[WN] [RT]tong uitsteken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

westernChik

[RT]tong uitsteken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 15:52

heel raar mijn paard steekt zn tong uit bij alles wat hij doet
in stap en draf en de galop gaat hij nu ook doen

ik hoorde dat als je een dresuur wedstrijd heb en dan als de tong eruit hangt dat je dan
min punten krijgt.
is dat bij het western ook zo

en heeft iemandt een idee om dit af te leren ???
Laatst bijgewerkt door Berdien op 25-08-08 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [RT] tag toegevoegd.

sliding

Re: tong uitsteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:27

Als ik jouw was zou ik eerst eens proberen uit te zoeken wat eventueel de oorzaak zou kunnen zijn.(als je dat al nog niet hebt gedaan.)
Is alles goed met zijn gebit? Een laag gehemelte? Allergie? Een gewoonte, waarom?
Ik weet dat bij het rijden het "tong over het bit leggen",en daardoor de tong uit de mond laten hangen, vaak (niet altijd Cool ) aan de "teugelvoering" van de ruiter ligt of dat de mond te klein is voor het bit.
Succes ik hoop dat je de oorzaak vind.
Bij de wedstrijden denk ik dat het vaak tot altijd ten nadele is. Ach gut

Citaat:
billykid: Mond dichtplakken ? Lips are sealed Lips are sealed

Nagelbijten / Gniffelen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:31

Tong uit steken kan een hele landing lichaamelijke oorzaken hebben, van een te dik bit, een de harde hand tot rugpijn ect. Zou me persoonlijk meer zorgen daar om maken dan of je strafpunten krijgt bij wedstrijden.

Padoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:34

Ik heb vaak gehoord dat ze wanneer ze de tong uitsteken het bit vastpakken!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:35

idd zou ik even goed nagaan wat de oorzaken kúnnen zijn.. als het aan zijn mond ligt kun je andere bitten proberen, en als het aan zijn rug ligt kun je bijv. een osteophaat laten komen en het probleem voorleggen.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:36

Dat denk ik haast niet. Denk dat een paard niet en alles los kan gooien om zijn tong er uit te steken en tegelijk het bit met zijn tanden beet kan pakken. Dan zou het zelf zich dus haast op de tong bijten. Wel kan ik me voor stellen dat hij op dat moment niet goed op het bit kan lopen.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:03

reageer je op mij of op Padoer?? Tong uitsteken

westernChik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 20:35

bedankt

ik heb aales al na laten kijken zn tanden zn rug ik rijdt met een snaffle en die pakt hij niet vast hij is juist heel erg ligt in de hand
zn tanden zijn goed zelfs als ik met bosal rijdt doet ie het ook

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:00

gebruik je een neusriem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 23:04

Als 'ie het ook met bosal doet, dan heb je een goede kans dat het een reactie is op een verkeerde spanning in de bovenlijn. Waarschijnlijk heb je dus een aanleuningsprobleem.
Zou het moeten zien om er wat zinnigers over te kunnen zeggen. Heb je een filmpje oid?

westernChik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 08:03

nee geen filmpje ja dat dacht iemandt hier op stal ook
maar hij doet het ook tijdens uitstappen en dan hoeft hij van mij niet in de aanleuning

ik zoek nog een goede lesgever dus als het een aanleunigs probleem is komt het waarschijnlijk uhh hoop ik goed
en ik gebruik ook geen neusriem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:17

Op welke manier steek hij zijn tong uit, als een slap stuk vlees die gewoon naar buiten hangt. Of vol spanning dat hij hem echt uitsteekt.

Op een gegeven moment kan het een gewoonte worden natuurlijk. Mjin paard mist zijn tanden aan de onderkant waardoor er eigenlijk altijd een stukje tong naar buiten steekt. Dat is vanuit ontspanning en omdat zijn tanden het laatste stukje niet tegen houden.

Daarnaast gooit hij als reactie op het bit ook zijn tong eruit, te weinig ruimte waarschijnlijk voor een bit. Een van de redenen dat we zonder bit rijden.

En dan hebben we nog de tong die echt word uit gestoken, vol spanning tijdens het rijden. Op zulke momenten zit hij echt goed vast in zijn rug wat uit eindelijke zo ver door gaat dat hij zijn tong als het ware ook vast zet. Met zoveel spanning kan hij ook niet nagevelijk lopen. Deze tijden liggen gelukkig achter ons nu hij compleet is na gekeken door de fysio en behandelt is.

Voor een paard drie redenen en drie manier van tong uit steken dus.
De reden waarbij je je echt zorgen moet gaan maken, zoals zere rug kan verschillende oorzaken hebben. Zo heeft de mijne het uit zijn koerstijd mee genomen. Maar kan het ook een blokkade door een oud ongeluk, een slecht passend zadel, verkeerd gereden waardoor hij zijn spieren verkeerd gebruikt, verkeerde (pijnlijke) inwerking van de ruiter of zelfs een blokkade totaal ergens anders in zijn lijf wat door trekt naar zijn rug/hals ect.

Zelf zou ik even niet rijden en een fysio/osteopaat er bij halen en daarnaast een zadelmaker.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:26

Als hij nooit met een neusriem is gereden, kan het ook fout aangeleerd gedrag zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:28

Ik ben heel benieuwd naar de achter liggende gedachte daarvoor?

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:54

Als je een paard aanrijdt, en je gebruikt de basistijd geen neusriem KAN (hoef niet) het paard zich aanleren om om het minste of geringst z'n mond te openen , tong uitsteken ed.
Dit omdat alle begin moeilijk is en dit dus een reactie kan zijn op bv opbouwende bitdruk/trainingsdruk.
Als het paard sterker, meer doorgetraind en bevestigd is kan de neusriem af, maar dat moet sowieso als je naar een bit/shanks overstapt.

Dit kan dus een oorzaak zijn, maar geldt misschien helemaal niet voor dit paard en ligt de oorzaak heel ergens anders.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:03

Interessant... ik rijd ook western, en mijn paardje doet het ook. Maar dan meer van in-uit, in-uit, in-uit. Hij steekt regelmatig z'n tong uit - en weer in - tijdens het rijden (ook niet iedere keer als ik rijd), maar ik heb niet de indruk dat bovenstaande mogelijke oorzaken ermee te maken hebben. Zelf denk ik meer dat het gewoon de spanning en concentratie van het rijden is, zeker als ik iets moeilijkers van hem vraag, doet hij het, volgens mij. Hij doet trouwens niet z'n mond helemaal open. Ik merk het zelf eigenlijk niet eens, maar zie het terug op foto's en filmpjes.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:13

Meestal is de tong uitsteken echt een indicatie van een rug probleem. Ik zou het toch nog even verder onderzoeken laten.
Mocht het geen medische oorzaak hebben kun je altijd van die tong-spelers proberen volgens mij verkopen ze die bij bitsnmore

Beetje offtopic: mn paard steekt zn tong altijd uit als ie iets lekkers heeft gegeten bijv. bananensnoepjes Vingers aflikken Tong uitsteken Las ik pas dat zn opa dat ook deed Pling

westernChik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 15:34

of dat hij met neusriem is gereden dat zou ik niet weten
maar hij hangt um niet over het bit heen maar der onder

en heel relax niet met spanning zeg maar er is ook een fysio en een masseur bij geweest en die zeggen dat zn rug perfect is
een beetje lang maar meer niet

ik ga dan toch maar is verder kijken

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:39

Bij mijn paardje was het wel een aanleuningsprobleem, zodra hij niet over de rug liep was de tong te zien. Na een rugbehandeling en wat correct van mij (handhouding vooral) was het grotendeels over. Nu kan het bij die van mij ook een uiting van stress zijn (wedstrijden bv... Rolleyes )

Het kan idd ook aangeleerd gedrag zijn, maar als hij het alleen met uitstappen doet, dan is het toch geen probeleem voor de western?

Jester

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:41

Mijn paardje heeft een dikke tong met een wat kleine mond. Hierdoor was er weinig ruimte voor het bit en zag je aan de zijkant een stuk tong liggen. Ik heb nu een bit met meer tongvrijheid en dat gaat prima.

Doranne

Re: [RT]tong uitsteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 22:11

Mijn lieve knol die hangt haar tong ook naar buiten.
Ikzelf rijd in de Youthklasse en daarbij moet je met een paard ouder dan 6 jaar op 1 hand rijden.
Ik heb echt alles geprobeerd om die tong naar binnen te krijgen, ik rijdt nu zelfs met tongroller, maar niks helpt.
We hebben fysiotherapeut, tandarts, dierenarts en noem maar op laten kijken, er is niks mis met haar, ze zeggen dat dit een soort ontspanningpunt is voor haar omdat ze vroeger heel hard in haar mond getrokken werd

k_hermus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 10:18

als je traint met neusriem rijden, als hij op wedstrijd ook zijn tong uitsteekt kun je denk ik ook beter een neusriem omdoen.
Werkt niet bij alle paarden (de mijne trekt zich niets van de neusriem aan) maar bij de meeste werkt het wel.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 10:53

Een neusriem mag volgens mij niet op de wedstrijden

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 11:05

neusriem mag niet in de wedstrijdring, dus voor het starten (ook losrijden in arena) neusriem af!
En dan maar hopen, dat hij het nog even niet doorheeft! Knipoog

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 11:31

je kan thuis wel met neusriem rijden maar als je op wedstrijd bent mag het niet een heb je heel grote kans dat ie het nog meer gaat doen. en ik weet niet of je het probleem oplost met een neus riem. ken ook dressuurpaarde met neusriem die ook de tong er uitgooien