wat doe je als je wandelaars/fietsers/recreatieruiter tegenk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

senta

wat doe je als je wandelaars/fietsers/recreatieruiter tegenk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 16:34

Mijn paard staat in een wei aan de endurance route bij Renkum. Ik rij zelf geen endurance, al was mijn dochter vandaag in de kennismakingsklasse gestart als we geen probleem hadden gehad met ons zadel.

Toen ik vandaag het bos in ging met Moon aan de lange lijnen, kwam ik dan ook de nodige wedstrijdruiters tegen. De route ligt zó, dat ik geen keus had, ik moest hier en daar een stukje over het parcours, maar voor mijn koele haf is dat geen probleem.

De weg waaraan hij staat, is niet alleen een ruiterpad, maar ook een veel gebruikt fiets- en wandelpad, en er mogen zelfs auto's rijden. Dit is een flink stuk van het parcours het geval.

Enduranceruiters vinden het gewoon om elkaar in draf of galop te passeren, maar wat doen jullie als je recreatieruiters, fietsers, wandelaars of auto's tegen komen? Lijkt me een lastig dilemma. Je wilt je ritme niet onderbreken, maar normaliter zou je die in stap moeten passeren volgens de gangbare etiquette.

Lenneke_

Re: wat doe je als je wandelaars/fietsers/recreatieruiter tegenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:48

Tijdens training ga ik altijd stappen en zeg ik gedag, in de wedstrijd blijf ik draven of neem ik Anouar terug naar draf als we aan het galoperen zijn.
Tenzij ik zie dat ik de andere ruiter daarmee in moeilijkheden breng natuurlijk.
Tot nu toe nooit problemen mee gehad, de meeste ruiters snappen het wel en ze zien aan je hesje dat je mee doet aan een wedstrijd.
Wel roep ik duidelijk als ik wil inhalen en bedank ik altijd even als ik voorbij rij.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:55

Ik bekijk de situatie.

Bij wandelaars, fietsers blijf ik draven (of ga van galop in draf), als er voldoende ruimte is. Neem desnoods het tempo wel iets terug. En als het stuift, ga ik stappen.

Bij andere paarden in ieder geval niet in galop er langs. Draf hangt er van af. Ik houd goed in de gaten hoe een ander paard reageert. Is het een koele kikker, draaf ik er rustig langs. Lijkt het niet helemaal vertrouwd, ga ik stappen. Of ik vraag de ruiter of ik er in draf langs kan.
Kom ik een ander paard achterop, roep ik ruim van te voren om te waarschuwen dat ik er aan kom.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:56

Hoi Senta,

Jij was met een haflinger in het bos met de lange lijnen aan het lopen? Dan ben ik jou nog gepasseerd. Niet in stap want dan was ik je nooit voorbij gekomen Nagelbijten / Gniffelen maar wel een heel rustig drafje.
Dat hele rustige drafje gebruik ik ook om andere weggebruikers (wandelaars, mederuiters, auto's ed) te passeren en ik zeg ook altijd vriendelijk gedag. Bijna iedereen zegt ook vriendelijk gedag terug dus ik heb gemerkt dat of ik stap of rustig draaf soms minder uitmaakt dan gewoon even een vriendelijk woordje zeggen Lachen

Wel is het zo dat als ik zie dat mensen bang zijn of een paard heel onrustig wordt dat ik wel ga stappen. En dan na het passeren heel rustig weer wegdraaf.

desy_kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:58

hangt van de situatie af het is net met auto rijden, je moet de situatie in kunnen schatten en je gedrag erop aanpassen Bloos

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:04

Hier de omgeving halen ze zelfs tijdens de training in galop de recreatieruiters in, en dat mijn merrie dan mee wilt schijnt mijn probleem te zijn. Ik vind het netjes van jullie dat jullie tijdens wedstrijden er zelfs rekening mee houden, toppie.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:56

op wedstrijden zou ik ook in een rustig drafje inhalen. Als ik thuis in de polder iemand voorbij ga die op mij af komt minder is meestal geen vaart. ze zien me dan al lang aankomen en ik rijd in de berm en zij op de weg, genoeg plek dus. Ik probeer iig de situatie altijd een beetje in te schatten als iemand met een hondje loopt dat helemaal gek word minder ik wél vaart

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:29

Ik ben jou onderweg ook tegengekomen Haha! Ik passeer altijd netjes in stap als ik niet endurance tegenliggers tegenkom! Als de tegenligger zelf ook aan het draven is dan roep ik vaak rij maar door in draf! Soms snappen ze dit en rijden ze verder maar vaak gaan ze toch stappen Haha!

Aan niet endurance ruiters voor mij vraag ik ook altijd netjes of ik mag passeren in draf, dat doe ik nooit in galop want je weet maar nooit en de meeste recreatiepaarden zijn er niet aan gewend om in draf/galop ingehaald te worden!

Bij wandelaars en fietsers rij ik ook gewoon door (in draf), zeker als ik op het ruiterpad rij! Als ze een hond hebben die helemaal gek wordt dan minder ik uiteraard wel even vaart. Net als Djilan let ik ook op of mensen bang zijn want dan ga ik ook wel even stappen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:34

Als je mensen achterop komt, dan moet je wel blijven draven, anders kom je er nooit langs. Ik roep dan wel altijd als ik naderbij kom of ik in een drafje mag passeren. Zeker als ze een hond bij zich hebben ben ik voorzichtig. Maar meestal heeft de hond mijn paard dan al gezien en dan heeft z'n baas mij daardoor ook al opgemerkt. Knipoog

Tijdens een wedstrijd passeer ik tegemoetkomend verkeer ook in draf. Op brede paden zorg ik ervoor dat de afstand zo groot mogelijk is en dan kan ik gewoon tempo houden, op smallere paden neem ik even wat gas terug. In galop passeren doe ik NOOIT, niet achteropkomend en niet tegemoetkomend. Dat vind ik gewoon echt not done.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:35

Daar ben ik het helemaal mee eens Karin, ik vind in galop passeren ook not done!

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 17:37

Oh, ik passeer andere wedstrijdruiters wel in galop. Als mensen voor mij aan het draven zijn en ik vind het een mooi stuk om te galopperen dan vraag ik of ik in galop mag passeren. Als het mag dan ga ik er in een handgalopje langs. Bij ruiters die tegemoet komen, ga ik wel terug naar draf.

Misschien scheelt het nog hoe hard je paard kan draven trouwens? Maar ik kan anderen nooit in draf passeren daar draaft mijn paard (nog) niet hard genoeg voor.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:42

Was jij degene die je Haf in de wei terug zette toen wij met een Haf en een schimmel langs kwamen toevallig?

senta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 21:21

Miran schreef:
Was jij degene die je Haf in de wei terug zette toen wij met een Haf en een schimmel langs kwamen toevallig?

Yep, de andere haf die in de wei staat is die dag niet op pad geweest. En ik heb inderdaad een schimmel en een haf voorbij zien komen toen.

Wel grappig dat verschillende van jullie ons zijn tegen gekomen! Tof dat jullie je allemaal zo rustig passeren en rekening houden met de situatie. Er zijn recreatieruiters die dat wel anders doen! Iedereen die ik tegen kwam is ons in stap of draf gepasseerd, op één persoon na, maar die kon er niets aan doen, we zagen elkaar te laat, het was en beetje lastig punt. De meesten waarschuwden ook, maar er waren ook een paar mensen die achterop kwamen en zomaar langs draafden.

Wie weet doen we (m'n dochter of ik en Moon) volgend jaar wel mee!