Paard op een week tijd klaar voor wedstrijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard op een week tijd klaar voor wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:17

Ik zit een beetje met een dilemma ..
Langs de ene kant is het misschien beter van te wachten, maar langs de andere kant wil ik wel dolgraag meerijden, ik heb dit seizoen nog maar 1 wedstrijd gereden en zoveel wedstrijden zijn er niet meer ..

Ik heb nu pakweg een dikke maand niet meer gereden (behalve een keer zonder zadel gaan stappen maar dat is me niet zo goed bekomen Vork ). Vandaag heb ik groen licht gekregen qua zadel, en zondag is er een wedstrijd in de buurt .. Eigenaar denkt dat het het beste is deze wedstrijd over te slaan, en ik misschien ook .. of toch niet? Ik weet het niet goed ..

Het zou om de initiatie gaan, 27 km .. Pony is geen superendurance-pony, maar toch .. hij heeft in het verleden op wedstrijden nog nooit enig probleem gehad en kan best wel wat hebben. Zou ik 'm in deze week qua rijden nog "klaar" kunnen krijgen voor de wedstrijd? Hoe dan het beste aanpakken?

Ik heb zoiets van: die initiatie is gewoon een wandeling met iets meer andere paarden dan normaal Clown Het is niet dat hij anders elke dag ofzo gereden wordt en dan loopt hij dat ook allemaal makkelijk ..

Wat zouden jullie doen? Voor mezelf zou ik echt graag rijden, maar ik weet het niet zo goed naar de pony toe Scheve mond Kan ie het, of kan ie het niet? Clown

EngeltjeS

Re: Paard op een week tijd klaar voor wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:19

Ik zou het niet doen...
Misschien kan ie de rit wel aan, maar heeft ie de volgende dag erge spierpijn?
Waarom heb je er zo lang uit gelegen trouwens?

Bouw het eerst rustig op Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:23

Voor mij zou dit geen dilemma zijn.

Ik zou NIET gaan. Je paard is niet op conditie, in een week krijg je m niet op conditie, hier gaan maanden over. Een maand stilstaan wil zeggen 0,0 conditie.
In een week krijg je niet voldoende conditie voor de rit. Rijden zou egoistisch zijn en niet eerlijk tegenover je paard.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:25

Ik snap niet dat dit eem dilemma moet zijn. Lijkt me vrij logsch dat je NIET meedoet

Je paard is totaal niet in conditie en in een weekje gaat dat je iid niet lukken dat volledig op te bouwen. Daar doe je wel een poos over hoor!

Dus, NIET gaan is het verstandigste Knipoog

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:26

Als een paard voor de rustperiode een goede conditie had, dan kan het in een week weer voldoende opgebouwd zijn voor 27 km. 27 Km is tenslotte erg weinig. Je moet dan wel nu beginne met elke dag iets doen; longeren rijden in de bak en buiten. Niet elke dag evenveel en veel stappen tussendoor op harde vlakke ondergrond.

Je kan toch altijd stoppen onderweg als het toch niet blijkt te lukken of niet? Dan gebruik je die wedstrijd om ervaring op te doen, als oefening of om meer over de pony te leren.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:26

crossmonster schreef:
Een maand stilstaan wil zeggen 0,0 conditie.

Zo snel gaat dat echt niet hoor. Endurancepaarden krijgen na een 160'er wel eens een maand vakantie op de wei. Dan zouden die weer helemaal opnieuw moeten beginnen na die maand? Lijkt me niet. Een paard houdt zijn conditie veel en veel langer vast dan een mens. Bij een mens spreek je over weken, bij een paard over maanden.

Waar ik in dit geval wél bang voor zou zijn is spierpijn. En dat kun je ook krijgen op een rit van 27 km. Je kunt je wel voornemen om rustig te rijden, maar mijn ervaring is dat dat in de praktijk niet altijd lukt. In dit geval zou ik het daarom zelf eigenlijk niet aandurven.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:27

Als je geen verstand hebt van hoe je de conditie opnieuw op moet bouwen binnen die week dan moet je het idd niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:28

Is een paard zo snel z'n conditie kwijt dan? Paard heeft wel vaker langer stilgestaan (bv. in de winter door het weer) en dan merk ik met rijden geen verschil qua conditie hoor.

Reden van nu stilstaan is omdat ik twijfelde over het passen van het zadel en ik wilde niet meer rijden totdat ik zeker wist dat alles ok was.

(Stilstaan is trouwens niet op stal staan, maar 24/7 in de weide, even voor de zekerheid)

Het is ook niet de bedoeling om 30 km aan 20 km/u te gaan lopen, om even te overdrijven Tong uitsteken

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:29

Ik zou me er toch niet aan wagen.
Mijn ervaring is dat na een week stilstaan de conditie al een heel eind weg is.
Idd bij een paard dat in goede conditie was, komt de conditie wel sneller terug, maar niet in een week

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:31

Precies. In zo'n wedstrijd bepaal je je eigen tempo. Zodra je merkt dat het toch niet gaat, ga je stappen.
Zo snel gaat de conditie van een gezond paard niet achteruit. Geloof me ik spreek uit ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:32

Akhal_Teke schreef:
Als je geen verstand hebt van hoe je de conditie opnieuw op moet bouwen binnen die week dan moet je het idd niet doen.

Ik heb er eigenlijk in het geheel geen verstand van .. ik rij gewoon (om het even cru te zeggen) Clown
Moet wel zeggen dat ik een paard heb wat mij enorm helpt, en wat zich nooit zal overwerken. Als het voor hem genoeg is geweest is het ook genoeg, en dan krijg je hem ook niet meer vooruit (tenzij je ... dan misschien .. maar zelfs dat betwijfel ik en zo ben ik ook niet Clown).

Wat ik zou doen (zit ik nu hier even te bedenken) is bv. morgen en staprit, woensdag echt rijden, donderdag weer stappen, vrijdag rijden en eventueel zaterdag nog stappen (of misschien zaterdag niks). Maar hoelang en wat ik doe enzo dat zou ik zo nu niet meteen kunnen zeggen.

Dat is niet geschikt neem ik aan? Bloos

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:33

Dan ga ik het toch ook afraden.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:36

Het is veel typwerk om het precies uit te leggen dus ik raad het je af om de wedstrijd te rijden. Met dat schema doe je veel te weinig om je pony weer op conditie te krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:36

Op basis van? Het schema wat ik net even uit m'n duim heb gezogen? Wat zou dan volgens jou beter zijn?

(longeren is trouwens geen optie, kan pony niet longeren dus dat krijg ik nu ook niet even aangeleerd Clown).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:38

Akhal_Teke schreef:
Het is veel typwerk om het precies uit te leggen dus ik raad het je af om de wedstrijd te rijden. Met dat schema doe je veel te weinig om je pony weer op conditie te krijgen

Ow, dus het is niet genoeg? Kan wel meer hoor, maar dan krijg ik het gevoel dat ik 'm net eerder zou gaan oververmoeien? Of dat ie dan al spierpijn voor de wedstrijd heeft.. ? Scheve mond

Vind het moeilijk om in te schatten, zou eerst eens een rit moeten maken eigenlijk, dan kan ik beter zeggen hoe de pony op dit moment in z'n vel zit Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 17:30

Ok, waarschijnlijk gaan we toch niet gaan. Het is denk ik teveel gedoe voor ons beiden ineens, als we echt "moeten" trainen enzo .. Denk dat ik gewoon wat ga rijden deze week, zoals altijd, voor de lol .. En dan zien we wel tegen volgende wedstrijd .. en anders is er nog altijd volgend seizoen Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:11

Een pony verliest zijn conditie pas na 3 maanden. Maar je moet ook denken indd aan spieren etc...
Conditioneel hoef je er nu niet veel aan te doen, maar je moet wel weer oppakken voordat je een overbelasting krijgt van de spieren/pezen etc...
Ik zou het dus niet doen.
Ik zou als ik wil mijn paard die ruim een half jaar niets gedaan heeft ivm blessure zo weer terug kunnen krijgen op een conditie van ong 60km (voorheen 80km in zwaar terrein) maar...
dan heb ik daarna weer een paard met blessures, en dat zoek ik niet.
Kies gewoon een wedstrijdje over een maandje ofzo uit...

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:39

crossmonster schreef:
Ik zou me er toch niet aan wagen.
Mijn ervaring is dat na een week stilstaan de conditie al een heel eind weg is.
Idd bij een paard dat in goede conditie was, komt de conditie wel sneller terug, maar niet in een week

Zou niet best zijn als de conditie na een week weg was.
Jip krijgt na een klasse 3 1 tot 2 weken vakantie en dan heeft ze echt geen conditieverlies, zelfs méér conditie als er voor!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:25

Ik ben het helemaal eens met Griebels, ik zou het dus ook niet doen.
Weet je, op dit moment zie ik ook niet echt in wat je zou hebben aan die wedstrijd. Dan kan je net zo goed een trainingsritje maken zonder stress, volledig eigen tempo, relax, kijken wat jij en je paard nog aankunnen. Dat dan als vertrekpunt nemen.
Conditie zal je paard idd na een maandje niet kwijt zijn. Mijn paard heeft vorig jaar een klein half jaar stilgestaan. Toen we terug begonnen had die zelfs nog een pak meer conditie dan ik Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:15

Voor mij zal het zoals voor vele hier overduidelijk zijn om niet te starten.
Conditie zijn ze niet erg snel helemaal kwijt, mijn paard heeft net ruim 2 maanden stil gestaan en energie en conditie voor tien. Maar zou er niet eens over denken om zondag een wedstrijd te starten. Nu weet ik niet over het te vergelijken is, een pony die eens een klasse I rijdt of klasse III paarden.

Een paard wat een maand in de wei heeft gelopen kan on getwijfelt een conditie hebben. Maar hoelang geleden zijn die spieren ook alweer los gewerkt? Voor mij te lang geleden om gelijk 30 km te rijden. Nog wat een week voor de wedstrijd doe ik het rustig aan, klein ritje, longeren ect. Imo zou het dus in mogelijk zijn om in de week voor de wedstrijd conditie op te bouwen.

Ik zou het niet doen.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:30

En afgezien van het paard, als jij een maand niet hebt gereden (ik weet natuurlijk niet of je op andere paarden rijd) dan zal het voor jou waarschijnlijk ook zwaar zijn. Ik weet iig wel dat als ik een tijd niet gereden heb ik overal schuurplekken en spierpijn krijg als ik weer een ritje maak.

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:36

k had vorige maand ook mijn eerste wedstrijd
gans veel liggen trainen
en op de wedstrijd zelf was ik blij dat ik eindelijk aan de finish was
mijn paard waarschijnlijk ook
en wij hadden meer tijd dan een maand om te trainen (hij had zo ook al een goede conditie)
dus nee ik zou niet mee doen als ik jou was
het is zwaarder dan de meeste denken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:27

Het gaat ook niet om een eerste wedstrijd Knipoog

Zelf heb ik wel gewoon regelmatig gereden, op ander paard Lachen

Maar ik had al aangegeven dat ik het niet ga doen, we zien wel waar we zijn tegen volgende wedstrijd Lachen

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:23

Binnen een week een paard weer op orde krijgen voor een wedstrijd is wel kort dag inderdaad. Conditie verliezen ze niet snel. Mijn paardje is de laatste zes weken minder gereden omdat ik eerst op vakantie was en nu nog met mijn arm in het gips zit. Ze is een paar weken gemiddeld twee keer per week dresuuurmatig gereden door iemand anders. Verder heb ik met haar gewandeld en grondwerk gedaan. De laatste twee weken rij ik zelf weer, eerst vooral stappen en nu ook weer draf en galop. Ik merk geen achteruitgang in conditie nu ik weer meer doe maar het losmaken en trainen van de spieren is na een maand echt stilstaan niet echt in een week te doen lijkt me. Verstandig dat je nu niet gaat...is er over een paar weken niet weer een wedstrijd die je zou kunnen rijden?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:53

Een week is helemaal niks, in die week kun je niet veel meer doen. Sterker nog, ik doe zelfs meestal niets de week voorafgaand aan een wedstrijd. Lachen

Maar... een pony die het voorheen gemakkelijk aankon verliest zijn conditie (en belangrijker: zijn gehardheid) niet 1-2-3 hoor! Voor een klasse 1 heb je toch eigenlijk over basisconditie, je hoeft er niet veel speciaals voor te doen, zeker met een al vrij ervaren pony. Als hij bovendien al die tijd buiten heeft gestaan (en voor zover ik weet is dat zo, toch?) valt het al helemaal mee, want weidegang in een groep is de gemakkelijkste manier om voor basisconditie te zorgen. Pling

De pony een beetje kennende (het gaat om Cobe toch?) zou ik zeggen, die loopt zich zeker niet over de kop Knipoog , en zou het best kunnen om een rustig ritje van 27 km te maken.