[WN] Western rijden met Engels zadel en omscholen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Willemina_L

Western rijden met Engels zadel en omscholen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 09:29

Beste mede-bokkers,

Stel, je wilt je paard omscholen naar western, niet perse reining maar meer pleasure. Het is een jong paard en gebouwd tussen trekpaard en rijpaard in.
Kun je de beginselen (die immers wel in grote lijnen hetzelfde zijn) ook met een dressuurzadel af zodat er gespaard kan worden voor een degelijk westernzadel, of kan dat absoluut niet?
Uiteraard wordt er gezocht naar een passende trainer.
De meningen lijken hierover nogal verdeeld en ik kan geen goede informatie vinden. Ik vind Western nl. een erg leuke en leerzame manier van rijden.

cornelie

Re: Western rijden met Engels zadel en omscholen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:33

Waarom niet? Een zadel is handig om te blijven zitten maar western beleren kan met elk zadel.

Boboti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:11

Je kan er alleen geen koeien mee vangen.. Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:42

Je kan tot elk niveau op een engels zadel western rijden.
Rijstijl is niet afhankelijk van optoming Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 21:30

Tuurlijk kan dat. Je zadel is echt de belemmering niet Haha!

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:44

helemaal mee eens, vandaag nog op mijn dressuurzadel gereden i.v.m. wond op de rug wat het dressuurzadel niet raakte en het westernzadel wel.. ik vind zelf ook dat je met dressuurzadel beter aanvoelt wat je paard doet

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:51

Kan prima Ja
Al denk ik niet dat je tot elk niveau ermee door zou kunnen gaan, denk dat je cutting op een engels zadel niet lang zou volhouden Vork
En een flinke stop of spin zou ik ook niet graag proberen op zo'n glad, hard, plat dressuurzadel Knipoog

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:07

callychanel schreef:
helemaal mee eens, vandaag nog op mijn dressuurzadel gereden i.v.m. wond op de rug wat het dressuurzadel niet raakte en het westernzadel wel.. ik vind zelf ook dat je met dressuurzadel beter aanvoelt wat je paard doet

Dat van het dressuur zadel met het beter aanvoelen vind ik maar onzin, want je hebt namelijk western zadels met closse kontackt en dat is erg fijn.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 09:04

Jeetje... heel erg bedankt allemaal voor de positieve reacties zeg!!
Dus dat zadel gaat goed. Haha!

Maarreh.. hoe gaat het met het omscholen van een Engels aangereden paard? Iemand
tips? Verward

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 09:23

Misschien eens contact opnemen met een trainer? Denk dat er veel verschil is tussen paarden en wat er precies aangepast moet worden.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 10:06

@ troi: Dat was in de begintopic al aangegeven, er wordt zeker een trainer aangesteld. Maar wellicht dat iemand hier al ervaring mee heeft of wellicht een goede trainer weet in Flevoland?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:17

Hoe gemakkelijk je een paard kunt omscholen van engels naar western (of andersom) is voor een groot deel afhankelijk van hoe goed het paard in de ene stijl is gereden en hoe goed de omscholer is in de andere stijl. Let wel, het halen van hoge punten bij wedstrijden betekent niet per definitie dat iemand goed rijdt.

Ik kan je helaas niet helpen aan de naam van een goede trainer in Flevoland.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 12:46

Thanx Waratje! Laten we zeggen dat het paard op een klein B niveau zit en de ruiter hooguit L2..
Wedstrijden zijn nog nooit gereden, maar qua trainen zitten we met veel moeite hierop. Ze reageert heel goed op stemhulpen, op been ook. Best gevoelig, daarom is het ook zo moeilijk!

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:49

Een vriendin van mij heeft haar Arabiertje ook omgeschool van dressuur naar western, deze was ook net ingereden.
Paard is een paar maanden in training geweest bij een westerntrainster.
Heeft de ruiter zelf ook ervaring met westernrijden? Anders wordt het misschien wel lastig om het zelf te doen,
als je niet weet hoe het moet voelen zeg maar. Anders kan het wel zelf, met goede begeleiding.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:55

In lelystad zit elzinga, kan je daar niet terecht?

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 14:38

Helaas, Elzinga doet dit niet. Heb al 2 jaar gebedeld om mijn paard daar in pension te mogen zetten. Jammer!!

Paard in training zetten is een heel goed idee, thanx!

Dior65

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:43

Ik heb ook een paardje die zowel western als de engelse rijstijl beheerst en dat gaat prima samen ,we hebben zowel wedstrijdjes gedaan in beide stijlen om te kijken wat hij nu echt leuk vindt , nou het maakt hem niet uit hoor of jij nu een dressuurproef moet lopen of een trail , barrel race hij vindt het nog steeds geweldig maakt hem ook niet uit welk zadel erop ligt ..gaat hem en mij om het plezier dat we samen hebben .
Hij is nu 15 jaar en we doen dit nu al 5 jaar. Knipoog

missgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:00

Ik heb mijn oudste arabiertje eerst ingereden op de engelse manier en ik heb dan samen met hem les genomen om hem en mezelf om te scholen naar de westernmanier. We gymnastiseerde voor de reining. Ik heb dit de eerste periode ook gedaan met een gewoon zadel (wel veelzijdigheidsmodel). Daarna had ik een westernzadel close contact en dat maakte alles wel veel gemakkelijker, zowel voor mezelf als voor het voelen voor mijn paardje.
Dit lukte, maar ik vind het wel veel moeilijker dan een paardje dat je ineens de westernmanier leert. Het zal natuurlijk ook wel veel van het karakter van het paard afhangen, en in het begin is het voor de ruiter ook echt wennen om zonder "stuur" te rijden. Knipoog

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:32

Als ik kijn springzadel erop leg kan mijn paard springen, Als ik mijn dressuurzadel erop leg kan hij de mooiste dressurproeven lopen en met een westernzadel kan ie stoppen en glijden. Maar andersom tja ik weet het niet hoor

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:58

MSQuincyTE schreef:
callychanel schreef:

Dat van het dressuur zadel met het beter aanvoelen vind ik maar onzin, want je hebt namelijk western zadels met closse kontackt en dat is erg fijn.

klopt ben nu ook op zoek naar een nieuw zadel. alleen merk ik wel dat doordatje niet de fenders hebt bij je kuit dat je makkelijke op je kuithulpen kunt rijden, maar zonder zadel geeft toch het beste contact. hihi