Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
De meeste enduranceruiters die ik ken rijden regelmatig in de bak, om hun paard te gymnastiseren en aan hun eigen houding en balans te werken. Zomaar wat laten lopen is funest, zeker als je echt lange afstanden gaat rijden. Als een paard bijv. erg op de voorhand loopt geeft dat veel slijtage, en als een paard zijn rug niet gebruikt loopt hij na 100 km bijna gegarandeerd kreupel. Ook is het in lastig terrein of bij grote drukte fijn als je je paard even wat kan verzamelen.
Als je gewoon thuis wekelijks wat dressuurmatige training doet is dat meestal wel voldoende. Een endurancepaard loopt natuurlijk ook geen 80 km verzameld of in uitgestrekte draf, dat kost alleen maar extra energie. Maar in de training kun je dat allemaal wel gewoon meenemen.
)

(uit zichzelf). Nicole85 schreef:Buiten houd ik het tempo er in, zodat achterhand geactiveerd wordt en blijft en verder loopt paard met los teugeltje op vier benen. Ik merk dat op sommige punten paard ontspant en dan tóch "voorwaarts-neerwaarts" loopt(uit zichzelf).
). Het lijkt me dat hij dan 'op eigen benen loopt'. Ook probeer ik hem niet te laten sukkelen, maar een fatsoenlijk tempo te hanteren (hij is een beetje lui, dus dat werkt de ene keer beter dan de andere keer). Maar hoe weet ik nou of hij zijn rug goed gebruikt? Af en toe doet ie uit zichzelf zijn hoofd wat naar beneden, maar is dat nou juist goed of niet? 
MirjamN schreef:O en Ingrid; ik heb mijn kaart echt altijd vast, dus dat wordt dan op een post inderdaad! Zo'n flapperende kaart is wel heel goed voor het tempo, maar niet zo goed voor de juiste route vinden

MirjamN schreef:Ik laat hans buiten altijd met een vrij los teugeltje lopen, soms net contact, soms met een boogje en soms met een grote boog (die waslijnen die van mijn instructrice streng verboden waren). Het lijkt me dat hij dan 'op eigen benen loopt'. Ook probeer ik hem niet te laten sukkelen, maar een fatsoenlijk tempo te hanteren (hij is een beetje lui, dus dat werkt de ene keer beter dan de andere keer). Maar hoe weet ik nou of hij zijn rug goed gebruikt? Af en toe doet ie uit zichzelf zijn hoofd wat naar beneden, maar is dat nou juist goed of niet?
(maar dat bedoel je ongetwijfeld niet) Het vereist veel kennis en kunde van de ruiter om je paard te leren om zo te lopen. Veel dressuurles (in de bak) om te voelen wanneer je paard op de voorhand of mooi op 4 benen loopt, daar begint het mee. Daarna proberen om dit buiten toe te passen. Vervolgens dit verder perfectioneren zodat het voor paard & ruiter een tweede natuur wordt. Oftewel endurance is: dressuur, dressuur en nog eens dressuur! 
Ik heb geen ervaring met heuvelachtig terrein maar ik kan me inderdaad voorstellen dat ze op dat terrein gedwongen worden om in balans te lopen. Ze moeten daar waarschijnlijk wel, willen ze zich kunnen handhaven. 

Merel schreef:Nina_Rex; je schrijft over Starbucks, als handpaard. Natuurlijk bied het terrein waar jullie trainen voordelen, maar mijn ervaring is dat heel veel paarden onbelast heel makkelijk op eigen benen lopen, JUIST omdat er niemand op zit.
Door het vele lopen als handpaard zijn zijn spieren natuurlijk al een stuk sterker geworden, dan is het onder het zadel ook gemakkelijker (plus dat mijn moeder er dan op zit, en die weegt niks
). In het begin liep hij echt te slungelen en struikelde hij overal over, maar nu is hij veel beheerster.
). 
Dat kun je natuurlijk ook buiten doen, wat zijgangen enzo, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar nooit aan denk.