Wat moet ik nou? toch maar peeskappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CxX

Wat moet ik nou? toch maar peeskappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 12:59

Ik rij eigenlijk bijna nooit met peeskappen. Het word alleen maar warm er onder en er komt allemaal zand tussen en dat gaat scheuren.

Nu was is zaterdag naar het bos gegaan en ik was bijna thuis toen ik merkte dat mijn paard niet goed liep. Ik stapte af en keek of ik iets zien kon. Ze had een wondje op haar pijpbeen iets boven de kogel. Het werd vrij snel dik dus de dierenarts maar gebeld. De dierenarts heeft het goed schoon gemaakt en verband er om heen gedaan. En antibiotica gegeven. Het is een kleine snee maar vrij diep.

Ik denk dat dit niet was gebeurt als ik peeskappen om had gedaan. Ze is waarschijnlijk onder het rijden langs een tak geschaafd of met haar eigen ijzers lang haar been gegaan. De peeskap had dit kunnen voorkomen denk ik.

Wat moet ik nou? toch met peeskappen gaan rijden?

HHenny

Re: Wat moet ik nou? toch maar peeskappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:26

omdat mijn paard ook met haar achterbenen haar voorbenen aan tikt gebruik ik de peesbeschermers van haf
deze ademen,dus minder warm eronder

wanneer start je weer?ivm antibiotica?

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 14:44

Het is een kuur van 5 dagen dus ik hoop dat als alles goed gaat ik 28 sep. weer mee kan doen.

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:45

ik bedoel dat bepaalde medicijnen op dopinglijst staan

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:28

Misschien strijklapjes proberen. Dat werkt bij Anouar heel goed, ze beschermen en voorkomen aantikken zonder dat de pezen warm worden. Gewoon om de voorbenen.

Een wondje kan altijd gebeuren, kapotte pezen door oververhitting vind ik erger. Zeker op lange afstanden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:31

je hebt ook van die peesbeschermers van pessoa, die zijn helemaal open dus het kan wel.
misschien zijn ze niet zo heel mooi, maar wel effectief.

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:33

Anders van die HAF-peesbeschermers. Is van heel fijn materiaal, en luchtten heel goed door. Je kan ze ook in heel veel kleuren krijgen. Ja

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:34

CxX schreef:
Ik denk dat dit niet was gebeurt als ik peeskappen om had gedaan. Ze is waarschijnlijk onder het rijden langs een tak geschaafd of met haar eigen ijzers lang haar been gegaan.

Zonder ijzers is de veiligste oplossing voor de benen. En bij ritten doorheen scherpe takken (die maken gewoonlijk schaven aan de voorzijde van het been) kan je crossbeschermers om doen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:38

Sempre schreef:
Anders van die HAF-peesbeschermers. Is van heel fijn materiaal, en luchtten heel goed door. Je kan ze ook in heel veel kleuren krijgen. Ja

ja die wilde ik je ook aanraden.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:47

die van mij tikt ook aan. vandaag op wedstrijd, zonder beschermers dus, weer een wondje opgelopen. Toch jammer dat bij de dressuur het uiterlijk belangrijker is dan het welzijn van je paard. Maar je heb van Harry's horse peesbeschermers met extra ventilatiegaatjes.. beterschap met je paardje

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:49

Endurance is geen dressuur en bij endurance is het plaatje het minst belangrijk.
Die beschermers met gaatjes zijn echt onzin, neopreen wordt gewoon heel warm, met of zonder gaatjes.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:52

ooh sorry dat weet ik niet als dressuurrijder..
maar het er toch wel een oplossing om je paardebenen te beveiligen op zo'n lange rit??

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:58

Ik rij met peesbeschermers en strijklappen. Zou het liever niet doen, maar mijn paard loopt heel ruim en tikt zich van achter naar voor aan. Bovendien strijkt ze soms ook licht achter. Ik hoop dat als we verder zijn in de training en ze wat ouder en stabieler wordt het beter wordt en we op den duur zonder kunnen rijden.

Waar rij jij nu mee Lenneke? Of tikt Anouar zich zelf niet meer aan?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:59

Ik rij nu met strijklappen om de voorbenen. Dankzij een goede smit gaat het nu ook al veel beter en met die strijklappen hebben we nooit meer wondjes gehad, terwijl het echt een drama was.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:03

Bandida schreef:
CxX schreef:
Ik denk dat dit niet was gebeurt als ik peeskappen om had gedaan. Ze is waarschijnlijk onder het rijden langs een tak geschaafd of met haar eigen ijzers lang haar been gegaan.

Zonder ijzers is de veiligste oplossing voor de benen. En bij ritten doorheen scherpe takken (die maken gewoonlijk schaven aan de voorzijde van het been) kan je crossbeschermers om doen.

ik zie dit toevallig, maar crossbeschermers zou ik zeker niet aanraden voor een lange rit. Die zijn zwaar, dik en bevatten kunststof platen als extra bescherming. In de cross een must, maar in de endurance IMO ongewenst.

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 19:34

Bandida schreef:
CxX schreef:

Ik zou graag haar ijzers er af halen. Maar ik rij veel buiten en dan moet dus veel over de weg. Het gaat gewoon te hard dan.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:10

jamika mijn paard precies hetzelfde
ik heb nu ook een paard stil staan om dezelfde problemen
hij moet op ijzers vanwege de vele verharde wegen maar hij tikt zich te vaak
op gewone oefenritjes valt het wel mee, dan laat ik hem niet te ruim gaan, maar op de laatste endurance rit heeft hij zich op veel kleine plekjes geraakt
ik ben geen voorstander van beschermers maar vanaf nu gaan ze er echt om

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:19

Ik rij met de beenbeschermers van HAF. Liever niet natuurlijk. Maar met een goede smid en goed rijden wordt het aan tikken al een heel stuk minder.

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 14:52

Ik denk dat jullie iest anders denken dat dat er eigelijk aan de hand is Tong uitsteken Ze tikt zich zelf niet aan. Ja wel eens maar echt heel soms.
De snee zit aan de binnen kant van haar pijpbeen. stuk boven de kogel. ALS het door het ijzer gekomen is kwam het waarschijnlijk omdat ze een paar vlink is weggesprongen omdat er iets ''engs'' te zien was.
Normaal hebben we hier dus helemaal geen last van.
Het gebeurt dus eigrlijk nooit. Alleen zit ze nu dus wel in het verband en ik denk dat dit niet was gebeurt met peeskappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:55

Persoonlijk voor mij en mijn paard dus, zou ik niet voor die enkele keer dat ze eens wegspringt peesbeschermers om doen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:34

Als het alleen daar voor is zou ik het ook echt niet doen. Dan kan je maar beter je hele paard van top tot teen inpakken, want ze kunnen ook met de buik ergens langs gaan (ik kon van de week een paar dagen niet rijden doordat Anouar was gebeten door een ander paard, precies onder de singel)

Het blijven toch paarden.

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 18:48

Ja okee dat is natuurlijk waar.

Tja k kreeg gewoon een beetje schuld gevoel want ik had het kunnen voor komen. Lachen

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 08:55

Nu en dan een schrammetje weegt voor mij echt niet op tegen de nadelen van beenbescherming. Niet doen dus, tenzij echt nodig.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 11:40

Lielle schreef:
maar crossbeschermers zou ik zeker niet aanraden voor een lange rit

Oepsie, ik ook niet. Ik had niet gezien dat dit topic in het vakje Endurance zit. Had links geklikt op het voorblad Knipoog
Vergeet dat over ijzerloos ook maar, dat hangt een beetje af van de afstanden die je rijdt met je paard.

Zou een stevige laag vaseline aan de voorzijde wat zijn tegen schrammen van takken? Ik heb hetzelfde probleem, de bossen staan hier vol genadeloze bramen. Mijn paard weet uit de weide best dat hij daar niet gewoon doorheen moet rossen, maar op een rit van een paar uur mist hij zich af en toe toch eens Knipoog