[WN] ervaring met walking horses??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

troi

ervaring met walking horses??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 22:06

Ik ben echt nog een groentje als het gaat om rassen.. Ik zag net een filmpje van een Tennessee walking horse en ben erg onder de indruk van de schoonheid van de bewegingen! ONgelofelijk, zijn er hier mensen die ervaringen hebben met dit ras (of misschien met dit soort rassen mochten er nog meer zijn Tong uitsteken ) en worden deze paarden ook binnen het westerrijden gebruikt of raak je dan die typische gang kwijt??

crow

Re: ervaring met walking horses??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 22:39

Bij pleasure gaits in Belgie (voor jou wel een endje weg) houden ze af en toe een dag waar je kan kennis maken met het rijden op Tennessee walkers. Anders moet je eens contact opnemen met hen, ze hebben een leuke site met veel info.

SantasRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 12:06

mikkee hier op bokt heeft er een en rijd ook western, heeft ook met de clinic barrelracing meegedaan, veelzijdig paardje

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:30

Die "typische gang" raak je niet zomaar kwijt Haha!
De paarden hebben een genetische aanleg voor laterale beweging en kunnen daardoor wel moeite hebben met bijvoorbeeld draf of galop. Voor de ruiter betekent dit wat extra werk om de verschillende gangen goed gescheiden van elkaar te houden, want laterale paarden willen nog wel eens wat "rommelen" met hun gangen. Heel belangrijk dus om hier specifiek mee te lessen, want je gemiddelde instructeur (western of engels maakt niet uit) weet weinig van laterale gangen. Er zijn door het hele land mensen die hier goede begeleiding in kunnen geven, maar dat is dus meestal wel extra naast je gewone lessen. Afhankelijk van de tak van (western)sport die je wilt rijden kan het dus wat lastiger zijn.
Voor de recreatie zijn ze in ieder geval bijzonder comfortabel, je kunt er perfect op buitenrijden. Pling

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 02:56

Ik heb een TW gehad maar zelf ben ik niet zo kapot van die gangen. Je kunt er wel mee western rijden hoor maar tot op bepaalde hoogte. Recht toe recht aan western rijden gaat best wel en veel mensen hier doen dat ook maar voornamelijk alleen de basis om mee te gaan uit rijden zeg maar. Ik rijd wat meer technisch western en verwacht bepaalde oefeningen van een paard. Ik merkte dat dat met Spirit (de TW) niet echt ging omdat de gangen dan in de weg kwamen. Dus omlaag en nagefelijk vragen en in die gang blijven gaat gewoon niet. Een TW leer je in zijn 'gait' te blijven door het hoofd hoog te houden, te drijven met je benen en van voren tegen te houden. Sommige TW'ers hebben het van nature en daar hoef je niet veel aan te doen maar sommigen moet je echt in de gang zetten (zoals een auto in de versnelling) en aanmoedigen erin te blijven.
Het ligt er dus maar net aan wat je met een TW wilt gaan doen. Wil je reining gaan doen en wat meer dressuur matig western rijden zeg maar dan zul je echt de beperkingen gaan merken maar wil je voornamelijk gaan uitrijden dan is een TW een heerlijk paard, juist door zijn gangen (alhoewel ik dat echt helemaal niks vind).
Hier in Alabama (vlakbij Tenessee) hebben heel veel mensen een TW. Ze worden voornamelijk gebruikt voor lange uitritten en jacht ritten enzo. Ze rijden er ook veel 'trail competions' mee. Een soort van Extreme Cowboy Race maar in een mildere vorm maar zelfs bij de ECR zie je ze vaak.
Begin van dit jaar reed ik een 'Ultimate Trail Competion' met Jay. Een mini indoor ECR en daar waren heel wat TW te vinden die het ook heel goed deden. 2de en 3de plaats gingen naar een gangen paard. 1ste plaats naar een muilezel.
Ze worden trouwens ook vaak gebruikt voor de endurance omdat ze een sterk uithoudingsvermogen hebben en het lang kunnen volhouden in hun gang (ruiter trouwens ook Knipoog ).

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:55

Ik rijd western met een Rocky Mountain Horse, ook een gangenpaard. In de bak train in ook drag/jog met haar en buiten juist haar tölt. Beide wordt op een andere manier gereden dus de hulpen kan je best duidelijk aanleren. Bij de tölt wil je juist oprichting namelijk.

zanegrey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:59

He troi, eerst western rijden op een Fries, nu een TWH? Volgens mij ben jij echt op zoek naar iets 'anders'.
Ook ik heb ervaring met gangenpaarden, maar dan van het soort Missouri Foxtrotter. (in mijn profiel een foto waarop ik op een MFT rijd) Dit is zelfs het ras waarop ik voor het eerst kennis heb gemaakt met western rijden. Of liever gezegd, paardrijden met een westernzadel erop. Het voordeel van dit type paarden is dat de extra gangen super comfortabel zijn om te rijden, het zijn dan ook ideale paarden om (lange) tochten mee te maken.
Of gangenpaarden geschikt zijn voor westernrijden hier... dat hangt er maar helemaal vanaf wat je ermee van plan bent. Voor reining en pleasure lijken ze mij echt minder geschikt, o.a. gezien de hoge halshouding. Barrelen of op de koeien werken zal wel gaan, ik ken MFT's en TWH's die super cowsense hebben.
Dit soort paarden heeft over het algemeen talent voor de extra gangen, dus ook als je op andere wedstrijden rijdt, zullen ze die gangen niet zomaar verliezen. De gangen correct uitvoeren is echter iets heel anders... (zie ook de post van Waratje) Of er in Nederland (western)trainers zijn die je hierbij kunnen begeleiden durf ik te betwijfelen. In je andere topic staat geloof ik dat je nog een beginner bent in het western rijden en dan lijkt me de combinatie van western leren en de extra gangen leren rijden best een lastige.
Dat MFT's en TWH's is Nederland vrij zeldzaam zijn lijkt me ook een nadeel in het vinden van een geschikt paardje.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 13:21

ha ha ik ben niet eens zo zeer op zoek naar iets anders maar mag erg graag goed om me heen kijken voor ik echt beslis Haha! . En dit forum is echt ideaal om veel verschillende meningen te horen. Erg leuk om te lezen dat er een aantal mensen ervaringen hebben met gangenpaarden! Zo te lezen is het voor het traditionelere westernwerk minder geschikt (en dat is toch meer wat ik zoek) dus deze streep ik van mijn lijstje! Ik blijf het trouwens wel een geweldig gezicht vinden (dus als iemand een demonstratie in noord-nederland weet/geeft houdt ik me aanbevolen!) . Mocht ik weer iets geweldigs nieuws zien dan horen jullie van me ha ha ha!

Dank!!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:36

zoals ik eerder zei, je moet je paard duidelijk de hulpen leren tussen draf en tölt. Is gewoon mogelijk hoor, met western rijd je het paard langer en laag en met tölt juist opgericht.
Ik ben met mijn instructeur bezig dit dus met mijn paard te leren en het gaat super.

zanegrey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:40

Hoi Troi,

Op veel van die filmpjes die je op youtube ziet, vertonen de TWH's een zgn. big lick, een zeer overdreven gang die ze o.a. bereiken door de paarden van voren op een soort plateauzolen te zetten. Volgens mij hebben de meeste trainers en fokkers in Europa meer een voorkeur voor de natuurlijker gangen, dus of je hier paarden in zo'n paradepas rond zult zien stappen...

Maar als er in Noord-Nederland een demonstratie komt, kom ik ook kijken!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:48

In Europa zul je dat idd bij de TWH niet zien

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 09:52

troi schreef:
dus als iemand een demonstratie in noord-nederland weet/geeft houdt ik me aanbevolen

23 november organiseert de NTWHA een walk-in dag in Woudenberg.
Leden van de NTWHA stellen hun eigen paarden beschikbaar vooor proefrijden. Er wordt eerst een gangendemonstratie gegeven, waarna er kan worden proefgereden. Er is uiteraard gelegenheid om vragen te beantwoorden.

Ik heb dus een walker. Ze is nog maar 4 jaar dus we zijn nog bezig met de basis.
Of een TWH geschikt is voor western? Ja, waarom niet. Tot op zekere hoogte (net als met elk ander paard).
Pleasure-klassen wordt moeilijk omdat er een jog gevraagd wordt, wat mijn merrie niet aanbiedt (ze is erg lateraal). In Amerika heb je wel klassen waarin je ipv een jog de flat foot walk mag tonen. Mogelijk dat je bij een onderlinge wedstrijd in NL 'ontheffing' ofzo kunt krijgen Knipoog
Reining oefeningen zijn ook aan te leren. Galopperen kunnen de meeste walkers ook gewoon Haha!
In andere onderdelen, zoals barrel race en pole bending, worden in Amerika vaak walkers gebruikt omdat ze zeer wendbaar zijn. Ik heb laatst een clinic hiervoor gevolgd:

Afbeelding

De walker is dus een zeer veelzijdig paard. Wil je echter op hoger niveau western rijden, dan blijft in mijn ogen de quarter toch het meest ideaal. Ik ben zelf dan ook weer op zoek naar een quarter erbij omdat ik mijn walker toch eigenlijk gekocht heb voor de recreatie en de geweldige gangen natuurlijk.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 10:17

Hmm.. Woudenberg is helaas wat te ver weg voor mij (in totaal 4 uur reistijd exclusief files). Wel bedankt voor je reactie!

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 00:35

Citaat:
Dus omlaag en nagefelijk vragen en in die gang blijven gaat gewoon niet. Een TW leer je in zijn 'gait' te blijven door het hoofd hoog te houden, te drijven met je benen en van voren tegen te houden. Sommige TW'ers hebben het van nature en daar hoef je niet veel aan te doen maar sommigen moet je echt in de gang zetten (zoals een auto in de versnelling) en aanmoedigen erin te blijven

Da's dus net niet wat je bij een TWH doet.
TWH's 'krijg' je net in een gang door ze ontspannen te laten lopen in een nageefliijke houding en zeker niet door hun hoofd hoog te houden

Trouwens die Amerikaanse manier van 'trainen' is verboden in Europa, het is absoluut niet paardvriendelijk.
Met behulp van kettingen en chemische producten die ze in/rond de koten hangen en de blokken die ze onder de hoeven timmeren, leren ze de paarden hun voorbenen heel hoog op te trekken en dan krijg je die afschuwelijke amerikaanse showgangen.
Absoluut geen goed voorbeeld dus van de TWH Knipoog
Hier zie je een filmpje van een 'normale' gang van de TWH: http://nl.youtube.com/watch?v=w5htqIwu4 ... re=related

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:48

Jakary schreef:
Citaat:
Dus omlaag en nagefelijk vragen en in die gang blijven gaat gewoon niet. Een TW leer je in zijn 'gait' te blijven door het hoofd hoog te houden, te drijven met je benen en van voren tegen te houden. Sommige TW'ers hebben het van nature en daar hoef je niet veel aan te doen maar sommigen moet je echt in de gang zetten (zoals een auto in de versnelling) en aanmoedigen erin te blijven

Da's dus net niet wat je bij een TWH doet.
TWH's 'krijg' je net in een gang door ze ontspannen te laten lopen in een nageefliijke houding en zeker niet door hun hoofd hoog te houden

Trouwens die Amerikaanse manier van 'trainen' is verboden in Europa, het is absoluut niet paardvriendelijk.
Met behulp van kettingen en chemische producten die ze in/rond de koten hangen en de blokken die ze onder de hoeven timmeren, leren ze de paarden hun voorbenen heel hoog op te trekken en dan krijg je die afschuwelijke amerikaanse showgangen.
Absoluut geen goed voorbeeld dus van de TWH Knipoog
Hier zie je een filmpje van een 'normale' gang van de TWH: http://nl.youtube.com/watch?v=w5htqIwu4 ... re=related

Ik heb een aantal lessen gehad van een walking horse trainer. Spirit had een goede gang maar niet constant en bij hem moest ik hem vaak ondersteunen door zijn achterhand eronder te drijven en van voor wat tegen te houden. Veel TW'ers zijn natuur talenten en die kun je lekker lang laten en ontspannen laten lopen en daar werd met Spirit naar toe gewerkt (en ja hij was 100% TW). Ik kom hem steeds langer en losser laten. Een TW heeft van nature een hoge hoofd/hals houding en ik heb het ook niet over het hoofd omhoog trekken.
En die Amerikaanse manier wordt lang niet door iedereen gedaan hier hoor. Ook hier heb je mensen met een gezond verstand.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:01

Ik heb het filmpje even bekeken en dat is nou precies wat ik met Spirit ook moest doen. Niet gewoon los gooien en laten gaan maar ondersteunen met aanleuning en been. Ik zie ook dat ze hem niet omlaag laat zakken waar de hengst wel af en toe naar neigt.
Ik heb niet veel verstand van die manier van rijden maar heb intussen wel al heel wat meegekregen hier in het 'land' (Alabama) van de 'gaited horses'.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:53

Ik weet wel dat niet iedereen in Amerika zo traint Lachen
Ik kreeg gewoon zo'n raar beeld bij jou beschrijving, maar je had het dus wat anders bedoeld.
Het kwam zo'n beetje over als: hoofd omhoog, benen erin, en vooraan maar tegenhouden Nagelbijten / Gniffelen
Misverstand dus Knipoog

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:58

Leuk filmpje! Ik vind het prachtig zo'n flatwalk!
De trot wordt in Amerika helemaal niet gewaardeerd he? Ik heb een jaar in Kentucky gezeten en daar mocht ik echt geen normale draf of galop vragen van 'mijn' american spotted saddle horse want anders kreeg ik weer drie paniekerige paardenmensen over me heen die bang waren dat hij zijn prachtige gait zou 'verliezen'. Terwijl het paard dat onderscheid best kon maken. Misschien hebben paarden gewoon wel een bepaalde voorkeur en moet je ze een beetje helpen als ze iets anders moeten doen dan wat ze het liefste doen? Ze hadden daar ook een thoroughbred staan die kon tölten (!) en die deed het standaard als we naar buiten gingen, het veulentje dat ze kreeg kon ook al tölten; zo schattig!

Waarom zijn er hier eigenlijk geen engelse volbloeden die lateraal kunnen lopen? Best jammer eigenlijk!