Overspronggedrag tijdens grondwerk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 12:47

Gapen is een kalmerend / zelfregulerend iets voor een paard dus dat signaal zou ik niet negeren. Het wordt overigens ook gelinkt aan maagzweren. Paar vragen die je de goede richting op kunnen helpen.

1) Gaapt het paard ook zoveel als je hetzelfde op een andere plek doet? (Is het gedrag aan de plek gekoppeld? Mss heeft hij spanning in de bak)
2) Doet het paard dit op dezelfde plek ook met iemand anders? (Is het gedrag dus aan jou gekoppeld? Dan zegt t mss wat over jullie relatie / leiderschap)
3) Gaapt je paard in vrijheid ook zoveel? (Denk aan de maagzweren bijv)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 12:56

Lindsey_99 schreef:
Het paard heeft in mijn ogen (te) vaak problemen, gezien je topics. Headshaken, zo krom als een hoepel, graasmasker omdat ie te dik wordt (IR), kreupel na bekappen...

Oorzaak of oorzaken nog niet gevonden, en rijtechnisch niet op te lossen. Wat het dan wel is....?? En nu met wat simpel grondwerk geeft hij ook al stressignalen...

Je opperde zelf al om hem met pensioen te laten gaan, en wellicht is dat voor het paard wel het prettigste. Hoeveel nut heeft oeverloos doorgaan met een ouder paard wat niet gezond genoeg in elkaar zit.

[OHZ] Zo krom als wat

Gezien alle probleem verhalen/topics over dit paard is lekker met pensioen gaan helemaal niet verkeerd.

Elisa2

Re: Overspronggedrag tijdens grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 13:06

Als hij snel te dik wordt dan lijkt pensioen me helemaal niet zo goed. Ts, mag toch vragen stellen?

Er zitten best nuttige antwoorden bij volgens mij.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 13:15

Elisa2 schreef:
Als hij snel te dik wordt dan lijkt pensioen me helemaal niet zo goed. Ts, mag toch vragen stellen?

Dan is juist de tip van Suzanne om hem wat meer aan het werk te zetten een goede. Maar ook met alle tips in de andere topics is niks gedaan en dat zal nu ook weer niet gebeuren. Oversprong gedrag zie je wel bij paarden, maar dan vaak in situaties die iets stressvoller zijn en in de openingspost staat niets dat daarop wijst. Als dit paard niet voldoende gehoorzaam is, dan heeft hij misschien wat meer duidelijke uitleg nodig zodat hij het kan begrijpen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 13:17

Suzanne F. schreef:
Ninx schreef:

Beetje een flauw antwoord dit.
Verdiep je er dan eerst even in.

Het was een heel serieus antwoord. Al dat koetsjie koetsjie en kijken of hij een oor de verkeerde kant op beweegt en oeh gapen, nou dan is hij gespannen hoor. Nou echt niet hoor. Als hij tijd heeft om in touwtjes te happen en te gapen dan is hij gewoon niet aan het werk. Grondwerk is prima maar niet die vage zweverige oliebol, daar krijg je alleen maar ellende van.

Nou, dat lijkt me geen getrut. Dat is gewoon voortschrijdend inzicht.

De tijd dat we als een lompe boer signalen negeren en alles afdwingen ligt wel een beetje achter ons toch?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 13:26

Veronica2 schreef:
Elisa2 schreef:

Dan is juist de tip van Suzanne om hem wat meer aan het werk te zetten een goede. Maar ook met alle tips in de andere topics is niks gedaan en dat zal nu ook weer niet gebeuren. Oversprong gedrag zie je wel bij paarden, maar dan vaak in situaties die iets stressvoller zijn en in de openingspost staat niets dat daarop wijst. Als dit paard niet voldoende gehoorzaam is, dan heeft hij misschien wat meer duidelijke uitleg nodig zodat hij het kan begrijpen.

Ik weet dat TS meer doet met dit paard dan alleen dit qua werk. (is aan haarzelf om dat wel of niet te vertellen)

Het lastige is dat wij dit dier niet kennen en TS lijkt in het grondwerk wat onzeker te zijn. Het beste zou zijn irl les denk ik van iemand met veel ervaring.

Het is logisch dat als iemand wat onzeker is/ wordt dat de doortastendheid het af laat weten. De gulden middenweg ligt in werken met gevoel, ervaring en de juiste mate van doortastendheid maar dan is het wel belangrijk om te weten wat je doet.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 13:29

Elisa2, eens hoor ik denk dat er nog een hoop te leren is voor ts, zeker in doortastendheid en het juist inschatten van signalen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 14:03

Elisa2 schreef:

Het is niet alleen daarom, je haalt er nu 1 probleem uit van een aantal die ze zelf aangeeft.

Te dik; is management aanpassen. Paard staat wel op gras maar met graasmasker, loopt elk voorjaar gevoelig, heeft IR. Doe daar dan wat aan zou ik dan als tip geven.

En zelfs bij simpel grondwerk geeft het dier stresssignalen.
Ja hoor, vragen om tips staat altijd vrij.
Antwoorden wel in de juiste context laten.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 14:18

Omdat dit topic beter past op UHZ ga ik het daarheen verplaatsen.

PW --> UHZ

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 16:44

Captain schreef:
Suzanne F. schreef:
Wat is overspronggedrag? Klinkt alsof hij zich verveeld en niet echt aan het werk is. Hij hoort gefocust te zijn op jou en niet in touwtjes te happen. Aan het werk ermee, dan gaapt hij ook zeker niet meer.

Gapen is geen teken van verveling zoals bij mensen, maar van verwerking.

En dat is ook niet standaard zo, kijk maar even op google naar de betekenis van gapen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 16:47

Nee klopt, maar niet tijdens het werk. Als je paard in de wei staat of je staat lekker te borstelen ofzo sure. Maar als je actief aan het grondwerken bent en je paard gaapt dan is dat geen teken van verveling.