Gezonde wintervacht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vlindie

Gezonde wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 09:54

Vraagje;

Mijn paardjes staan 24/7 op de wei in een kudde, kunnen alleen overdag in een ruime inloopstal.
Er is onbeperkt hooi/kuil aanwezig. Wat dat betreft alles in orde!

De pony van m'n dochter (kruising Haflinger/New Forest) staat ook op de kudde,
dus ook 24/7, enz. enz.
Ik prefereer de paarden te houden zonder winterdeken of welk een deken dan ook.

Gisteren werd ik erop gewezen dat de vacht van de pony er niet echt gezond uit ziet.
Hij heeft al een behoorlijke wintervacht en ik heb echt niet kunnen constateren dat hij het koud heeft.
Wat dat betreft werkt zijn 'natuurlijke deken' meer dan perfect.
Omdat ik behoorlijk leergierig ben aangelegd, ben ik het internet op gedoken om iets te vinden/lezen
wat betreft de uiterlijke kenmerken van een gezonde vacht.

Nu mijn vraag; Hoe ziet een gezonde wintervacht eruit? Dan doel ik ondermeer op glans, kleur?
Kunnen jullie mij foto's tonen van paarden met een gezonde wintervacht? Het liefst van eigen paarden.

Tevens ben ik erg benieuwd naar jullie theorie hoe een gezonde wintervacht eruit dient te zien,
goed onderbouwd en uitgelegd Knipoog .

Alvast bedankt!

Groet,
Vlindie

liljebo

Re: Gezonde wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:27

Ik heb 4 paarden en de wintervacht van de shetten ziet er anders uit dan die van de haflinger. En de vacht van de haflinger weer anders dan die van de koudbloeddraver.

De shetten hebben een zeer wollige vacht, die met kou uitstaat. De vacht glanst in de winter niet. Een van de shetten heeft echter een supergoede dichte vacht, die eruit ziet als een bontjas. De andere heeft altijd wat probleempjes met kale plekker. Hij krijgt lijnzaad. Het verbetert, maar langzaam. Maar zijn vacht is dus rommelig en heeft ooit het uiterlijk van een wat versleten teddybeer. Niet ideaal dus, hoewel hij het evengoed nooit koud heeft.

De haflinger heeft een dikke, niet glanzende vacht in de winter, maar niet zo bontjasachtig als de shetten. Maar toch dik en wat wollig. Bij de draver zie je alleen dat de vacht wel wat dikker is, maar niet echt wollig.

Een wintervacht glanst door de wolligheid niet echt (hier tenminste niet) en bij de shetten zie je nog een soort ondervacht, die bij de grote paarden niet opvalt.
In alle gevallen blijken de paarden geen last van kou te hebben, geen huidproblemen en blijft het vel droog, ook bij regen(Ze hebben overigens wel een schuilstal)

Mijn inziens na hebben ze een goede wintervacht.
Voorbeelden:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 10:54

Hey, wat ben ik blij met jouw uitleg! Hartstikke goed dat je ook de vergelijkingen aangeeft.

Een wintervacht wat glanst......? Ik vraag me af of dat wel 'bestaat'. Zie, de pony van mijn dochter
is 50% haflinger, vandaar dat hij ook een mooie, dikke vacht aan het aanmaken is. Naar mijn idee helemaal okee.

We hebben ook een IJslander en die begint al heuse 'beenwarmers' te krijgen, ik vind het werkelijk geweldig om
die veranderingen te zien. Zo mooi hoe de natuur het allemaal regelt.

Mag ik je bedanken voor je uitleg en natuurlijk ook voor de prachtige foto's!

Groetjes,
Vlindie

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:01

Vlindie, wat zou er dan niet goed zijn aan de vacht van je pony?

Wij hebben er 2 die nu nog dekenloos dag en nacht buiten staan. Een 25-jarige e-pony. Die heeft wel al een dik harendek, maar dat glanst niet mooi. Heeft hij al een paar jaar, en ook dat het in de zomer niet meer mooi dun wordt. Dus niet echt een gezonde vacht meer. Maar vooralsnog lijkt de vacht wel voldoende te werken dus wat doe je eraan? Mocht hij het toch koud lijken te krijgen, leg ik wel een deken op. Toen hij jonger was zat er toch nog een soort glans op in de winter, nu is het echt dof en kleurloos, een oude-mannenjas zeg maar..

We hebben ook een 12-jarig paard, die heeft een super glanzende vacht, maar het zijn maar korte haren. Ook hij lijkt daar nu voldoende aan te hebben, heeft nog nooit een dikke vacht gehad maar andere jaren stond hij onder een deken. Nu niet maar het blijft dus zo kort. Ook dat kijk ik nog maar even aan.

Ik ben dus juist wel benieuwd of een gezonde wintervacht perse zo dik en lang moet zijn, of zijn er meer mensen met paarden met een korte vacht die wel voldoet? Zou dit kunnen komen door zijn volbloed-genen? Hebben die paarden sowieso eerder een kortharige vacht en kunnen ze daar wel prima de winter mee door?

Overigens gaan onze paarden straks wel 's nachts naar binnen.

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 12:27

Hey Miss_Jumpy!

Wat zou er niet goed zijn...? Nou, volgens ons lijkt het wel in orde. Echter, na een opmerking van iemand die ik zeker
wel 'hoog in het vaandel' heb qua paardenkennis, ben ik uiteraard een ietwat geschrokken.
De opmerking was dat de vacht niet echt glanzend was en dat de pony wat 'bloot' (??) oogde. Deze laatste opmerking,
daar zou ik eerder een mager paard onder plaatsen. De pony is wel tenger (duidelijk New Forest kenmerk) maar mager
is hij geenzins.

Het verschil met wat jij me schrijft is dat jouw paarden toch op een bepaald moment een deken op krijgen. Zelf geef ik
de voorkeur dit niet te doen. Ook gaan jouw paardjes 's nachts naar binnen, dat is hier ook niet aan de orde.

Onze vorige pony was een 89% arabiertje, en inderdaad, zijn vacht werd wel voller maar niet dikker/langer. Deze pony
had ook geen deken op en stond, wanneer het weer het toeliet, 24/7 op de wei. Enkel met dágenlange regenbuien, sja,
dan zette ik hem 's nachts op stal. Maar een deken heeft hij nooit gedragen.

Ben benieuwd naar andere reactie's c.q. ervaringen!

Bedankt voor je reactie!

Groetjes,
Vlindie

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:31

Vlindie schreef:
Het verschil met wat jij me schrijft is dat jouw paarden toch op een bepaald moment een deken op krijgen. Zelf geef ik
de voorkeur dit niet te doen. Ook gaan jouw paardjes 's nachts naar binnen, dat is hier ook niet aan de orde.

Dit jaar wil ik ze juist geen deken meer opdoen! Dus ook ik hoop dat deze vacht goed genoeg is voor de winter. Al scheelt het inderdaad dat ze straks 's nachts naar binnen gaan (zou dat ook trouwens wel anders willen maar ja, zo lang je geen eigen land heb, heb je niet alles voor het uitkiezen!).

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 13:32

miss_jumpy schreef:
Vlindie schreef:

Dit jaar wil ik ze juist geen deken meer opdoen! Dus ook ik hoop dat deze vacht goed genoeg is voor de winter. Al scheelt het inderdaad dat ze straks 's nachts naar binnen gaan (zou dat ook trouwens wel anders willen maar ja, zo lang je geen eigen land heb, heb je niet alles voor het uitkiezen!).

Spannend joh! Maar je ziet wel, bij onze vorige pony ging dat ook goed. Zijn vacht was kort maar wel dik, dus het kan wel. Deze pony ging
's nachts ook naar binnen, ik weet niet of dat erg van invloed is geweest wat betreft zijn vachtontwikkeling, het was nl. een buitenstal.
Uiteraard lag er wel ruimschoots ruwvoer. Ik ben erg benieuwd hoe het zal lopen met jouw paardjes, maar ik denk dat het geen probleem zal geven.

Grtzz,
Vlindie

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:39

Ik denk dat jouw paardenkenner met bloot bedoelde dat je paard geen jas aan heeft. Dus een niet al te dikke vacht.

Als antwoord op je vraag of een glanzende wintervacht bestaat zeg ik ja. Ik heb een 20 jarige Deens Warbloed, 24/7 buiten zonder deken en dus al een lekker bolletje wol aan het worden en zij glimt. Natuurlijk niet net na een regenbui of na de dagelijkse rol in het losse zand maar, verder vind ik wel dat het een mooie vacht is.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:40

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:43

Als er lange gladde haren door de vacht steken wat lijkt op een extreem lange zomervacht haar dan kan dat een teken zijn dat een paard onvoldoende warmhoudende wintervacht kan aanmaken. Je ziet dit wel eens bij hoog in het bloed staande paarden. Deze paarden zullen vaak ook sneller vermageren of koliekgevoelig zijn en soms wat vreemde krampachtige houdingen aannemen (bolle rug). In die gevallen is een deken zeker geen overbodige luxe.
Ik ben wel benieuwd waarom de vacht van je pony niet goed zou zijn volgens die persoon. Heeft diegene dat een beetje uitgelegd?

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 13:48

MandyR schreef:
Ik denk dat jouw paardenkenner met bloot bedoelde dat je paard geen jas aan heeft. Dus een niet al te dikke vacht.

Als antwoord op je vraag of een glanzende wintervacht bestaat zeg ik ja. Ik heb een 20 jarige Deens Warbloed, 24/7 buiten zonder deken en dus al een lekker bolletje wol aan het worden en zij glimt. Natuurlijk niet net na een regenbui of na de dagelijkse rol in het losse zand maar, verder vind ik wel dat het een mooie vacht is.

Bedankt voor je reactie! Bloot kan ze in principe daar niet mee bedoelen omdat ze tegelijkertijd aangaf dat hij al behoorlijk haar had,
maar dat ze de glans miste..... Het was idd een opmerking die bij mij ook een vraagteken gaf. Volgende week wil d'r toch nog even aan
d'r jasje trekken en vragen om uitleg. Uitleg in de zin om weer iets te leren, uiteraard!

Grtjes,
Vlindie

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:55

ik weet niet of het een officieel gezonde wintervacht is, maar indi der vacht in de winter glimt niet. ik borstel haar dan namelijk nooit tot nauwelijks, dus haar vacht zit onder de klei, wat erg stoffig is als t droog is...

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 14:00

@ Lieke; Nou, de vacht van jouw paardje, de tweede foto's, konden dus werkelijk foto's (vacht) van onze pony zijn, dit stemt mij gerust!
Mijn gevoel was in feite al dat ik zelf niet vond dat hij er 'slecht' uitzag. Mijn vraag (hier) was derhalve ook wat volgens andere
een goede gezonde wintervacht inhoudt en hoe deze eruit ziet. Gezien de geplaatste foto's kan ik mezelf alleen maar verder geruststellen! Tnx!

@ Sizzle; Volgende week ga ik dat zeker nog even navragen in welke zin ze bedoelde dat de vacht er niet heel goed uitziet. Zijn vacht is verder
heel gelijkmatig, dus geen lange, gladde haren of zulks. Mocht ik de indruk krijgen, duidelijk seinen welke de pony afgeeft en laat zien dat hij het
mogelijk koud heeft dan zal ik niet schromen om alsnog een deken aan te schaffen. Echter, ik heb nu geen enkele aanwijzing dat dit nodig is. Hij is
goed 'levendig' en helder. Speelt graag, eet graag, drinkt goed, poept en plast ook prima.

@ ikenindi; De paarden die ik ken en die 24/7/365 buiten staan zonder deken mét flinke wintervacht zie ik ook niet glimmen. In de zomer juist temeer!!
Wow, wat een verschil is dat zeg. Amper te geloven dat het dezelfde paarden zijn. In de winter zijn het van die wandelende haarballen en in de zomer
lijken het net juist opgepoetste showballen Knipoog .

Bedankt voor jullie reactie!

Grtjes,
Vlindie

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:57

dat is precies wat ik bedoel Knipoog indi glimt nu nog wel. begint al wel wat hariger te worden, maar heeft nu ook nog haar eczeemdeken op. dat houdt de vacht ook wel schoon nog Knipoog

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:48

De wintervacht van mijn paard glanst niet, dat zie ik eigenlijk bij geen enkele wintervacht. Zijn de haren gewoon te dik voor.
Tjitse's wintervacht is niet heel erg dik, wel ontzettend zacht. De wintervacht van de IJslander van een vriendin van mij is juist ontzettend dik maar wat ruwer, niet zo zacht als de wintervacht van mijn paard.

Dit is mijn paard in wintervacht, februari 2007.
Afbeelding

Beetje rare foto maar wintervacht is wel te zien.
Afbeelding

Ik zou me nergens zorgen over maken als ik jou was hoor! Lachen

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 06:46

Hey Inge_,

Bedankt voor je reactie! En ook voor de prachtige foto's! Wat een onwijs leuk paard heb je!

Ik moet zeggen dat ik wel een tikkie van slag was na hetgeen me werd voorgeschoteld, ofschoon ik me niet kon/kan voorstellen
dat de vacht van m'n dochters pony niet in orde is. Gisteravond had ze weer les, we waren vroeg op stal en ik heb me maar es effies
verdiept in de structuur en ligging van zijn haren. Hij kwam natuurlijk net van de wei en was door de regenbuien behoorlijk nat.
Zijn vacht werkt echt super, net dakpannetjes die de druppels afvoeren. Hij heeft het absoluut niet koud. Zijn vacht is wollig en zacht,
maar ik weet dat het nóg dikker en wolliger zal worden, immers, de 'echte winter' moet zich nog aandienen. Qua glans vind ik het ook
nog best meevallen. Okee, in de zomer (korte vacht) glanst het meer, maar ik vind zijn vacht er gezond uit zien.

Nu ik jullie reactie's lees en de foto's bekijk kan ik mezelf wel Gestoord dat ik me zo van de wijs heb laten brengen. Toch ga ik volgende week
voor mijn eigen nieuwsgierigheid navragen wat zij nou precies bedoelde te zeggen. Nogmaals, het is een dame met echt veel kennis van-
en over paarden, haar uiting heeft me daarom juist zo wankel gemaakt. Ik ben benieuwd hoe en wat...... In die zin; Wordt vervolgd!

Feit is wel dat mijn dochter voornamelijk rijdt tussen paarden die allemaal al enkele weken/maanden onder een deken vertoeven,
waarvan sommige nu reeds met een 350 grams. Deze paarden hebben een korte, glanzende vacht. Het verschil is dan
natuurlijk wel duidelijk. Dat moet iedereen zelf weten, maar nogmaals, ik prefereer zonder deken!

Dit topic ben ik gestart om te zien hoe andere bokkers een wintervacht zien/herkennen. De bijgeplaatste foto's geven daarbij een mooie weergave.
Jullie uitleg hierbij als perfecte aanvulling. Ik ben er in ieder geval mee geholpen en ik hoop andere bokkers ook.

Mijn dank!

Vriendelijke groet,
Vlindie

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:53

ik heb alleen je 1e bericht gelezen een klein stukje van de haflinger/shetten verhaal..

Mijn jaarling shet heeft echt een HELE DIKKE vacht. Echt een bontjas ook, cker wel 5 cm dik gewoon! Als die nat regend heeft ze nog steeds en pak haar wat niet nat is.

Mijn C pony zit in december pas ECHT in zijn wintervacht, nu is het ook al een beertje, maar als hij drijfnat is dan is zijn huid nog niet nat, maar zit er tussen de natte haren en de huid niet een heel dik pak. Heel anders dus. Nu had hij het wel even koud, maar dat komt omdat er vrijwel niks te eten is in de wei. Ze verhuizen volgende week normaal gezien naar de winterwei en daar kan ik weer onbeperkt hooi bijvoeren dus dan komt het goed Haha! Nu gaat dat even niet omdat de kudde te groot is en dat wordt vechten..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:18

Hier is er eentje die wel blijft glanzen, het hele jaar door. Hij heeft een dik pak haar, en dat houdt em ook lekker warm 's winters Ja Maar hij heeft zijn haren eigenlijk nooit rechtop staan. Ze hangen altijd met de haarrichting mee langs zijn lijf af.
Deze foto's zijn van de lente dacht ik, toen begon ie al te ruien.
Zijn witte vlekken zijn altijd dikker behaard dan de zwarte vlekken, ik denk doordat zwart meer warmte absorbeert ofzo??
Afbeelding
Afbeelding

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 21:34

Hey luitjes!

Jullie ook bedankt voor de reactie's! Wat lijkt me dat mooi dat een dikke bos wintervacht ook mooi glanst.
Vandaag de borstel maar es goed over de pony gehaald, welnu, dan gaat meneer ook lekker glanzen.
Hij heeft vroeg in de avond weer een rondje gedaan met m'n dochter. Ik vind hem er al met al goed en gezond uitzien.

Je ziet/leest dat er zeker wel verschillen zijn wat betreft de aanmaak van wintervachten. Zolang de pony goed aktief
is en gezond oogt ga ik me er niet te veel zorgen om maken. Alleen volgende week wil ik wel even precies navragen
wat ze bedoelde met glans en 'bloot'. Uiteraard zal ik dat nog even melden hier.

Vriendelijke groet,
Vlindie

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:45

het ligt er ook een beetje aan hoe je kijkt... als indi in de zon staat in de winter glimt ze wel op haar hoofd, mits die niet stoffig en vies is Knipoog

kijk maar:
Afbeelding

haar hoofd glimt, maar de rest van haar vacht is zo dof als wat...

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 22:20

Indi glimt gewoon ook van trots! Trots op d'r mensenvrouwtje, wedden? ( Haha! )
Leuke foto Agnes, tis zo'n lekker ding hè, die Indi van je.

M'n IJslandertje heeft wel meer 'glans' over zijn vacht, maar dat komt misschien omdat hij helemaal zwart
van kleur is?
Sja, ook dit bolletje wol zit lekker in zijn vel en dat is voor mij de belangrijkste meetlat.

Fijn weekend allemaal!

Groetjes,
Vlindie

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 22:33

Ik heb ook een glanzer. Ze is een fjord, en ook 's winters glanst ze en heeft ze zelfs appeltjes in haar vacht. Mijn paard ziet er altijd uit alsof we echt een siberie winter tegemoet gaan...

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 22:35

Afbeelding
hier een bolletje wol!
Niet erg dof vind ik..
Afbeelding
hier een lekker zomervachtje!
de pony van ons zit heel snel in de wintervacht...
ze heeft nu al een best pak haar!

Faxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 23:20

Naar mijn idee verschilt het echt per paard.
Zo heb je paarden die super dik in de vacht komen, maar er zijn ook knollen bij die minder dik in de vacht komen.
Vriendin van me heeft een halfarabiertje dat ook 24/7 buiten staat en die heeft dikke pluisvacht. Mijn knol die ook 24/7 buiten staat heeft lang niet zulks lang haar.

Ik denk dat je het beste in de gaten kunt houden hoe de pony zich voelt. Een paard heeft het niet zomaar koud.

Afbeelding
Me shetje in de winterdagen, toch wel een glansje te bekennen?
Afbeelding
Pony vn vriendin. Lekker dikke pluisvacht
Afbeelding
Ik en me knol in de winter

Naar mijn idee lijkt het vaak dat de vacht niet glanst, doordat hij wat nat is geworden etc. Maar als paarden met een wintervachtje volledig droog zijn en dan in de zon staan is er wel degelijk een glans te bekennen, welliswaar niet zo overduidelijk als in de zomer, maar het is er wel.

,lies

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 06:36

Jullie ook bedankt voor de reactie's. Inderdaad, ook ik denk dat het per paard verschilt.
Mijn IJslander heeft een giga-wintervacht, nu al. Met appeltjes, net als bij het paard van Vjestagirl.
Zodra ik hem lekker gepoetst heb dan glanst zijn vacht ontzettend. Ik denk dat dat dus ook met de kleur van doen heeft.

De pony van mijn dochter glanst ook wel, maar beduidend minder. Hij heeft dan ook een vos-kleur en
volgens mij valt de glans dan een ietwat minder op?

Leuk peerdje Lies. En Jentel, wat een keigave Fjord!!

Groetjes en een fijn weekend gewenst!
Vlindie