Jong paard bijt in alles

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveHorseJ

Jong paard bijt in alles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 13:44

Hey iedereen,

Ik heb juist een jong paardje gekocht (4 jaar) dat bijt in alles. Het is geen agressief bijten, maar eerder prutserig bijten of van verveling ofzo. Hij (ruin) bijt in het halster als je het wilt aandoen, in halstertouw … in erge periodes ook in je jas/trui of mogelijks jezelf.

Wat kan hier de oorzaak van zijn en hoe geraak ik er vanaf?

Alvast bedankt!

Furst

Re: Jong paard bijt in alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 13:47

Tanden wisselen zou een oorzaak kunnen zijn. Last van de tanden. pubergedrag ook

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 13:50

Paarden onderzoeken van nature alles graag met de mond. Dat issie dus waarschijnlijk veel aan het doen.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 13:50

Wat voor ras/ kruising? Mijn jonge fjord wil ook werkelijk alles in zijn bek hebben. Is wel makkelijk met bit indoen, goed mikken en klaar :D

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 13:56

SandraWierda schreef:
Wat voor ras/ kruising? Mijn jonge fjord wil ook werkelijk alles in zijn bek hebben. Is wel makkelijk met bit indoen, goed mikken en klaar :D

Hier ook een fjordenmerrie van 2 die dat dus graag doet, haha

Onyks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 14:05

Dit hoort bij een jong paard. Ik heb een ruin van 4 en ik moet ook alles ver van hem vandaan leggen anders is het stuk XD. Volgens mij zijn ruinen ook erger dan merries. Had begrepen dat als ze ouder worden dit wel minder zou moeten worden (hoop ik ;)

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 14:10

Yes, mijn twee ruinen doen dat ook. Die van 4 echt maximaal, die van 9 jaar nu eindelijk iets minder :Y)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 14:12

Mijn ruin deed dit ook toen hij jong was en daarom kreeg hij van mij een pilon en een skippybal kon hij bijten en sjouwen zonder dat ik het voelde.
En nog steeds onderzoekt hij graag met zijn mond van alles en soms bij stress tijdens een behandeling van het een of ander wil hij graag bijten dan krijgt hij een oud halstertouw.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 14:17

Afbeelding

Hoort inderdaad bij jong paard. En ruinen zijn vaak al wat mouthy. Mijn verzorgpaard van 13 heeft vaker mijn zweep in zijn mond dan ik de zweep in mijn hand heb :')
Mijn 2-jarige pakt alles op. Voorzichtig wel, hij beschadigt niets. Meestal is het speels of onderzoekend.

Ik laat ze het eigenlijk meestal gewoon doen als het geen kwaad kan (touw bvb). Als het wel kwaad kan (iets breekbaar, mijn hoefsmid _O- ) duw ik hem weg met een strenge "neen". Dan houdt hij wel op.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 14:21

Normaal gedrag voor een jong paard. En jongetjes hebben dat vaak een beetje meer dan merries. Ze onderzoeken de wereld óók met hun mond. Je realiseren dat het in de basis normaal en niet verkeerd is, is een mooie eerste stap.

Daarnaast is het wel behoorlijk onhandig dus ik vind dat je dit niet altijd hoeft toe te staan. 2 dingen: opvoeden (nee, je mag niet overal in bijten) maar het ook zien voor wat het is: onderzoekend gedrag en je kunt dus prima kiezen dat hij op bepaalde objecten/momenten wél zijn tanden mag gebruiken.
Hoe strikt je wil zijn daarin en hoe je hem dat wil afleren is per persoon (en paard) verschillend.
Maar wat je ook kiest: ze kunnen echt prima leren dat ze niet álles in hun mond mogen nemen. Ook als jong paard al.

En het gedrag zal in de loop van de tijd ook wel iets minder worden met het ouder worden.

Ik heb mijn paard bij in de mond nemen gewoon met 'nee, dat mag niet' en dan wegduwen of zijn mond open doen en het er uit halen geleerd dat het niet mag. Maar als hij echt een bijtende beweging maakte om iets snel stiekem te grijpen gewoon een tikje gegeven.
Snapte hij prima, is hij niet kopschuw van geworden. En kom hem al die tijd gewoon veilig laten kroelen bij me.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 16:14

Die van mij doen het ook, maar hoort ook wel gewoon bij hun persoonlijkheid. Ik vind het niet erg, houdt juist erg van speelgedrag bij paarden. Maak ook gebruik van hun nieuwsgierigheid om ze op een speelse wijze dingen aan te leren. Het bit pakken bijvoorbeeld, of iets aangeven. Je kan hem ook gewoon iets geven wat hij wel in zijn mond mag hebben, bijv. zijn halstertouw, dan kun je zelf ongestoord verder terwijl hij wat te spelen heeft.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 16:18

Hier 6 en net 11 jaar maar die oudste is niets wijzer haha. Niets maar dan ook niets is veilig. Alles maar dan ook alles kunnen ze gebruiken. Zwerfafval in de weide vinden ze fantastisch...ikke niet!! Wat in de mond past daar wordt mee gespeeld. Ze hebben honden en paarden speelgoed maar kan geen halster of vliegenmasker aan doen want dat moet bij elkaar uit ...dus ja ik ken het tot vervelens toe maar oh wat lach ik me zot om hun gekkigheidjes. Helaas zijn ze nogal vreselijk lomp en ruim 800 kg stuk dus ze maken elkaar ook nogal eens kapot....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 18:03

Kan inderdaad gewoon normaal paarden gedrag zijn. Maar ik zou hem gewoon wel opvoeden, duidelijk maken waar hij wel en niet in mag bijten.

Ik heb voor mijn bijtgrage jonge merrie een bijtspeeltje (van touw) voor honden gekocht. En ze mag altijd de zweep meenemen. In mensen bijten mag niet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 18:05

Mijn hengst doet dit op zijn 20e nog steeds. Uiteraard hebben we hem geleerd waar dat wel en niet in mag, en hij heeft nog nooit in ons gebeten, maar hij pakt dingen gewoon graag met zijn mond. Ik gebruik het maar positief, zo kan hij mij zijn lege hooibak aangeven als ik die kom halen :).

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 23:10

Afbeelding
Hap hap

Kleine bijna 3 jarige.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:12

prompter schreef:
Mijn hengst doet dit op zijn 20e nog steeds. Uiteraard hebben we hem geleerd waar dat wel en niet in mag, en hij heeft nog nooit in ons gebeten, maar hij pakt dingen gewoon graag met zijn mond. Ik gebruik het maar positief, zo kan hij mij zijn lege hooibak aangeven als ik die kom halen :).

Hier ook alleen maar hengsten waarvan de oudste inmiddels 18 jaar. Ze hebben me nog nooit gebeten. Zelfs niet in mijn kleren gehapt o.i.d. terwijl ze verder inderdaad alles in hun mond nemen. :') Leuk om dat bij jou ook terug te lezen! :j

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:42

Ja Jessix, veel overeenkomsten! Mijn paard vindt het ook prettig om elke dag even langzaam met zijn neus langs mijn wang te strijken, hij doet dan geen enkele poging om te happen. In het begin dacht ik wel even "oh oh", maar nu na jaren ben ik er aan gewend en vind ik het een lief gebaar. Maar zijn halstertouw moet ik bijna dagelijks uit zijn mond plukken als ik even niet oplet :D.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:49

Ja het is ook wel een beetje hoe je er mee omgaat, denk ik. :) Ik wil niet zo'n mens zijn die de hele tijd "Nee!!" zegt dus buig veel gedrag om naar iets wat voor beide wel goed is en negeer daarbij ook nog best veel, want in hoeverre heb ik er nou eigenlijk last van dat ze iets in hun mond hebben? Een van mijn paarden neemt het hele touwhalster in zijn mond als ik het om zijn neus wil schuiven. Als ik er aan denk zorg ik dat ik een snoepje bij me heb en geef ik dat eerst zodat hij zijn mond al vol heeft. :+ En als ik niets heb, ja dan is het maar even zo... dan maar een viezig halstertje om doen als hij het los heeft gelaten. :D Neus in het gezicht is hier ook favoriet, maar dat kun je ook gerust toelaten. Ze zijn super zachtjes met mij. <3

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:10

Hoort erbij.
Opvoeden. En soms blijft het erin zitten, soms gaat het eruit..
Wel echt op en top jonge paarden gedrag, eigenlijk algemeen bekend...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:13

Mijn ruin van 18 hapt ook nog in het halster en het touw enz.
Bij het halster is het echt een spelletje met boeven ogen aan.
En als ik dan klaar ben zeg ik, nu klaar, nu aan, dan doet hij dat ook.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:50

DuoPenotti schreef:
Mijn ruin van 18 hapt ook nog in het halster en het touw enz.
Bij het halster is het echt een spelletje met boeven ogen aan.
En als ik dan klaar ben zeg ik, nu klaar, nu aan, dan doet hij dat ook.

Dat ja! Maak er een spelletje van en lach erom. Daarna klaar en weer door! :D

Catlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 22:01

Onyks schreef:
Dit hoort bij een jong paard. Ik heb een ruin van 4 en ik moet ook alles ver van hem vandaan leggen anders is het stuk XD. Volgens mij zijn ruinen ook erger dan merries. Had begrepen dat als ze ouder worden dit wel minder zou moeten worden (hoop ik ;)

Helaas nee, dit kan zo blijven. We hebben een lusitano-ruin op de manege, volwassen en net een jonge hengst die alles pakt en sloopt. Maar hij is ook wel heel erg.