[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 11:42

Elisa ja die baan was een hele aparte gewaarwording. Ik kon er wel heel fijn weer aan mijn vertrouwen werken dat Jorie weer normaal in galop kan. Dat vond ik de week daarvoor op buitenrit wel even spannend, want een mul zand knalt hij rustig even 25km/h in om ons tweespan erdoor te trekken. Maar hij kwam ook toen heel braaf terug. Die van mij (nou ja Jorie, Alex moest gedwongen mee) waren dus wel zo'n 300 meter weg met een lege sulky erachter. Dan ben je heel blij dat alleen het materiaal in de kreukels ligt en Jorie had wat krasjes en de osteopaat is ook geregeld. Ook met kleintjes kan het heel naar aflopen. Maar Jorie loopt nu weer of is er niks gebeurd tweespan dus we gaan nog kijken of dat voor de sulky ook zo is.

Ik heb 21 juni marathon, ik zou oorspronkelijk tandem sulky gaan rijden. Maar ik denk dat ik liever nog even enkelspan Alex doe. Maar dat is afwachten hoe Jorie het weer oppakt.

sonjim

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 23:19

Jorex succes met het weer oppakken. Blijft wel een ding na een ongeluk. ipsilonka beterschap wat een klap is dat geweest.
Hier vandaag de week begonnen met lange lijnen. Ze doet alles zo braaf.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 04:21

Paard doet het verbazingwekkend goed gelukkig. Groom werd ook redelijk wakker. Ik word steeds bonter en blauwer helaas.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 09:28

Wel fijn dat het met paard goed gaat en de groom ook redelijk oké is. Verder zelf maar goed rustig aan doen en heel veel beterschap zeg :knuffel:

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:34

Ipsilonka schreef:
Paard doet het verbazingwekkend goed gelukkig. Groom werd ook redelijk wakker. Ik word steeds bonter en blauwer helaas.

Gelukkig goed nieuws op helaas jezelf na. Bont en blauw hersteld echter gelukkig wel goed al zal het nu behoorlijk pijnlijk zijn. Beterschap!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 08:15

Hoe gaat het met iedereen? Allemaal klaar voor de warmte? Volgens mij hebben wij er meer last van dan de ponys

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 08:20

Ik ga vandaag mijn nieuwe menwagen ophalen *\o/* . Ondanks de hitte heb ik daar heel veel zin in. De paarden hebben natuurlijk hitte-vrij hier.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 08:32

Meneer had hier deze week verplicht vakantie. Hij liep niet zuiver. Het vermoeden is dat z'n hoeven te lang zijn. Die zijn echt enorm hard gegroeid en de smid komt pas maandag 30 juni dat was niet te verplaatsen. In de weide loopt hij prima. Ik ga hem maandag mee pakken voor mennen in voornamelijk of volledig stap voor maximaal 5 km en dan beslissen of hij nog eens mee gaat of in de weide blijft. Komende week woensdag moet ik onverwachts mijn herder in laten slapen vanwege kanker dus komende week wordt sowieso even een aparte week.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 15:51

Ach dierenfan wat naar. Geniet nog even heel veel van elkaar deze dagen.

Ik ben weer thuis.. met de wagen. Er blijkt nog wel een klus aan te moeten gebeuren. De houten plaat op de bodem voor de bokstoel is kats verrot :( . Die moet eruit en ik denk iets van traanplaat erin? Maar even informeren welk bedrijf hier in de buurt dat kan doen. Daardoor ging er nog wel wat van de prijs af en ik kon hem ook niet laten staan want ik denk dat het los daarvan echt een fijne wagen is. Dus nu maar op speurtocht nu.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 16:58

Ach wat sneu Dierenfan. Sterkte.

Muronia gefeliciteerd met de nieuwe aankoop. Mijn ervaring met traanplaat is dat als je er geen rubbertjes (bijv oude fietsband) tussen doet, dat het enorm gaat klapperen (m.n. qua lawaai).
Dus zorg dat het goed vast zit zodat het niet kan gaan klapperen.

Vanochtend al vroeg een rondje gemend met de dame. Ze had eigenlijk niet zoveel zin, maar toen we onderweg waren wilde ze eigenlijk het lange rondje lopen 8)7 .

Ik had bedacht om mee te doen aan de marathon van Leek, maar helaas... ik was even vergeten dat ik al had toegezegd in een hindernis te staan. :+ . Dus ik doe wel mee, maar dan zonder paard.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 18:18

Sterkte dierenfan,altijd een lastig besluit
Mooie wagen <3 daar ga je veel plezier van hebben
Assie wel jammer niet mee kunnen doen

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 20:18

Hele goeie tip assie, dank je wel. Ik ben nog even aan het onderzoeken wat ik het beste kan doen. 1 juli moet ik hem kunnen gebruiken. Maar ik denk ook dat als dat klaar is, het wel een leuk,best blits karretje is :D

Oeps van de marathon, zou je niet een rondje mogen doen dat iemand even voor je overneemt zo lang? Ik weet niet hoe lang zo'n rondje duurt hoor.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 20:26

Muronia schreef:
Oeps van de marathon, zou je niet een rondje mogen doen dat iemand even voor je overneemt zo lang? Ik weet niet hoe lang zo'n rondje duurt hoor.

Haha, nee, dat is niet te doen. Je moet ongeveer een kwartier rekenen voor de veterinair (check zelf is 2 minuten meestal), dan half uur A-traject, gevolgd door veterinair plus rust, plus neutrale zone, ongeveer een kwartier. Daarna de B, ook weer een half uur, uitstappen plus veterinair ook een kwartier. En dan nog inspannen, uitspannen etc. Reken maar op minimaal 2 uur.
Ik sta als hoofdhinderniswaarnemer bij een hindernis, dan kan ik helaas niet 2 uur weg. Maar dat komt wel goed, ik ga zelf wel een keer daar rijden als donateur zijnde.
Als je je verveelt... je mag best mee komen fluiten/hindernisrechteren 6 juli in Leek. Dat kan ook zittend. Ze zoeken altijd nog wel vrijwilligers en ik gok dat het geen lange dag wordt, omdat er niet gek veel deelnemers zijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 20:43

Bedankt jullie! Ik hou me sterk aan het feit dat op tijd los laten nu het enigste juiste is wat ik voor hem kan doen!
Gefeliciteerd Muronia en veel veilige kilometers toegewenst. Geen tips helaas voor je qua vervanging van de plaat.

Vandaag was hier een georganiseerde mentocht. Wij hadden ons sowieso al afgemeld en ik had echt verwacht dat ze de tocht zouden annuleren ivm de hitte. Tot mijn grote verbazing is hij door gegaan. Ipv om 17.00 uur starten zijn ze om 10.00 uur gestart voor ruim 20 kilometer. Ik vind het zo bizar als ik eerlijk ben! Ik kan er niet bij...misschien overdrijf ik maar vond het echt geen prettig zicht en geen goed plaatje voor de paardensport

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 21:07

Ik heb vandaag rustig aan s ochtends meegedaan aan de oefenmarathon in Diever. Had ik later moeten starten dan was ik niet gegaan. Enkelspan met Alex, Jorie is niet vertrouwd helaas. Maar Alex deed het zo goed dat zijn hartslag en ademhaling na de tijd beter waren dan voor de hindernissen. Dus ze vroegen of we überhaupt wel hadden gereden. Ik zei:"Ja, de hindernissen grotendeels galop/snelle draf". Maar daartussen gewoon lekker veel gestapt. Bij de vaardigheid stond hij zo aan dat ik vroeg om na het fluitje te vertrekken in draf en hij ging meteen in galop vanuit stilstand. Hij had er in ieder geval veel plezier in. Lekker nat weggezet op de trailer voor tijdens het rijden en hij kwam zelfs nog nat er weer uit ook. Heerlijk afgekoeld. Maar hij stond na de wedstrijd ook te slapen in de volle zon (met vlak ernaast schaduw). Ik had vandaag overigens ook echt geen tochten of wat dan ook gedaan, Diever kon ik lekker op eigen tempo doen, ik heb 2 uren over 8,5km totaal gedaan. Sowieso was het in het bos wat koeler en er stond een lekker briesje. Die is nu wel weg.

En ik zit te wachten totdat ik naar bed kan, want ik heb maar 4-5 uren geslapen en max 3 uren aan 1 stuk afgelopen nacht. Snotverkouden zijn is echt geen fijne combi met dit weer. :o

Heel veel sterkte alvast dierenfan.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 21:12

Oh joh ik had geen idee dat dat allemaal zo lang duurt :oo . Ik ben nog gewend aan een dressuurproef van 6 minuutjes haha. Nee dan wil dat niet.

Jorex (ik heb nu pas door dat je naam voor JOR-ie / al-EX staat _O- ) ik doe het je niet na met deze temperaturen. Ik hou van zomer en warmte en vroeger reed ik dan ook wel vroeg of laat op de dag, maar tegenwoordig krijgen ze mooi vrij. Ik vind voeren, stallen mesten enz al genoeg werk dan :D .

Dierenfan.. :(:)

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 17:01

Muronia
De SMW is het leukste spelletje van het mennen vind ik. Er zit alles in. Hier is het de ene dag dressuur en vaardigheid en de volgende dag de marathon.
En dan is het marathon gedeelte het leukst.
Met mijn shetten is het een hele toer om binnen de tijd en zelf de hindernissen goed onthouden te eindigen. Een goede groom is hier erg belangrijk, en die heb ik gelukkig. En vergeet niet de grond groom / duvelstoejager :D

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 20:30

In Leek is idd op zaterdag de dressuur (8-10 minuten) en vaardigheid (2-4 minuten). En het 60x parcourslopen uiteraard :)) .

Jorex leuk zo'n rondje. Hoe doe je dat met groomen op een sulky? Dat kan toch niet? Of rij je dan gewoon wat rustiger?

Ik wil morgen graag even met trailer op pad voor een ritje door het bos. Grote nadeel van op het Groningse Hogeland wonen. Geen bossen of fijne zandpaden in de buurt.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 20:37

Assie,
Sulky klasse is uiteraard zonder groom. Maar ook dan kan Alex het nog wel in galop hoor. Zo snel ga ik niet om, 13 km/h is voor hem een handgalop.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 20:38

Oh, nee ik ging er ook niet vanuit dat je alleen zou draven hoor. Maar vroeg het me gewoon af. Ik ben zelf ons ongeluk van 9 jaar geleden gewoon een stuk voorzichtiger (en een watje :P ) geworden.

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 22:36

Wat een leuk topic! Ik kom graag mee kletsen. Ik heb heel lang met mijn Shetlander pony gemend totdat zij een ongeluk in de paddock heeft gehad waarbij rechtsachter haar knieband gescheurd is. Dit is nooit meer helemaal goed aan elkaar gegroeid ze kan nu wel pijnvrij haar leventje leven gelukkig. 1 jaar na haar ongeluk had ik een grotere maat Shetlander gekocht Rowie. Toen 5 jaar en ik wist al dat ze bij de laatste 2 eigenaren net geen jaar had gestaan. Ze zou groen zijn, niet zoveel mee gedaan, maar ik denk dat er ooit een keer iets fout is gegaan met een koets waardoor ze helemaal in paniek was geraakt. Bij iedere beweging achter haar kont verstijfde ze helemaal, ik ben gewoon vanaf 0 begonnen en heel rustig aangedaan. Toen ging het eigenlijk heel goed, denk ook wel omdat ze me vertrouwde. 1 keer wilde ze er vandoor gaan met de koets maar heb haar uiteindelijk toch op stem weer rustig terug gekregen. Toen werd ik zwanger en was mijn zoontje geboren dus was alles even op een laag pitje. Alleen mijn zusje van 9 jaar ging zeker 2 keer per week wat met haar rijden. Dit heeft haar ook zoveel goed gedaan om vertrouwen te krijgen met alles op en rond haar. Nu heb ik weer een nieuwe tweewieler gekocht en ik ben helemaal verliefd <3 ze heeft al zeker anderhalf jaar niet meer voor een koets gestaan en we hadden haar op de foto alleen ervoor om alles even af te stellen maar ze deed het zo braaf. Helemaal niet meer schrikkerig ze ging zelfs op rust staan. Kan niet wachten om weer ritjes te gaan maken.
Afbeelding

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 11:37

Welkom hier

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 16:48

Jorex, dat lijkt me ook best heftig. Gelukkig dat je daar weer goed aan het vertrouwen kon werken. Ik snap wel dat de galop en beheersing daarvan belangrijk zijn.

Ipsilonka, hoe gaat het nu met je?

Sterkte Dieren dan! Jammer dat paard niet helemaal goed loopt.

Jammer van die houten plaat Muronia, maar het is wel een blits wagentje.

Leuk dat Alex het zo goed heeft gedaan Jorex!

Kvikur, welkom..leuke Shet!

Wij hebben de laatste tijd helaas niet heel veel kunnen doen. Maar ze doet het super, nu bijna 1 jaar voor de wagen.
Afbeelding

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 23:41

Elisa, lief dat je het vraagt. Ik ga wel wat beter, nog 2,5 week gips …. De kleuren beginnen wat af te nemen. Alleen wel last van een bult op mijn heup, daar nu een sterkere pijnstiller voor gekregen, belemmert me echt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 09:11

Ah nog flink gekneusd dus? :(:)

Nog 2,5 gips klinkt ook niet zo fijn..maar gelukkig kun je aftellen. Fijn dat het in ieder geval al wel iets beter gaat!