paardjes slecht humeur begin herfst ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chicopicaro

paardjes slecht humeur begin herfst ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 18:12

hallo hallo ,

Ik vroeg me af of jullie paardjes ook een beetje een slecht humeur hebben zo aan het begin vd herfst.?
Mijn chico is best onrustig en best een beetje sjaggie naar zn weidegenootjes , veel sneller de oren in de nek enzo .
En tijdens het rijden de laatste keren ook wat opstandiger ... wie heeft er nog meer een seizoensgevoelig paard ? gewoon nieuwsgierig Knipoog

901823

Re: paardjes slecht humeur begin herfst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 19:02

Ja hoor, hier nog een. Nagelbijten / Gniffelen

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 19:38

waarin uit zich dat bij die van jou dan ? hahaha

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 19:43

Veel paarden worden een beetje chagrijnig als ze in de rui zijn Ja
Of t kan misschien komen doordat je paardje minder lang op wei mag staan in de herfst/winter?
Of door t frisse weer?
Of doordat er nu meer fructaan/suiker in het gras zit en je paardje dus meer energie heeft Lachen

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 19:54

chicopicaro: Hetzelfde als bij die van jou. Haha!
De paarden doen humeurig tegen elkaar en hij is met rijden koppiger, sjaggerijnig of hoe jij 't noemt, opstandiger.

MysticTinker: Die van mij staat even lang op de wei als in de zomer. Knipoog

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 20:19

die van mij staan inderdaad ook net zolang op de wei als in de zomer of wel 24-7 .
Chico lijkt ook wel wat meer schrikachtig en kijkerig maar dat zou het weer wel zijn , vallende kastantjes in combi met harde wind enz hihi , gezellig zo'n moody horse:P

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 20:21

ff offtopic
MysticTinker ik heb je profiel gekeken , grappig ik heb ook de ceyenne en het eenoors wersternhoofdstel wat jij hebt hihihi Lachen leuk en chico is een halve tinker Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:32

De cheyenne en de een-oor heb ik ondertussen alweer verkocht Tong uitsteken
Nu heb ik een arizona caramello

Die van mij staat ook altijd dag en nacht buiten, alleen moet ie 's winters in de paddock blijven, we hebben niet zo gek veel wei.
Mystic begint eigenlijk vanaf december pas gek te doen.. ene dag is ie braaf, andere dag alleen maar bokken Nagelbijten / Gniffelen
Ik probeer t al jaren te verklaren, maar helaas.. het zal wel in de lucht hangen Clown

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:57

Vanacht staan ze voor het eerst weer binnen hier, de wei is echt veel te nat. Lb is juist een stuk vrolijker geworden de afgelopen 3 weken, maar ik weet natuurlijk nog niet wat die nachten op stal met hem doen. Als het weer droog is gaan ze waarschijnlijk weer 's nachts de wei op.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 23:23

Hmmmm, heb nog niets gemerkt aan mijn paard vandaag. Ja, hij vond het niet leuk dat ik hem uit het land haalde, want hij stond net zo lekker met zijn kont in de wind/regen. Clown
Maar het was vandaag de eerste dag met veel regen, dus ach....... Heb de laatste weken absoluut geen rare buien gemerkt. Hij is juist heel werkwillig, heel koel in zijn koppie en heeft dikke vrienden in de kudde. Ik vind hem i.v.m. het weer heel stabiel juist. Hij staat het hele jaar door buiten, zijn hele leventje lang. Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 06:15

Alicia2u schreef:
Vanacht staan ze voor het eerst weer binnen hier, de wei is echt veel te nat. Lb is juist een stuk vrolijker geworden de afgelopen 3 weken, maar ik weet natuurlijk nog niet wat die nachten op stal met hem doen. Als het weer droog is gaan ze waarschijnlijk weer 's nachts de wei op.

Je woont in Wageningen!
Ga naar de natural meadows aan de Oude Diedenweg, daar kan je paard 24/7 buiten staan

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 06:32

Bij één van onze paardjes is het niet zozeer seizoensgebonden alswel weersgebonden. Dat regenachtige weer zoals gisteren vindt ze niks en wordt ze bloedsjaggerijnig. Naar mensen valt het nog wel mee, al merk je het aan haar staartgebruik en dat ze wat minder graag wil, maar de andere paarden moeten het dan niet eens wagen om verkeerd te ademen en ze valt ze al bijna aan. Ook kan ze dan ook echt sjaggie kijken; oren naar achteren en een sjaggie blik in de ogen.
Mevrouw houdt gewoon niet van regen...
Verder merk je eigenlijk alleen aan de vacht dat de seizoenen verwisselen; dat valt uit of komt aan (heerlijk straks weer die teddyvachtjes).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 06:39

De merrie van mijn man is altijd een beetje sjaggie met veel regen, want dan wordt het modderig rondom de stal en ze haat modder. Ze heeft natuurlijk nog een aardig natuurgebied ter beschikking waar geen modder ligt, maar ja, soms wil ze in de stal ff een hapje gaan eten of appeltjes snoepen van de boom en dan moet ze dus ff in de modder en dat maakt haar poepie sjaggie... zal wel een echte dame zijn. Haha!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 06:55

Arabesk schreef:
Alicia2u schreef:

Je woont in Wageningen!
Ga naar de natural meadows aan de Oude Diedenweg, daar kan je paard 24/7 buiten staan

Geen plek. Ik heb me daar aangemeld toen het vast stond dat ik een paard kreeg, maar sindsdien is er geen plek meer vrijgekomen. Ik sta er wel vlakbij, helaas ligt onze (enige) wei net op het laagste punt en wordt dus het eerste nat.

Ik heb een uurtje geleden de paardjes weer naar buiten gedaan. Ik heb LB gelukkig niet horen luchtzuigen en er waren ook geen sporen op de deur. Hooi had hij nog meer dan genoeg liggen (halve baal), dus vanavond krijgt hij wat minder (4 plakken).

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 07:01

Ik merk wel heel erg dat mijn poown het land uit wil. In principe staat hij 24/7 buiten en heeft al een maand of 5 geen stal van dichtbij gezien. Nu staat er weinig gras en lopen ze onderling in de groep te klooien. Als ik hem nu uit het land haal staat ie te dringen bij het hek, en hij wil absoluut niet terug het land in.
Daarbij houdt ie ook niet van water/plassen en is het land zeiknat. Daarom gaat ie vanaf donderdag 's nachts op stal. Kijken wat ie daarvan vind. Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 07:10

meer dan de helft van de paarden bij mij op stal blijven buiten deze winter,maar heb er nog niet een sjaggerijnig gezien. Haha!

staat er nog wel voeldoende gras bij je op de wei dan?
zodra bij ons het gras minder word worden de paarden wat sjaggerijnig.
dan gaan we ze bijvoeren met hooi en is dat meteen over.
we zitten gelukkig op drents zand, de wei is nog prachtig mooi droog

dekoezegtboeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 07:11

ik merk bij snow dat het verharen heel veel energie kost.

verder houdt hij niet van regen en staat bij het minste druppeltje in de schuilstal Lachen

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 07:17

Hier in de omgeving is klei/veengrond en is alles ontzettend drassig. Als het zou kunnen had ik hem natuurlijk het liefst 24/7/365 op het land gelaten. Helaas laat het land dat niet toe en mogen we geen schuilstal bouwen. Daarom gaat hij in de winter naar stal, waar hij overdag in de paddock of (wanneer het kan) weiland komt en 's nachts binnen. Stallen zijn ruim en er is contact met de buren. Voor mij (en paard) daarom wel acceptabel. (Niet ideaal, maar wel acceptabel.)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 07:20

hier juist 1 die lekker fris begint te worden dan. kou lijkt ze leuker te vinden dan die hitte...

ze blijft 24/7 in de wei, ook al is dat baggerklei...

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 07:22

ik heb ook een seizoensgebonden paard, maar hij knapt juist op van dit weer! Sinds het herfstachtig weer is heeft ie veel meer energie, zit lekker in zijn vel, oren erop. In de zomer is het altijd veel minder, hij heeft het ook snel warm. Volgens mij heb ik een koudbloed Haha!

Die van mij geeft ook weinig om regen/wind. Moet hem ook in de stromende regen achter uit het land vissen. Ze staan nu nog 24/7 buiten, maa dat zal niet heel lang meer duren met dit weer, het wordt al weer lekker baggerig in het land. Gelukkig mogen ze wel de hele winter door elke dag de hele dag naar buiten, maar 's nachts moeten ze dan maar even binnen opdrogen en hooi eten!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 07:26

Vooral mijn haflinger loopt lekker sjaggie... Continu oren plat, naar alles en iedereen trappen.

Amore heeft er geen last van, esquna ook niet echt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:02

Ik denk dat de rui in veel gevallen ook een belangrijke rol speelt.
Onze merrie kwam heftig in de rui na dat we haar in het noorden hadden gehaald en was toen niet te genieten. Je kon haar niet eens aanraken. Dierenarts erbij gehaald en zij noemde de rui als oorzaak. Ze vertelde dat veel paarden daar sjaggie van worden omdat ze dan even wat minder in hun vel zitten en rui veel energie vraagt. In het geval van de merrie kwam de rui dus opeens en heftig met verhuizing. Ze bleek gelijk te hebben.

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 10:06

jah ik kan me dat inderdaad voorstellen dat paarden met de rui dan minder lekker in hun vel zitten inderdaad....
Ook eten kan bij chico een rol spelen hij heeft sinds gister een nieuw stuk gras erbij dus we zullen zien of hij vandaag gelukkiger is hihihi..
Het regent in ieder geval al iets minder als gister..
Zijn er ook mensen die hun paardje onder de regendeken hebben ? Ik wil dit jaar voor het eerst een regendeken op doen ongevoerd welliswaar. Ik kan chico niet even binnen zetten om te drogen als ik wil rijden en een zadel op een nat paard is natuurlijk alles behalve fijn voor hem.. Ik weet alleen nog niet wat hij er zelf van gaat vinden , hij heeft in de zomer voor het eerst een paar dagen met vliegendeken op gestaan , ivm hele vervelende dazen enz.. hij rende er gewoon hard voor weg was echt sneu.. dus ik hoop dat hij regen deken ook geen probleem vind...

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 10:06

uhh hij rende weg voor de vliegen he Tong uitsteken niet voor de deken hihi

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 22:15

Mijn paardje heeft erg last van haar rug en ik hoop dat dat door de kou en de regen niet slechter is geworden... dit wordt haar eerste winter 24/7 op de wei voor zover ik weet, en ze is behoooooorlijk chaggo nu het regent. Gisteren heeft ze bijna de hoefsmid geplet Clown (en ze is al niet zo lief met de hoefsmid...)