[WN] [RT]gebruiksaanwijzing bij een westernpaard en hoe om te sch

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jappielover

[RT]gebruiksaanwijzing bij een westernpaard en hoe om te sch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 12:50

hallo
sinds kort geef ik les aan een meisje van 8jaar dat net 1jaar paardrijd en al een paard gekregen heeft. het paard is nog maar 4jaar en western opgeleerd. het luisterd goed naar de stem,maar minder naar de hulpen! kan iemand mij uitleggen hoe een western paard geleerd is? aangezien ik zelf helemaal geen ervaring heb in die tak van de paardensport. de mensen willen er dan ook gewoon met gaan rijden, het paard is nog jong dus, dit kan wel. maar hoe pak ik dat het best aan? want het moet nogal verwarrend zijn voor het paard dat het ineens anders gereden wordt dan dat het net geleerd heeft?
heeft iemand misschien ook tips om het paard te leren longeren? want het volgt me gewoon. ik ben er nog maar één keer met bezig geweest en niet heel lang. maar enkele tips om te longeren zijn welkom want het paard begrijpt niet goed wat het moet doen.

alvast bedankt!!
ps ik weet niet of het hier goed staat?
Laatst bijgewerkt door Apple op 15-09-08 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: verplaatst en tag in titel.

Loody

Re: gebruiksaanwijzing bij een westernpaard en hoe om te schoole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 12:55

je kan het beter in de westernforum kwijt.. Lachen

jappielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 17:30

Loody schreef:
je kan het beter in de westernforum kwijt.. Lachen

oke bedankt! hoe verplaats ik mijn topic naar daar? of moet er een slotje op zodat ik er daar een nieuw aanmaak?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:33

Ff een modje vragen

troi

Re: [RT]gebruiksaanwijzing bij een westernpaard en hoe om te sch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 08:56

Tja, een gebruiksaanwijzing even optypen dat gaat natuurlijk niet. Ik zou je aanraden om contact op te nemen met een trainer, want idd het is natuurlijk ontzettend verwarrend als dit paardje ineens volledig andere commando's krijgt en dan wellicht op zijn sodemieter als het niet goed reageert.. (wonderlijke keuze trouwens om een beginnend engels ruiter een jong western paard te geven.. maar dat terzijde)

jappielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 09:27

troi schreef:
Tja, een gebruiksaanwijzing even optypen dat gaat natuurlijk niet. Ik zou je aanraden om contact op te nemen met een trainer, want idd het is natuurlijk ontzettend verwarrend als dit paardje ineens volledig andere commando's krijgt en dan wellicht op zijn sodemieter als het niet goed reageert.. (wonderlijke keuze trouwens om een beginnend engels ruiter een jong western paard te geven.. maar dat terzijde)

bedankt! dat zal ik doen! en het is idd onverantwoord om een kind een jong paard te geven en één dat dan anders geleerd is! ik ben er dan ook niet voor, maar ik kan er helaas niet veel aan doen!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:28

Ik vraag me af in hoeverre het verstandig is om deze combi les te geven als je zelf niet eens weet hoe een westernpaard is getraind.
Of begrijp ik het nu verkeerd en wil je paard omscholen?

jappielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 10:09

Nijn schreef:
Ik vraag me af in hoeverre het verstandig is om deze combi les te geven als je zelf niet eens weet hoe een westernpaard is getraind.
Of begrijp ik het nu verkeerd en wil je paard omscholen?

het paard moet omgeschoold worden! maar het is 4jaar dus net opgeleerd, en dat lijkt me nogal verwarrend voor een paard. ik geef dus les in het engels rijden en niet in western dat heb ik de mensen ook duidelijk gezegt dat ik niet thuis ben in die tak van de paardensport! maar ze kennen er zelf heel weinig van, zelfs opzadelen en uit de wei halen hoort bij het les geven want ze moeten dat nog leren. en ze zijn er ook niet dagelijks mee bezig, enkel als ik les kom geven word er dus met het paard gewerkt! er rijden nog 2andere meisjes mee die al wat ouder zijn,maar ik heb geen idee hoe ze met het paard omgaan want ik heb ze nog niet gezien. het is allemaal wat ingewikkeld, en het is jammer dat er mensen zijn die ineens en snel een paard kopen!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:14

Dik kans, dat het paard nog behoorlijk groen is, tenzij je zelf het tegendeel hebt gezien ,met de vorige eigenaren.
Heb je hem zelf al gereden??
Waar komt hij vandaan? (via pb,graag!) Dan weet ik misschien hoe de commando's zijn, of het inderdaad "western-s" is.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:29

voor het longeren, begin bij de basis! het paard moet eerst blijf, halt, stap, draf en galop stemcomando's leren, waarna je het longeren kunt aanleren. je zet het paard op de hoefslag en laat het op comando daaar blijven waarna je het laat stappen en met de longeerzweep op de volte houd door strak naar de schouder te wijzen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:51

jappielover schreef:
sinds kort geef ik les aan een meisje van 8jaar dat net 1jaar paardrijd en al een paard gekregen heeft. het paard is nog maar 4jaar en western opgeleerd. het luisterd goed naar de stem,maar minder naar de hulpen! kan iemand mij uitleggen hoe een western paard geleerd is? aangezien ik zelf helemaal geen ervaring heb in die tak van de paardensport. de mensen willen er dan ook gewoon met gaan rijden, het paard is nog jong dus, dit kan wel. maar hoe pak ik dat het best aan? want het moet nogal verwarrend zijn voor het paard dat het ineens anders gereden wordt dan dat het net geleerd heeft?
heeft iemand misschien ook tips om het paard te leren longeren? want het volgt me gewoon. ik ben er nog maar één keer met bezig geweest en niet heel lang. maar enkele tips om te longeren zijn welkom want het paard begrijpt niet goed wat het moet doen.

alvast bedankt!!
ps ik weet niet of het hier goed staat?

ok:

- een jong paard, western beleerd
- een jong meisje wat nog niet kan rijden, maar wel engelse les heeft gehad
- een instructie die geen ervaring heeft met westen

Dit is toch wel een behoorlijk goed recept voor een rampzalig einde.

NIET AAN BEGINNEN! Er waar, je gaat je vingers enorm branden.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:14

Ik ga ervan uit dat je zelf genoeg rijervaring hebt aangezien je ook les geeft Knipoog , dan zou ik er zelf eens opstappen en kijken welke en hoe dit paardje de hulpen heeft geleerd.
Ook als een paardje "gewoon" is ingereden heb je vele manieren van de hulpen leren.
Bij de western leren ze een paard bijv aangalopperen op het buitenbeen terwijl vele engelse ruiters dit op het binnenbeen doen.
Ook zie je bij de western dat ze sturen op de buitenteugel,maar lang niet iedereen doet dat.
Ik zou er dus zelf opstappen en eens voorzichtig uitproberen wat hij kan en weet.
Het maakt dan echt niet zoveel uit of je wel of geen western kent maar meer of jij een goed "gevoel" hebt, hij is nog zo jong hij kan nog veel leren.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:28

Zo te lezen lijkt dit me een regelrecht recept voor een complete ramp.
Als het dier al niet gelongeerd kan worden vraag ik me af wat er nog meer mis is aan de basis.
Ik zou gewoon helemaal overnieuw beginnen, eerst aan de hand en aan de longe en als het dier dat begrijpt pas het zadel er op.
De basis beginselen van Western en "Engels" kunnen/ mogen niet zo ver uit elkaar liggen dat het dier er niks van begrijpt, behalve als hij/ zij volkomen verkeerd is ingereden, of de jonge amazone en/of lesgever ( sorry Bloos ), niets van paarden en rijden begrijpen. Een basis ingereden western paard hoort gewoon op been en teugelhulpen te reageren.
Trouwens in de dressuur hoor je ook hoofdzakelijk op de buitenteugel te rijden/ sturen, dus dat zou het probleem niet mogen zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:40

Ik denk je niet moet onderschatten dat western en engels rijden wel op een aantal fundamentele punten van elkaar verschillen. Zoiets als teugelvoering, ik heb geleerd dat je in principe met lange teugel rijdt en dus geen mondcontact hebt tenzij je een correctie/aanpassing aan wilt geven dus dat het paard iets niet goed doet, bij engels rijden heb je juist constant teugelcontact, iets dat dit paardje dus zou kunnen interpreteren als dat hij constant iets verkeerd doet om maar een voorb eeld te noemen. Net als dat je bij westerrijden veel bewuster gebruik maakt van gewichtshulpen (helemaal vergeleken met een 8jarige beginner) ik kan me goed voorstellen dat dit paardje constant het gevoel heeft er niks van te snappen (ze stuurt naar links maar leunt naar rechts, dus wat doe je dan als paardje, de dieren waar ik op reed gingen in dat geval keurig naar rechts.. ) en constant gecorrigeerd te worden. En dat lijkt me niet echt motiverend voor het dier. En daar komt dan nog bovenop dat hij in volkomen onbekwame handen is buiten de lessen om en dat daar dus ongetwijfeld erg veel fouten in zullen worden gemaakt.. Ik vraag me trouwens af in hoeverre het paard echt niet op de hulpen reageerd of dat er simpelweg voor het dier constant verwarrende hulpen worden gegeven. Heel eerlijk gezegd vindt ik dit ontzettend zielig! Als ik de instructrice was zou ik aanraden het paard een tijdje in training te doen bij een trainer die zowel engels als western goed kent en die vragen het dier vakkundig om te scholen. Serieus dit lijkt mij de enige paard en mens vriendelijke oplossing. Want die 8 jarige meisje heeft natuurlijk ook niet om die onhandige gedoe gevraagd en wil ook alleen maar een lief gehoorzaam paard, iets dat nu, lijkt me, voor geen meter lukt! Ik ken trouwens een ontzettende goed trainer die zowel in de western als in de engelse rijwijze is geschoold. Als je geinterseerd bent moet je het even laten weten, pb of even hier op het forum een berichtje. Ik wil je graag helpen want vindt dit echt ontzettend sneu!

jappielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 18:24

bedankt iedereen!! ik ga de eigenaren ook de raad geven hem te laten omscholen door iemand die er dagelijks mee bezig kan zijn dan! zelf heb ik al heel lang ervaring in de paardensport en ik heb daarom ook nog maar 1les gegeven om te kijken of ik die mensen kon helpen want zelf kennen ze niets van paarden! ik weet dat het onverantwoord is van die mensen,maar ik heb er zelf niets aan te zeggen en kan ze enkel goede raad geven! ik heb dit topic dan ook geplaatst om juiste informatie te verkrijgen omtrent het western en hoe om te schoolen omdat ik daar niet zo vertrouwd mee ben met het westernrijden. hopelijk nemen ze mijn advies aan! iets wat zowel voor het meisje en het paard een goede beslissing zou zijn.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:19

Ik weet het ik moet me stil houden, maar ik kan het niet laten. Bloos

troi schreef:
Ik denk je niet moet onderschatten dat western en engels rijden wel op een aantal fundamentele punten van elkaar verschillen. Zoiets als teugelvoering, ik heb geleerd dat je in principe met lange teugel rijdt en dus geen mondcontact hebt tenzij je een correctie/aanpassing aan wilt geven dus dat het paard iets niet goed doet, bij engels rijden heb je juist constant teugelcontact, iets dat dit paardje dus zou kunnen interpreteren als dat hij constant iets verkeerd doet om maar een voorbeeld te noemen.

Hier verschilt onze mening al Knipoog
Ook een western paard moet nagevelijk naar beneden lopen en dat krijg je niet door met alleen een lange teugel te rijden. Je zult ook dan aanleuning moeten hebben. ( en dat dwing je niet af door er maar een behoorlijke shank in te hangen Clown ).
Hoe nagevelijker jouw paard wordt/is hoe langer je teugel kan worden.
Aangezien dit paardje 4 jaar is zal dat wel meevallen. (of hij is al op 2 1/2 jaar ingereden Duivel ).

troi schreef:
Net als dat je bij westerrijden veel bewuster gebruik maakt van gewichtshulpen (helemaal vergeleken met een 8jarige beginner) ik kan me goed voorstellen dat dit paardje constant het gevoel heeft er niks van te snappen (ze stuurt naar links maar leunt naar rechts, dus wat doe je dan als paardje, de dieren waar ik op reed gingen in dat geval keurig naar rechts.. ) en constant gecorrigeerd te worden.

Ik heb ook hier wel trainers gezien die je juist aanleren om de buitenzijde lang te maken( dus rechter zitknobbel) en zo het paard voor die kant weg te drukken naar links in wendingen.
Hiermee wil ik alleen maar zeggen dat er veel manieren van aanleren zijn, zowel in de western als in de dressuur.

troi schreef:
En dat lijkt me niet echt motiverend voor het dier. En daar komt dan nog bovenop dat hij in volkomen onbekwame handen is buiten de lessen om en dat daar dus ongetwijfeld erg veel fouten in zullen worden gemaakt.. Ik vraag me trouwens af in hoeverre het paard echt niet op de hulpen reageerd of dat er simpelweg voor het dier constant verwarrende hulpen worden gegeven. Heel eerlijk gezegd vindt ik dit ontzettend zielig! Als ik de instructrice was zou ik aanraden het paard een tijdje in training te doen bij een trainer die zowel engels als western goed kent en die vragen het dier vakkundig om te scholen. Serieus dit lijkt mij de enige paard en mens vriendelijke oplossing. Want die 8 jarige meisje heeft natuurlijk ook niet om die onhandige gedoe gevraagd en wil ook alleen maar een lief gehoorzaam paard, iets dat nu, lijkt me, voor geen meter lukt!

Zover ben ik het wel met je eens , maar dan moet niet alleen het paard daar heen maar ook de ruiter(s).
Het zou makkelijk zijn: een trainer rijd de "knoppen" er op en iedereen kan er op weg rijden. Cool zelfs een 8 jarig meisje.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 23:35

Gaat het trouwens om een Quarter of is het een ander ras

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 07:29

sliding schreef:
Ik weet het ik moet me stil houden, maar ik kan het niet laten. Bloos

troi schreef:
Ik denk je niet moet onderschatten dat western en engels rijden wel op een aantal fundamentele punten van elkaar verschillen. Zoiets als teugelvoering, ik heb geleerd dat je in principe met lange teugel rijdt en dus geen mondcontact hebt tenzij je een correctie/aanpassing aan wilt geven dus dat het paard iets niet goed doet, bij engels rijden heb je juist constant teugelcontact, iets dat dit paardje dus zou kunnen interpreteren als dat hij constant iets verkeerd doet om maar een voorbeeld te noemen.

Hier verschilt onze mening al Knipoog
Ook een western paard moet nagevelijk naar beneden lopen en dat krijg je niet door met alleen een lange teugel te rijden. Je zult ook dan aanleuning moeten hebben. ( en dat dwing je niet af door er maar een behoorlijke shank in te hangen Clown ).
Hoe nagevelijker jouw paard wordt/is hoe langer je teugel kan worden.
Aangezien dit paardje 4 jaar is zal dat wel meevallen. (of hij is al op 2 1/2 jaar ingereden Duivel ).

Ik ga niet beweren dat ik de expert ben in het westernrijden maar mij is geleerd dat je inderdaad met aanleuning het vraagt maar zodra het paard daarop reageert je acuut het paard weer lange teugel geeft om aan te geven: 'het is goed houden zo' . Terwijl bij engels rijden ik geleerd heb de teugel aangeleund te houden om dit aan te geven. Natuurlijk is het wel zo dat het helemaal bij een beginnend paardje zo is dat het herhaaldelijk gevraagd moet worden maar dan blijft dat patroon hetzelfde (of is mijn trainer afwijkend daarin? Zou kunnen hoor ik ken gaan anderen dan haar).

troi schreef:
Net als dat je bij westerrijden veel bewuster gebruik maakt van gewichtshulpen (helemaal vergeleken met een 8jarige beginner) ik kan me goed voorstellen dat dit paardje constant het gevoel heeft er niks van te snappen (ze stuurt naar links maar leunt naar rechts, dus wat doe je dan als paardje, de dieren waar ik op reed gingen in dat geval keurig naar rechts.. ) en constant gecorrigeerd te worden.

Ik heb ook hier wel trainers gezien die je juist aanleren om de buitenzijde lang te maken( dus rechter zitknobbel) en zo het paard voor die kant weg te drukken naar links in wendingen.
Hiermee wil ik alleen maar zeggen dat er veel manieren van aanleren zijn, zowel in de western als in de dressuur.

Maar wederom het patroon, het heel bewust gebruiken van je zit, is volledig anders! Kijk het enige wat ik wil aangeven is dat er echt fundamenteel een verschil is, ik ben/wordt zelf omgeschoold van engels naar western en was echt verbaast, ik vond het vergelijkbaar met het spreken van engels en nederlands, beide hetzelfde doel, (communiceren) maar de manier om het bereiken op sommige vlakken overeenkomstig (veel woorden lijken erg veel op elkaar) maar ook op heel veel vlakken echt anders (en heel veel woorden lijken dus totaal niet op elkaar). En dus niet te onderschatten!

troi schreef:
En dat lijkt me niet echt motiverend voor het dier. En daar komt dan nog bovenop dat hij in volkomen onbekwame handen is buiten de lessen om en dat daar dus ongetwijfeld erg veel fouten in zullen worden gemaakt.. Ik vraag me trouwens af in hoeverre het paard echt niet op de hulpen reageerd of dat er simpelweg voor het dier constant verwarrende hulpen worden gegeven. Heel eerlijk gezegd vindt ik dit ontzettend zielig! Als ik de instructrice was zou ik aanraden het paard een tijdje in training te doen bij een trainer die zowel engels als western goed kent en die vragen het dier vakkundig om te scholen. Serieus dit lijkt mij de enige paard en mens vriendelijke oplossing. Want die 8 jarige meisje heeft natuurlijk ook niet om die onhandige gedoe gevraagd en wil ook alleen maar een lief gehoorzaam paard, iets dat nu, lijkt me, voor geen meter lukt!

Zover ben ik het wel met je eens , maar dan moet niet alleen het paard daar heen maar ook de ruiter(s).
Het zou makkelijk zijn: een trainer rijd de "knoppen" er op en iedereen kan er op weg rijden. Cool zelfs een 8 jarig meisje.

Ach natuurlijk, de ruiter moet ook getraind, maar het lijkt me dat de trainer die de vraag gesteld heeft van plan is daarvoor te zorgen.. Dus daarom ben ik daar niet op ingegaan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:21

troi schreef:
Ik denk je niet moet onderschatten dat western en engels rijden wel op een aantal fundamentele punten van elkaar verschillen. Zoiets als teugelvoering, ik heb geleerd dat je in principe met lange teugel rijdt en dus geen mondcontact hebt tenzij je een correctie/aanpassing aan wilt geven dus dat het paard iets niet goed doet, bij engels rijden heb je juist constant teugelcontact, iets dat dit paardje dus zou kunnen interpreteren als dat hij constant iets verkeerd doet om maar een voorb eeld te noemen. Net als dat je bij westerrijden veel bewuster gebruik maakt van gewichtshulpen (helemaal vergeleken met een 8jarige beginner) ik kan me goed voorstellen dat dit paardje constant het gevoel heeft er niks van te snappen

Hoeveel (western)paarden heb jij beleerd? De basis van het (correcte) western en dressuur rijden is vrijwel gelijk: het paard moet leren om na te geven en in een correct frame in balans te lopen. Bij correct rijden (stijl boeit niet) wordt gebruik gemaakt van gewichts- en zithulpen, worden geen hulpen gegeven die niet nodig zijn en wordt er gestreeft naar goed achterhandgebruik zonder teveel aan de mond te zitten. Waar zit het verschil? In de aankleding van ruiter en paard en tussen de oren van de ruiter! Knipoog
Ik ben het trouwens volledig met je eens dat het een erg sneu verhaal is. En TS heeft gelijk om advies te vragen om deze mensen op een goede manier verder te helpen, ze lijken bereid om naar haar te luisteren, dus nu de goede kant op sturen geeft paard en ruiter de beste kansen om toch een combi te worden of te begrijpen dat dit niet gaat werken en niet eerlijk is naar paard en kind.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:15

TS, ik zit in jouw buurt denk ik... Lachen Ik geef oa western les...

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 21:30

ik ben ook nog op zoek naar de gebruiksaanwijzing van mijn paard Clown kreeg hem er niet bij toen ik hem kocht Tong uitsteken

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 07:46

Romkabouter schreef:
ok:
- een instructie die geen ervaring heeft met westen

Dat was ook het eerste wat in mij opkwam.

Ik zou zeggen, zoek een ervaren iemand die wél western kan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:28

zonde van dat paardje!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:25

Waratje schreef:
troi schreef:
Ik denk je niet moet onderschatten dat western en engels rijden wel op een aantal fundamentele punten van elkaar verschillen. Zoiets als teugelvoering, ik heb geleerd dat je in principe met lange teugel rijdt en dus geen mondcontact hebt tenzij je een correctie/aanpassing aan wilt geven dus dat het paard iets niet goed doet, bij engels rijden heb je juist constant teugelcontact, iets dat dit paardje dus zou kunnen interpreteren als dat hij constant iets verkeerd doet om maar een voorb eeld te noemen. Net als dat je bij westerrijden veel bewuster gebruik maakt van gewichtshulpen (helemaal vergeleken met een 8jarige beginner) ik kan me goed voorstellen dat dit paardje constant het gevoel heeft er niks van te snappen

Hoeveel (western)paarden heb jij beleerd? De basis van het (correcte) western en dressuur rijden is vrijwel gelijk: het paard moet leren om na te geven en in een correct frame in balans te lopen. Bij correct rijden (stijl boeit niet) wordt gebruik gemaakt van gewichts- en zithulpen, worden geen hulpen gegeven die niet nodig zijn en wordt er gestreeft naar goed achterhandgebruik zonder teveel aan de mond te zitten. Waar zit het verschil? In de aankleding van ruiter en paard en tussen de oren van de ruiter! Knipoog
Ik ben het trouwens volledig met je eens dat het een erg sneu verhaal is. En TS heeft gelijk om advies te vragen om deze mensen op een goede manier verder te helpen, ze lijken bereid om naar haar te luisteren, dus nu de goede kant op sturen geeft paard en ruiter de beste kansen om toch een combi te worden of te begrijpen dat dit niet gaat werken en niet eerlijk is naar paard en kind.

Tja zoals ik al duidelijk heb aangegeven, beweer ik[i] totaal niet dat ik een expert ben maar geef hoogstens door wat ik van mijn trainer (die wel een expert is) heb geleerd (en volgens mij geef ik dat ook altijd duidelijk aan, alleen al in mijn onderschrift, maar goed..) en van haar hoor ik altijd 'langer die teugels; terwijl ik bij mijn vorige engelse leraren altijd hoorde 'niet van die waslijntjes' maar goed..[/i]

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:28

citeren niet helemaal goed gegaan, en scheef lettertype ook niet (sterker nog moest eigelijk weg, dus denk dat maar weg) , niet zo'n computer held ha ha, maar bericht is hopelijk wel duidelijk.