Voor mijn uit de kluiten gewassen shetland(kruising? achtergrond onbekend)pony Sam van 1.10 heb ik van de week een nieuw tuig besteld. De RBC Leatherette in maatje pony.
Dit is een biothane tuig.
Ik twijfelde nog of ik niet een te grote maat had besteld, maar nu ik het tuig binnen heb, twijfel ik of het borststuk niet te klein is?
Ik ben nog uit de tijd van de grove leren tuigen. Sam is nog in de leer, hij heeft paar keer voor de sleep gelopen en gaat eind mei naar de beleerder voor de puntjes op de i en het echte inspannen.
Het slepen heb ik gedaan met het oude leren tuig van inmiddels overleden Tom, waar ik jaren mee gemend heb, jaren geleden. Tom was een meter hoog en net zo grof gebouwd. Omdat dat tuig niet naar de huidige maatstaven met veiligheidsligtogen en D-ringen etc is, en verbouwen bijna net zoveel kostte als dit tuig (voor helft van de nieuwprijs bij horseshopinternational) heb ik besloten dit nieuwe tuig te kopen.
Vanmorgen het tuig even gepast.
Alleen nu twijfel ik heel erg over het borststuk. Deze is uitgevoerd met halsriem die naar voren door het borststukloopt, dat ben ik al niet gewend. Ik heb het idee dat het borststuk wat klein is? Gespen voor de strengen liggen wat ver naar voren t.o.v. mijn leren tuig. Die lagen ter hoogte van de singel, dezen er nog voor, ter hoogte schouder/punt vd elleboog. Nekstukje ligt naar mijn idee ook wat ver naar voor? Voorste halsriem zit op het laatste gaatje dus kan niet ruimer. Zit het wat krapjes of verkijk ik me erop? Ben ik gewoon lomp en zwaar gewend?
Broek is veel te laag maar daar red ik me wel mee met gaatjes in de lendenriemen. En zal er even strengophouders bij bestellen als ik deze hou, broekriemen moeten duidelijk verder naar voren. De staartriem en singelstoten mogen ook wat gaatjes bij. Daarom vind ik de verhoudingen zo gek lijken, het ene is huge en het andere lijkt wat aan de kleine kant.
Ik had eerst gepast met onderleggers tegen de haren, maar om het beter te kunnen beoordelen toch maar er onderweg gehaald, maar ben er nog niet van overtuigd. Ene moment denk ik kan wel, andere moment denk ik wat een ielig ding.
Pony is nog half in winterconditie en doet verder nog niet zoveel, mag en zal wat afvallen maar daar zal zn borst niet smaller van worden.
Ik twijfel nu dus of ik dit tuig aan moet houden of terug moet sturen. Moet ik wennen aan het sportievere van tegenwoordig? Maakt het uit dat de strenggespen verder naar voren liggen? Hoe hoort een voorste halsriem die door ringen voorop het borsttuig gaan te liggen? Klopt dit borststuk zo wel of is mijn gevoel correct?
Kunnen jullie me helpen? Alvast bedankt!
Foto's staan wat door elkaar gehusseld (met of zonder onderlegger)

Dit is het borsstuk dat ik gewend ben