[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 16:33

Mijn instructeur rijd met zijn de laat wagen met de ponies (d ponies) en zijn paard van 168 enkel een ander lamoen en gaan met die banaan. Ik reed mijn fjordje van 147 ook gewoon met dezelfde wagen als mijn 165 paard. Kan makkelijk.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 17:04

Dat is wel heel goed om te horen! Maar zijn jullie het met me eens dat mijn clever-wagen te zwaar zou zijn voor de haf? Ik weet het niet, maar ik denk het. Tenminste in de bak, want daar merk ik aan Veroon dat ze hem best zwaar vindt. En ik meende te hebben gelezen dat clever best zware karren zijn. Als ik er wel voorlopig mee uit de voeten zou kunnen, stel met enkel een ander lamoen, dan zou dat wel heel fijn zijn. Ik wil graag sparen voor een andere wagen maar daar moet ik nog wel even voor sparen.

Deze kar dus:
Afbeelding

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 17:25

Een Clever wagen is sowieso redelijk zwaar. Echte degelijke kwaliteit zeg maar :D . Maar met een grote Cob wagen van bijv de Laat of Excellent of kraay ofzo zou jij je prima moeten redden met beide paarden denk ik. Hoe groot is Veronia?

Ik wil eindelijk weer eens gaan trainen voor wedstrijden, maar mijn schimpie is niet helemaal fit. Dus dan maar met het puppypaard van 3 jaar aan de slag. Eerste keer broekriem en schoftje vond hij eigenlijk wel gezellig. Ok, hij gaf een klein hupsje. Longeren vind ie maar vreemd, je moet toch juist altijd braaf het vrouwtje volgen? :') Zo pruts ik maar een beetje aan.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 17:32

Het verschil tussen jouw wagen en de wagen waar je bij Xander mee rijd is ongeveer 150 kg als het niet meer is. Plus voor mennen heb je een hele andere bodem nodig om fijn te rijden als voor onder zadel. Ik hou m thuis vrij nat :o

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 17:36

Veronia is een Groninger van 1.70.

Ik vind dat juist zo leuk, die jonkies alles leren en overal aan wennen <3

Ja mijn bak is niet ideaal,ook de afmetingen niet,hij is maar 40 meter lang. Xander heeft er all weather tuft in liggen. Maar bij mij lopen de paarden er ook los in en dan is dat geen doen. Ik zal het ermee moeten doen vrees ik.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 18:10

Ik heb een roadster gehad en die was echt wel zwaar...

Nu een 2e hands kar van de lemerij.
Daar loopt een paard van 1.74 en een paard van 1.60 voor.

Als ik jouw kar zo zie moet een haflinger er prima voor kunnen muronia

Afbeelding
Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 19:01

Onze menwagen weegt zo'n 450 kg. Merk geen idee maar is ook flink zwaar voor een menwagen. Ik zou indien je er kans voor ziet de menwagen eens op de weegbrug zetten. Hier gedaan ivm vervoer en max trekgewicht van de auto. Wat een haflinger weegt geen idee maar in jou bak zou max trekgewicht ook ongeveer gewicht van het paard zijn vermoed ik? Nu maak je geen kilometers in die bak denk ik?
Hier zit ook behoorlijk hoogte verschil tussen de paarden en lengte al helemaal. We hebben alles op de grootste en langste afgesteld en de andere loopt daar gelukkig ook prima op. Met schoft kun je ook al wat hoogte opvangen. Nu is het hier zeker geen 20 cm dus kan niet helemaal mee praten

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 20:28

Mijn bak is maar een klein beetje langer (en breder dan 20 meter) en ik kan er alles in hoor (ook toen ik met mijn vorige paard z oefeningen deed). Hier ook geen dure bodem, maar wel sproeiers :P

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 23:53

Het is de bedoeling om met de pony vooral onderweg te gaan, maar af en toe zullen we ook wel wat rondjes in de bak maken.

Sproeiers heb ik niet. Dan zou ik ook een grondwaterpomp moeten laten slaan. Dat zou wel een keer een idee zijn. De bak is destijds natuurlijk ook aangelegd om in te rijden.

Op de weegbrug kunnen we wel een keer doen ja. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat hij nu weegt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:15

In de bak in mul zand is wel super zwaar voor ze, Haflingers zijn wel sterk maar persoonlijk zou ik voor rijden in de bak voor een lichter wagentje gaan. Wij hebben een lichte marathonwagen en een zware recreatiewagen maar het verschil er tussen is goed te merken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 18:58

Vanmiddag weer bijna 12 km gehad. Was weer zo genieten en ongelooflijk hoe mijn paard het afgelopen jaar gegroeid is. Kranen, tractoren lijnbussen, vrachtwagens, onmogelijke inhaal acties, zwembad vol kinderen...we zijn ontzettend veel gepasseerd en deels onbekend terrein gereden en hij deed het gewoon!! <3 <3

Afbeelding

We hadden best een stuk doorgaande weg. Expres in 2en geknipt door via een rotonde even het dorp in te gaan zodat al het verkeer goed kon doorstromen. Wat hebben we genoten met z'n allen maar wat hebben we ook weer bizarre acties mee gemaakt. 2x in de polder en 1x op de doorgaande weg. Er zijn echt mensen die nog liever hun eigen leven op het spel zetten en dat van hun medeweggebruikers dan dat ze 1 minuut later thuis komen. Maar oke ik had er vanmorgen ook al een aantal terwijl we gewoon normaal auto reden op normaal geldende snelheid. Het zal wel in de lucht zitten ofzo.

Overigens de gangen kloppen niet bij equilab als je ment. Uiteraard hebben wij absoluut niet alles in draf gedaan. Zelfs de helft niet, ik schat 2/3 gestapt van de rit. 7,2 km gemiddeld per uur op zo'n 12 km
Afbeelding

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 19:28

Wat heerlijk dierenfan. Tof dat jullie zo gegroeid zijn

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 18:18

Weer heerlijk dierenfan <3 .

Het is ook wel echt een fijn jaar qua weer, je hoort mij niet klagen. Vorig jaar zo vaak moeten cancellen en dit jaar alleen maar mooi weer erbij, heerlijk!

Afgelopen dinsdag weer les gehad. Was weer superleerzaam en leuk. Ook confronterend :') . Ik weet al 30 jaar hoe ik bij a moet afwenden en nu moet ik dat opnieuw leren, ik zat toch echt steeds naast de lijn _O-

Afbeelding

Ik ga toch uitkijken naar een andere (lichtere) wagen. Mocht er nog iemand een leuke recreatiewagen zoeken? Mijne komt te koop.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 19:27

Jouw kar lijkt volgens mij echt veel op de mijne @muronia
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 20:00

Die is niet van mij hoor, dat is de kar van mn instructeur, die gebruik ik als ik bij hem les. Was het maar waar :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 09:07

Haha Muriona, dat komt me bekend voor van die figuren rijden..maar het ziet er netjes uit. Denk dat een lichtere wagen wel prettiger gaat zijn.

Wat braaf Dierenfan, het ziet er heerlijk uit!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 12:38

bik nog een keer mijn toppers spammenAfbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 14:01

Deze kar dus (quoteMuronia)

bandenmaat, hoeveel inch??

Misschien staat het wel ergens in dit topic, en moet ik terug zoeken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 17:17

Dat moet ik even opmeten. Ik vermoed 23. Het is een clever dus en hij heeft bladvering. Ik heb zowel het lamoen als de knuppel laten verbreden zodat het paard er goed de ruimte tussen heeft. Veronia is 1.70. Langboom zit erbij voor dubbelspan. Bankje voor kan worden opgeklapt zodat je de bok in het midden kunt zetten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 23:45

Vandaag een mooie rit door wat landerijen en leuke dorpjes gemaakt. De paarden waren heel braaf. Komen we op een gegeven moment op een zandpad met links een aardappelveld en rechts een weitje met 3 koeien. Rechterpaard vind koeien geweldig. Maar linkerpaard vind ze dus blijkbaar doodeng. Dus ondanks flink sturen gingen we zo hup door de aardappels... Er viel echt niets meer aan te sturen of te remmen. 50 meter verder en een grote boog om de koeien weide heen konden we onze weg weer vervolgen. Dat is toch schrikken. Binnenkort dus maar eens koeientraining regelen voor linkerpaard.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 07:52

Oeps Pjer! Kan gebeuren en gelukkig waren het aardappels en geen sloot. Weet je gelijk een werk puntje.
Gisteren is mijn man onder het zadel weg geweest. Moest een bepaald smal bruggetje over. Al minstens 100x zo gedaan dus nu ook. Tegenliggende fietsers hadden officieel moeten wachten volgens de borden maar ze konden ook goed passeren. Dat deden ze ook en opeens was de brug eng en stond ons paard er overdwars op. Bijna de fietsers onderliggend slootje in. Soms weet je het gewoon niet en ze zijn zo verdraaid vlug. Ik verwachtte vorige week gehannes met een kraan die tegemoet kwam. Ging zonder problemen maar oh wee dat putdeksel even later in de weg haha
Nou ja ik ga zo dadelijk een rondje doen. Heel veel zin in! Is erg druk in de polder met tractoren en besproeien dus ben benieuwd. Ze hebben gelukkig naast hun weide een vogel verjaag kanon en zo'n pop die elke 10 minuten 5x opgeblazen wordt met een alarm geluid. Wat dat betreft inmiddels ook wel bomproof. Die pop waren ze ontzettend blij mee haha het eerste uur vlogen ze elke 10 minuten in noodvaart naar de omheining het dichtsbij de pop om maar niets te missen haha. Zonder omheining lag de pop al tussen hun in denk ik

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 08:06

Dank Muronia, foto's zijn voorlopig genoeg,

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 08:56

Pjer en dierenfan dat is dus een beetje mijn angst met dat buitenrijden/mennen. Er kan zoveel mis gaan.

We hebben ons heel dapper ingeschreven voor een bbq-rit op 13 juli. Een tochtje van 2 uur en 17 km. We mogen dus tot die tijd nog wat aan Veroons conditie gaan werken. En hopelijk houdt mijn lijf zoiets ook vol!

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 09:36

Muronia schreef:
Pjer en dierenfan dat is dus een beetje mijn angst met dat buitenrijden/mennen. Er kan zoveel mis gaan.

We hebben ons heel dapper ingeschreven voor een bbq-rit op 13 juli. Een tochtje van 2 uur en 17 km. We mogen dus tot die tijd nog wat aan Veroons conditie gaan werken. En hopelijk houdt mijn lijf zoiets ook vol!

Tuurlijk gaat dat goed, positief zijn helpt, werkt ook door op je paard

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 09:47

Ja dat is ook zo, ik ben een beetje een mietje denk ik :o . Ik mag achter Xander aan hobbelen dus als er iets mis gaat dan hoef ik alleen maar te roepen.