaan doen 3x per week. Dat gaat trouwens ook niet met dat triestige weer hier Clown
Ik ben rustig eens aan het kijken naar een tuigje, als ik dat eens heb, ga ik proberen te doen zoals jij zonet hebt beschreven. Wat ik nu wel al doe, is eens een zadeldekje opleggen, of een jas op zijn rug leggen. Hier kijkt hij werkelijk niet naar om, het kan hem echt niets schelen. Ik kan zelfs een jas over zijn gezicht leggen zodat hij niets meer ziet, hij blijft doodskalm en hij volgt me als ik hem dat vraag. (dit zou ik echt niet verwachten van een 2jarige hengst)

Ik weet wel dat dit me niet mag gaan beïnvloeden(dat het hem niets kan schelen als hij iets op zijn rug krijgt ofzo), want de verleiding kan snel groot worden om een stapje verder te gaan. Maar ik blijf altijd denken in het standpunt van pijn pony.(hoe hij het allemaal vindt, en of het allemaal binnen de grenzen blijft)

Als ik dit zo lees is je pony al tuig mak.
Ik denk dat het eerder om het sturen zal gaan de de commando's stap draf galop en achteruit.
Kortom pony beest lekker nog een jaartje laten staan.

Daarnaast heb je de kans dat hij nu een pony tuig past en volgend jaar een cob nodig heeft. Zonde van je geld.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 18:02

Cowgirl schreef:
Als ik dit zo lees is je pony al tuig mak.
Ik denk dat het eerder om het sturen zal gaan de de commando's stap draf galop en achteruit.
Kortom pony beest lekker nog een jaartje laten staan.

Dat weet ik nog niet hé... Ik vind dat er nog altijd een enorm verschil is tussen een zadeldekje(of jas) en een koetstuig.