Ik heb me her en der wat ingelezen al, maar dacht toch het gemakkelijkst informatie te krijgen door rechtstreeks mijn situatie uit te leggen!
Ik heb een net 13-jarige NRPS pony, new forest/arabier. Hij heeft zijn hele leven in de dressuur gelopen, ik dressuur ook wel met hem maar geen wedstrijden of iets dergelijks. We springen af en toe, longeren en hij loopt sinds kort ook voor de wagen. Van buitenrijden kunnen wij beiden heerlijk genieten, hij is dan heerlijk actief en blij, en dan kunnen we echt ontspannen en onze energie kwijt.
Dit doen we dan ook regelmatig. Ik heb geen idee van hoeveel kilometer de ritten die we rijden gemiddeld zijn, maar we zijn toch vaak al snel een uur onderweg, met veel draf en galop tussendoor. Nu viel mijn oog laatst op endurance, en hoewel ik niet weet of ik het intensief zou willen doen, lijkt het me erg leuk eens zo'n kennismakingsrit te rijden.
Hoe moet ik dat aanpakken? is dat zomaar haalbaar, om een keer te doen? uiteraard moeten we dan van te voren trainen, maar hoe pak ik dat dan weer aan? hoe lang van te voren moet ik beginnen te trainen voor zo'n rit, hoe bouw ik de afstanden op, heb ik daar ook al een hartslagmeter voor nodig? Ook las ik dat de snelheid tussen de 9-12 km per uur gemiddels ligt, maar hoe weet ik hoe snel dat is? is dat draf, galop? mag je tussendoor stappen, en hoe lang?
naja een hoop vragen, het lijkt me erg leuk om mee te doen een keertje, maar op dit moment lijkt het me allemaal nog erg onbereikbaar
Iemand die me in elk geval een stukje op weg kan helpen wat betreft informatie?groetjes Karlijn
ook welke kleur lintjes voor welke kant enzo!
Mijn pony rent ook de meeste kwpn-ers eruit. Dus oppassen dat je niet over de 13 km/h gaat! Op zo'n wedstrijd worden ze vaak blij van alle paarden en het mooie bos en gaan dan sneller als normaal en dan zit je heel makkelijk aan de 13 km/h.