[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 20:59

Wij hadden gisteren wederom een strao dus vandaag rustdag voor de paarden. Komende week geen groom dus niet mennen maar ze gaan wel lekker onder het zadel weg.
Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 09:20

Mooie foto die eerste!

Gaat ineens hard hier.

Iedereen weer lekker aan de gang met het betere weer. Wat fijn Assie dat jouw merrie zo braaf is en het inspannen en wegrijden is. Nou een calming mask geeft mij geen rust maar hopelijk mijn paard wel haha. We zullen zien. Zoveel verschillende ervaringen hoor ik er over. Gisteren stond er inderdaad nog een aardig fris windje maar het is al fijn dat je je niet meer hoeft aan te kleden als een eskimo met het naar buiten gaan vind ik. :o Leuke ervaring voor de kinderen en je puppypaard zo!

Wat sneu Spaikey maar ik snap jouw merrie wel, ik heb ook een hekel aan harde wind. Voor de wagen kan ze zich waarschijnlijk meer focussen op wat ze aan het doen is.

Leuk Muronia! Ik ben heel benieuwd hoe de Haf het gaat doen. Heb je daar ook nog wedstrijd ambities mee?

Ronnie is dus een lekker hete pony GD, ik vind het altijd leuk dat ze allemaal anders zijn en je van ieder ander paard weer net iets anders leert. Ik ben heel benieuwd hoe je Stippel het gaat doen tzt in de les. En zo'n wandeling klinkt inderdaad als een goede manier om de relatie positief te ontwikkelen.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 11:18

Ze heeft een boom waar ze achter kan staan mits het zuid westen wind is.
Wegens omstandigheden kan ik geen schuilhut plaatsen.

Dat klopt Elisa in het werk is ze super gefocust.

Leuk we foto's dierenfan.

Overigens heb ik het calming masker retour gedaan omdat ik er toch 1 met oren wilde ivm de wind in de weide.
Wel aangeven dat ik wilde ruilen ik ben benieuwd of dat lukt of dat ik opnieuw moet bestellen

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 13:42

Spaikey kan je dan niet 2 van die grote pakken stro in de wei zetten voor luwte.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 15:43

Jeetje wat gaan jullie hard opeens!
Ik zie toffe filmpjes, fotos, blije verhalen!
En Muronias Haflinger in het tuig, ik hou van haflingers haha!

Voor de Arden-tuig-gebruikers hier: hebben jullie de verstelmogelijkheid achter aan de strengen, bij de kar, of vooraan aan het borsttuig?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 19:50

Ilsiie schreef:
Jeetje wat gaan jullie hard opeens!
Ik zie toffe filmpjes, fotos, blije verhalen!
En Muronias Haflinger in het tuig, ik hou van haflingers haha!

Voor de Arden-tuig-gebruikers hier: hebben jullie de verstelmogelijkheid achter aan de strengen, bij de kar, of vooraan aan het borsttuig?

Hier achteraan

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 21:07

marga1 schreef:
Spaikey kan je dan niet 2 van die grote pakken stro in de wei zetten voor luwte.

Dat is een idee ja!

Vandaag was ze hieperdepiep , ik weet niet waar het aan lag, het weer, mijn groom of gewoon zo'n bui weer. Ze vond stappen niks en draven het liefst in de hoogste versnelling .. ...maar een stap uurtje plannen de volgende keer.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 21:27

Hier achteraan. En ook al bij een ander Ardentuig de strengen verwisselt, is niet zo moeilijk.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 22:08

Hoe bevalt het jullie achteraan? Omdat je daar dan toch wat meer gewicht hebt, komt het niet tegen de benen enz enz?

Belker, hoe gaat dat dan?

Spaikey, oh oei ja soms hebben ze zulke dagen hè... Zolang ze er geen gewoonte van maken!

GD heb je nieuwe foto's van je stippel? Hij is zo knap <3

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 23:06

Schroefje losmaken, pin eruit en langere streng eraan doen, pin erdoor en schroef weer vastmaken.
Meer gewicht achteraan valt mee. Je hebt de strengendragers of de broekriem om ze van de benen af te houden. Ik heb wel af en toe dat het uiteinde tegen het wiel aanloopt. Is maarheel soms dus kan ook liggen hoe ik de strengen vastmaak. Ij en paard irriteert het niet dus ik doe er ook niks aan.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 09:12

Jullie zijn weer lekker aan het mennen,leuk te lezen.
Bij mij hebben ze op de wei gelopen,ze hebben alle schuren,loodsen gesloopt maar nu alles weer in de bouwhekken want asbest gevonden in bodem.ponys staan in een tijdelijk schuilstalletje en mijn koetsen staan naast elkaar in een stevige partytent gepropt met heel handig(ahum) mijn kast erachter zodat al mijn ponyzooi overal tusen mijn hooi in de trailer ligt :(
Gelukkig komen er mooie droge dagen aan en kan ik weer beetje gaan longeren.
Spaikey voor jou ook ff fijn droog weer.mag je wel palen in de grond slaan? Dan kun je er winddoek tussen zetten,scheelt ook wind.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 13:34

Heb zelf met een nieuwe shet apart ivm wennen, tijdelijk palen in de wei met pallets er over zodat hij in de luwte kon staan. En wel kon neuzen met de rest. Mijn haflinger was de chef en dacht dat hij nog steeds hengst was, die moest echt wennen aan verandering in zijn kudde.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 22:02

Goede tips wat betreft de wind. Dank jullie wel.

Vandaag de dame even gelongeerd, ze deed super haar best, niks niet druk gewoon gehoorzaam. Ben benieuwd wat voor bui ze vrijdag in de les heeft!

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 10:02

Wat een heerlijk weer was het afgelopen dagen. Jullie nog wat gedaan met de paarden?

Ik heb gisteren een hele grote stap gemaakt met mijn Stippeltje. We zijn naar de les geweest!
Was nog maar de tweede keer dat hij bij mij voor de kar stond, maar ik had privéles; ik was de enige in de les, dus 'durfde' het aan.
Man, man wat vond ik het spannend. pff ik zou willen dat ik net iets meer lef had soms.

mijn puppypaard vond het ook heel spannend. Alles was nieuw natuurlijk. in de trailer, nieuwe plek, andere geluiden, andere paarden, ander tuig, andere kar, andere menner... Nou ja. Hij liep echt nog niet ontspannen en ik ook niet. Maar einde van de les ging het echt al tikkie beter.

Heel blij met Anne als instructeur. Die heeft me er echt door gepraat. Fijn tuig nog even beter af kunnen stellen en alles nagelopen.
Einde van de les kwamen de volgende aanspanningen in de bak, ging er schuifdeuren open en dicht. Hij deed het allemaal maar. Nog genoeg te oefenen, en vooral nog vertrouwen krijgen. Wat een reis ben ik begonnen...

Hoe ging jouw les, Spaikey?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 10:12

Haha dat gevoel herken ik ja :+

Maar super dat je het gedaan hebt! De eerste stap is denk ik het grootst en engst..was hij wel braaf? Want dat is het belangrijkste.

Hier gewoon lekker door gemend, heb alleen iets nieuws in de galop..paard vindt naar voren galloperen op de ene hand wat moeilijk en begint dan wissels te springen. :+ Zal wel gewoon een jonge paarden fase zijn die wel weer goed komt.

Fijn dat ze zo haar best deed Spaikey, ben ook benieuwd naar hoe je les is gegaan.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 10:33

GD ja het is altijd spannend een nieuwe voor de wagen, veel km maken en eventueel ook eerst veel aan de hand, wandelen o.i.d. of lange lijn in de wei, langs de weg.

Elisa het kan ook zijn dat hij moeite met zijn balans heeft, of ergens vast zit. Misschien Osteo erbij halen voor advies.

Hier ook genieten van het fraaie weer, en dus veel werk buiten, o.a. de mesthoop over de wei met behulp van minitrekker en ellebogen stoom.
Wat we wilden voor de regen is gelukt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 10:41

Kan zeker, ik laat haar regelmatig goed los maken. :-) Maar het zit in de verzameling denk ik, ze wil iets te verzameld galloperen voor de wagen en dan is naar voren gaan lastiger. Die verzameling hoeft van mij ook nog helemaal niet maar het is een Lusitano dus dat vindt ze makkelijker. Aan de longe is er geen enkel probleem en ook de wissels springt ze eigenlijk keurig. Alleen niet de bedoeling dus haha.
Maar komt wel goed, heb ervaring met jonge paarden opleiden ohz en dan heb je ook weleens zulke dingetjes en fases. :)

Kan het voor de wagen ook oplossen, de oplossing zit in eerst meer lengte pakken..dus meer voorwaarts-neerwaarts en dan pas een pasje naar voren. Moest dat alleen ook weer eerst even uitvogelen omdat het weer wat nieuws was.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 18:57

Wij zijn ook heerlijk aan het mennen. Mijn paard had last van zijn rug gaf hij aan afgelopen weekend met poetsen. Dus 1,5 week geen ruiter erop maar enkel voor de menwagen. Dat gaat overigens prima en vandaag gaf hij met poetsen al geen ongemak meer dus zeker op de juiste weg.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 23:21

Altijd beetje spannend zo de eerste keer GD. Maar zo te lezen was de stippel braaf! Daar kunnen jullie mooi op verder bouwen.

Dietenfan lekker makkelijk opgelost zo even niet erop en rug stukje beter.

Elisa lastig met die galop! Misschien mist ze nog wat kracht en balans?

Ja hier ging de les prima moet vooral simpel blijven rijden dan blijft ze redelijk rustig. Vooral zelf tempo bepalen en veel wacht oefeningen doen
Ze is heel werkwillig en dat is soms een nadeel. Voor haar is de aanspanning van de bovenlijn in draf de reden van de problemen in de stap. Na de draf durft ze niet goed op lengte te komen. Dus nu niet te lang draven en veel stappen tussendoor.

Morgen weer les.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 09:33

Gaat ze dan gehaast stappen en de rug wegdrukken in stap? Het blijft puzzelen altijd he?

Zeker mist ze nog kracht en balans, ze is pas 6 he? En galloperen voor de wagen in de bak is ook nog niet zo makkelijk voor zo'n jonkie. :-) Trainen gaat altijd gepaard met uitdagingen, dat maakt het ook zo leuk vindt ik. :D

Oh fijn dat je het zo op kunt lossen DF.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 11:39

Ja erg blij mee. Hij heeft zeer onverwachts nieuw zadel gekregen natuurlijk en net voor 2x strao rijden. Dus dit was min of meer geen verrassing dat hij last zou krijgen. Ik verwacht ook geen heftig iets en anders komt de osteopaat gewoon weer langs natuurlijk.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 12:03

Greendragon wat knap dat je bent gegaan met je Stipje. De kop is eraf en je leert elkaar zo ook fijn kennen, nu lekker doorzetten. Die spanning zal vast steeds wat verbeteren. De lat gewoon niet meteen hoog leggen.

Elisa je bent goed bezig en met wat geduld en extra kilometers zal de kracht en balans steeds meer komen waardoor het makkelijker gaat. Heb ik wel eens beeld van jou in actie op de wagen gezien? Ik weet het eigenlijk niet meer, maar ik ben wel benieuwd naar jullie :)

Marga heerlijk he, weer lekker wat buiten kunnen doen. Ik heb gisterochtend voor de regen aan kalk over de wei gestrooid. Kan dat nu mooi in de grond trekken. Ik moet nog een stuk of 30 beukenhaag-boompjes poten voor mijn operatie, anders moeten we weer een half jaar wachten en dat zou zonde zijn. Ik heb 2 jaar geleden een beukenhaag aangeplant achter mijn rijbak, zodat ik een mooie groene rand er achter krijg richting de weg. Maar helaas heeft de helft het niet overleefd en heb ik nu een gatenkaas-heg. Dat is precies wat niet de bedoeling was en lijkt natuurlijk nergens op _O-

Ik ben ook voor mijn doen flink bezig geweest. Hennessy heeft in tuig aan de dubbele longe gelopen en deed dat super. Binnenkort even kijken hoe ze het met de sleep erachter doet.
Afbeelding
Afbeelding

En met Veroon heb ik weer eens thuis in de bak kunnen trainen. Ondanks dat de bodem mooi vlak was en niet zwaar, blijft ze het thuis inspannen associëren met zwaar. Toen ze is beleerd was de bak steeds nat en zwaar en ik had toen ook nog een zwaardere kar, dat blijft wat tussen haar oren zitten heb ik het idee want de eerste rondjes wil ze moeilijk ontspannen stappen en is het een boel gedribbel. Als we dan een tijdje hebben gedraafd, gaat het stappen daarna wel beter.

We hebben nog niet vaak gegallopeerd dus dat wou ik graag mee pakken en dat ging superfijn. Ze springt mooi aan op stemhulp.
Afbeelding

Hier zie je de gatenkaas-heg er achter, beetje jammer toch? :')
Afbeelding

De eerste week van april krijg ik een nieuwe heup dus daarna zal het even duren voordat ik weer wat kan, maar we hebben eerst 29 maart nog de noordelijke kampioenschappen dus daar heb ik nog wel zin in.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 14:18

Elisa, blij te lezen dat ik niet de enige ben ;-) .
Ja, Stippel was echt heel braaf, maar zo veel spanning nog. Hoofdje hoog. strakke hals, staart tussen de billen. En in het begin wilde hij ff iets te hard in draf en dan galopperen. Was op te lossen, maar toch even momentje minder controle. En dan kan ik nog onvoldoende loslaten, precies wat ik wel moet doen _-:( .

Marga, mijn man neemt hem nu regelmatig mee, stukje hardlopen, langs de weg, super leuk! En hoewel ik filmpjes van hem heb dat hij voor de wagen loopt in groot verkeer, kijkt hij met die hardlooprondjes nog genoeg om zich heen. Komt wel goed. Verder doe ik veel loswerken, DLL werk met hem. Hij doet dan echt zijn best, maar ik houd de trainingen nog kort. Hij wordt deze maand nog maar 4 volgens zijn paspoort.
Fijn dat de mest is uitgereden! Ff bikkelen, maar nu kan het gras mooi groeien.

Fijne les, Spaikey! Elke vrijdag les? privé of clubles? Het is ook wel prettig om een duidelijk punt te hebben om aan te werken. Het komt toch ook vaak weer terug op balans, ontspanning... Komt vast goed. Zul je zien dat op een dag ineens het kwartje is gevallen en het dan zomaar is opgelost.

DF, Strao was ook een hele happening. Nu even een kleine pauze kan geen kwaad.

Je krijgt het nog druk, Muronia! Heb je al een koetsje voor de pony? Veroon loopt ook echt al heel knap zo. Moet je kijken hoe ver je al bent gekomen in korte tijd...
Ik ben beetje jaloers op je mooie bak. Ik heb helaas thuis geen bak, alleen een kleine paddock. Mennen kan daarin, maar dat is eigenlijk rondjes draaien. Ik mag de bak van een buurvrouw gebruiken, maar dan moet ik over een stukje drukke weg. Heb ik met Stippel nog niet gedaan, maar is wel de enige plek om met de kar te oefenen tussen de menlessen door.

Helaas is mijn shetje toch weer HB, dus staat weer op de buut. Ik denk dat ik haar sulky en vierwieler maar ga verkopen. Ze deed het vorig jaar zo leuk voor de sulky, maar haar hoefjes zijn zo beschadigd vermoed ik, dat ik me afvraag of ik de men-ambitie met haar nog moet hebben. Beetje dubbel want bewegen is goed, maar blijkbaar lukt het me toch niet om haar goed te houden.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 23:38

Tsja wat doet ze in stap, vooral dribbelen of heel snel stappen. Nog niet eens echt met weggedrukt rug ze durft niet goed de bovenlijn op te rekken. Ze komt wel omhoog in de hoofd hals houding maar niet tegen de hand. Is iets wat wel even tijd nodig heeft,heeft ook wat met balans te maken. Maar puzzelen is ook leuk!

GD wat vervelend van je shet zeg.
Ik heb in principe elke week privé les thuis. Ze gaat ook goed vooruit in de draf onderdelen stap duurt gewoon wat langer voordat het bevestigd is. Niet de beste foto maar dan hebben jullie een beeld
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 09:23

Mooie combinatie! Misschien ook een soort anticipatiespanning op wanneer ze weer kan/ mag draven? Puzzelen is inderdaad leuk. :-)

Ahja GD, maar dat is ook lastig bij zoveel spanning en dat leer je ook alleen maar door te doen en steeds meer vertrouwen te krijgen denk ik. Wat sneu voor je Shetje, vaak als ze eenmaal bevangen zijn geweest komt het wel vaker terug maar is het hoefbeen ook gekanteld? Lastig dat je thuis niet kunt mennen.

Het ziet er weer fijn uit Muronia! Hennessy is leuk en je bent lekker bezig zo te lezen nu het nog even kan. Ik had al gereageerd via PB. :-)
29 maart is wel een leuk vooruitzicht!