2 jarige beginselen leren longeren, kan ze het verwerken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

criollolover

2 jarige beginselen leren longeren, kan ze het verwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 19:05

ik heb een 2 jr en 4mnd oude merrie, ben begonnen met longeren, pakt ze goed op, nou hoor ik in mijn omgeving dat ik moet oppassen, denk erom dat je paardje het kan verwerken..... tja, leuke opmerking, maar hoe moet ik dit opvatten? ik bedoel, kan ik zien aan haar als ze het aankan ja of nee, en zo nee, hoe zie ik dat dan, missch domme vraag, maar ik longeer haar 2 x per week, 10 minuten, dat moet toch kunnen? het gaat verder heel goed, ze snapt alles goed tot nu toe......nou brand maar los....

flugeltje

Re: 2 jarige beginselen leren longeren, kan ze het verwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:06

prima hoor niks mis mee 20 min in de week kan echt geen kwaad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:09

Je kan van alles doen met een 2 jarige, maar niet longeren.
Op een volte werken is erg belastend, vooral voor het binnenachterbeen, 2 x in de week is voor een volwassen paard al meer dan genoeg. Voor een 2 jarige is het overbodig en eventueel zelfs schadelijk.
Verder hoef je ze de beginselen niet te leren, want ieder paard kan longeren.

En afgezien van het lichamelijke heb je ook het geestelijke aspect nog.

Ga wandelen over het harde om de pezen te ontwikkelen, laat haar vrij bewegen in de bak maar alsjeblieft niet longeren.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:28

Ben ik het mee eens. Het lijkt me ook niet nodig zo jong te beginnen.
Als je iets met haar wilt doen, inderdaad lekker wandelen, wat ander grondwerk doen en voor de rest nog lekker minstens een jaartje/half jaar alleen maar spelen met vriendjes.

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:14

ja, je moet wel een beetje oppassen want, heel de tijd werken op een volte is wel belastend!
Ik neem ze op die leeftijd meestal aan de hand mee naast een ander paard, lekker verkeersmak maken en dan kun je ze ook overgangen leren, maar dan lopen ze lekker rechtuit en lekker in de natuur!
verder kan je er in de bak ook beter aan de hand mee werken, dus achterwaarts, halthouden, zijwaarts enz.
Maar niet te lang want hij is nog jong.

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:48

Ik zou het ook niet doen, naast dat het belastend is voor zo'n jong paard (dat is wel reden genoeg natuurlijk...) zou ik het paard ook nog een beetje met rust laten en af en toe wat gaan wandelen, maar meer ook niet.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:47

ik zou er ook niet zovroeg mee beginnen, als ie 3 of 3,5 half is is het vroeg zat, hij kan de rest van zijn leven nog werken...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:51

Eerlijk gezegd vind ik het ook wel erg vroeg, paardje is nog nieteens 2,5 jaar oud..

Als je toch met dr bezig wilt zijn, zou ik juist eerder gaan denken aan schiktraining.. ook is het erg fijn als ze straks stabiel zijn als je ze gaat beleren..

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 16:39

cleopetra schreef:
ja, je moet wel een beetje oppassen want, heel de tijd werken op een volte is wel belastend!
Ik neem ze op die leeftijd meestal aan de hand mee naast een ander paard, lekker verkeersmak maken en dan kun je ze ook overgangen leren, maar dan lopen ze lekker rechtuit en lekker in de natuur!
verder kan je er in de bak ook beter aan de hand mee werken, dus achterwaarts, halthouden, zijwaarts enz.
Maar niet te lang want hij is nog jong.

heel de tijd werken op een volte.....zo komt het over alsof ik heel lang longeer. ik laat haar even los in de binnenbak, draaft ze wat rond, dan pak ik de longe en longeer haar ongeveer 10 min, niet langer! dan laat ik haar weer los en dan komt ze zo braaf bij mij.....ze is amper warm van het longeren....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:49

Laat je niet gek maken! Bijna 2 1/2 jaar en dan 10 minuten 2 keer per week?? Jou paardje zal daar niet stuk van gaan hoor!
Natuurlijk moet je de volte groot houden en niet b.v al galoperen en zeker niet bijzetten of zo, maar de beginselen van het longeerwerk kan makkelijk. Stap en draf en natuurlijk uitbundig belonen met de stem. Lekker doorgaan waar je mee bezig bent meid, in mijn ogen doe je het prima!

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:50

aerdenhout1 schreef:
Laat je niet gek maken! Bijna 2 1/2 jaar en dan 10 minuten 2 keer per week?? Jou paardje zal daar niet stuk van gaan hoor!
Natuurlijk moet je de volte groot houden en niet b.v al galoperen en zeker niet bijzetten of zo, maar de beginselen van het longeerwerk kan makkelijk. Stap en draf en natuurlijk uitbundig belonen met de stem. Lekker doorgaan waar je mee bezig bent meid, in mijn ogen doe je het prima!

Helemaal mee eens! Lachen

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 16:53

dank jullie wel zeg, en idd galoperen doen we absoluut nog niet en ook niet bijzetten, gewoon lekker draven linksom en rechtsom!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:54

Ik denk niet dat zo kort longeren echt kwaad kan, maar ik zie 't nut er niet echt van in.
Een paard heeft 't longeren snel geleerd, dus ik zou 'm lekker laten staan totdat ie 3 is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:58

Je kweekt met longeren ook een band op met je paard! En dat is juist zo belangrijk als ze nog jong zijn. Ts wacht tenminste keurig tot haar paardje 2 1/2 is met longeren en gaat er ook niet opzitten zoals een hele boel zogenaamde paardenafrichters wel doen.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:02

Mijn hengst is nu ook twee jaar en een paar maanden.
Maar nu al laten werken? Welnee! Komt wel als hij drie is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:04

En ook dat is natuurlijk totaal niet verkeerd!! Begrijp me goed!
DE vraag was of het kwaad kon en dat is dus nee... het kan geen kwaad...tenminste op de manier zoals ts het doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:05

aerdenhout1 schreef:
Je kweekt met longeren ook een band op met je paard! En dat is juist zo belangrijk als ze nog jong zijn. Ts wacht tenminste keurig tot haar paardje 2 1/2 is met longeren en gaat er ook niet opzitten zoals een hele boel zogenaamde paardenafrichters wel doen.

Die band kweek je ook wel zonder longeren. Wat een zwak argument.
Er zijn veel dingen die geschikt zijn om te doen met zo'n jong paard. Longeren is daar niet één van.
Schermen met dat rijden nog erger is, vind ik ook geen argument om dan maar wel te longeren.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:07

Ja, dat van een band opbouwen is natuurlijk ook zwaar gel#l!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:08

aerdenhout1 schreef:

Het kan in mijn ogen ook geen kwaad hoor..
Het is juist fijn denk ik, niet alles tegelijk.
Je paard kent het principe longeren al, dat is dan al een stuk makkelijker met het beleren omdat ze het niet eng vinden omdat ze het al gewend zijn.
(er gebeuren immers al een hele hoop vreemde dingen...)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:08

Ga lekker zo door! Niks mis mee joh! 20 min, lekker 'werken' is echt niet schadelijk hoor. Sommigen zitten er al met 2.5 op. Dit is natuurlijk geen reden dat het goed is, maar slecht is het niet om nu te longeren Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:10

En wat in jou ogen is er dan zo verschrikkelijk verkeerd aan 10 minuten longeren 2 keer per week?? Dan moet je het ook onderbouwen als je het zo slecht vind.Wat zal de 21/2 jarige hier van schade ondervinden? Band opbouwen is misschien verkeerd uitgelegd...meer gehoorzaamheid aan stemhulp dan? En ja.. ook dat kan aan de hand en in het weiland zonder longeren.
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 08-10-08 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:10

Ik begin ook met 2 1/2 jaar wat dingetjes te doen zoals de beginselen van het longeren. Zolang je het met mate doet, kan dat best.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:11

Heb ik in mijn eerste post al uitgelegd.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:20

Je laat lekker wat tijd tussen de longeer momenten, dus heeft ze genoeg tijd om er 'over na te denken'. Ik zou niet weten waarom een paard van bijna 2,5 niet zo'n kort momentje mag gelongeert worden? Misschien moet ze dan wel al werken, maar wie zegt dat ze dat niet leuk vind, ze moet namelijk begrijpen dat werken LEUK is! Je kunt toch ook moeilijk van een paard verwachten dat zo'n jong paardje ganse dagen niets staat te doen in de wei! Oke, dat is dan meestal een rechte lijn, daarom is af en toe buigen niet erg, zolang het op een grote cirkel is, niet te lang duurt, langzame gangen en dat ze het leuk vind. Trouwens, als je een paard in de piste wat laat crossen of zo, gaat het toch ook buigen? Maar natuurlijk moet er ook peesversterkend gewerk worden en zo, maar als je met zo'n jong paard bezig bent ga je toch gemakkelijk eens aan de hand de baan op, aangezien er niet anders(bijna Haha! ) kan.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:29

afgezien of het goed is of niet begrijp ik niet wat het nut is een paard wat nog niet eens 2,5 is te longeren?

Voor de band hoef je dat inderdaad niet te doen, want dat krijg je zonder ook wel. Voor zo'n jong paard is het absoluut belastend en wat is het nut?

Als je je paard op bijv 3,5 jaar wil gaan inrijden is 1 a 2 maanden van de voren beginnen met longeren lang zat. Een paard is echt niet dom hoor na een paar keer weet die echt wel hoe het moet.