Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.
)
randalinpony schreef:Intelligente titel.![]()
Ja, ik doe VD.
Of het zin heeft? Leg mij voor de gein de zin eens uit van op 't peerdje stappen, rondjes draven en galopperen?
Of over een hoog hek springen?
Of er een karretje achter hangen en doen wie het eerst over de finish gaat?
Ik heb er veel lol mee, mijn paardjes ook, die komen naar het hek gedraafd als ik ze roep. Voor mij voldoende.![]()
Ja, ik doe grondwerk. Gewoon voor de lol, beetje schriktraining. Ik leer ze ook achterwaarts en zijwaarts als handige voorbereiding op het rijden. Schouderbinnen, wending om voor of achterhand, enz.
Dat grondwerk een soort wondermiddel zou zijn voor alle problemen met je paard is onzin. Je moet problemen oplossen waar ze ontstaan, dus als een paard geleerd heeft dat het leuk is om in volle vaart naar het hek te razen terwijl de ruiter er hulpeloos bij hangt, is het moment van corrigeren het moment dat hij bedenkt het te gaan doen.
Daar helpt grondwerk je weinig bij.
) en ik er totaal geen verstand van heb, maar een vriendin van mij doet het met haar tinker, en die vindt het geweldig en gebruikt het om haar paard soepel te houden... Grondwerk gebruik ik wel, het helpt mij om te zien hoe hij zijn rug gebruikt, waar ik rijdend op moet letten en ik kan vanaf de grond dingen zien die ik rijdend niet kan constateren.marjoleinft schreef:randalinpony schreef:Intelligente titel.![]()
Ja, ik doe VD.
Of het zin heeft? Leg mij voor de gein de zin eens uit van op 't peerdje stappen, rondjes draven en galopperen?
Of over een hoog hek springen?
Of er een karretje achter hangen en doen wie het eerst over de finish gaat?
Ik heb er veel lol mee, mijn paardjes ook, die komen naar het hek gedraafd als ik ze roep. Voor mij voldoende.![]()
Ja, ik doe grondwerk. Gewoon voor de lol, beetje schriktraining. Ik leer ze ook achterwaarts en zijwaarts als handige voorbereiding op het rijden. Schouderbinnen, wending om voor of achterhand, enz.
Dat grondwerk een soort wondermiddel zou zijn voor alle problemen met je paard is onzin. Je moet problemen oplossen waar ze ontstaan, dus als een paard geleerd heeft dat het leuk is om in volle vaart naar het hek te razen terwijl de ruiter er hulpeloos bij hangt, is het moment van corrigeren het moment dat hij bedenkt het te gaan doen.
Daar helpt grondwerk je weinig bij.
mijn paarden komen ook gewoon naar het hek als ik ze roep, dus of het aan vd ligt dat weet ik niet.
mijn paarden gaan ook gewoon een stap opzij als ik het ze vraag.
mijn paard vind in de bak rijden ook niet leuk daarom hebben we nu een trailer en een goede auto en gaan gem. 3 tot 4 keer per week naar het bos of strand. dat vinden ze te gek.
maar in de bak dingen aanleren?, nee daar word ik niet vrolijk van en mijn paard al helemaal niet.
Citaat:soms vind ik zelf mensen erg overdreven overkomen en gelijk alle probleemen probeeren op te lossen met vd of grondwerk.
ik zelf vind dit vaak pure onzin.
Maar ik vermoed dat het gewoon een "Hype" is. Over een jaar of wat hoef je het dus niet meer aan te horen TS, dan is het nieuwe er van af en de helft achterhaald waarschijnlijk
net zoals met zoveel andere dingen die zogenaamd zo fantastisch waren voor paarden.
(denk aan wormenkuren waar mensen zo actief mee waren en waaruit bleek dat dat eigenlijk net niet zo fantastisch is.)
echt zo van: neem je mij? neem je mij? toe, neem mij !!!! Grondwerk, rijden en vd is gewoon iets wat je samen met je paard doet, dus veel verschil zie ik er niet in
ik vind het wel allemaal prachtig wat sommigen daarmee kunnen. Er stonden hier eventjes geleden foto's van een Fries die zo neerzat ed
denk ik echt wel : waauw
Zolang het maar op een paardvriendelijke manier gebeurt lijkt me.
zalig gewoon 
En het is leuk om erbij te doen, want een paard is meestal leergierig en vind het dan neem ik aan ook leuk om te leren.
Het heeft me een tijd gekost maar het vertrouwen is er en er is echt een band. Vandaar dat ze nu zo goed luisterd. pharagirlke schreef:Er is toch een bericht geweest dat de wormenkuur niet zou werken als preventie en dat wormen zelfs ehm... *zoekt naar woord* imuun zouden kunnen worden?