[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 10:02

Muronia schreef:
Ja dat is ook zo, ik ben een beetje een mietje denk ik :o . Ik mag achter Xander aan hobbelen dus als er iets mis gaat dan hoef ik alleen maar te roepen.

en hij roept HO en je paard staat stil, ook een hele geruststelling toch!!

pjer

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 10:18

Ja het is op het moment dat ze van schrik wat doms doen wel ff eng, maar daar ben je dan helemaal niet mee bezig want je bent boos en druk bezig om terug te sturen/remmen/blijven zitten/jezelf vast houden en je adrenaline schiet omhoog en meestal duurt zo'n hele schrik reactie maar een paar seconden. en dan heb je ze weer op weg, bent nog heel ff boos op de veroorzaker dan ff ademhalen en dan ga je verder. En het is belangrijk dat je hoofd er dan niet over blijft malen maar gewoon denken, ok dat is gebeurd, we hebben de glimmende kant nog steeds boven, goed opgelost dus en door. (ok dat laatste kost me best wel wat moeite soms, maar ik heb dat wel geleerd van mijn instructeur - niemand gewond? dan ging het gewoon goed - echt zo'n mannen mindset, maar het helpt wel)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 11:40

Ik snap die koeien-angst helemaal want ik heb die angst ook hahaha

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 14:54

Ons rondje werd vanmorgen 9 kilometer haha. Stukje over de provinciale weg en langs een bedrijf wat aan de straatkant bezig was met 2 shovels, 1 kraan en een tractor met aanhanger. Aan de overkant waren ze aan het beregenen en kreeg een klas scholieren les op het aardappel veld. Ging prima haha. Zag achteraf obze draf snelheid daar 19,8 km per uur. Dat had ik absoluut niet door maar toch iets sneller dan gemiddeld maar gewoon bereikbaar en de oren erop. Daarna in het dorp nog een zo'n straatveeg machine en ze waren de vuilnisbaken aan het legen. Al met al zeer ontspannen ronde gedaan en wederom genoten van mijn ontzettend stabiel paard!
Woensdagavond ga ik weer met de oudste op stap. Dat vind ik toch spannender daar blijf ik nog in dezelfde polder mee. Dat vind ik uitdagend genoeg. Terwijl ik hem vorig jaar meer vertrouwde dan de jongste. Die heeft hem inmiddels ruim overtroffen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 15:19

Wat leuk, een fijn paard is goud waard!

De eerste keer mennen in het bos stonden wij ook ineens achterstevoren door koeien..het blijft opletten.

Wij hebben een vuurdoop gehad, voor de eerste keer in de les mee gereden..ze was heel heftig in het begin maar gelukkig vloeide dat af toen we konden draven. Heb de rem goed gebruikt.

Nog een vraagje, we hebben een mooie nieuwe (tweedehands) wagen gekocht maar de banden zijn aan vervanging toe. (lopen langzaam leeg) Waar laten jullie banden vervangen?

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 15:45

Dat doet mijn man :D Hij besteld de juiste maat bij voskamphall.

Maar je kan de autobanden boer of brommerbedrijf vragen.

Hier is vorig jaar de veehouder gestopt. Dus dit jaar zijn koeien weer wat eng als ze mee lopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 16:14

Oh super bedankt, zou de fietsenmaker het ook kunnen als we de juiste banden aanleveren? En vervangen jullie gelijk binnen en buitenbanden?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 17:04

Als ik een buitenband vervang dan wel een nieuwe binnenband, maar als de binnenband lek is hoeft er geen nieuwe buitenband om.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 18:36

Dankjewel! Ik denk eigenlijk wel dat alles aan vervanging toe is. Banden zijn 12 jaar oud.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 12:22

Ik zou eigenlijk ook zo niet weten naar wie ik zou moeten gaan voor zoiets. Misschien ook wel een kwikfit of een caravan/aanhanger-verkoper?

Hebben jullie nog tips hoe ik mijn menwagen het beste onder de aandacht kan brengen voor verkoop? Ik heb hem in een paar facebook-verkoopgroepen gezet en vanmorgen op marktplaats, maar misschien zijn er nog andere platvormen of specifieke fb groepen voor? Ik heb namelijk precies de wagen gevonden die ik graag zou willen terugkopen, maar dan moet ik die van mij eigenlijk wel vlot verkocht krijgen voordat ik die kan ophalen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 17:12

Muronia schreef:
Ik zou eigenlijk ook zo niet weten naar wie ik zou moeten gaan voor zoiets. Misschien ook wel een kwikfit of een caravan/aanhanger-verkoper?

Hebben jullie nog tips hoe ik mijn menwagen het beste onder de aandacht kan brengen voor verkoop? Ik heb hem in een paar facebook-verkoopgroepen gezet en vanmorgen op marktplaats, maar misschien zijn er nog andere platvormen of specifieke fb groepen voor? Ik heb namelijk precies de wagen gevonden die ik graag zou willen terugkopen, maar dan moet ik die van mij eigenlijk wel vlot verkocht krijgen voordat ik die kan ophalen.

Ik kom jou menwagen al regelmatig tegen dus in mijn ogen doe je het goed. 2x menwagens verkocht hier en beide keren idd in specifieke facebook groepen gezet en op marktplaats. Beide keren was de verkoop zo gedaan met mega veel belangstelling.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 17:49

Ik kwam hem ook al tegen dus goed bezig en nu mooie tijd voor verkoop ipv de winter.zit zelf ook te denken om mijn cavalier dressuur/ trainingswagen weg te doen.super fijne wagen maar vind de marathonwagen handiger( springt groom makkelijker achterop)

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 20:27

Ik kom jouw menwagen ook al geregeld tegen. Dus hij is goed zichtbaar voor andere.

Misschien ga ik nu echt een domme vraag stellen. Maar iemand die weet hoe ik deze eraf krijg? Heb een oud mentuig op de kop getikt omdat ik al lange tijd opzoek was naar een broek in maat cob en het leer van 1 veiligheids lichtoog laast gewoon door midden was gescheurd. Dit tuig was veel goedkoper dan nieuwe lichtogen of een nieuwe broek dus vondt het een goede deal. Maar vind de frontriem die erop zit ook wel mooi (en orginele zit er ook nog bij) maar hoe krijg ik dat rondje eraf?

Afbeelding
Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 20:35

Bakstuk en keelriem er af en naar beneden schuiven.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 22:46

_O- nou grappig dat jullie hem allemaal al zijn tegengekomen. Dan probeer ik het dus wel in de goede hoek. Afwachten maar.

Die kun je er inderdaad af schuiven dan Youri. Ik heb daar ook al mee zitten te puzzelen, maar hij scheidt gewoon 2 riempjes van elkaar en daar kun je hem af schuiven.

Wij zijn vanavond op pad geweest, lekker in het avondzonnetje. Ik vond een leuk veldje die denk ik net gehooid was.. kon het niet laten om even een paar rondjes op het gras te maken, Veroon was behoorlijk fris/heet op de weg en zo kon ze het er even een beetje uit lopen. Madam heeft bedacht dat als ze haar zin niet krijgt om sneller te mogen, dat ze gaat huppen met de voorbenen van de grond. Ik ben daar niet zo blij mee. Ga dat even met Xander oppakken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 17:51

Prachtige sfeer foto's Muronia! Wij hebben ons eigen hooiland ook al gebruikt voor het mennen na het hooien. Ideaal hoor!

Vanmorgen onverwachts gement met onze oudste. Het ging fantastisch. Voor het eerst een afwijkende route gereden waarbij ook stuk onverhard en stuk industrie terrein. Ontzettend trots op deze kanjer dat hij dit keurig deed voor ons zonder zijn baas (zijn steun en toeverlaat).
Afbeelding

Vanmiddag zelf een kleine ingreep gehad in het ziekenhuis en over een uur zowaar nog mennen met mijn eigen paard. Lekker dagje zo

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 19:47

Mijn grootste tut is vandaag jarig, heb haar getrakteerd met wat getut en een ritje :+

Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 03:38

Ipsilonka schreef:
Mijn grootste tut is vandaag jarig, heb haar getrakteerd met wat getut en een ritje :+

[ Afbeelding ]

Van harte gefeliciteerd *\o/*
Mag ik vragen waarom jij er voor kiest de streng(en) door de broekriem te laten lopen?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 03:43

Voor de gein gisteravond met mijn paard exact hetzelfde ronde gedaan als met het paard van mijn man s ochtends. Daar waar ik s ochtends omdat er geen zon was mijn jas aan had maar het warm had daar was het gisteravond enorm koud met jas en zon dankzij een snijdende wind.
S ochtends lag met enkel stap en draf de topsnelheid op ruim 21 kilometer per uur. S avonds met kort galopje de top op 19,5 km per uur. Grappig om die verschillen zo te zien.
Weer trots op beide paarden die het maar weer gedaan hebben! Ik verwacht de komende dagen niet meer te mennen maar dit hebben we lekker gedaan!
Afbeelding

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 07:42

Omdat de strengen zo prima in 1 lijn blijven lopen en ik geen zin heb in nog een riempje aan mijn tuig.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 07:56

Ik heb dat precies zoals Ipsilonka, zo heb ik het geleerd.
Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 08:11

Ipsilonka schreef:
Omdat de strengen zo prima in 1 lijn blijven lopen en ik geen zin heb in nog een riempje aan mijn tuig.

Bedankt voor je uitleg! Het zal vast prima kunnen hoor maar komt op mij gek over :D
Apart dat jij het zo geleerd heb Muronia, als ik dit op mijn examen koetsiersbewijs gedaan had was ik 100% zeker gezakt ;)
Het zal elkaar mogelijk nooit in de weg zitten maar officieel is het ook niet.

Onlangs zag ik iemand die paarden beleerde voor de wagen en de strengen 2x om het lamoen sloeg. Toen stond ik wel stom verbaasd hoe iemand er op komt om zoiets te doen. Bij dit vind ik het er apart uit zien maar denk niet direct dat het kwaad kan qua dat het elkaar belemmerd. Als het zo werkt zal het vast oke zijn. De uitleg begrijp ik in elk geval al maakt mij een riempje extra dan weer niet uit. Het zit er aan (de strengdragers) en zit er prima ;) ieder z'n ding he. Er zijn vele wegen naar Rome :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 08:25

Oh dat mag officieel niet? Wat grappig, ik heb het niet van 1 maar van 2 mensen zo geleerd die beide toch wel echt "in het vak" zitten :j . Maar wel fijn om nu de uitleg erbij ook te horen. Ik doe gewoon braaf wat me wordt geleerd maar ik snap nog lang niet alles dus ik leer graag bij :)

Oh ja, ik heb nog een vraag.. ik kreeg de opdracht om een zeempje om het bit heen te naaien. Weet iemand wat voor zeempje ik moet kopen en hoe ik die goed vast kan naaien?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 08:40

Er is niks officieels aan een paard inspannen, ik rijd deze merrie ook zat vaak zonder broek/staartriem als ik thuis in de bak rijd *\o/* Dit is een oudere foto, maar zie je dat de streng netjes doorloopt en de broek ook. Als jouw streng lager vast zit aan de kar, kan een strengophouder beter zijn. Maar dat is met mijn wagens niet aan de orde. Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 08:46

Ik zit nu echt heel hard te denken hoe wij dit altijd doen haha.

Gave actiefoto trouwens!

Is zeem niet achterhaald inmiddels Muriona? Wij hadden dat vroeger wel om het menbit maar bit wordt dan heel dik. Ik zie dat er ook latex bit bandages zijn die veel makkelijker lijken.

Dierenfan, misschien is dat bewust zodat de strengen het paard niet raken en deze dan daardoor niet in paniek kan raken tijdens het beleren?

Lekker al die ritjes, leuke foto's!