Defensieve reactie op aanraking benen: Parelli oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annesneisje

Defensieve reactie op aanraking benen: Parelli oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 15:25

Sedert kort heb ik 2 minimerries, Dolly en Beauty (6 en 8 jaar). Dolly is erg lief, aanhankelijk en van niets bang.

Beauty daarentegen dat is een ander verhaal. Zij is ook niet bang, en komt af en toe met haar snuit tegen je aan duwen (kijkt dan vrolijk). Maar van zodra je haar aan wil raken, reageert ze bazig en defensief (vooral bij aanrakingen aan de benen, maar ook aan de buik, kont, staart, rug en oren, ... - nou ja, bijna overal dus). Ze doet wel niet echt iets, maar dreigt wel. Oren gaan dan plat in de nek, voortdurend zwiepen met staart en heen en weer dribbelen en proberen weg te komen. Haar hoefjes pakken om te krabben lukt dus al helemaal niet. Ze dreigt dan zelfs met bijten en zwaait uit met haar beentje. Als ik dan toch een voorbeentje goed te pakken heb, dan dreigt ze op haar knietjes te vallen, dus dat is ook niet de bedoeling...

Ze reageert ook erg bazig tov onze Haflinger ruin Sam, die mag niet te dicht komen of krijgt een opdonder. Ze kan het wel goed vinden met Dolly. De vorige eigenaars zeggen dat het haar karakter is en dat ze al altijd zo is geweest. En dat ze soms "als ze er zin in heeft" wel toelaat dat je haar aanraakt, maar dat het niet te lang mag duren.

Medisch is ze in orde.

Daarom ben ik vanmorgen begonnen met Parelli. Bij Dolly ging dat zoals te verwachten erg goed. Bij Beauty ben ik nog altijd bezig met Friendly Game en terwijl de stick over haar lichaam dwaalt zwiept ze veel met haar staart en liggen de oortjes voortdurend plat in de nek. Ze staat inmiddels wel al stil, tenzij ik haar beentje wil aanraken. Dan trekt ze het snel omhoog om het dan weer hard neer te poten.

Wat denken jullie? Is Parelli hier een goede uitkomst? Heeft dit met vertrouwen te maken? Of kan het zo zijn dat het karakter van dit paardje inderdaad zo is dat ze weinig duldt?

willeke_x

Re: Defensieve reactie op aanraking benen: Parelli oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 16:08

ja hoor parelli kan hier een goede oplossing voor bieden. Ik weet niet welke pakketten jij juist hebt. Het horse behaviour pakket zou je hier goed in kunnen begeleiden omdat daar wordt ingegaan op verschillende type paarden. Ik denk dat je bij dit paard vooral moet werken aan de friendly game... Probeer eens ivm dat voetje de string of je leadrope errond te doen en gewoon de aaien met die leadrope rond dat been. op die manier blijf je uit de kickzone, moest je paard gaan trappen. Als je paardje dat toelaat zou je kunnen proberen of ie het gevoel kan volgen door het beentje naar voren te vragen, en vragen of het paard mee een stap naar voren zet.

Ik zou echt héél héél héél erg veel friendly gaan doen, zodat je paard weet dat je geen bedreiging bent en je ervoor zal zorgen dat hem/haar niets overkomt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 12:28

Parelli is zeer zeker de uitkomst. Doorgaan met de friendly game (zoals Parelli zegt, daar kun je nooit teveel van doen). Hou je ritme vast, en blijf doorgaan, ook al krijg je een afweerreactie in het begin. Stop pas met de friendly game rond de benen als hij ontspannen staat en geen afweerreactie meer toont. Op het verkeerde moment stoppen sensibiliseert alleen maar, terwijl de friendly game moet desensibiliseren...

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:47

En veel gebruik maken van approach en retreat, een principe wat wordt uitgelegd in de Parelli pakketten.
Je hebt een prima stap in de goede richting gemaakt!

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 09:06

Hey,

ik heb gewoon het basispakket, level 1.
willeke_nijs schreef:
ja hoor parelli kan hier een goede oplossing voor bieden. Ik weet niet welke pakketten jij juist hebt. Het horse behaviour pakket zou je hier goed in kunnen begeleiden omdat daar wordt ingegaan op verschillende type paarden. Ik denk dat je bij dit paard vooral moet werken aan de friendly game... Probeer eens ivm dat voetje de string of je leadrope errond te doen en gewoon de aaien met die leadrope rond dat been. op die manier blijf je uit de kickzone, moest je paard gaan trappen. Als je paardje dat toelaat zou je kunnen proberen of ie het gevoel kan volgen door het beentje naar voren te vragen, en vragen of het paard mee een stap naar voren zet.

Ik zou echt héél héél héél erg veel friendly gaan doen, zodat je paard weet dat je geen bedreiging bent en je ervoor zal zorgen dat hem/haar niets overkomt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:07

Heb je de oude of de nieuwe versie?

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:13

Ik zou eventueel proberen om in het bezit te raken van het horse behaviour & liberty pakket. Daar gaan ze dieper op die dingen in leer je hoe je probleemoplossend kunt gaan handelen, zonder elk paard hetzelfde te benaderen.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:45

Mijn pony had ongeveer het zelfde alleen dan in lichte mate, ik heb het op de manier van Hempfling samen met een ervaren iemand opgelost. Waar woon je dan kan ik kijken wie er in jou buurt zou kunnen helpen.

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 13:29

Ik denk dat ik de nieuwe versie heb, aangezien ik het nog maar enkele maanden geleden heb gekocht via Hets GmbH.
Cassidy schreef:
Heb je de oude of de nieuwe versie?

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 13:30

Lijkt me wel interessant, maar het kost bijna € 1000!! Dat is wel heel erg duur, hé!
Tenzij je me een tip kan geven waar ik het aan een normale prijs kan kopen? Ev. tweedehands dan?
willeke_nijs schreef:
Ik zou eventueel proberen om in het bezit te raken van het horse behaviour & liberty pakket. Daar gaan ze dieper op die dingen in leer je hoe je probleemoplossend kunt gaan handelen, zonder elk paard hetzelfde te benaderen.

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 13:31

Ik woon bij Torhout in West-Vlaanderen, België.
laurahi schreef:
Mijn pony had ongeveer het zelfde alleen dan in lichte mate, ik heb het op de manier van Hempfling samen met een ervaren iemand opgelost. Waar woon je dan kan ik kijken wie er in jou buurt zou kunnen helpen.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 13:37

Annesneisje schreef:
Lijkt me wel interessant, maar het kost bijna € 1000!! Dat is wel heel erg duur, hé!
Tenzij je me een tip kan geven waar ik het aan een normale prijs kan kopen? Ev. tweedehands dan?
willeke_nijs schreef:

Annesneisje, ik zou eerst gewoon lekker met mijn level 1 pakket aan de slag gaan, daarin vind je ook al een hoop handvatten hoor. Dan kun je daarna altijd nog beslissen of je het duurdere L&HB pakket ook wilt aanschaffen.

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 14:04

Dat ga ik doen, ik ben tenslotte nog maar enkele dagen bezig, hé!
Alvast bedankt voor jullie tips.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:37

Misschien heb je hier wat aan: dit is het desensibiliseren van een paard met een voerzak, het zogenaamde sacking out. Je kunt heel veel leren door goed te kijken naar de veranderingen in het paard naarmate de handler er langer mee bezig is. En zie hoe belangrijk het is om je ritme te bewaren en niet te stoppen als het paard een beetje wegloopt of een schrikreactie laat zien.

http://www.youtube.com/watch?v=XVVSvrc2Y6k

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 22:01

Hoe is dit paardje altijd bekapt?

Als jij beschrijft dat er geen angst bij zit, wel dreigen, zou ik gewoon doorzetten.

Niet boos worden, niet praten, maar zeker niet loslaten. Wanneer ze gaat liggen, zorg je simpelweg voor een zachte ondergrond zodat ze zich niet bezeert.

En bijten is niet nodig, dat bestraf je gelijk.

Niet stoppen voor ze braaf is, dan wel belonen (en dat is waarschijnlijk, haar gewoon met rust laten.)

Je pony klinkt eerlijk gezegd als het soort paardje dat helemaal geen behoefte aan gefriemel heeft, dan is de eenvoudige nononsense aanpak misschien beter dan alsmaar aan haar lijf of benen zitten.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:47

Annesneisje schreef:
Ik woon bij Torhout in West-Vlaanderen, België.
laurahi schreef:

Oke, daar weet ik niet zo iemand die les geeft.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 08:59

Op de laatste savvy-club DVD staat 'lead your horse by the leg' Die oefening zou een hele mooie oplossing kunnen bieden voor jouw paardje met leren beentjes opnemen.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:16

soms kan je héél veel chance hebben met het HB&L pakket... Ik heb zo'n pakket kunnen kopen van iemand die stopte met paarden... Heb de succes series & hb&l pakket kunnen kopen voor maar 200 euro... als je goed zoekt is er wel iets te vinden hoor Knipoog

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 22:06

Ik ben dus nog steeds bezig met Friendly Game bij Beauty. Gisteren en vandaag ging het al stukken beter, moet ik zeggen. Ik kan haar al nagenoeg overal aanraken zonder platte oren en zwiepende staart (zelfs oren begint ze ok te vinden). Ze laat al beter toe dat ik haar beide achterbenen aanraak met mijn handen, hoewel de oortjes nog af en toe plat de nek in gaan, er soms nog een zwiep van de staart komt en ze nog wel eens met haar kont van me wegstapt. Ze staat toch al langer stil dan in het begin. Maar echt goed is het zeker nog niet. Ze is ook hengstig, misschien telt Parelli dan niet Nors opkijken ? Morgen ga ik als ze weer "zo positief" reageert eens proberen om haar hoeven kort vast te nemen en licht te heffen, zonder meer. Of zou dit nog te vroeg zijn? Moet ik misschien beter wachten tot ze 100 % relaxed is bij aanrakingen aan de achterbenen?

Met Dolly ben ik inmiddels al bezig met YoYo Game en ze reageert al positief op fase 2.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:55

wat je ook kan doen om het aanraken nog prettiger te maken is je verdiepen in TTouch of een massage techniek bij paarden. Ik heb ook zo'n zure merrie die voor het minste haar oren in haar nek legt, maar die eigenlijk verder heel erg lief is (tjah vrouwen é hahaha), ze is gewoon zo een type paard dat niet graag heeft dat er aan haar gefrutseld wordt. Ik heb ook de raad gekregen van een vriendin om me eens te verdiepen in TTouch, volgens haar zou dat vaak juist die zure paarden rust geven... Het lijkt me allesinds de moeite om het te proberen Lachen

Ohja 't is zeker niets medisch dat mis is bij m'n paard ofzo... haar moeder was net hetzelfde... hoe minder je haar aanraakte, hoe beter. Je hebt gewoon zulke type paarden.

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 19:25

Even vermelden dat er al vooruitgang geboekt is. Ik kan haar al overal strelen (incl. achterbenen) met maar amper platte oren en heel sporadisch eens een zwiepende staart. Dus dat gaat al beter. Maar dat is enkel voor de friendly game, dus strelen over het lichaam.

Ik heb haar hoefjes ook al kunnen uitkuisen, maar dat is niet op de nette Parelli manier gebeurd... Maar het was al zo lang geleden en we maken vaak wandelingen, en soms liggen er kleine steentjes op de weg, dus moest het er al eerder van komen hoor (en ik heb trouwens een steentje kunnen uitkrabben ook)!

Ik heb haar vastgelegd in één van de koeienstallen (waar ze moeten rechtstaan) met van die tussenschotten, zodat ze niet weg en weer kon huppelen, want als ik echt haar beentjes wil vastnemen, gaat ze dat dus doen. Haar voorhoefjes waren geen probleem, zonder morren gaf ze die en liet ze ze uitkrabben. Maar toen ik haar achterbeentjes wou vastnemen en optillen heeft ze meerdere keren flink en fel proberen te trappen, echt gemeen en hard. Ook wat proberen steigeren (voor zover ze kon) en bokken. Ze deed echt superlelijk!! En briesen en trekken als een wildebras!

Ik ben zo dus een tijdje bezig geweest met haar, en op het laatste zag ik het even niet meer zitten. Toen heb ik in een laatste poging haar gewoon wat gestreeld en dan heel zachtjes naar beneden met mijn hand gegaan. En ze zette plotseling als vanzelf haar voetje op rust en toen kon ik het mooi een klein beetje optillen en uitkrabben! Idem aan de andere kant. Lachen

De volgende keer zal ik het weer zo proberen (maar dan meteen proberen vragen haar voetje op rust te zetten), dus niet meteen eisen of verwachten van haar dat ze haar hele beentje gaat optillen.

Wat denken jullie hiervan?? Heb ik dat goed gedaan? Of juist helemaal niet?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:46

Gewoon doen wat werkt. Knipoog

Best kans dat ze de volgende keer helemaal geen problemen meer geeft nu je zo goed geeindigd bent.
Maar misschien ook niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:50

Waarom kunnen mensen het niet gewoon accepteren dat hun paard het niet fijn vind om aangeraakt te worden? Waarom moet dat dan afgedwongen worden ?????

Peerd maakt alleen heel duidelijk dat ze niet zit te wachten op lichamelijk contact... je kan het ook respecteren Knipoog

Voeten oppakken moet je dus tot het minimale beperken en gewoon snel en kundig doen...... dan heeft ze ook weinig reden tot klooien

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:03

Way to go, Kiwiko!

Ik heb hier ook paarden die vandaag nog examen voor 'Friendly' kunnen doen, daar donder je zo een zeil over, zonder trainen. Daar zet ik een beginneling op die alle kanten op stuitert, doet ze niets.

Ook die van nature al wijken voor druk, al kijk je maar, maar helemaal gek worden van gefriemel aan der lijf.

En dat zijn niet dezelfde paarden. Knipoog

Bij mij duurde het maanden voor mijn vriend me overal aan mocht raken, ik ben dan ook blij dat er geen Parelliprogramma bestaat voor mannen die een Natuurlijker en Beter contact met hun vrouw willen. Haha!

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 21:05

Dag KiWiKo,

Ik denk dat je wel gelijk hebt.
Het is duidelijk dat ze aangegeven heeft de aanrakingen aan de achterbenen niet prettig te vinden, maar de hoefjes moeten eens gekuist worden, hé. Ik geef toe dat ik niet de meest ervaren persoon ben, maar iedereen moet ergens beginnen. En ik wil erg graag bijleren.

Ik heb de mini's ook nog maar van midden september en moet dus ook nog uitvogelen hoe ik elk paardje het beste aanpak, want niet alle paarden reageren hetzelfde, hé.

Zaterdag probeer ik het opnieuw, ik zal het contact dan aan de achterbenen beperken tot het minimum en kijken of dat zo goed werkt.