[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 09:49

Ik gebruik strengen dragers, dat is mij zo aangeleerd haha. Al vraag ik mij af waarom want echt "dragen" doen ze niet

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 09:54

Voor zeem: gewoon een natuurzeem lap halen bij action (ca 4 euro) of hema (ca 10 euro). Ik kreeg de opdracht om eerst het groene deel van een schuursponsje om het bit te naaien en dan het zeemleer (2x eromheen, dikker lukt niet want is bijna niet te naaien) en voor het naaien: eerst gaatjes prikken en daarna met een tang je naald door de gaten trekken want het gaat heel moeilijk.

Over de streng door de broekriem, zo heb ik het ook geleerd hoor voor het koetsiersexamen (en zo doe ik het nog altijd, iedereen bij ons op de vorige stal)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 10:00

Elisa2 schreef:
Ik zit nu echt heel hard te denken hoe wij dit altijd doen haha.

Gave actiefoto trouwens!

Is zeem niet achterhaald inmiddels Muriona? Wij hadden dat vroeger wel om het menbit maar bit wordt dan heel dik. Ik zie dat er ook latex bit bandages zijn die veel makkelijker lijken.

Dierenfan, misschien is dat bewust zodat de strengen het paard niet raken en deze dan daardoor niet in paniek kan raken tijdens het beleren?

Lekker al die ritjes, leuke foto's!

Nee ik had interesse in betreffend paard en die man had ze om mogelijk te beleren. Echter later was de informatie er dat ze al beleerd was plus ook drachtig. Om die reden er vanaf gezien toen.
Zou super dom zijn ook om die reden te gebruiken. Uiteindelijk moeten die strengen waar ze horen (die man bleek dat altijd zo te doen maar hoop mensen doen ook werkelijk maar een dotje) dus doe dat gelijk bij beleren zou ik zeggen.
Ik ben ook echt niet prefect en vooral met de oudste best aan het zoeken geweest met huidige broek hoe deze het beste zit. Echter als ik sommige aanspanningen zie dan vind ik het niet gek dat materiaal kapot gaat waar het niet hoort enz. Kwam paar weken geleden in een mentocht filmpje nog meerdere malen een tinker tegen die volledig trok op schofttuig. De strengen bungelden er voor de sier bij. Sons zou het goed zijn dat het koetsiersbewijs verplicht is

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 10:05

Bedankt voor de tips! Die bandages had ik over gelezen maar dat waren wel oude topics op bokt, die zouden niet zo goed zijn? Misschien dat het tegenwoordig van beter materiaal is? Zou wel een stuk makkelijker zijn natuurlijk.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 11:39

Tegenwoordig is er ook veel meer keuze in bitten. Voor veel paarden is zo’n zeem om het bit veel te dik in de mond.
Ik rijd met een trust bit van kunststof.
Ik ben zelf opgeleid tot niveau 4 instructeur, dus een paard correct inspannen lukt me wel denk ik *\%/*

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 14:03

Ipsilonka schreef:
Ik ben zelf opgeleid tot niveau 4 instructeur, dus een paard correct inspannen lukt me wel denk ik *\%/*

Dat schrijf ik ook nergens. Mijn viel dit op. Ik zie regelmatig geen strengendragers maar deze manier had ik nog nooit gezien en ben nogal nieuwsgierig aangelegd :D
Of het correct is tja mijn mening is anders ;) maar verkeerd zou ik het persoonlijk ook niet direct noemen. Gemakzucht misschien weer wel maar gemak dient de mens he :D
Echter ik begrijp de reden en bedankt voor de uitleg. Ik blijf ze maar wel gebruiken

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 14:27

De strengdragers zijn eigenlijk bedoeld om het doorhangen van de strengen op te vangen bij achterwaarts gaan zodat het paard niet over de strengen stapt. Of als ze een bokje geven er niet snel over gaan.

En als je een andere / nieuwe wagen gaat gebruiken maken wij altijd foto's als ze trekken om te kijken of het tuig werkelijk goed zit, een gaatje korter of langer kan veel verschil uitmaken. Zeker met het afstellen van een lamoen zodat het paard/pony niet te ver maar ook niet te dichtbij de zweng/spoorstok loopt. Er zijn zelfs verplichte afstanden van de KNHS hiervoor.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 23:32

Ik had bij 1 pony ook zeem om het bit moeten naaien,nou best een dingetje en weet waarvoor een vingerhoedje dient :j
Wel een belangrijk dingetje : voordat je het bit met zeem indoet even zeem natmaken!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 23:43

Zou zo'n bit-bandage slechter zijn? Ik heb vanmiddag ook zitten kijken naar rubber-stangen.. zouden die zachter zijn? Ik moet eerlijk zeggen dat ik die trust-bitten wel heel erg prijzig vind.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 23:53

Dat latex wil nog wel eens branden, net als rubber. Welke maat heb je nodig? Ik heb misschien nog wel zo'n bit met zeem liggen dat je mag lenen om te proberen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 23:59

Dat is lief. 14,5 heeft ze. Ik wil er best een zeem omheen naaien, maar degene die hier zei dat hij dan wel dikker wordt, heeft me aan het denken gezet. Ze wordt op een onderleg trensje gereden. Ik heb wel andere bitten geprobeerd maar ze lijkt dikkere bitten echt onprettig te vinden dus maar weer terug naar de onderleg trens.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 06:46

Wat doet zo'n zeem om het bit eigenlijk?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 06:46

De inwerking wat zachter maken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 06:48

Bedankt! Ik ben benieuwd wat het jullie brengt! Succes ermee ik ken het totaal niet dus geen tips

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 07:06

Muronia schreef:
Zou zo'n bit-bandage slechter zijn? Ik heb vanmiddag ook zitten kijken naar rubber-stangen.. zouden die zachter zijn? Ik moet eerlijk zeggen dat ik die trust-bitten wel heel erg prijzig vind.

Daar heb je helemaal gelijk in, ze zijn ook prijzig. Maar Jendie liep daar bij de vorige baas goed op, kreeg korting op de vraagprijs en zo het eerste bit gekocht. En later nog zo’n bit gekocht in een andere maat. In een kortingsactie :D Mijn mooie rooie loopt op een simpelere Liverpool, maar geen dikke bitten.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 10:16

Ik ben benieuwd naar jullie mening:
Afbeelding
Zo'n soort omhoog gebogen bit, is dat nou zachter of scherper voor het paard?
Want ik heb nu 2 instructeurs ieder iets anders horen zeggen. De een is er fan van, want fijner voor het paard. De ander vind het helemaal niks want veel te scherp.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 11:13

Ben ik ook weer eens! :wave:

Wat Ips zegt: er is geen 'wet' voor het optuigen, het zijn handvatten en richtlijnen. Zie het maar als het ontwikkelen van een handschrift. Je leert schrijven met een basisschoolhandschrift, maar daarna ontwikkel je je eigen handschrift. Zolang het maar veilig is. Ik heb op advies van mijn toenmalige instructrice zoveel mogelijk snelsluitingen en knipjes toegevoegd zodat het tuig sneller op en af te doen is.

Over bitten: elk paard is anders. Er bestaat geen 'zacht' of 'scherp', het is maar net wat het paard fijn vindt, hoe de mond, de lagen en de tong zijn. Tel daar het karakter van het paard op en de menkunsten / leidselvoering van de menner en je hebt een heel arsenaal aan bitten dat je kunt uitproberen.
Mijn laatste merrie was met twee vingers op kunststof te rijden, maar werd op elk ijzeren bit een granaat die op ontploffen staat. Het vorige paard (veel volbloed) had scherpe lagen en moest ik met een zo plat mogelijk bit rijden óf een vierringstrens, dat juist als 'scherp' bekend staat maar voor hem juist helemaal niet.

Zeem: als je het nat maakt is het idd zachter in de mond doordat het paard zelf meer gaat speekselen.

Pjer: ik vraag me wel af waar het groene gedeelte van de spons dan voor dient. Zeem heeft dezelfde werking, maar droogt sneller na schoonspoelen dan met spons erin. M.i. zorgt de spons voor schimmel in het zeemleer.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 11:15

pjer schreef:
Ik ben benieuwd naar jullie mening:
[ Afbeelding ]
Zo'n soort omhoog gebogen bit, is dat nou zachter of scherper voor het paard?
Want ik heb nu 2 instructeurs ieder iets anders horen zeggen. De een is er fan van, want fijner voor het paard. De ander vind het helemaal niks want veel te scherp.

Dit omhoog gebogen bit kantelt bij het aannemen van de leidsels. Dus meer druk op de tong t.o.v. de lagen. Het ene paard vindt het fijn wanneer de druk op de lagen afneemt, maar er zijn ook paarden die tongproblemen ontwikkelen van meer druk op de tong.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 23:38

In heb voor mn fries van lemieux zo'n bit bandage en ik vond het direct een verschil van dag en nacht....

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 23:44

Ik heb nu ook een bitbandage besteld, als het goed is krijg ik hem maandag of dinsdag binnen. Dinsdagavond heb ik weer les dus ik hoop dat ik hem er dan om heb.

Onze nieuwe pony is gisteren aangekomen <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 18:22

Dat is een leukerd en meteen goed in de groep