Help! Welke menkar voor mijn pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 22:56

Dahlia85 schreef:
Volgens mij is de 2e meer bedoeld voor vaardigheid (pionnen) en dressuur, en de eerste marathon. T is ook maar net wat je plan is en je voorkeur heeft.
Ik denk dat beide prima kunnen!

Wielen wisselen gaat volgens mij niet zo simpel en losse set wielen zijn duur. Ik heb ze nog niet goedkoper gezien dan en 2ehands wagen
Check of ze goed remmen, t remsysteem repareren kan een dure klus worden in verhouding. En of ze soepel draaien uiteraard

Soms loop je tegen een leuke deal aan en soms hebben verkopers van wagens de set luchtbanden erbij. Kan geen kwaad om te vragen.

De eerste kar is een recreatiewagen en niet uitermate geschikt voor marathon. Je kunt er niet heel best op groomen als ik het zo zie.
De tweede daarentegen is echt een marathonwagen, maar kan ook prima gebruikt worden voor dressuur en vaardigheid. Hij is door de harde wielen echter minder comfortabel in bijvoorbeeld het bos.

MukiwaCobs

Re: Help! Welke menkar voor mijn pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 23:02

Tjeu van de Meulengraaf kun je contacteren.
Die heeft altijd goed advies en fijne tuigen+wagens staan

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 23:11

Vanaf het scherm is het lastig adviseren.
Omdat jij zelf geen kennis van het mennen hebt, zou ik zeker iemand vragen die dat wel heeft om mee te gaan. Tweedehands heeft een risico.
Kun je de persoon die nu je pony beleert vragen om advies? Hij kent je pony en is waarschijnlijk ook wel ervaren in materialen.
Zo'n kar kost wat, maar het gaat wel om jullie veiligheid... juist als het een tweedehandsje is.
Als het niet okay is, gewoon verder zoeken naar eentje waar je wel plezier van hebt.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 23:31

Er vanuit gaande dat de maat van beide wagens geschikt is voor jouw fjord en ze zijn techisch in orde dan zou ik echt altijd voor de eerste wagen gaan. Afgezien van de wielen is een verschil tussen beiden wagens (ben echt allergisch voor "kar" of nog erger "karretje") ook dat de eerste onafhankelijke lamoenstokken heeft en dat is in mijn beleving zoveel fijner als je alleen enkelspan wil rijden met die wagen dan het gesloten U-lamoen van de tweede.

Ik zou ook altijd luchtbanden kopen als je op lucht wilt rijden (en dat wil je echt wel zolang je nog niet hoog in de marathon rijdt) want als het mogelijk is om te wisselen dan is een set banden echt hartstikke duur en de harde wielen is haast geen vraag naar.
Ik snap ook niet zo waar alle opmerkingen vandaan komen over het niet onderdoor kunnen draaien want dat is totaal niet aan de orde. Ik vind dit een heel goede starterswagen waar je alles mee kunt doen wat je wil, lekker buiten rijden, dressuur en vaardigheid rijden en waar je zelfs ook prima een oefenmarathon mee kunt rijden. Als deze technisch okee is en hij valt binnen je bescheiden budget dan mag je in je handjes knijpen denk ik. Spoorbreedte hoef je je geen zorgen over te maken als ie al als wedstrijdwagen is gebruikt, sowieso in deze maat zijn ze haast nooit te smal.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 00:54

Mijn marathonwagen is eventueel te koop.
Mijn fjord is met pensioen en ik lig nu zo in de prak dat ik niet meer op deze wagen kan zitten en in de toekomst met een eventueel ander paard ook niet meer.
Het is een Clever Cob Uno, blauw met zilver en heeft vorig jaar een hele grote beurt gehad.

Eventueel met bijbehorend tuig.

Hij zou eigenlijk in de opslag maar als ik er iemand blij mee kan maken doe ik dat liever. Het kan nog wel 4 jaar duren voor ik een nieuw paard kan aanschaffen.

je mag mij een pb sturen voor verdere info en een foto.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 04:04

Ik ging er in mee dat de eerste niet volledig onderdoor kan draaien omdat het lamoen er heel breedt dicht op lijkt te zitten. Komt het lamoen omhoog ondat het paard of de pony hoger is dan gaat deze dus klemmen. Heb ik zelf een keer gehad tijdens menles en dat was geen fijne ervaring. Betreffend paard trok de boel zelf terug los (er was geen paniek, ervaren paard en moest keert wending oefenen) wat gelukkig ging en met weinig schade. Nu ben ik enkel erg grote paarden gewend vandaar dat ik ook aan gaf beperkt inzicht te hebben.
Wel 'grappig' is dat niemand vraagt welk tuig ze heeft of aan gaat schaffen. Dadelijk zit ze met gesloten lamoen en gesloten ligtogen en past tuig en wagen niet. Ik zie die tuigen nog regelmatig voorbij komen. Al weet ik dan weer niet of dat aan te passen is (dacht van niet?)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 08:45

Jawel, dat is gewoon een kwestie van een ander schoftje kopen met veiligheidslichtogen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:03

Elisa2 schreef:
Jawel, dat is gewoon een kwestie van een ander schoftje kopen met veiligheidslichtogen.

Dat is toch nog redelijke investering dus wel iets om even rekening mee te houden.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:06

dierenfan schreef:
Ik ging er in mee dat de eerste niet volledig onderdoor kan draaien omdat het lamoen er heel breedt dicht op lijkt te zitten. Komt het lamoen omhoog ondat het paard of de pony hoger is dan gaat deze dus klemmen. Heb ik zelf een keer gehad tijdens menles en dat was geen fijne ervaring. Betreffend paard trok de boel zelf terug los (er was geen paniek, ervaren paard en moest keert wending oefenen) wat gelukkig ging en met weinig schade. Nu ben ik enkel erg grote paarden gewend vandaar dat ik ook aan gaf beperkt inzicht te hebben.
Wel 'grappig' is dat niemand vraagt welk tuig ze heeft of aan gaat schaffen. Dadelijk zit ze met gesloten lamoen en gesloten ligtogen en past tuig en wagen niet. Ik zie die tuigen nog regelmatig voorbij komen. Al weet ik dan weer niet of dat aan te passen is (dacht van niet?)

Hier heb je zeker een punt.. Ik ben eraan voorbij gegaan, omdat ik veikigheidslichtogen tegenwoordig bijna vanzelfsprekend vind.. Maar je hebt absoluut gelijk..

Lolmetdeknol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-25 19:22

UPDATE

Heyhey allemaal!

Bedankt voor iedereen hun input. Het is de 1e kar geworden!
Voor een mooie prijs mochten wij hem overnemen met een heleboel tips en trucks qua onderhoud.

Ik heb een tuig met open ligogen, en dus met de gesloten lamoen kan dit Prima.

Nogmaals bedankt voor alle informatie!

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 23:25

Wat goed, gefeliciteerd met je eerste mooie koets en veel veilige kilometers ermee gewenst!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 08:35

Gefeliciteerd met de aankoop en hopelijk past de pony er goed voor en gaat alles voorspoedig.