Hierbij open ik een topic over groomen, dit omdat ik zelf heb gecrosst en het nu nog even niet kan met mijn jonkie, maar het groomen zelf ontzettend leuk vind en ik toch vaak maar weer ervaar en te horen krijg dat goede groom(s) belangrijk is.
Ik ben erg benieuwd naar jullie taken en hoe jullie het aanpakken. Ik groom nu iemand die SGW op L niveau rijdt en binnenkort de overstap naar de M gaat maken, echter groom ik ook wel eens haar trainer die nu dan M-SGW rijdt, maar voorheen met een ander paard **eventing. Vorig jaar ben ik naar Duitsland mee geweest en merkte toen pas écht enorm hoe groot er een beroep wordt gedaan op de groom(s). Ook vind ik dat het groomen niet ophoudt als je van het wedstrijd terrein af bent en ben dan dus ook betrokken bij de dagen na de cross en je ook bepaalde zorg hebt voor de ruiter, aangezien een adrenaline-kick je eigen gezondheid kan doen vergeten
.Hierbij mijn taken in de juiste volgorde, ook verloopt dit allemaal naadloos. Alixia weet wat ze aan mij heeft en onze samenwerking gaat dan ook altijd gesmeerd. We merken dat we zo op elkaar zijn ingespeeld dat we zonder woorden precies weten wie wat doet en in welke volgorde. Ik ben best een perfectionist en doe graag dingen zelf, zodat ik dan weet dat alles goed zit en de verzorging top is (het is dan niet eens mijn eigen paard
).Ik rij helaas nog geen auto, kan dus geen trailers aan en afkoppelen en kan niet de rit terug naar huis voor mijn rekening nemen als het moet.
-Ik zorg dat de trailer in orde is: hooinetten gevuld en hierbij let ik er op, hoe lang ze op de trailer staat tussen door. (afhankelijk van een heel weekend, wordt er uiteraard meer ruw- en krachtvoer meegenomen) Ook jerrycans vullen, krachtvoer mee.
-Ik laad alle spullen in, zorg dat de zadelkamer op orde is, zodat ik overal makkelijk bij kan en dit allemaal overzichtelijk is. Dit lopen we na met z'n tweeën. Ik zorg dat er voldoende dekens mee zijn (in ieder geval een voor na het afsponzen, een extra dikke voor op de trailer voor op de terugweg en een 0-grams regendeken, afhankelijk van het weer, beter te veel als te weinig bagage)
-Ik vlecht het paard in, de ochtend van vertrek, maak de stiftgaten schoon-vette watten in. En zet het paard klaar voor vetrek.
-Op het wedstrijd terrein, meld ik eerst de combinatie aan. Kijk naar het losrijterrein van de dressuur en de banen zelf (stiftkeuze).
-Ik zadel het paard op, etc. Ik draai de stiften niet in. (gaat niet met mijn polsen i.v.m. gezondheidsklachten)
-Als de combinatie gaat losrijden, kijk ik waar welke ring is en of het allemaal op tijd start. Ook ben ik actief betrokken bij het losrijden en zeg wat ik zie. Heb de papieren bij me, mocht de jury er naar vragen (you never know). PB af.
-Ik lees de proef voor.
-Ik zadel het paard af, stap hem nog wat af op het harde. Zet hem op de trailer. Bovendien zorg ik dat de spullen em benodigdheden voor het springen binnen bereik liggen.
-Ik loop mee met het parcours lopen, beoordeel de bodem en denk mee over de te rijden lijnen in het parcours en wat het paard hierop zou doen.
Cross lopen idem.
-Ik zadel het paard voor het springen etc., doe zelf de crossbeschermers om (ben perfectionist
), check of alles prettig zit voor ruiter en paard.Als de ruiter zit, sluit ik alles af, neem een fles water (en afhankelijk van het weer, een jas). Afhankelijk welke klasse, neem ik uiercrème of eventcream mee. Ik zorg dat alles klaar staat voor de naverzorging, een emmer water voor het paard, emmer water met benodigdheden met Thermaflex(http://paardendrogist.nl/index.asp?strP ... ctID=25986), deken ligt klaar. Voer staat klaar.
-Ik help bij het losspringen, zowel met de balken, als met het commentaar.
-Na het springen, ren ik met het paard bij de dierenarts en stap hem nog wat rond.
-Voor de cross help ik nog wat met een sprong. Als de combinatie van start is, ga ik op een punt staan waar ik dicht bij de finish sta en een goed deel kan zien.
-Na de finish neem ik het paard over, laat de ruiter een stuk lopen om zelf goed op adem te komen, geef hem de fles water (en de jas). Singel gaat twee gaten losser, neusriem gaat los en ik stap tot we bij de dierenarts moeten zijn, hierbij ren ik zelf.
-De naverzorging doe ik zelf. Ik spons het paard af etc. Ik stap het paard af op het harde, minimaal een half uur. Alleen de stiften uitdraaien doe ik niet. Hierna krijgt het paard een dikke deken op, voor op de trailer. (Afhankelijk van de ruiter, bandageer ik de benen in)
-Ik zorg soms ook dat de ruiter zich voorziet van een droog shirt en zich warm aankleed.
Uiteraard gaan we tussendoor en hierna eens even flink nabespreken, eten en lol maken!!
En ik kijk altijd weer uit naar de volgende SGW!!!
Ben benieuwd naar jullie taakverdeling en dagindeling!!

Edit: Daaaaaaaaamn.. Wat een kletsmajoor ben ik!

) rijdt de trailer, maakt stiftgaten schoon en draait ze in, help met opzadelen, gaat mee met parcours lopen, aanmelden, maakt foto's
helpt met losrijden/springen en moedigt me aan bij de eerste hindernis (en rent hard verder voor de volgende
).
Maar buiten dat, ik ben niet mee voor Piet sn*t 
ik zoek ook nog een vaste groom voor wedstrijden