Hoe conditie op pijl houden...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SFCAP

Hoe conditie op pijl houden...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 13:40

Ik heb mijn paardje de voorbije maanden wat getraind... Zeker 4 à 5 dagen per week gereden (afwisseling: springen/cross, conditietraining, snelheid en gallop, en gewoon gaan wandelen). Met zijn conditie gaat het goed, we zitten nu aan het schema 10 min stap, 30 draf, 7 stap, 10 draf, 5 gallop, 10 draf, 7 stap, 20 draf, 15 stap(hartslag na stappen 7 min telkens net onder 60 of rond de 54)

Het is de bedoeling dat we de 28/09 de initiatie (20km) in YG meerijden.

Mijn probleem: vanaf nu tot de datum in kwestie kan ik heb maar 3 dagen in de week rijden (namelijk vrijdag avond, zaterdag en zondag) aangezien ik de rest van de week werk.

Stelt dit een probleem dat hij zijn conditie zou verliezen ofzo?
BTw: de veearts heeft hem gecontroleerd om te zien of alles goed met hem gaat na verzwaarde training en alles gaat prima+ zeer goede gespierde rug Haha!

Hoe train ik het best die 3 dagen: de vrijdag kan ik enkel een gewone "opwarmende" wandeling doen met alle gangen erin, maar geen conditie, aangezien het al laat en donker zal zijn als ik kan rijden.
Zaterdag misschien 10 stap, 30 draf, 5 stap, 30 draf, 15 stap.
En zondag komt een vriendin iedere keer s namiddags rijden (op wandeling, redelijk sportief) en misschien kan ik hem s ochtends eens springen.

Zou dit schema goed zijn voor zijn conditie en uithouding? En dan natuurlijk op zaterdag en eventueel zondag conditietraining verhogen, wat denken jullie...??

SamCo

Re: Hoe conditie op pijl houden...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:12

Een uur en een kwartier loopt je paardje nu dus al vrij makkelijk in draf en galop.
Dan is hij nu al ruim en breed klaar voor 20 kilometers, conditie-technisch gezien.
Al zou je hem nu een maand helemaal stil zetten (weidegang), dan loopt hij die 20 km makkelijk uit (mits hij geen medische problemen heeft).

Hartslag? Bij het ene paard ligt deze nu eenmaal hoger dan bij het andere paard.
Ik persoonlijk zie geen conditionele problemen voor een 20 km-wedstrijdje.

Overigens, 4 a 5 keer per week trainen is best veel hoor Knipoog

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 15:34

Ok, dan ben ik gerust!

Kijk echt uit naar de wedstrijd, maar zit nog met veel vragen die hopelijk de dag zelf zullen opgelost worden.

Is er eigenlijk een minimun en een maximum tijd?
Stopt de tijd als je bij de PA komt enz??

Het is mss onze eerste endurance wedstrijd, maar we zouden het wel zo goed mogelijk willen doen.

En wat betreft de afstand had ik graag toch een langere meegedaan, maar dan moet ik mijn paardje immatriculeren, en dat is wel duur, aangezien ik maar 1 wedstrijd kan meedoen dit jaar...
Dus als het de eerste keer meevalt gaan we hopelijks nog vaak starten

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:44

Mmmm, ik ben niet zo goed op de hoogte van de Belgische endurance-regels, eerlijk gezegd Bloos
Maar wellicht levert een Belgische endurance-site je meer info?
Of het Belgische endurance-forum?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:16

SFCAP schreef:
Is er eigenlijk een minimun en een maximum tijd?
Stopt de tijd als je bij de PA komt enz??

Ja, en ja... Dewelke dat zijn, krijg je normaal gezien te horen bij je inschrijving. In de regels (te vinden op de site van de VLP) kun je de minimum- en maximumsnelheid vinden.

Voor zover ik weet is er geen PA in België...

Groeten, SuSEQ

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:16

Mijn paardje heeft de laatste tijd minder gedaan omdat ik met mijn arm in het gips zit. Ze is de eerste weken gemiddeld twee keer per week dressuurmatig gereden en verder heeft ze in het land gestaan en heb ik wat grondwerk gedaan en gewandeld. Ik ben haar nu weer wat meer aan het rijden (alleen dressuurmatig in de bak) maar merk dat ze ondanks dat ze 6 weken eigenlijk veel minder heeft gedaan, niet achteruit is gegaan in conditie.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 18:48

Allemaal bedankt voor jullie reacties!
Ik mag dus gerust zijn!