Problemen bij longeren met chambon

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 18:04

Cioccolato schreef:
rien10 schreef:
Tips over rustig opbouwen? Paard moet nog 3 worden! Niks opbouwen.

Ach. Ieder zn eigen manier. Als ts wil beginnen zal ze dat op een goede manier moeten doen.
Dat een ander nog niet wil opbouwen is hun goed recht.

Dat is zo. TS vraagt tips. Mij tip; paard laten staan.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-26 17:03

Echt bokt weer dit....... af en toe echt zo vermoeiend.........

Maar Cioccolato en Elisa Dank jullie wel voor het advies daar kan ik wat mee. Mijn idee was ook dat een paard met een slecht lichaams houding door laten lopen op geen enkele manier goed voor hem kan zijn.

Roodvos dank je voor de aanvulling op het advies.

Sevenofnine ook fijn advies denk dat vooral de balkjes misschien wel een hele goede voor hem is dat zijn focus meer omlaag moet.

0000 ook fijne reactie ga ik ook wat mee doen.

Gini helemaal mee eens! vandaar ook de vraag hier.

En dan even de reactie op de mensen die zelf allemaal conclusies trekken. Bijvoorbeeld dat ik geen ervaring heb.... waar in de tekst haal je die info vandaan?
Of de vraag waarom ik een 3 jarige in de krul wil..... dat staat ook nergens en wil ik ook echt niet, daarom ook de chambon die dus de vrijheid heeft om het neusje er helemaal uit te steken.
Of dat een 3 jarig paard te jong is, dat is een mening, vriendelijk dat je dat met me deelt maar 1 keer per week even longeren lijkt me niet te veel gevraagd verder mag hij gewoon baby zijn.
En ook het advies om me paard weg te brengen vind ik een raar advies. Ik maak al 22 jaar paarden zadelmak zo wel prive als periodes beroepsmatig. De manier waarop is in de 22 jaar wel veel veranderd het begon op de Deurne manier gewoon hoe we het opschool leerde en ik doe het nu meer op de TRT manier alles vriendelijker en rustiger en vrijwel altijd alleen.
Daarnaast ben ik gediplomeerd als sportpaarden masseur. Dus ik denk dat ik verre van achterlijk ben op paarden gebied.

Alleen werk ik de laatste jaren bij voorkeur zonder bijzet, als dit kan. Wanneer een houding in mijn ogen echt niet oke is wil ik daar wel wat mee. Zijn moeder heeft in draf dezelfde houding dus ik weet dat het niet (alleen) balans is, haar heb ik 15 jaar geleden ook zelf zadelmak gemaakt.

Donderdag was de eerste keer dat hij met bijzet teugel werd gelongeerd een wel overwogen keus voor de chambon alleen helaas niet met het gehoopte of verwachte effect. Ik ben niet direct gestopt omdat je een paard ook de kans moet geven om het juiste anwoord te vinden. Maar toen hij er echt tegen in kwam en zijn hoofd omhoog ging gooien ben ik dus gestopt. Ik heb tenminste nog de moeite genomen om te kijken wat het effect was op zijn mondhoeken (daar kunnen vele een voorbeeld aannemen) en ik vraag direct om advies om dat 2 meer weten dan 1 en je hier soms hele fijne tips kan krijgen die je zelf misschien niet meteen zou bedenken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 17:53

Graag gedaan, :-)

Ik vind persoonlijk dat het los/ vrij longeren ook teveel opgehemeld wordt. Zie wel meer paarden die meer baat zouden hebben als ze hun lichaam beter leren gebruiken ipv scheef op de voorhand sloffen. Even gechargeerd gezegd.

Ik longeer ze ook vrij/ los maar wissel dat wel af met de dubbele longe. Doe ik dat een week niet dan heb ik gelijk veel schevere paarden.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 18:00

Paard is toch gewoon 3? Ik snap al de ophef niet zo, volgens mij worden heel veel paarden uit 2023 nu zo'n beetje voorbereid en dit voorjaar zadelmak gemaakt....
Ik heb geen ervaring met jonge paarden, maar is het nog een optie om iets bitloos te doen? Bijv met een kaptoom? Ik werk zelf voornamelijk met bijzet, die kun je ook los laten hangen en is makkelijk in te stellen. Maar uiteindelijk zal dat misschien ook weinig schelen met een chambon. Mijn idee achter bitloos is dat je zo het paard kan leren te zakken op druk ipv er tegen in te gaan. Je kunt dit ook aan de hand al oefenen tot hij het snapt. Als hij snapt wat de bedoeling is, kun je weer met bit verder. Maar zo beschadigt er niks onderweg, soms heeft het even tijd nodig voor het kwartje valt. Ik zou verder de sessies kort houden zodra hij goed loopt. Doet hij dat bijv 5 min, dan alles eraf en stoppen. En zo uitbreiden.
Lammert Haanstra heeft ook veel advies gegeven over longeren. Hij gebruikt dacht ik wel regelmatig hulpteugels ook. Misschien kun je vanuit die hoek nog tips vinden wat voor jouw paard zou kunnen werken

Gini

Re: Problemen bij longeren met chambon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 18:55

Kan je niet met kaptoom aan de hand werken? Dan kan je de lichaamshouding op die manier gedetailleerder begeleiden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 19:43

Gezeur over de leeftijd… niks mis mee om een (bijna) 3 jarige wat te leren. Ik lees nergens dat TS het dier 5x in de week 45 minuten wil laten lopen. Overdrijven is ook een vak hoor

Hier worden ze met 2 jaar al getraind in de touwtjes voor de keuring. Niks hard werken, niet overvragen, niet in het zweet jagen. Wel dingen spelenderwijs 10 minuten 2x per week aanleren. Is hier nog geen een minder van geworden. En dan heb ik het over een maandje even trainen/wat leren en daarna weer een jaar het land op ( dus dan loopt ie ongeveer 8x aan de longe, rustig maar, dier wordt hier niet kapot getraind :+ )

Ts heeft verder al genoeg tips gehad. En leren met druk om gaan hoort wel bij het beleerproces. Je wil niet dat een paard dat nog moet leren als je er op zit, kan je nare ongelukken van krijgen

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 20:31

Als ik het goed begrijp: TS vraagt om tips. Maar als die TS of anderen niet aanstaan mogen ze niet gegeven worden?
Doe vooral wat je wilt TS, dat meen ik. Jouw paard m, jouw manier.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 20:35

rien10 schreef:
Als ik het goed begrijp: TS vraagt om tips. Maar als die TS of anderen niet aanstaan mogen ze niet gegeven worden?

Wat heeft ts precies aan jou tip om het dier te laten staan? Je leest toch dat ze longeer tips wil?

Ik zelf heb wel tips maar dan zou ik in herhaling vallen dus ik heb geen aanvulling verder

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 19:12

DDDara ik begreep uit je vraag dat je nog geen ervaring had met een chambon. Dus ik ben nu wel erg benieuwd of je het eerst uitgeprobeerd hebt op je andere, meer ervaren paard?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 19:16

Kabayo schreef:
rien10 schreef:

Wat heeft ts precies aan jou tip om het dier te laten staan? Je leest toch dat ze longeer tips wil?

Ik zelf heb wel tips maar dan zou ik in herhaling vallen dus ik heb geen aanvulling verder

Ze vraagt wat ze moet doen. (Voorlopig) niet longeren is dan een legitiem antwoord, me dunkt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 19:21

Waar je het mij betreft niet mee eens hoeft te zijn. Maar het is wel mijn tip.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 19:32

Ja, het is een tip. Maar denken jullie niet dat Ts dat zelf al heeft bedacht en nu eerst hier om tips te vragen hoe het op te lossen ipv thuis verder aan gaat modderen? :o Lijkt mij niet dat Ts nieuw is in de paarden wereld

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 09:28

Met niets doen train je natuurlijk ook...niets. :D

Hetzelfde wbt bit/ bitloos..bij beide moeten ze leren de "druk" te accepteren. Dus een van de twee vermijden heeft weinig zin in het leerproces. Wel is het belangrijk om heel goed te kijken naar die druk, de drukverdeling en bij jonge paarden heel voorzichtig te werk te gaan.

Ik werk altijd graag met een africhtingsneusriem in het begin en dan is het ook heel makkelijk om alles zowel aan bit als neusriem te bevestigen. Dat geeft ook weer een betere drukverdeling en minder in de mond.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 09:47

Als een chambon niet belemmert en het neusje er uit kan, dan heb je ook geen verzet. Dus het belemmert wel degelijk.

Met 3 inrijden vind ik niet verkeerd, in de krul trekken wel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 10:04

Onmiddelijk mee stoppen! Grondwerk als dit om een bit te leren accepteren doet een pro met dubbele lijnen. Jonge paarden zet je niet bij want die breng je dan uit balans.
Wat leeftijd betreft, wij maken de paarden op 2 al ruiter mak. Ze worden dan rond gestuurd op een Bosal dus bitloos. Eind 2 gaat er pas een snaffle in.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 10:08

Oei, ik word hier een beetje ongepast van. Ik heb ook een bijna 3 jarige ( wordt in juni 3 ) daar wandel ik alleen nog maar mee. Af en toe laat ik hem eens een rondje om me heen lopen zodat het beginnen van het longeren een beetje aangeleerd wordt maar verder echt nog niet. Waarom wil je hem nual zo trainen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 11:40

Kabayo schreef:
Ja, het is een tip. Maar denken jullie niet dat Ts dat zelf al heeft bedacht en nu eerst hier om tips te vragen hoe het op te lossen ipv thuis verder aan gaat modderen? :o Lijkt mij niet dat Ts nieuw is in de paarden wereld

Nee, in alle oprechtheid, dat denk ik niet. Anders had ze wel gevraagd "of zal ik hem nog even laten staan".

Het lastige met dit soort dingen is, dat "ik vind" en "dit is zo" door elkaar gaan lopen.
Wat TS doet met haar paard interesseert mij echt niet, in de goede zin van het woord.
Vraagt iemand een tip, dan geef ik mijn tip. Volg je die niet op? Prima, even goede vrienden. Jouw paard, jouw mening, jouw manier.

Ik vind (een mening, waar bij mij geen wetenschappelijk onderzoek aan ten grondslag ligt) dat je een bijna 3 jarige niet moet opknopen en longeren.
Waarom wordt er zo tegen mijn mening (nogmaals, een mening) geageerd? Ik verbied niemand zijn jonkie aan de logeerlijn te nemen. Ik zou het nooit doen. Met dat "ik zou het nooit doen" doe ik niemand kwaad.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 11:46

rien10 schreef:
Kabayo schreef:

Nee, in alle oprechtheid, dat denk ik niet. Anders had ze wel gevraagd "of zal ik hem nog even laten staan".

Het lastige met dit soort dingen is, dat "ik vind" en "dit is zo" door elkaar gaan lopen.
Wat TS doet met haar paard interesseert mij echt niet, in de goede zin van het woord.
Vraagt iemand een tip, dan geef ik mijn tip. Volg je die niet op? Prima, even goede vrienden. Jouw paard, jouw mening, jouw manier.

Ik vind (een mening, waar bij mij geen wetenschappelijk onderzoek aan ten grondslag ligt) dat je een bijna 3 jarige niet moet opknopen en longeren.
Waarom wordt er zo tegen mijn mening (nogmaals, een mening) geageerd? Ik verbied niemand zijn jonkie aan de logeerlijn te nemen. Ik zou het nooit doen. Met dat "ik zou het nooit doen" doe ik niemand kwaad.

Er is niks mis met je mening. Er zullen net als jou nog veel meer zijn met die mening, zie hierboven nog zo’n reactie
Het is alleen de vraag wat Ts er aan heeft in een longeer topic, niet in een topic met de vraagstelling ‘zal ik mijn paard aan het werk zetten of nog even wachten’. Want volgens mij was dat de vraag helemaal niet :o
Als er geen leeftijd bij haar bericht stond, had je dan wel (bruikbare) tips gegeven? Of had je dan gevraagd naar de leeftijd?

Edit, aanvulling
In mijn ogen is het niet perse een leeftijd gerelateerd probleem. Iedereen komt eens op een punt om te beleren. Sommige doen dat met 2, andere met 7. Gaat er nu om dat Ts tips wil hier mee om te gaan

Ik zou zelf het paard aan lange touwtjes zetten aan de zijkant met een longeersingel en een normaal hoofdstel met dubbelgebroken bit. En dan langzaam wat strakker zetten in alle rust zodat ie leert omgaan met druk en wat daar mee te doen. Een chambon snap ik zelf ook niks van, net zoals een passoa. Dus daar heb ik sowieso geen tips voor
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 10-03-26 11:49, in het totaal 2 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 11:47

Nee, dan had ik me er niet mee bemoeid omdat ik geen ervaring heb met het longeren met chambon.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 11:48

Omdat men niet leest.
Ik lees dat ts niet wil opknopen, in de krul wil trekken maar enkel het stukje rug weg drukken, de verkeerde lichaamshouding wil helpen verbeteren. Juist dat is een goede insteek in een training van een jong paard.

De 1 begint met 5, de ander met 3 jaar. En er zijn tig manieren die we gezellig mer elkaar kunnen delen. De 1 laat staan, de ander dubbele lijnen, de ander een ander hulpmiddel. Dat laatste vraagt de ts.

Dus open voor de rest maar t zoveelste bokt topic over leeftijden :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 11:52

Cioccolato schreef:
Omdat men niet leest.
Ik lees dat ts niet wil opknopen, in de krul wil trekken maar enkel het stukje rug weg drukken, de verkeerde lichaamshouding wil helpen verbeteren. Juist dat is een goede insteek in een training van een jong paard.

De 1 begint met 5, de ander met 3 jaar. En er zijn tig manieren die we gezellig mer elkaar kunnen delen. De 1 laat staan, de ander dubbele lijnen, de ander een ander hulpmiddel. Dat laatste vraagt de ts.

Dus open voor de rest maar t zoveelste bokt topic over leeftijden :D

Dat vind jij. Ik vind dat je een nog geen drie jarige niet aan een longeerlijn moet laten lopen.
En dat onze meningen niet overeenkomen is helemaal prima.

En hier laat ik het bij.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 12:24

En een alternatief:
het paard nu vooral in stap en galop werken aan de longe? Je zegt dat het paard daar wél een fijne houding in heeft. Laat het paard daar dan sterker en handiger worden. Dan komt er straks misschien ook vanzelf meer basis om in draf ook iets nuttigs te doen met het lijf.

Als draf niet werkt, waarom dan draven?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 13:25

Idd weer typisch bokt, maar de waarheid ligt vaak wel ergens tussen beiden in.
Het betreft een jong paard. Wat is in jouw idee dan een juiste houding of correct lichaamsgebruik?

Is je paard al bekend met grondwerk en wat merk je daar qua lichaamsgebruik? De proprioceptie zeg maar. Is hij heel bewust van zijn lichaam of juist niet? Is het eentje die, voor zijn leeftijd, al sterk achter is (dus rug en benen) of er nog wat inhangt? Wat is zijn/haar voorkeurskant? Je gebruikt een chambon, dus hij kent al het bit. Wat vind jij als ruiter belangrijk, van hoe hij met druk moet omgaan? Het pressure/release verhaal is het meest bekende en dan heb je het meer de zachte aanpak/zonder druk (meer natural horsemanship/clickertraining om het even te benoemen). Dat is mss een simpele vraag, maar wel een belangrijke in communicatie en wat je verwacht. Hybride versies bestaan er ook, maar ik veronderstel even dat je nog niet zover bent, ook nav je post (no hate).

Zelf denk ik dat je momenteel best even aan het grondwerk zou moeten gaan, goed letten op de lichaamstaal en zo begint te longeren. Stap en galop zouden al goed gaan, maar is dat ook echt zo? (vandaar mijn eerste vraag, wat is jouw ideaalbeeld) Laat meestal die gangen nu het moeilijkste zijn voor een jong paard aan de longe. Voor een jong paard is het horizontaal evenwicht bereiken al een doel ansich, dat begint met een pas tot op den duur een hele cirkel of cirkels. Sommigen paarden laten zich in het naar voren jagen redelijk bewerken en vinden daar een soort balans in, maar de meesten gaan snel (in meer of mindere mate) compenseren. (lees foutief belasten of lichaam dus verkeerd gebruiken).

Hulpteugels ben ik niet op tegen, maar zelf ben ik geen fan om deze te gebruiken als het paard nog te onervaren is en als ook de longeerder eigenlijk nog niet voldoende kennis heeft. Longeren is een vak apart, een mooie maar als je het goed doet echt een volwaardige training. Dus laat je even bijstaan door iemand met al wat meer ervaring en dan komt alles vast wel goed. Succes

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-26 14:37

Wat fijn dat er een aantal echt lezen wat ik probeer te zeggen en daar tips voor geven! Bedankt daarvoor!

Ik ga denk ik beginnen met de dubbelelonge te proberen in het longeerrondje (normaal doe ik dat altijd in de rijbaan maar in het rondje zal het een stuk makkelijker zijn) en dan is kijken wat dat oplevert of ik daar iets mee kan bereiken. (En proberen betekend niet dat ik geen flauw idee heb wat ik ga doen maar dat het met een nieuw paard altijd proberen uit te vinden is wat werkt.)

De optie daar na zal zijn met de touwtjes zoals jullie die hier hebben beschreven. Gewoon een rustig aan kijken of dat het juiste effect voor ons heeft.

Mocht het allemaal niet het gewenste effect hebben ga ik me daarna pas richten op het alleen in stap en galop werken of het werken aan kaptoom of helemaal niet meer longeren. Mijn doel op dit moment is juist hem aanleren op de juiste manier met de druk om te gaan waardoor hij zijn houding zal verbeteren perfectie is helemaal geen streven. Als hij goed genoeg begrijpt hoe om te gaan met druk zal ik in de rijbaan verder gaan met het werk aan de hand in stap en draf en zal het longeren op een laag pitje komen.

Verder is het uiteraard een bewuste keus om met 3 jaar te beginnen en niet omdat ik me niet meer kan in houden. Mijn mening is dat jong en heel rustig aan beginnen alleen maar goed is voor de ontwikkeling op ieder vlak, geestelijk en lichamelijk.
Ook denk ik vaak dat mensen die op oudere leeftijd beginnen vaak de neiging hebben sneller te willen gaan en die haast zit er nu helemaal niet achter. Ik kan hem op me dooie houtje iets aanleren en als het kwartje gevallen is weer even op de wei zetten en zo rustig stapje voor stapje ergens heen werken.

Over de vraag of ik de chambon op een ander paard getest hebt, nee dat heb ik niet ik heb 4 paarden opstal maar geen van hen heeft de neiging zijn hoofd om hoog te doen en de rug weg te drukken. En de chambon doet helemaal niets als je paard van nature met het hoofd in een ontspannen houding loopt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 15:51

Ik ben zelf geen tegenstander van wat eerder beginnen, maar een hulpteugel...
Het is toch vaak een balans probleem en of je dat nu oplost door hem nu al naar beneden (nee ik lees niet in de krul) te willen... Ik ben meer van, laat hem nog even zo zijn ding doen.

Nu heb ik vroeger meer paarden gereden die ik dan toch eens met bijzet/touwtje goque enz, wilde doen, want ja dat hoorde toch bij de training...
En ook meer paarden gehad die hoe los het ook zat, die druk niet wilde.
Ook al sprongen ze al L en toch wat gewend waren.

En grappig dat ik toen ooit zelf een chambon heb gemaakt die door dat oog beneden kon schuiven en zo minder vast gevoel gaf. Dus daar niet met de clipjes vast.
En dat deden ze dan wel beter.

En ik zie nu dat die er 1 op de markt is
https://www.hooks.nl/paard/paardenuitru ... 8WEALw_wcB