[WN] western rijden op pensionstalling / manege

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noor1986

western rijden op pensionstalling / manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 16:26

Hoi,

Ik was wel benieuwd waar al die western ruiters nou rijden! Je hebt wel een aantal ranches natuurlijk maar volgens mij rijden ook genoeg mensen op een 'gewone' pensionstalling. En zijn er geen problemen met reining rijden in de binnenbak bijvoorbeeld? Ik woon zelf in Eindhoven en heb les op de Schietberg in Veldhoven en daar is het geen probleem om in de binnenbak slidings stops en spins te maken. Maar waren rijden jullie allemaal en zijn jullie met meerdere op de stalling die western rijden of ben je bijvoorbeeld de enige? Ben benieuwd!

Splash_

Re: western rijden op pensionstalling / manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:29

Pensionstal, en daar rijden nog wat westenruiters, maar ook, zelfs wel meer, dressuurruiters Lachen

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:45

Ik heb 2,5 jaar op een heel gezellige Engelse (voornamelijke dressuur) pensionstal gestaan. De bak daar was niet geschikt voor stops e.d. maar omdat ik pleasure rijd maakt dat niet uit. Ik heb er met heel veel plezier gestaan, ook als enige westernruiter! Haha! Per 1 oktober gaat mijn paard naar een andere stal, in Aarle-Rixtel, wederom als enige westerncombinatie. Maar ik ken het daar al, en gaat helemaal goedkomen. Ja

En oja, lessen doe ik in de Achterhoek. Ongeveer 2 á 3 maanden per jaar, als mijn paard daar bij de trainster staat. De rest van het jaar rijd/train ik 'm zelf. Lachen

JJocosas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:47

Ik sta op een pensionstal waar alle takken van de paarden sport aanwezig zijn.dat is echt leuk hoor iedreen laat elkaar in zijn waarde en je steekt van elkaar ook veel op.Je doet toch je eigen ding .
Het is goed te combineren als de bak bodems goed zijn en goed bij gehouden worden.
Daar valt en staat je je hele training mee.Wij hebben aleen geen reining ruiters op stal maar alle andere onderdelen wel hoor.En de paarden kunnen heerlijk op het land!

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:24

Onze paarden staan thuis, hebben een klein bakje met zandgrond, niet geschikt voor slidingstops. Bos in de buurt en een paar keer per week rijden we naar Oud Gastel. Dat is een pensionstalling met een bak van 155 meter lang. Van oudsher vooral spring en dressuurruiters. Sinds 2 en half jaar ook de plek van JPK Trainingstables en er is vorig jaar een geschikte bodem gelegd voor reining ruiters, de laatste 40 meter van de enorme bak. Goede sfeer tussen alle disciplines.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:59

Pensionstal met 'alles doorelkaar': western, dressuur, springen, aangespannen. Sommigen rijden wedstrijden, anderen alleen recreatief. Erg gezellig!!
Bak is niet geschikt om sliding stops te maken, maar zover zijn we toch nog niet Haha! !!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 22:26

Pensionstal met alles door elkaar. Paar western, paar dressuur, paar springen, paar NH en paar recreatief. Geen problemen. Juist heel gezellig. Wel relatief kleine pensionstalling en geen manege. Dat scheelt erg.

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 07:24

Waar wij staan komen steeds meer westernruiters. Toen wij er kwamen anderhalve maand geleden stond er 1 e nnu staan er inmiddels 7. Haha!
Op je stops kan maken weet ik niet, want ik rij pleasure.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 07:54

Heb vaker op gemengde stal gestaan en ben regelmatig de enige geweest die western reed. Ik heb er zelf geen problemen mee, maar ben er helaas toch wel tegenaan gelopen dat engelse ruiters anti western reageren. Als het heel onterecht is of alleen vooroordelen vind ik dat wel moeilijk.
Aan de andere kant, heb ik ook hele leuke cotacten met dressuur ruiters gehad en ook hele leuke gesprekken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:57

Ik sta ook op een pensionstal met meest dressuur ruiters, soms weleens opmerkingen over mn sporen gehad en toen uitgelegd hoe deze te gebruiken!Ook kun je hier niet stoppen en spinnen jammer genoeg. Dressuur ruiters vinden wel vaak dat het zo relaxt er uit ziet dat western. Verder is het hier gezellig zolang ze niet door mn kleine cirkels rijden hihihi...

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 17:15

Ja ik had zondag ook een drukke dag uitgekozen! Net leren op 1 hand te rijden bedenkt iedereen zeg opeens om even in de binnenbak te gaan rijden Knipoog Leuk om te horen dat er toch zoveel mensen zijn die op een 'gewone' stalling staan. Geen mensen die op een ranch staan? Knipoog

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:49

Hoi hoi ik ben de enige reiner op stal wel staan er nog 2 western ruiters eenje is nog helemaal op t begin en de ander gaat helaas weg... Boos!
sta op pensionstal heerendonk in nederwette
de bak meestal is hij wel goed om te reinen maar zitte soms dage tusse dat ik denk van mwa vandaag alleen de basis haha
al is de buitenbak wel atijd super!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 09:15

Mijn paard staat niet in pension, maar de manège waar ik ga trainen (samen met nog een vriendin) daar wordt alleen engels gereden. Die manège heeft voornamelijk haflingers op stal staan om kinderen op te leren. Als ik er dan naartoe kom, zijn die kinderen altijd heel enthousiast en vragen me de kleren van het lijf. Da's wel leuk. Alleen hoop ik dat er nu niet te veel willen gaan western rijden, want dat zal de eigenaar niet zo leuk vinden Knipoog Haha!

Mijn trainsters, evenwel, staat ook met haar paarden op een dressuurstal en daar gunnen ze de westernruiters het licht niet in de ogen. Jammer, maar helaas. Zij gaat dan ook binnenkort daar weg en gaat zelf een heuse ranch starten. Zal reuze gezellig worden!

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:39

Onze paarden staan in de winter thuis op stal. We hebben hier ook een kleine piste waar we op kunnen rijden als het weer droog genoeg is. Ze is wel niet geschikt om stops op te maken maar dat hoeft ook niet.
1x per week volg ik les in een dressuurmanege. We huren de piste af en onze lesgever komt daar lesgeven. De piste is verrevan geschikt voor stops e.d. maar er zijn natuurlijk andere dingen genoeg die we kunnen oefenen. We volgen hier les bij gebrek aan beter... In Belgie moet al direct naar Antwerpen om bij een echte westerntrainer les te volgen en das te ver om iedere week naartoe te rijden...

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 20:51

een collega van mij staat ook op de heerendonk met haar 4jarige quarter (is waarschijnlijk de beginner dan Knipoog )

Fijn als je weg gekeken wordt op je stalling... maar gelukkig ook genoeg stallingen die wel leuk zijn!

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:16

ik sta op kalverhoek in de wijdewormer. is grotendeels western, maar er is ook dressuur. De grote bak wordt voornamelijk gebruikt door de western. Daar ligt ook een leembodem in. en de kleine bak vooral dressuur en daar longeren we in en gooien daar los.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:42

Ik rijd bij een trainer, bij ons zijn geen maneges met westernpaardjes (heb helaas, nog ( Bloos ) niet een eigen paard.. Allemaal western fanatici ha ha ha

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 20:24

Ik heb ook geen eigen paard maar les wel op een normale (dressuur, springen) pension stalling. Lijkt me wel gaaf om al die western fanatici te zien omdat je daar ook veel van kan leren!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 07:35

Ja zeg dat wel! Het is wel zo dat ik daar wel eens gefrustreerd van raak, waarom doet hetzelfde paardje pakweg een half uur na mij wel wat ik ook vroeg terwijl ik niet direct zie wat de andere ruiter anders doet ha ha ha nog veel te leren!
Maar ik kreeg laatst een complimentje van mijn trainer Pling ! En die geeft ze niet snel, sterker nog ze is eerder wat aan de euh straffe kant als je het gevoel heeft dat ik niet snel genoeg doe wat ze zegt.. Maar ook daar leer je wat van en ik heb liever een trainer die boos wordt als ze het gevoel heeft dat ik het paard niet correct behandel (te soepel, niet genoeg been etc) dan een trainer die alles wel best vindt.. Ze is erg zuinig op haar paarden!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:22

Wij staan ook op een gewone pensionstal met ca 40 paarden, waarvan 4 westernruiters en de rest dressuur/springen/mennen. Heel gemengd dus, maar daardoor ook leuk, want iedereen laat mekaar in zijn waarde!

Alleen op de prachtige Agterbergbodems kun/mag je uiteraard geen stops maken en niet spinnen (zou ook niet best zijn voor je paard's benen)!

CZpaint_av

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 07:26

Ik heb 10 jaar op een 'gewone' pensionstal gestaan waar ik lange tijd de enige westernruiter geweest ben. Tot enkele jaren geleden er nog 2 meiden hun ponies om gingen scholen naar western. Werd goed geaccepteerd maar ik was dan ook een van de eerste klanten die daar op stal stond en de nieuwe pensionklanten accepteerden het gewoon. Geen goede bak voor slidings (een eb en vloed bak) maar die deed ik toch niet. Maar de bak was in ieder geval 12 maanden per jaar te rijden. Sinds een jaar sta ik met mijn paard(en) in Woudenberg bij Ed Gosen en ik moet zeggen dat me dat toch beter bevalt.

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:36

ik sta op een pensionstal in het hoge noorden ben de enige westernruiter en de eningste man op stal Clown verders en leuke gezellige stal en heb geen problemen met de andere ruiters en zij niet met mij, in het begin in het begin keken een paar mensen op stal wel een beetje vreemd ,maar ach.... nu kijken sommige mensen wel soms nog beetje vreemd dat je zo een M onderdeel rijdt..
laatst hadden we onderlinge dressuur wedstrijd op stal . een paar mensen zeiden ach jij doet toch niet mee , jij kan geen dressur, tja dat hoef je niet tegen mij te zeggen , ik zei ik start wel even een L proef Tong uitsteken ik zei ik sla de B wel even over dat stelt niks voor ! ik werdt 2 de in de L1 Clown Clown 4 punten onder de eerste , even een eigenwijze wedstrijdruiter er af gereden Sigaar

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:54

Ik sta met mn beestjes op een grote manege in Noord-Holland waar bijna alle disciplines beoefend worden. Door nieuwe pensionklanten wordt je wel eerst vreemd aangekeken, maar al gauw vinden ze het vaak geweldig wat je doet met je Westernpaarden Haha!

Iedereen is het over één ding eens: "Goh, wat zijn jouw paarden braaf en gehoorzaam"
"ja, zeg ik dan, ze zijn goed opgevoed en worden zeer concequent behandeld, maar dat kan jij ook hoor met je KWPNer/Fries/NewForest/Draver enz.enz. "

Dat vinden ze dan altijd weer heel apart om te horen Duivel

Nee, we hebben het prima naar ons zin, we zijn met ca. 8 Westernruiters met eigen paarden en ca. 10 manege-Western klanten. We geven zo'n 2x per jaar een Trail middag, kunnen de Engels gereden paarden eens zelf proberen over een zeiltje te lopen of een side-pass te doen. Dat wordt enorm gewaardeerd en er is altijd heel veel animo voor! Ons Westerngroepje helpt dan waar nodig en meestal laat ik eerst zien met BlackRose wat de bedoeling zoal is. Steevast hoor je dan later : "Ja, maar het ziet er zo gemakkelijk uit Knipoog Ach gut "

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 15:53

@ cowboyberend: Geweldig verhaal haha, stonden vast even met hun mond vol tanden te kijken Knipoog

@ dropje2: Leuk dat je de mensen er eens mee kennis laat maken! Moet je eens een pleasure middagje organiseren... ziet er ook zo 'makkelijk' uit Knipoog

Mij lijkt het ook niet echt uitmaken met wat voor ruiters je nog meer rijd op de stal, op een buitenritje maakt het sowieso niet veel uit! Maar het lijkt me ook wel leuk om eens te kunnen spieken hoe die andere western ruiter het nu doet, je leert er denk ik toch wel weer veel van. Ik weet niet of ik dat ook zou hebben met een dressuur ruiter, maar misschien toch ook wel!