rijden na kniebandblessure

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roos62

rijden na kniebandblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 11:16

Ik heb 2 1/2 maand geleden mijn knieband gescheurd (mediale band, aan de binnenkant van de knie) en het voelt nog steeds niet goed genoeg om weer te gaan rijden, ik ben ook bang dat ik hem weer scheur als ik weer opstijg.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik hoor graag jullie reactie!

ElCid

Re: rijden na kniebandblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:21

Weliswaar geen knieband gescheurd ( waarschijnlijk, 22 september MRI) maar wel de quadriceps ( bovenbeenspier) en mogelijk dus een band of meniscus. Is 2 maanden geleden gebeurd en mijn knie is nog erg instabiel, dik en pijnlijk, maar ik rijdt wel al weer een tijdje. Ik stijg op met een opstapje, zodat ik me niet af hoef te zetten. Als ik eenmaal zit gaat het prima Pling , al kost het soms nog wel wat moeite als ik veel been moet gebruiken.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:23

Ik heb ook eens mijn knie geblesseerd, kruisbanden overbelast (sterk opgerekt) na een sprong van een jong paard. Volgens mijn ouders was het niets en moest ik gewoon door blijven lopen, anyway, na een half jaar toch eens naar de dokter. Bleek dus dat ik toch mijn kniebanden geblesseerd had, en ze zei dat paardrijden het niet beter zou maken... (A) Had toen Max nog, dus no way dat ik zou stoppen maar goed, terug op jouw vraag.

Ik ben dus meteen door gaan rijden en er een permanente blessure aan overgehouden, maar ik denk dat jij, rustig aan, de training weer kunt gaan opbouwen. Springen zou ik niet meteen doen, volgens mijn HA belast je je knie dan nog meer. Je zou ook even eerst met je fysio/HA kunnen overleggen.

M_arieKe__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:43

Hallo Ik heb ook gehad. Mijn oplossing was beugels met vering genaamd: pgg beugels werkt echt enorm goed.! mischien handig om te proberen? Bij mij is het nu over. en ik weet hoe vervelend het is om niet te kunnen rijden!
Sterkte en hoop dat je er wat aan hebt

Roos62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 15:01

Bedankt allemaal voor jullie berichten! Het is allemaal toch wat erger, waarschijnlijk ga ik niet meer rijden.....maar mijn paardje hou ik voor mijn dochter en getut....!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:12

Uiteindelijk viel het bij mij ook nog zwaar tegen; scheurtje in meniscus en kapotte voorste kruisband. Op 17 oktober heb ik een Arthroscopie gehad waarbij de meniscus is bijgeknipt en de stomp van de kruisband, die tussen mijn onder en bovenbeen klem zat waardoor ik niet meer kon strekken, is verwijderd. Als de stabiliteit in de knie goed blijft, veel oefenen om een spiercorset op te bouwen, zou ik verder zonder die kruisband door het leven moeten kunnen.
Ik ben nu dus bijna 2 maanden aan het "revalideren" en loop weer vrijwel normaal en rijden doe ik ook sinds 2 weken weer, weliswaar rustig aan, maar dat gaat goed. Hopelijk blijft de stabiliteit van de knie goed, want het herstellen van de kruisband is een wat langduriger grap waar een revalidatie periode voor staat van ca. 6 maanden.

Maar zoals het nu lijkt is de knie stabiel genoeg, ik train mijn spieren flink, dus dat gaat goed komen Haha!.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:31

dan maar goed blijven oefenen. ik hoop voor je dat je straks weer lekker kunt rijden Lachen

ik heb ook mijn (achterste) kruisband en meniscus gescheurd, maar rijd er wel gewoon mee. aan het begin niet omdat mijn knie te dik was en enorm pijnlijk, maar bij mij hadden ze besloten niet te opereren ivm risico, en ik was toch al rolstoelgebonden. dus ik vond dat het dan ook niet uitmaakte at ik weer ging rijden Knipoog

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 10:46

Ik heb afgelopen zomer ook mijn mediale band gescheurd. Nog steeds veel instabiliteit, maar dankzij veel oefenen bij de fysio kan ik dat nu goed met mijn spieren opvangen.

Van de arts en fysio mocht ik alleen paardrijden met een brace om en dat gaat best aardig. Moet alleen even wennen met het geven van hulpen, door die brace kun je je been niet goed aanleggen.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 14:05

Ik heb me kruisbanden gesheurt, je ben wel nog paard maanden zoet mee

ClassicRock

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 10:52

Lijkt mij pijnlijk

ClassicRock

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 10:53

En goed oefenen
Succes

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 10:55

Als je beenspieren sterk genoeg zijn kun je gewoon rijden als jij dat aan kan, weet niet hoe hoog je pijngrens is natuurlijk.